Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- podstawowe dane podmiotu (NIP) oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
- numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
- numery akcyzowe zarejestrowanego odbiorcy związane z miejscami odbioru wyrobów akcyzowych – w przypadku zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
- dane wymagane do prawidłowego wypełnienia formularza:
- określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą nabywane/zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo,
- w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy – dodatkowo określenie ilości wyrobów akcyzowych, które zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo oraz dane podmiotu, od którego zostaną nabyte, w szczególności numer akcyzowy tego podmiotu.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji możesz pominąć „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
- Zarejestruj firmę na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę - uzyskaj numer EORI.
Uwaga! Zarejestruj firmę w obszarze działania AKCYZA (CRPA). Skorzystaj w tym celu z usługi CRPA – uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych
Uwaga! Podczas rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi, są opisane w punkcie 3.
Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.
- Aby skorzystać z usługi, powiąż reprezentanta z firmą.
W tym celu powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.
Do złożenia wniosku o nadanie numeru akcyzowego, niezbędne jest posiadanie przez reprezentanta firmy minimum jednego z uprawnień rozszerzonych:
- składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
- aktualizacja danych podmiotu.
Sprawdź, czy posiadasz minimum jedno z powyższych uprawnień rozszerzonych – skorzystaj z usługi Sprawdź zarejestrowane powiązania.
Jeśli nie masz żadnego z uprawnień rozszerzonych, zaktualizuj zakres reprezentacji – skorzystaj z usługi Powiąż reprezentanta z firmą.
Uwaga! Pamiętaj, że uprawnienia rozszerzone muszą wynikać wprost z treści udzielonego upoważnienia. Upoważnienie musi zawierać dane identyfikacyjne, zarówno mocodawcy (tj. nazwę, numer identyfikacyjny – np.: NIP, IDSISC, itp.), jak i reprezentanta (imię i nazwisko, a także numer PESEL, bądź inny numer identyfikacyjny).
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Przejdź w kontekst firmy, dla której składasz wniosek - w nagłówku portalu Wybierz powiązanie pierwsze.
- Wybierz formularz wniosku:
- o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy
WDAUO01 - Numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT] lub
- o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy
WDAUOJ01 - Numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT]
Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.
KROK 1
Wypełnij wniosek
- Wypełnij wszystkie wymagane pola we wniosku.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
- Dołącz załączniki, które chcesz przesłać z wnioskiem.
- Wybierz Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
wybierz przycisk „Podpisz”.
Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek używając przycisku „Wyślij”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
KROK 4
Odbierz potwierdzenie nadania numeru akcyzowego lub potwierdzenie zmiany danych lub odmowę nadania numeru akcyzowego
Uwaga! Przejdź na swój kontekst (osoby fizycznej) – w nagłówku portalu zaznacz pole wyboru przy swoim imieniu i nazwisku.
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś numer akcyzowy, czy zmieniono dane na potwierdzeniu albo czy otrzymałeś odmowę nadania numeru akcyzowego:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Wyszukaj dokument o nazwie:
- Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub
- Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub
- Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub
- Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub
- Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy lub
- Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego odbiorcy.
- Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z dokumentem.