Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Zanim zaczniesz:
Aby zarejestrować na PUESC dane firmy w CRPA, przygotuj:
- w przypadku firmy krajowej - dane podstawowe, które są widoczne w CEIDG lub REGON lub KRS,
- w przypadku firmy zagranicznej:
- aktualne dokumenty rejestrowe,
- aktualne dokumenty, z których wynika prawo do reprezentowania firmy przez osobę, która podpisała upoważnienie.
Wniosek o rejestrację przed wysłaniem musi zostać podpisany:
- podpisem kwalifikowanym albo
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego albo
- zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.
Przygotuj kody CN, jeśli:
- zużywasz wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie albo
- zużywasz wyroby akcyzowe objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie albo
- dokonujesz niszczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie i prowadzisz miejsce niszczenia tych wyrobów.
Uwaga! Przed wypełnieniem formularza zapoznaj się z sekcją Najczęściej zadawane pytania (FAQ).strona otwiera się w nowym oknie
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
- Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
Po założeniu konta, jeśli chcesz zarejestrować w CRPA zużywanie gazu LPG na cele opałowe jako osoba fizyczna (nieprowadząca działalności gospodarczej) lub zużywanie wyrobów zwolnionych od akcyzy jako rolnik ryczałtowy nieposiadający NIP, wybierz formularz WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT]. Wskaż cel aktualizacji – „Chcę podać miejsce zużywania wyrobu zwolnionego od akcyzy”, a następnie wypełnij dane dotyczące zużywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy.
strona otwiera się w nowym oknie
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku WRP0001 Rejestracja danych firmy [SZPROT]
- Wybierz na PUESC formularz rejestracji danych firmy WRP0001 Rejestracja danych firmy [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie
- Wypełnij pola wniosku.
Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól – znajdziesz je, klikając w podpowiedź „i”.
Pola oznaczone czerwonymi gwiazdkami są obowiązkowe.
- Na karcie DANE PODSTAWOWE:
- W trakcie rejestracji danych firmy krajowej uzupełnij pole NIP i wybierz przycisk "Enter" lub "tabulator" na klawiaturze komputera. Na ekranie powinny pojawić się dane firmy.
Uwaga! Jeżeli na ekranie nie pojawią się dane firmy, to upewnij się, że podałeś prawidłowy numer NIP. Jeżeli numer NIP jest poprawny, to kontynuuj wypełnianie wniosku. Dane firmy zostaną sprawdzone i potwierdzone przez urzędnika.
- Jeżeli rejestrujesz dane firmy zagranicznej, której siedziba jest na terenie UE, to:
- gdy firma ma już nadany numer EORI, to musisz go wpisać. Dane firmy zostaną automatycznie pobrane z unijnego systemu EOS.
- gdy firma nie ma nadanego numeru EORI, a będzie działać w innych obszarach niż „cło”, to musisz zaznaczyć oświadczenie o tym, że firma nie posiada tego numeru i wtedy na formularzu wniosku otrzymasz do uzupełnienia obowiązkowe pole VAT UE.
- Jeżeli rejestrujesz dane firmy zagranicznej, której siedziba jest poza UE (czyli w „kraju trzecim” - TC) i ma nadany numer EORI w kraju UE, to musisz go wpisać. Dane firmy zostaną automatycznie pobrane z unijnego systemu EOS.
- Jeżeli rejestrujesz dane firmy zagranicznej, której siedziba jest poza UE (czyli w „kraju trzecim” - TC) i nie ma nadanego numeru EORI w kraju UE, to musisz zaznaczyć oświadczenie, że firma nie posiada tego numeru i wtedy na formularzu wniosku otrzymasz do uzupełnienia obowiązkowe pole TC.
W pole TC musisz wpisać numer nadany firmie w kraju trzecim dla celów podatkowych i celnych. Numer ten należy poprzedzić dwuliterowym kodem kraju, w którym firma ma siedzibę.
Uwaga! Jeśli otrzymasz komunikat „Brak możliwości rejestracji podmiotu”, oznacza to, że dane firmy są już zarejestrowane na PUESC i nie możesz zarejestrować ich ponownie. Aby zarejestrować podmiot w CRPA, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
- Na karcie DANE PODMIOTU:
- Podaj pełną i skróconą nazwę firmy oraz datę rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej,
- Podaj formę prawną prowadzenia przez firmę działalności,
- Wprowadź kod PKD – wystarczy kod głównej działalności.
- Na karcie ADRES – podaj adres siedziby oraz adres do korespondencji.
- Na karcie DANE KONTAKTOWE – uzupełnij dane kontaktowe.
- Na karcie OBSZARY DZIAŁANIA wybierz „akcyza”.
UWAGA! Zakres danych wymaganych do wypełnienia na kartach AKCYZA zależy od tego, czy podmiot prowadzi działalność gospodarczą oraz od statusu podmiotu akcyzowego i typu wykonywanych czynności. Do czasu wpisania podmiotu do CRPA wniosek ma ustawiony cel zgłoszenia w akcyzie „Rejestracja”.
- Na kartach AKCYZA:
- Wskaż, czy prowadzisz działalność gospodarczą. Wybierz odpowiednią opcję pod „Zgłoszenie podmiotu”.
- W polu „Nazwa organu KAS do spraw akcyzy” wybierz właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Rozpoczynając wypełnianie pola od wyrazu „naczelnik”, otrzymasz pełną listę urzędów akcyzowych. Jeśli nie jesteś pewny wyboru, sprawdź właściwość organów akcyzowych.strona otwiera się w nowym oknie
- Wypełnij pole „Podstawa prawna”, wybierając właściwą wartość. Pamiętaj, że główną przesłanką ustalenia właściwości miejscowej w akcyzie jest miejsce wykonywania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu akcyzą. Adres siedziby jest przesłanką wtedy, gdy np. czynności akcyzowe wykonujesz co najmniej w dwóch rożnych lokalizacjach.
- Wypełnij dokładanie pozostałe pola formularza, podając adresy wykonywania działalności akcyzowej, rodzaje wyrobów i inne informacje wymagane dla twojej działalności akcyzowej. Przy większej ilości danych korzystaj z przycisku "Dodaj". Wybierz przycisk Dalej, aby uzupełnić pozostałe dane.
- Na karcie INFORMACJE DODATKOWE możesz:
- wpisać informacje dodatkowe. W tym celu wybierz opcję „Chcę wprowadzić informacje dodatkowe”.
- dodać załącznik do składanego wniosku. W tym celu wybierz opcję „Chcę załączyć załączniki do wniosku”.
- Jeśli chcesz dodać załącznik bezpośrednio z komputera – wskaż opcję „Załącz plik z dokumentem” i uzupełnij wymagane pola.
- Jeśli chcesz dodać zarejestrowany e-Dokument – wybierz opcję „Wybierz istniejący e-Dokument”, a następnie wpisz jego numer – sprawdź, co musisz wiedzieć w Zarządzaj e-Dokumentami.strona otwiera się w nowym oknie
- Jeśli chcesz dodać nowy plik, który jednocześnie zarejestrujesz jako e-Dokument – wybierz opcję „Dodaj nowy e-Dokument”, a następnie wybierz przycisk „Dodaj nowy e-Dokument” i w nowo otwartym oknie uzupełnij wszystkie wymagane pola. Sprawdź, co musisz wiedzieć w Zarządzaj e-Dokumentami.strona otwiera się w nowym oknie
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i podpisz wniosek.
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- podpisem kwalifikowanym,
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego,
- zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.
KROK 3
Wyślij wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek.
KROK 4
Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
- W zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
- Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku sprawa w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
będzie miała status "w toku".
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Sprawdź, czy otrzymałeś potwierdzenie rejestracji
W zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
odszukaj dokument „Informacja o nadaniu ID SISC podmiotowi” lub "Informacja o konieczności uzupełnienia braków" i przeczytaj treść.
W tym celu zaznacz go i wybierz opcję „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
UWAGA!
Jeżeli otrzymałeś dokument o nazwie "Informacja o konieczności uzupełnienia braków", zapoznaj się z jego treścią i dostarcz brakujące dokumenty.