Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne załączniki – patrz KROK 1 pkt 3.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
KROK WSTĘPNY
-
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Podczas zakładania konta w zakładce "ZAKRES UPRAWNIEŃ" wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podaj dane w zakładkach "MOJE DANE" i "DANE KONTAKTOWE"
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamośćstrona otwiera się w nowym oknie.
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę - uzyskaj numer EORIstrona otwiera się w nowym oknie.
Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w dowolnym obszarze. W przypadku wątpliwości wybierz obszar działania "POZOSTAŁE"
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowanastrona otwiera się w nowym oknie.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.
- Powiąż osobę z firmą, wybierając uprawnienie "Składanie wniosków z zakresu akcyzy" – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmąstrona otwiera się w nowym oknie.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie rozszerzone „Składanie wniosków z zakresu akcyzy".
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć wniosek.
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku WNSB
- Wybierz na PUESC formularz WNSB (5) - Wniosek - obowiązuje od 01.01.2023 [ZEFIR2]strona otwiera się w nowym oknie
- Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
UWAGA! Podaj e-mail, a na wskazany adres otrzymasz:
- informacje zwrotne dotyczące wniosku, decyzji oraz upoważnienia,
- informacje o zmianach statusu wniosku lub konieczności złożenia korekty.
- Do wniosku dołącz załączniki odpowiednio do prowadzonej działalności:
- zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W (ZB002),
- odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (ZB003),
- zaświadczenie o wpisie do CEIDG (ZB003),
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (ZB004),
- zaświadczenie o wpisie do rejestru producentów wyrobów tytoniowych (ZB005),
- zaświadczenie o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych (ZB005),
- zaświadczenie o wpisie do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich (ZB005),
- zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi do 18% zawartości alkoholu (ZB005),
- zezwolenie na obrót hurtowy w kraju napojami alkoholowymi powyżej 18% zawartości alkoholu (ZB005),
- potwier dzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego (ZB007),
- zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (ZB008),
- zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca (ZB008),
- zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca (ZB008),
- zezwolenie na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (ZB008),
- zezwolenie wyprowadzenia (ZB008),
- zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (ZB006),
- oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne , których te dokumenty dotyczą nie uległy zmianie (ZB001)
- kopia spisu wyrobów, o których mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzone przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego (ZB009).
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz wniosek
Możesz to zrobić na 4 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany),
- kwotą przychodu (z Twojego PIT) za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesłania dokumentu - patrz odpowiedź na pytanie nr 8 w sekcji Najczęściej zadawane pytania (FAQ).
KROK 3
Wyślij wniosek
- W zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
zaznacz i wyślij wniosek.
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie.
Może to potrwać kilka dni.
- Jeśli podałeś e-mail, to po weryfikacji wniosku otrzymasz pocztą elektroniczną informację, że możesz zapłacić za banderole
- Złożony wniosek w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
w kolumnie „Status e-Płatności” uzyska status „Do zapłaty”.
KROK 4
Zapłać za banderole
Możesz to zrobić na 2 sposoby:
- Za pomocą e-Platności:
- sprawdź, czy złożony dokument (wniosek) w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
uzyskał "Status e-Płatności" "Do zapłaty",
- wybierz przycisk [ZAPŁAĆ]
- odśwież ekran i sprawdź, czy status dokumentu w kolumnie "Status e-Płatności"
(Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty)
zmienił się na "Transakcja zrealizwoana" - może to potrwać około 60 sekund.
UWAGA! Opłata online zostanie powięszkona o prowizję w wysokości 59 gr.
- Wykonaj przelew tradycyjny na konto urzędu skarbowego.
Więcej dowiesz się w sekcji Ile zapłacisz.
UWAGA! Opłacony wniosek będzie przetwarzany w systemie – może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Odbierz upoważnienie
- Jeżeli wybrałeś odbiór w urzędzie skarbowym – otrzymasz e-mail z informacją o wydaniu decyzji.
- Jeżeli wybrałeś odbiór w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych – otrzymasz e-mail z informacją o wydaniu decyzji i upoważnienie do odbioru banderol.
- Upoważnienie możesz również znaleźć w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.