Aby zarejestrować podmiot przygotuj:
- jego dane podstawowe (np. NIP, nr TC dla podmiotu z kraju trzeciego),
- upoważnienie – chyba, że:
- jesteś właścicielem lub osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji podmiotu, lub
- masz zarejestrowane na PUESC upoważnienie (przygotuj jego numer),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia,
- w przypadku rejestracji firmy zagranicznej:
- dokumenty rejestrowe, i
- dokumenty z których wynika prawo do reprezentowania firmy przez osobę, która podpisała upoważnienie.
- przygotuj się też do użycia podpisu elektronicznego (certyfikatu celnego, podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego). Wniosek przed wysłaniem musi zostać podpisany.
- jeśli zużywasz wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy lub objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie przygotuj kody CN zużywanych wyrobów.
Uwaga! Przed wypełnieniem formularza, zapoznaj się z sekcją Najczęściej zadawane pytania (FAQ).
KROK WSTĘPNY
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Jeśli zakładasz konto, aby zarejestrować do CRPA podmiot, który reprezentujesz, podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Jeśli zakładasz konto, aby zarejestrować w CRPA zużywanie gazu LPG na cele opałowe jako osoba fizyczna lub rejestrujesz zużywanie wyrobów zwolnionych od akcyzy jako rolnik ryczałtowy nieposiadający NIP, w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję – „Chcę podać miejsce zużywania wyrobów zwolnionych od akcyzy”. Dla osób fizycznych lub rolników ryczałtowych nieposiadających NIP założenie konta z podaniem adresów zużywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy jest równoznaczne z wpisaniem do CRPA.
Jeżeli masz już konto i chcesz zarejestrować zużywanie gazu LPG jako osoba fizyczna lub rejestrujesz się do CRPA jako rolnik ryczałtowy nieposiadający NIP, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń swoje dane.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.
KROK 0
Zaloguj się Zaloguj się na PUESC
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku Rejestracja danych firmy
- Wybierz na PUESC formularz rejestracji danych firmy: WRP0001 Rejestracja danych firmy [SZPROT]
- Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
- W sekcji obszary działania zaznacz opcję „akcyza”.
- W sekcji dane podmiotu, w trakcie rejestracji podmiotu krajowego uzupełnij pole NIP i wybierz przycisk ‘enter’ lub ‘tabulator’ na klawiaturze komputera. Na ekranie pojawią się dane firmy z systemu rejestracyjnego, chyba, że jest niedostępny.
Uwaga! Jeżeli dane firmy nie pojawią się na ekranie upewnij się, że podałeś prawidłowy numer NIP. Jeżeli numer NIP jest poprawny, to kontynuuj wypełnianie wniosku. Dane firmy zostaną sprawdzone i potwierdzone przez urzędnika.
Jeśli podmiot, który chcesz wpisać do CRPA, jest już zarejestrowany w systemie, otrzymasz taką informację po wpisaniu NIP. W takim przypadku, aby wpisać podmiot do CRPA skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.
- Podaj pełną i skróconą nazwę podmiotu oraz datę rozpoczęcia prowadzenia działalności,
- formę prawną prowadzenia działalności, np. dla spółki cywilnej wybierz: jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
- kod PKD.
- W sekcji adresy podaj: adres siedziby oraz adres do korespondencji.
UWAGA! Zakres danych wymaganych do wypełnienia w sekcji danych akcyzowych zależy od rodzaju rejestrowanego podmiotu oraz od statusu podmiotu akcyzowego i typu wykonywanych czynności. Do czasu wpisania podmiotu do CRPA wniosek ma ustawiony cel zgłoszenia w akcyzie: „Rejestracja”.
- W polu „Nazwa organu KAS do spraw akcyzy” wybierz właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Rozpoczynając wypełnianie pola od słowa „naczelnik” otrzymasz pełną listę urzędów akcyzowych. Jeśli nie jesteś pewny wyboru, sprawdź właściwość organów akcyzowych (strona otwiera się w nowym oknie).
- Wypełnij pole „Podstawa prawna” wybierając właściwą wartość. Pamiętaj, że główną przesłanką ustalenia właściwości miejscowej w akcyzie jest miejsce wykonywania czynności. Adres siedziby jest ważny tylko wtedy, gdy czynności akcyzowe wykonujesz co najmniej w 2 rożnych lokalizacjach.
- Wypełnij dokładanie pozostałe pola formularza podając adresy wykonywania działalności akcyzowej, rodzaje wyrobów i inne informacje wymagane dla twojego rodzaju czynności. Przy większej ilości danych korzystaj z przycisku: „Dodaj”.
- W sekcji załączniki:
- Jeżeli we wniosku o rejestrację firmy nie podasz kanałów komunikacji i/lub kont bankowych wniosek wysyłasz bez załączników.
- Jeżeli we wniosku o rejestrację firmy podasz kanały komunikacji i/lub konta bankowe – są to inne dane niż publicznie dostępne w CEIDG lub KRS, musisz dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z opłatą skarbową do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. Sprawdź jak to zrobić w sekcji "Co powinieneś wiedzieć". Nie musisz dostarczyć upoważnienia, jeśli twoja reprezentacja wynika z mocy prawa.
- W sekcji oświadczenia - aby wysłać wniosek musisz zaznaczyć wymagane zgody i oświadczenia (oznaczone czerwoną gwiazdką).
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i podpisz wniosek.
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego.
KROK 3
Wyślij wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek.
KROK 4
Odbierz UPO
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
- Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku sprawa w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
będzie miała status "w toku".
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Odbierz potwierdzenie rejestracji podmiotu i nadania IDSISC
Przejdź do zakładki:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i odszukaj dokument „Informacja o nadaniu IDSISC podmiotowi”. Zapoznaj się z nim - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”. W rozstrzygnięciu otrzymasz „Potwierdzenie rejestracji, nadanie IDSISC oraz numeru EORI”.
UWAGA! Jeżeli wniosek nie może zostać obsłużony przez prowadzącego sprawę, w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty pojawi się dokument „Informacja o konieczności uzupełnienia braków”. Zapoznaj się z nim wybierając akcję „Podgląd dokumentu” a następnie zakładkę „Podgląd załączników”. Dostarcz brakujące dokumenty zgodnie z treścią pisma.