14 01 000 000 Warunki dostawy
Wywóz i przywóz
Warunki dostawy są częścią ustaleń umownych między sprzedającym a kupującym. Co do zasady strony mogą uzgodnić wszystko, co uznają za konieczne do realizacji swoich interesów handlowych.
Warunki dostawy muszą być zgłoszone w zgłoszeniu celnym o dopuszczenie do swobodnego obrotu, aby umożliwić prawidłowe określenie wartości celnej przywożonych towarów, co z kolei stanowi podstawę do określenia wartości statystycznej, do obliczenia podatku VAT. W ramach operacji wywozowych warunki dostawy muszą być dostarczone w celu określenia podstawy opodatkowania i wartości statystycznej towarów, które mają zostać wywiezione.
W handlu międzynarodowym strony zazwyczaj opierają swoje umowy na Incoterm, które są międzynarodowymi warunkami sprzedaży, publikowanymi przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC).
Stosując odpowiednie kody z części III Instrukcji, należy podać dane dotyczące warunków umowy handlowej.
Jeżeli ze względów handlowych dostawa następuje na innych warunkach niż przewiduje kontrakt, to należy podać symbol faktycznych warunków dostawy.
Należy podać kod kraju i miejsca, w którym następuje według faktycznych warunków przeniesienie ze sprzedającego na kupującego obowiązku ponoszenia kosztów.
Jeżeli dostawa jest realizowana na różnych warunkach, to należy złożyć odrębne zgłoszenia celne dla każdego warunku dostawy. Cechą odróżniającą jest tylko kod warunków dostawy, np. na jednym zgłoszeniu celnym mogą zostać zgłoszone towary na warunkach dostawy CIP Warszawa i CIP Poznań. W takim wypadku jako kod kraju i miejsca dostawy należy wpisać kod kraju i miejsca przeniesienia obowiązku ponoszenia kosztów właściwego dla towaru dominującego wartościowo.
14 01 035 000 Kod INCOTERM w warunkach dostawy
Należy podać kod INCOTERM podany w części III Instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych dostawa następuje na innych warunkach niż przewiduje kontrakt, to należy podać symbol faktycznych warunków dostawy.
Należy podać nazwę miejsca, w którym następuje według faktycznych warunków przeniesienie ze sprzedającego na kupującego obowiązku ponoszenia kosztów.
Jeżeli dostawa jest realizowana na różnych warunkach, to należy wypełnić odrębne zgłoszenia celne dla każdego warunku dostawy. Cechą odróżniającą jest tylko kod INCOTERM, tj. na jednym zgłoszeniu celnym mogą zostać zgłoszone towary na warunkach dostawy CIP Warszawa i CIP Poznań. W takim wypadku dla potrzeb wskazania lokalizacji przyjmuje się miejsce przeniesienia obowiązku ponoszenia kosztów właściwego dla towaru dominującego wartościowo.
14 01 036 000 UN/LOCODE w warunkach dostawy
Należy podać kod UN/LOCODE dla miejsca przeznaczenia. W przypadku transportu morskiego należy podać kod UN/ LOCODE dla miejsca, w którym dostawa następuje poza portem rozładunku. W przypadku transportu lotniczego należy podać miejsce przeznaczenia towarów, stosując UN/LOCODE.
14 01 020 000 Kraj w warunkach dostawy
W przypadku transportu morskiego, jeżeli brak jest kodu UN/ LOCODE, należy podać kod kraju, w którym dostawa ma miejsce poza portem wyładunku. W przypadku transportu lotniczego, jeżeli brak jest kodu UN/ LOCODE, należy podać kod kraju miejsca przeznaczenia.
14 01 037 000 Lokalizacja w warunkach dostawy
Jeżeli brak jest kodu UN/LOCODE, należy podać nazwę miejsca przeznaczenia.
14 03 000 000 Opłaty i podatki
Wywóz
Nie ma opłat wywozowych.
W przypadku zgłoszenia do powrotnego wywozu towaru uprzednio objętego procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, kwota należności celnych prawnie należnych nie jest wykazywana w zgłoszeniu celnym do powrotnego wywozu, a obliczenie tej kwoty powinno następować każdorazowo w decyzji organu celnego, wydawanej po zakończeniu procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności przywozowych.
Przywóz
Dane dotyczące opłat i podatków stosowanych tylko w przywozie.
Element danej grupujący informacje o wyliczeniach dotyczących jednego rodzaju opłaty. Ta grupa danych musi być podana dla każdego rodzaju opłaty obliczonej w ramach pozycji towarowej zgłoszenia celnego.
W ramach tego elementu należy podać następujące dane:
- Liczbę porządkową służącą do określenia pozycji w danej kolekcji danych,
- Rodzaj opłaty (14 03 039 000)
- Metoda płatności (14 03 038 000)
- Kwota należnej opłaty (14 03 042 000)
- Podstawa opłaty (14 03 040 000), która zawiera zestaw następujących danych:
- stawka opłaty (14 03 040 041)
- jednostka miary i kwalifikator (14 03 040 005),
- ilość (14 03 040 006),
- kwota (14 03 040 014)
- kwota opłaty (14 03 040 043).
14 03 039 000 Rodzaj – kod opłaty
Stosując odpowiednie kody z części III Instrukcji, w stosownych przypadkach, kod (kody) zainteresowanego państwa członkowskiego w unijnej odprawie scentralizowanej (AIS/CCI), należy wpisać rodzaje opłaty odnośnie do każdego rodzaju cła lub podatku mającego zastosowanie do danych towarów.
14 03 038 000 Metoda płatności
Stosując odpowiedni kod z części III Instrukcji, należy wskazać stosowaną metodę płatności.
14 03 040 000 Podstawa opłaty
Należy podać mającą zastosowanie podstawę cła lub podatku (wartość, masa lub inne).
Element danej grupujący informacje o wyliczeniu kwoty opłaty lub cząstkowych kwot opłat składających się na Kwotę należnej opłaty. W przypadku stosowania stawki specyficznej, wyliczenie każdej składowej opłaty należy wykazać w odrębnej grupie danych Podstawa opłaty.
W ramach tej grupy danych należy podać następujące dane – przykład dla obliczenia cła:
- Stawka opłaty (14 03 040 041), należy podać w przypadku stosowania stawki procentowej;
- Jednostka miary i kwalifikator (14 03 040 005), należy podać trzyznakowy lub czteroznakowy kod jednostki miary i kwalifikatora dla ilości towaru;
- Ilość (14 03 040 006), należy podać ilość towaru w jednostce miary wynikającej ze stosowanej stawki specyficznej;
- Kwota (14 03 040 014), należy podać wartość celną towaru w przypadku stosowania stawki procentowej wraz jednostką miary i kwalifikatorem = PLN
- Kwota opłaty (14 03 040 043), należy podać wyliczoną kwotę opłaty lub częściową kwotę opłaty składającą się na daną Kwota należnej opłaty.
14 03 040 041 Stawka opłaty
Należy podać stawki w odniesieniu do ceł i podatków mających zastosowanie.
Należy podać dla danego Rodzaju opłaty wysokość stawki w procentach, która ma być zastosowana do towaru klasyfikowanego według deklarowanego kodu taryfy celnej, po ewentualnym uwzględnieniu preferencji lub obniżek celnych.
Należy podać również dla danego typu opłaty wysokość stawki w procentach w przypadku stosowania stawki specyficznej, gdzie stawka procentowa jest częścią składową stawki specyficznej.
W przypadku stosowania stawki specyficznej określającej cło od ilości towaru to danej tej nie podaje się.
Do stawek specyficznych zalicza się następujące stawki:
- gdy jako alternatywę stawki procentowej ustalono kwotę minimalną lub maksymalną należności,
- gdy oprócz stawki procentowej oblicza się dodatkową należność np. dodatkowy element rolny, od sztuki, od zawartości alkoholu itp.,
- gdy stawkę należności ustalono kwotowo.
W przypadku gdy do naliczenia cła za towar klasyfikowany według danej pozycji taryfowej stosowana jest jedna z ww. stawek specyficznych, to kod rodzaju opłaty A00 należy wpisać w atrybucie „Rodzaj opłaty” w elemencie „Cła i podatki” jeden raz dla danego typu środka, np. dla stawki z elementem rolnym podać tylko raz rodzaj opłaty A00 z przypisana do tego rodzaju opłaty kwotą należnej opłaty jako suma obliczonej kwoty opłaty dla stawki ad valorem oraz obliczonego elementu rolnego ze stawką wyrażoną inaczej niż ad valorem.
14 03 040 005 Jednostka miary i kwalifikator dla potrzeb obliczenia opłaty
Należy stosować jednostki miary określone w przepisach Unii, opublikowane w TARIC.
Należy podać trzyznakowy kod jednostki miary lub czteroznakowy kod będący połączeniem kodu jednostki miary i kwalifikatora jednostki mary, dana podawana w połączeniu z daną Ilość.
14 03 040 006 Ilość dla potrzeb obliczenia opłaty
Należy podać ilość towaru w jednostce miary wynikającej ze stosowanej stawki specyficznej stanowiącą podstawę obliczenia opłaty, dana podawana w połączeniu z daną Jednostka miary i kwalifikator.
14 03 040 014 Kwota dla potrzeb obliczenia opłaty
Wpisać kwotę jeżeli jest to podstawa do obliczenia cła. Należy podać wartość celną towaru w przypadku stosowania stawki procentowej. W przypadku należności podatkowych stosuje się zasady opisane dla danej 14 03 00 043.
14 03 040 043 Kwota opłaty
W przypadkach gdy istnieje więcej niż jedna podstawa opodatkowania dla każdego rodzaju podatku, należy podać obliczoną/oddzielną kwotę ceł lub podatków na każdą podstawę opodatkowania.
Należy podać wyliczoną kwotę opłaty lub częściową kwotę opłaty składającą się na daną Kwota należnej opłaty.
Kwota opłaty dla podatku akcyzowego
Podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu jest ilość wyrobów akcyzowych.
Podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie maksymalnej ceny detalicznej jest cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniu jednostkowym.
Podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu i w procencie maksymalnej ceny detalicznej jest ilość wyrobów akcyzowych oraz maksymalna cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniu jednostkowym. W przypadku nieoznaczenia opakowań jednostkowych papierosów lub tytoniu do palenia maksymalną ceną detaliczną, przyjmuje się trzykrotną wartość średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów, przeliczanej na jednostkę 1000 sztuk dla papierosów, a dla tytoniu do palenia przyjmując założenie, że jednostka 1000 sztuk papierosów odpowiada 1 kilogramowi tytoniu do palenia. Średnia ważona detaliczna cena sprzedaży papierosów ogłaszana jest w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (art. 99d ustawy o podatku akcyzowym).
Podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło.
W wypadku objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu produktów kompensacyjnych powstałych w wyniku procedury uszlachetniania biernego, podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym jest różnica pomiędzy wartością celną dopuszczonych do obrotu produktów przetworzonych lub zamiennych, a wartością towarów wywiezionych czasowo za granicę, powiększona o należne cło.
W wypadku objęcia towarów procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, podstawą opodatkowania podatkiem akcyzowym jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu.
Podstawa opodatkowania podatkiem akcyzowym obejmuje również prowizję oraz koszty transportu i ubezpieczenia, jeżeli elementy te nie zostały do niej włączone, a już poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane.
Do podstawy opodatkowania dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.
Zasadą jest, że do podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym dolicza się należne cło. Cło nie jest należne, jeżeli jest zwolnienie z należności celnych, co wyraża się poprzez nie podawanie kodu Metody Płatności.
W przypadku samochodów osobowych typu ambulans do podstawy opodatkowania nie wlicza się kwot stanowiących wartość specjalistycznego wyposażenia medycznego.
Kwota opłaty dla podatku od towarów i usług (VAT)
Podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło.
Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
Uwaga! Do podstawy opodatkowania VAT wchodzi cały należny podatek akcyzowy, tak więc w przypadku, gdy zgłaszający pomniejszył kwotę podatku akcyzowego o wartość banderol podatkowych wpłaconą w celu ich otrzymania (patrz kod 1X – poprzedni kod 072X), to do podstawy opodatkowania VAT powinien wliczyć podatek akcyzowy w pełnej wysokości, czyli uwzględniającej także wartość banderol podatkowych podaną po kodzie 1X– poprzedni kod 072X).
Jednakże w przypadku procedury wnioskowanej 45 oraz w przypadku kodu procedury dodatkowej F06 nie powiększa się podstawy opodatkowania o wartość banderol, ponieważ podatek akcyzowy nie jest podatkiem należnym na etapie objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu, a zatem dla ww. kodów 45 i F06 nie może wystąpić kod 1X.
W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów przetworzonych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów przetworzonych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
Podstawą opodatkowania w imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i o podatek akcyzowy.
Podstawa opodatkowania VAT obejmuje – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju.
Do podstawy opodatkowania dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów (w tym także cło antydumpingowe).
Zasadą jest, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dolicza się należne cło oraz należny podatek akcyzowy.
Cło i podatek nie są należne, jeżeli np. towar jest zwolniony z należności celnych lub podatku akcyzowego, czyli przykładowo dla cła występują kody procedury dodatkowej z serii Cxx, a dla akcyzy występują kody procedury dodatkowej z serii xAx albo kod F06 w przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy kod procedury dodatkowej albo procedurą wnioskowaną jest kod dla składu podatkowego 45 lub 68, co wyraża się poprzez nie podawanie kodu Metody Płatności dla odpowiednich typów opłat.
Przykłady obliczania należności celnych i podatkowych
Uwaga! Kwoty opłat poszczególnych części składowych (elementy danych „Kwota opłaty”) należy zaokrąglać do dwóch miejsc po przecinku (zgodnie z formatem danej n..16,2 dla tego elementu), dopiero całkowita kwota opłaty podawana jako „Kwota należnej opłaty”, będąca sumą kwot z elementów danych „Kwota opłaty”, jest zaokrąglana do pełnych PLN.
Przykład 1:
Założenia: wartość celna – 80 PLN, stawka celna 5 %, stawka VAT – 23%
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 4
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Stawka opłaty – 5%
- Kwota – 80
- Kwota opłaty – 4
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 2
- Rodzaj opłaty – B00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 19
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Stawka opłaty - 23%
- Kwota – 84
- Kwota opłaty – 19,32
Przykład 2:
Założenia: wartość celna - 1000 PLN, stawka celna - 41,9 EUR/100 kg, kurs wymiany TARIC - 4,366, masa netto 100 kg oraz stawka VAT – 23%
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – H
- Kwota należnej opłaty - 183
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
-
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Jednostka miary i kwalifikator – KGM
- Ilość – 100
- Kwota opłaty – 182,94
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Rodzaj opłaty – B00
- Metoda płatności – H
- Kwota należnej opłaty – 272
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Stawka opłaty - 23%
- Kwota - 1183
- Kwota opłaty – 272,09
Przykład 3:
Założenia: wartość faktury – 84 EUR, stawka celna – 8,8% +1,7 EUR/100 kg, masa netto 100 kg oraz stawka VAT – 0%.
W tym przykładzie kwota należnej opłaty A00 stanowi sumę kwot wyliczonych dla poszczególnych składowych według stawki specyficznej: oddzielnie dla części procentowej 8,8% (84 EUR x 4,3755 kurs NBP x 8,8%) i oddzielnie dla części kwotowej 1,7 EUR/100 kg (1,7 EUR x 4,3660 kurs TARIC x 100 kg).
Kwoty opłat poszczególnych części składowych są zaokrąglane do dwóch miejsc po przecinku i dopiero całkowita kwota należnej opłaty jest zaokrąglana do pełnych złotych.
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – R
- Kwota należnej opłaty – 40 (zaokrąglona suma poniższych wyliczeń dla Lp. 1 i Lp.2, czyli 32,38 +7,42)
- Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Stawka opłaty – 8,8%
- Kwota – 368
- Kwota opłaty – 32,38
- Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Jednostka miary i kwalifikator – KGM
- Ilość - 100
- Kwota opłaty – 7,42
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Rodzaj opłaty – B00
- Metoda płatności – nie podano bo należności = 0
- Kwota należnej opłaty – 0
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Stawka opłaty - 0
- Kwota - 408
- Kwota opłaty – 0
Przykład 4:
Założenia: wartość faktury – 98464 PLN, stawka celna – 33,9 EUR/100 kg std qual (A00), przyjęto kurs TARIC - 3,9736, cło dodatkowe w oparciu o cenę CIF 0 EUR/100 kg std qual (A00), zabezpieczenie w oparciu o cenę reprezentatywną 0,9 EUR/100 kg std qual (1P1), podatek VAT – 8 % (B00), masa netto 49980 kg.
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – R
- Kwota należnej opłaty – 67326,00
Podelement dla elementu Cła i podatki – Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Jednostka miary i kwalifikator – KGMR
- Ilość – 499,8
- Kwota opłaty – 67325,58
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Kwota należnej opłaty – 0,00
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Jednostka miary i kwalifikator – KGMR
- Ilość – 499,8
- Kwota opłaty – 0,00
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – 1P1
- Metoda płatności – D
- Kwota należnej opłaty – 1787,00
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla 1P1:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Jednostka miary i kwalifikator – KGMR
- Ilość – 499,8
- Kwota opłaty – 1787,40
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Rodzaj opłaty – B00
- Metoda płatności – R
- Kwota należnej opłaty – 13263,00
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Stawka opłaty - 8
- Kwota – 165790,00
- Kwota opłaty – 13263,02
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – 1S1
- Metoda płatności – D
- Kwota należnej opłaty – 143,00
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla 1S1:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Stawka opłaty - 8
- Kwota – 1787,00
- Kwota opłaty – 142,96
Przykład 5 - Stawka specyficzna z MIN i MAX
a)
Kod towaru: 2401206000 (tytoń suszony)
Kod kraju pochodzenia: CU (Kuba)
Stawka celna (ERGA OMNES): 11,2 % MIN 22 EUR / 100 kg MAX 56 EUR / 100 kg
Masa netto: 5000 kg
Wartość: 20000 USD
Kurs wymiany USD: 4,0387
Kurs wymiany TARIC EUR: 4,3090
Kod preferencji: 100
Data kalkulacji: 2024.07.08
Wyliczenia:
Ustalenie podstawy opłat:
20000 USD x 4,0387 = 80774 PLN
Obliczenie cła dla stawki 11,2 %
80774 x 11,2 / 100 = 9046,69 PLN
Obliczenie cła MIN
(22 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 4739,9 PLN
Obliczenie cła MAX
(56 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 12065,2 PLN
W tym przypadku należy zastosować cło 11,2 % w wysokości 9047 PLN
Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 9047,00
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- stawka opłaty – 11,2
- kwota – 80774
- Kwota opłaty – 9046,69
b)
Kod towaru: 2401206000 (tytoń suszony)
Kod kraju pochodzenia: CU (Kuba)
Stawka celna (ERGA OMNES): 11,2 % MIN 22 EUR / 100 kg MAX 56 EUR / 100 kg
Masa netto: 5000 kg
Wartość: 10000 USD
Kurs wymiany USD: 4,0387
Kurs wymiany TARIC EUR: 4,3090
Kod preferencji: 100
Data kalkulacji: 2024.07.08
Wyliczenia:
Ustalenie podstawy opłat:
10000 USD x 4,0387 = 40387 PLN
Obliczenie cła dla stawki 11,2 %
40387 x 11,2 / 100 = 4523,34 PLN
Obliczenie cła MIN
(22 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 4739,9 PLN
Obliczenie cła MAX
(56 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 12065,2 PLN
W tym przypadku należy zastosować minimalne cło 22 EUR / 100 kg w wysokości 4740 PLN
Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 4740
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Jednostka miary i kwalifikator – DTN
- Ilość – 50
- Kwota opłaty – 4739,9
c)
Kod towaru: 2401206000 (tytoń suszony)
Kod kraju pochodzenia: CU (Kuba)
Stawka celna (ERGA OMNES): 11,2 % MIN 22 EUR / 100 kg MAX 56 EUR / 100 kg
Masa netto: 5000 kg
Wartość: 30000 USD
Kurs wymiany USD: 4,0387
Kurs wymiany TARIC EUR: 4,3090
Kod preferencji: 100
Data kalkulacji: 2024.07.08
Wyliczenia:
Ustalenie podstawy opłat:
30000 USD x 4,0387 = 121161 PLN
Obliczenie cła dla stawki 11,2 %
121161 x 11,2 / 100 = 13570,03 PLN
Obliczenie cła MIN
(22 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 4739,9 PLN
Obliczenie cła MAX
(56 EUR x 4,3090) x (5000 kg /100) = 12065,2 PLN
W tym przypadku należy zastosować cło maksymalne 56 EUR / 100 kg w wysokości 12065 PLN
Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 12065
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Jednostka miary i kwalifikator – DTN
- Ilość – 50
- Kwota opłaty – 12065,2
Przykład 6 - Stawka specyficzna z elementami rolnymi
a)
Kod towaru: 1905905500
Kod kraju pochodzenia: US
Stawka celna (ERGA OMNES): 9 % + EA (117,81 EUR / 100 kg) MAX 20,7% + ADFM (4,16 EUR / 100 kg) (stawki zależne od kodu Meursinga)
Masa netto: 1000 kg
Wartość: 1000 USD
Kurs wymiany USD: 4,0387
Kurs wymiany TARIC EUR: 4,3090
Kod preferencji: 100
Kod dodatkowy TARIC (Meursinga): 7167
Data kalkulacji: 2024.07.08
Wyliczenia:
Ustalenie podstawy opłat:
1000 USD x 4,0387 = 4039 PLN
Obliczenie cła dla stawki 9 %
4039 x 9 / 100 = 363,51 PLN
Obliczenie kwoty elementu rolnego EA
(117,81 EUR x 4,3090) x (1000 kg /100) = 5076,43 PLN
Obliczenie cła MAX:
Obliczenie cła dla stawki 20,7 %
4039 x 20,7 / 100 = 836,07 PLN
Obliczenie cła dodatkowego za mąkę ADFM
(4,16 EUR x 4,3090) x (1000 kg /100) = 179,25 PLN
W tym przypadku należy zastosować cło maksymalne 20,7 % + ADFM (4,16 EUR / 100 kg) w wysokości 1015 PLN
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 836
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- stawka opłaty – 20,7
- kwota – 4039
- Kwota opłaty – 836,07
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 179
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Jednostka miary i kwalifikator – DTN
- Ilość – 10
- Kwota opłaty – 179,25
b)
Kod towaru: 1905905500
Kod kraju pochodzenia: US
Stawka celna (ERGA OMNES): 9 % + EA (4,16 EUR / 100 kg) MAX 20,7% + ADFM (4,16 EUR / 100 kg) (stawki zależne od kodu Meursinga)
Masa netto: 1000 kg
Wartość: 1000 USD
Kurs wymiany USD: 4,0387
Kurs wymiany TARIC EUR: 4,3090
Kod preferencji: 100
Kod dodatkowy TARIC (Meursinga): 7005
Data kalkulacji: 2024.07.08
Wyliczenia:
Ustalenie podstawy opłat:
1000 USD x 4,0387 = 4039 PLN
Obliczenie cła dla stawki 9 %
4039 x 9 / 100 = 363,51 PLN
Obliczenie kwoty elementu rolnego EA
(4,16 EUR x 4,3090) x (1000 kg /100) = 179,25 PLN
Obliczenie cła MAX:
Obliczenie cła dla stawki 20,7 %
4039 x 20,7 / 100 = 836,07 PLN
Obliczenie cła dodatkowego za mąkę ADFM
(4,16 EUR x 4,3090) x (1000 kg /100) = 179,25 PLN
W tym przypadku należy zastosować cło 9 % + EA (4,16 EUR / 100 kg) w wysokości 543 PLN
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 364
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- stawka opłaty – 9
- kwota – 4039
- Kwota opłaty – 363,51
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – A
- Kwota należnej opłaty – 179
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1
- Jednostka miary i kwalifikator – DTN
- Ilość – 10
- Kwota opłaty – 179,25
Przykład 7 – zwolnienie z należności celnych i podatkowych
Założenia: wartość celna – 80 PLN, stawka celna 5 %, stawka VAT – 23%, procedura dodatkowa kody - C30 i 3V0
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Rodzaj opłaty – A00
- Metoda płatności – bez podawania metody płatności ponieważ towar jest zwolniony z należności celnych – kod procedury dodatkowej C30
- Kwota należnej opłaty – 4
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Stawka opłaty – 5%
- Kwota – 80
- Kwota opłaty – 4
- Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 2
- Rodzaj opłaty – B00
- Metoda płatności – bez podawania metody płatności ponieważ towar jest zwolniony z VAT – kod procedury dodatkowej 3V0
- Kwota należnej opłaty – 18
Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:
- Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1
- Stawka opłaty - 23%
- Kwota – 80
- Kwota opłaty – 18,40.
14 03 042 000 Kwota należnej opłaty
Należy podać sumę kwot wyliczonych dla poszczególnych podstaw opłat dla danego Rodzaju opłaty, również w przypadku gdy towar korzysta ze zwolnień z należności celnych lub podatkowych (przykłady dla zwolnień celnych i podatkowych w opisie danej 14 03 040 043 „Kwota opłaty” w Przykładzie 7 oraz w pkt 6.9 Instrukcji).
- Wysokość naliczonej kwoty cła, podatku lub innych opłat podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
- W wypadku ustalenia podatku akcyzowego od towarów objętych obowiązkiem banderolowania, kwotę podatku akcyzowego należy pomniejszyć o wartość banderol podatkowych wpłaconą przez importera w celu ich otrzymania. Kwoty podatku akcyzowego należy pomniejszyć proporcjonalnie do ilości towarów banderolowanych znajdujących się w danej przesyłce.
Uwaga! Nie należy odliczać odpłatności z tytułu kosztów wytworzenia banderol.
Na dołączonym do zgłoszenia celnego zaświadczeniu właściwego urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy o wydaniu banderol należy nanieść informacje o ilości odpowiednio wywożonych/przywożonych aktualnie banderol lub o ilości wykorzystanych banderol na przywożonych wyrobach akcyzowych oraz datę przyjęcia zgłoszenia celnego i pozycję ewidencji.
Oryginał należy zwrócić stronie, a w aktach pozostawić kopię zaświadczenia, potwierdzoną za zgodność z oryginałem.
Jeżeli jest zwolnienie z części podatku, to należy podać tylko kwotę podatku należnego np. w akcyzie za zwolnienie z części podatku możemy uznać zwolnienie podmiotów dokonujących importu piwa pochodzącego od zagranicznego „małego browaru”(który w poprzednim roku kalendarzowym wyprodukował do 200 000 hl piwa) w wysokości 50% stawki.
14 04 000 000 Doliczenia i odliczenia
Przywóz
Elementy, o które wartość towaru powinna być skorygowana w celu ustalenia wartości celnej towaru na podstawie art. 70-72 UKC oraz art. 130 rozporządzenia wykonawczego.
14 04 008 000 Kod doliczeń i odliczeń
W odniesieniu do każdego rodzaju doliczeń i odliczeń mających zastosowanie do danej pozycji towarowej należy podać odpowiedni kod doliczeń i odliczeń z części III Instrukcji odnoszący się do wartości towaru oraz do kosztów wchodzących w skład podstawy opodatkowania podatkiem VAT i podatkiem akcyzowym.
14 04 014 000 Kwota doliczeń i odliczeń
W odniesieniu do każdego rodzaju doliczeń i odliczeń mających zastosowanie do danej pozycji towarowej należy podać odpowiednią kwotę w walucie krajowej, która nie została jeszcze doliczona do wartości pozycji towarowej lub od niej odliczona.
14 05 000 000 Waluta faktury
Stosując odpowiedni kod, należy podać walutę, w której sporządzono fakturę handlową. Przedmiotowa informacja wykorzystywana jest w połączeniu z 14 06 000 000 Całkowita zafakturowana kwota oraz 14 08 000 000 Zafakturowana kwota pozycji, w przypadkach gdy jest to niezbędne do wyliczenia należności przywozowych.
Kod waluty faktury dotyczy wszystkich pozycji towarowych na poziomie przesyłki towarowej (GS), co oznacza, że jedno standardowe i uproszczone zgłoszenie może dotyczyć tylko jednego kodu waluty.
14 06 000 000 Całkowita zafakturowana kwota
Należy wpisać ceny na fakturze w odniesieniu do wszystkich towarów wymienionych w zgłoszeniu wyrażone w jednostce walutowej określonej w 14 05 000 000 Waluta faktury.
Przywóz
Pole opcjonalne – do decyzji zgłaszającego, organ nie może wymagać tej danej.
Należy podać ceny na fakturze w odniesieniu do wszystkich towarów wymienionych w zgłoszeniu.
W przypadku jej wypełnienia należy wpisać cenę ujętą na fakturze (innym dokumencie określającym wartość towaru) dla całości zgłaszanych towarów wyrażone w jednostce walutowej określonej w danej 14 05 000 000 Waluta faktury.
14 07 000 000 Wskaźnik ustalania wartości (wyceny)
Przywóz
Przy użyciu odpowiednich kodów podanych w części III Instrukcji należy wpisać kombinację wskaźników w celu stwierdzenia, czy wartość towarów jest określona przez szczególne czynniki.
14 08 000 000 Zafakturowana kwota pozycji
Przywóz
Cena towarów podawana w odniesieniu do pozycji towarowej zawartej w zgłoszeniu, wyrażona w walucie określonej w 14 05 000 000 Waluta faktury.
Należy podać, odnoszącą się do danej pozycji część ceny, o której mowa w opisie do danej 14 06 000 000 Całkowita zafakturowana kwota, niezależnie od tego, czy pole to zostało wypełnione, podaną z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku (jeżeli są to liczby całkowite, należy po przecinku wpisać 00).
W przypadku, gdy wartość celna ustalana jest na podstawie standardowej wartości przywozowej (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892), w polu tym podać należy ustaloną w ten sposób wartość celną. Wartość wyrażona w EUR powinna zostać następnie:
– przeliczona według obowiązującego kursu, określanego przez Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym serii C (art. 53 ust. 1 lit. b) UKC) na PLN i wpisana w podstawie opłaty dla obliczeń cła, i jednocześnie
– przeliczona według bieżącego kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, stosowanego zgodnie z przepisami art. 146 ust. 2 – 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447 i wpisana w wartości statystycznej.
W przypadku przesyłki o niewielkiej wartości (przesyłki określone w art. 23 rozporządzenia w sprawie zwolnień celnych KE 1186/2009), czyli zgłoszenie ZC215H7 albo ZC415 z kodem procedury dodatkowej C07 należy zgłosić „Wartość rzeczywistą”.
14 09 000 000 Kurs wymiany dla potrzeb umowy zainteresowanych stron
Wywóz
W zgłoszeniach wywozowych należy obligatoryjnie podawać kurs waluty w przypadku zgłoszeń retrospektywnych (art. 337 RW) składanych w sytuacji gdy towary:
- opuściły obszar celny UE nie będąc uprzednio objęte zgłoszeniem wywozowym (art. 337 ust. 1 RW), lub
- które opuściły obszar celny Unii z zamiarem powrotnego przywozu, nie są już przeznaczone do powrotnego przywozu (art. 337 ust. 2 RW).
W powyższych przypadkach należy podać kurs waluty z dnia faktycznego przekroczenia granicy przez towar.
Zgłoszenie retrospektywne składane gdy po unieważnieniu zgłoszenia wywozowego, gdy w toku postępowania wyjaśniającego zostały przedstawione dowody alternatywne potwierdzające wyprowadzenie towaru – należy podać kurs waluty z dnia objęcia towarów procedurą wywozu na zgłoszeniu pierwotnym.
Przywóz
Dana ta odnosi się wyłącznie do kursu wymiany ustalonego z wyprzedzeniem, dotyczący ceny netto, płatności pośrednich, doliczeń i odliczeń itp., w drodze umowy między zainteresowanymi stronami. Pole to należy wypełnić w przypadku, gdy do wyliczania należności przyjmuje się elementy kalkulacyjne z daty innej niż data przyjęcia zgłoszenia do danej procedury.
Dotyczy to stałego umownego kursu wymiany. Strony transakcji umawiają się co do tego jaki kurs wymiany będzie miał zastosowanie przy jej rozliczeniu i płatności, która nastąpi w walucie kraju importu (przykładowo, polski importer zapłaci za dostawę w PLN, a nie w EUR czy USD). W takim przypadku nie stosuje się kursu wymiany z art. 53 ust. 1 lit. a) UKC (kursu NBP), a ustalony przez strony transakcji (sprzedającego i kupującego) stały kurs wymiany.
W zgłoszeniu przywozowym w Polsce ta dana nie ma zastosowania.
14 10 000 000 Metoda ustalania wartości (wyceny)
Stosując odpowiedni kod z części III Instrukcji należy podać zastosowaną metodę ustalania wartości.
14 11 000 000 Preferencje
Przywóz
Dane te dotyczą informacji o ujęciu taryfowym towarów. Należy podać, nawet jeżeli nie wnioskowano o preferencyjne traktowanie taryfowe.
Wpisać odpowiedni kod z części III Instrukcji.
W przypadku, gdy zgłaszający wnioskuje o zastosowanie zwolnienia od cła pole to także podlega wypełnieniu poprzez wpisanie kodu „100” (rodzaj stosowanego zwolnienia od cła precyzowany jest przez zgłaszającego poprzez podanie kodu procedury dodatkowej np. „C14”). Należy przy tym pamiętać, iż w przypadku braku cła na podstawie zawartych przez Unię umów o unii celnej (są trzy takie umowy: z Turcją, San Marino i Andorą), w polu tym należy wpisać kod preferencji rozpoczynający się od cyfry „4”.
Pola tego nie należy wypełniać w przypadku wymiany handlowej pomiędzy częściami obszaru Unii, w których stosuje się przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE a częściami tego obszaru, w których przepisy te nie są stosowane, lub w handlu między częściami obszaru Unii, w których przepisy te nie są stosowane.
Uwaga! W procedurach wnioskowanych 51, 53, 71, 95 i 96 nie ma możliwości podawania kodu preferencji innego niż zaczynającego się od „1”.
14 16 000 000 Kwota opłat i podatków ogółem
W tym polu podaje się całkowitą kwotę ceł i podatków mającą zastosowanie w odniesieniu do danych towarów.
Jednakże obecnie brak przypadków uzasadniających wypełnianie tego pola.
14 17 000 000 Wewnętrzna jednostka walutowa
Zgłoszenia dokonywane w państwach członkowskich, które w okresie przejściowym do wprowadzania EUR stwarzają przedsiębiorcom możliwość wyboru jednostki EUR w celu sporządzenia zgłoszenia celnego, muszą zawierać w tym polu wskaźnik jednostki walutowej, jednostki krajowej lub jednostki EUR.
Wywóz
Dana 1417 001 000 jest przeznaczony na okres przejściowy po dacie przyjęcia waluty EUR przez Polskę.
W zgłoszeniach składanych w państwach członkowskich, po wprowadzeniu EURO, państwa te dają przedsiębiorcom możliwość wyboru waluty do sporządzania zgłoszeń celnych, Tym samym zgłoszenia celne muszą zawierać wskaźnik stosowanej jednostki walutowej, krajowej lub EURO. W przypadku Polski zastosowanie ma obecnie wyłącznie kod PLN.