Sposoby potwierdzania tożsamości osoby

Założenie konta na PUESC wymaga zarejestrowania się jako użytkownik Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Można to zrobić jedynie na PUESC.

Podczas rejestracji możesz wybrać zakres uprawnień, jakie będzie miało twoje konto na PUESC:

  • podstawowy zakres uprawnień,
  • rozszerzony zakres uprawnień.

Od tego, jaką ścieżkę rejestracji wybierzesz i czy podpiszesz wniosek rejestracyjny zależy, czy i jak będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość, aby korzystać z konta na PUESC.

Jeżeli wybierzesz ścieżkę „Podstawowy zakres uprawnień”, to po wypełnieniu formularza rejestracyjnego możesz:

  • podpisać wniosek podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym (przycisk Podpisz i wyślij), , lub
  • wysłać wniosek niepodpisany (przycisk Wyślij bez podpisu), co będzie wystarczające do założenia takiego konta.

Jeżeli rejestrując się na PUESC złożysz niepodpisany wniosek, zostaniesz zarejestrowany w sposób uproszczony:

  • nie będziesz musiał potwierdzać swojej tożsamości,
  • będziesz mógł działać w swoim imieniu,
  • skorzystasz z usług dostępnych dla osoby posiadającej konto z podstawowym zakresem uprawnień, czyli będziesz mógł w szczególności:
    • wysłać deklarację akcyzową AKC-U/S od samochodu sprowadzonego z innego kraju UE,
    • wysłać inną deklarację akcyzową,
    • pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy za samochód osobowy,
    • zarejestrować piec dla celów potwierdzania odbioru oleju opałowego w rejestrze SENT,
    • zgłosić przewozy w SENT jako przewoźnik lub kierowca.

Podczas zakładania konta, na wskazany przez ciebie adres e-mail zostanie wysłany kod weryfikacyjny. Aby zakończyć tworzenie konta zaloguj się na PUESC. Przy logowaniu użyj adresu e-mail i hasła, a następnie podaj otrzymany kod weryfikacyjny.

 

Jeżeli wybierzesz ścieżkę „Rozszerzony zakres uprawnień”, to po wypełnieniu formularza rejestracyjnego podpisz wniosek podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym (przycisk Podpisz). Po otrzymaniu informacji o dokonaniu rejestracji i nadaniu numeru ID SISC będziesz miał dostęp do wszystkich usług oferowanych na PUESC oraz będziesz mógł:

  • powiązać się z firmą, aby w jej imieniu wysyłać:
    • zgłoszenia celne,
    • zgłoszenia INTRASTAT,
    • deklaracje akcyzowe,
    • zgłoszenia SENT,
    • komunikaty e-DD,
    • wnioski i inne dokumenty,
  • podać miejsce zużywania gazu zwolnionego z akcyzy,
  • otrzymać specjalny numer, żeby złożyć wniosek dotyczący naruszenia praw własności intelektualnej.

Możesz wysłać wniosek bez podpisu, ale wówczas będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość w jednostce KAS. Więcej dowiesz się w części „Osobiste potwierdzenie tożsamości”.

Podczas zakładania konta, na wskazany przez ciebie adres e-mail zostanie wysłany kod weryfikacyjny. Aby zakończyć tworzenie konta zaloguj się na PUESC. Przy logowaniu użyj adresu e-mail i hasła, a następnie podaj otrzymany kod weryfikacyjny.

Możesz potwierdzić tożsamość w prosty i wygodny sposób. Załóż konto na PUESC i podpisz formularz podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym (tj. z wykorzystaniem profilu zaufanego).

Uwaga. Podpisanie formularza wniosku o rejestrację w sposób elektroniczny powoduje założenie na PUESC konta z rozszerzonym zakresem uprawnień.

Profil zaufany umożliwia załatwianie spraw urzędowych online. Możesz go uzyskać także bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz:

  • konto internetowe w jednym z banków: T-Usługi Bankowe, PKO Bank, inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Millennium Bank, Alior Bank, bank spółdzielczy (możesz sprawdzić, czy twój bank potwierdza PZ), lub
  • konto na platformie Envelo, lub
  • nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód) oraz czytnik umożliwiający podłączenie go do komputera.

Profil zaufany umożliwia złożenie podpisu zaufanego. Więcej o zakładaniu profilu zaufanego dowiesz się w serwisie GOV.PL (strona otwiera się w nowym oknie). Tam założysz także profil zaufany.

Organ celny poprosi o osobiste potwierdzenie twoich danych rejestracyjnych, jeśli podczas rejestracji na PUESC:

  • złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z rozszerzonym zakresem uprawnień,
  • złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z podstawowym zakresem uprawnień, a chcesz rozszerzyć uprawnienia:
    • zostać przedstawicielem firmy,
    • uzyskać specjalny numer w celu złożenia wniosku dotyczącego naruszenia praw własności intelektualnej,
    • zużywać gaz zwolniony z akcyzy lub olej opałowy.

Żeby potwierdzić dane wprowadzone w formularzu rejestracyjnym:

  • udaj się do siedziby najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury urzędu celno-skarbowego lub oddziału celnego,
  • odszukaj stanowisko oznaczone (zazwyczaj)  „E-KLIENT”,
  • okaż dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający twoją tożsamość.

Informacje o jednostkach celno-skarbowych i ich dane teleadresowe znajdziesz na stronach internetowych izb administracji skarbowej w części dotyczącej urzędu celno-skarbowego (zakładka Urząd Celno-Skarbowy na stronie internetowej izby).Adresy stron internetowych poszczególnych izb administracji skarbowej znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej (strona otwiera się w nowym oknie).

Potwierdzenie tożsamości przez obywateli z krajów UE

Jeżeli jesteś obywatelem z kraju UE, możesz potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w organach celno-podatkowych w kraju zamieszkania.

Skan potwierdzenia prześlij na adres:
centralna.rejestracja@mf.gov.pl

Potwierdzenie tożsamości przez obywateli z krajów trzecich

Jeżeli jesteś obywatelem kraju trzeciego (spoza UE), możesz potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych:

  • w konsulacie,
  • w ambasadzie,
  • u notariusza w kraju zamieszkania.

Skan potwierdzenia wraz z jego tłumaczeniem prześlij na adres: centralna.rejestracja@mf.gov.pl

Oryginał potwierdzenia wyślij na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
Wydział Centralna Rejestracja
ul. Krańcowa 28, 61-037 Poznań.