Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
KROK WSTĘPNY
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga!
Jeśli chcesz złożyć wniosek dla siebie jako osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, w zakładce „ZAKRES UPRAWNIEŃ” wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”. Wniosek możesz również złożyć, jeśli posiadasz konto z rozszerzonym zakresem uprawnień.
Jeśli chcesz złożyć wniosek dla firmy lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, wykonaj czynności z punktów 1 - 3.
- Podczas zakładania konta w zakładce „ZAKRES UPRAWNIEŃ” wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podaj dane w zakładkach „MOJE DANE” i „DANE KONTAKTOWE”.
W zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju".
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamośćstrona otwiera się w nowym oknie
strona otwiera się w nowym oknie
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę - uzyskaj numer EORIstrona otwiera się w nowym oknie.
Uwaga! Twoja firma może być zarejestrowana w dowolnym obszarze. W przypadku wątpliwości wybierz obszar działania „POZOSTAŁE”.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowanastrona otwiera się w nowym oknie.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.
- Powiąż osobę z firmą wybierając uprawnienie "Składanie wniosków z zakresu akcyzy" – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmąstrona otwiera się w nowym oknie.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie rozszerzone „Składanie wniosków z zakresu akcyzy".
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Jeżeli chcesz złożyć wniosek dla firmy wybierz kontekst firmy, dla której chcesz go złożyć.
KROK 1
Wypełnij formularz WZBO
- Wybierz na PUESC formularz wniosku WZBO (2) - Wniosek - obowiązuje od 30.12.2022 [ZEFIR2]
- Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je klikając w ikonę (przycisk) „i”.
UWAGA! Podaj e-mail, a na wskazany adres otrzymasz z urzędu skarbowego, do którego złożyłeś wniosek dokument PBOZA w formacie PDF.
- Do wniosku dołącz dokumenty dotyczące samochodu. W szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty umożliwiające organowi podatkowemu wydanie potwierdzenia braku obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju.
4. Wygeneruj wniosek i przejdź do
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
KROK 2
Podpisz wniosek
Możesz to zrobić na 4 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- kwotą przychodu (z Twojego PIT) za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesłania wniosku - patrz odpowiedź na pytanie nr 4 w sekcji Najczęściej zadawane pytania (FAQ)strona otwiera się w nowym oknie.
- profilem zaufanym.
KROK 3
Wyślij wniosek
- W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
zaznacz i wyślij wniosek.
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie
i sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
UPO potwierdza złożenie wniosku w formie elektronicznej. Wysłany przez Ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie.
UWAGA! Jeżeli na tym etapie uznasz, że złożony wniosek jest niepoprawny i urząd skarbowy nie rozpoczął procedowania wniosku możesz wycofać niepoprawny wniosek korzystając z formularza WZZA/WZBO – Anulowanie (1) - obowiązuje od 30.12.2022 [ZEFIR2].
Wypełnij formularz, podpisz i wyślij wniosek. Jeśli Twój wniosek będzie mógł zostać anulowany otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) oraz informację, że wniosek został anulowany. W przeciwnym razie otrzymasz informację, że wniosku nie można anulować.
KROK 4
Odbierz potwierdzenie o braku obowiązku zapłaty akcyzy
Potwierdzenie o braku obowiązku zapłaty akcyzy (PBOZA) w PDF otrzymasz wraz z informacją o tym, że możesz udać się do wydziału komunikacji, żeby zarejestrować pojazd:
- pocztą elektroniczną – jeżeli podczas rejestracji wniosku podałeś adres e-mail,
- znajdziesz w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie
UWAGA! Potwierdzenie braku obowiązku zapłaty akcyzy (PBOZA) otrzymasz nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie potwierdzenia.