CBAM – uzyskaj dostęp do rejestru przejściowego CBAM

Rejestr przejściowy CBAM to narzędzie unijne przeznaczone dla zgłaszającego CBAM, tj. podmiotu, którego dotyczą obowiązki sprawozdawcze w związku z importem towarów objętych mechanizmem dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, tzw. CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism). Tutaj dowiesz się, jak uzyskać dostęp do tego rejestru oraz jak zalogować się do niego poprzez PUESC.

Więcej na temat samego mechanizmu dowiesz się na stronie Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami "KOBIZE" (strona otwiera się w nowym oknie).

Dostęp do Rejestru przejściowego CBAM może uzyskać osoba fizyczna, która:

  1. jest powiązana ze zgłaszającym CBAM zarejestrowanym na PUESC w obszarze „cło (EORI)” oraz
  2. posiada uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”.

Możesz skorzystać z instrukcji Jak na PUESC uzyskać uprawnienie "Dostęp do rejestru CBAM” - plik pdf (1,74 MB).

Szczegółowe informacje dotyczące logowania do rejestru przejściowego CBAM znajdziesz w instrukcji Logowanie do rejestru przejściowego CBAM - plik pdf (369 KB).

Jeżeli jesteś pracownikiem lub pełnomocnikiem zgłaszającego CBAM i chcesz uzyskać uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”:

  • złóż na PUESC wniosek WPE0001 Rejestracja, aktualizacja reprezentacji firmy,  we wniosku zaznacz uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”,
  • sprawdź, jak dostarczyć i co powinno zawierać Pełnomocnictwo,
  • sprawdź status sprawy – po wysłaniu wniosku sprawdź na PUESC, czy sprawa została zakończona lub czy wymaga z twojej strony dodatkowych czynności.

Szczegółowe informacje na temat rejestracji i aktualizacji reprezentacji firmy znajdziesz w opisach usług PUESC:

Pamiętaj! Podczas wypełniania formularzy na PUESC uzupełnij wszystkie pola obowiązkowe, oznaczone „czerwoną gwiazdką”. Jeśli nie uzupełnisz pola lub uzupełnisz je nieprawidłowo, system wyświetli komunikat o błędzie.

KROK 1

Załóż konto na PUESC z rozszerzonym zakresem uprawnień

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

Możesz także zapoznać się z filmem instruktażowym, dostępnym na YouTube Jak zarejestrować się i założyć konto na PUESC (strona otwiera się w nowym oknie).

Jeśli posiadasz już konto na PUESC, zaloguj się i przejdź do KROKU 2.

KROK 2

Sprawdź, czy firma jest już zarejestrowana na PUESC

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

KROK 3

Zarejestruj dane firmy na PUESC i uzyskaj numer EORI

Szczegółowe informacje znajdziesz w usługach Zarejestruj dane firmy na PUESC oraz EORI - uzyskaj numer identyfikacyjny na potrzeby importu i eksportu towarów.

KROK 4

Powiąż się z firmą na PUESC w zakresie „Dostępu do rejestru CBAM”

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.

Sprawdź, jak dostarczyć i co powinno zawierać Pełnomocnictwo.

KROK 5

Sprawdź status sprawy

Po wysłaniu wniosku sprawdź na PUESC, czy sprawa została zakończona lub czy wymaga z twojej strony dodatkowych czynności.

Zaloguj się do swojego konta na PUESC. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy na liście znajduje się:

  • Informacja,
  • Informacja o konieczności uzupełnienia braków,
  • Potwierdzenie rejestracji reprezentacji w SISC,
  • Odmowa rejestracji reprezentacji w SISC.

W przypadku „Informacji o konieczności uzupełnienia braków” zastosuj się do informacji zawartych w dokumencie.

Pamiętaj, że w pełnomocnictwie muszą znaleźć się:

  • Dane podmiotu,
  • Dane reprezentanta,
  • Zakres pełnomocnictwa – tj. uprawnienie „Dostęp do rejestru CBAM” musi wynikać wprost z treści pełnomocnictwa,
  • Data udzielenia,
  • Termin obowiązywania,
  • Forma reprezentacji (pracownik lub pełnomocnik),
  • Podpis mocodawcy.

Sprawdź jak dostarczyć upoważnienie w sekcji Jak dostarczyć upoważnienie. Nie zapomnij o uiszczeniu opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia. Opłata skarbowa wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa. W przypadku gdy upoważniasz dwie osoby, musisz uiścić opłatę w wysokości 34 zł (tzn. 2 × 17 zł). Sprawdź, jak to zrobić w sekcji Jak zapłacić opłatę skarbową.

Upoważnienie w formie elektronicznej (podpisane elektronicznie przez mocodawcę)

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i mocodawca ma adres siedziby na terytorium Polski oraz złożysz je za pośrednictwem PUESC – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na adres siedziby mocodawcy.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i mocodawca nie ma adresu siedziby na terytorium Polski oraz złożysz je za pośrednictwem PUESC – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej oraz złożysz je poza PUESC (np. na adres e-mail prowadzącego sprawę) – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu, tj. Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Upoważnienie w innej formie niż elektroniczna

Jeśli masz upoważnienie w innej formie niż elektroniczna (np. podpisane fizycznie przez mocodawcę) – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu, tj. Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Uwierzytelniony elektronicznie odpis pełnomocnictwa 

Jeśli uwierzytelniasz elektronicznie pełnomocnictwo, które w oryginale masz w formie papierowej – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Pamiętaj! Dostarcz upoważnienie wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

Jeśli otrzymałeś upoważnienie do reprezentowania firmy na PUESC, to dostarcz je w oryginale do Wydziału Centralna Rejestracja w Izbie Administracji Skarbowej Poznaniu.

Z treści upoważnienia musi wynikać zakres twoich uprawnień.

Upoważnienie w formie elektronicznej

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i opłatę skarbową zapłaciłeś na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na adres siedziby mocodawcy lub na konto bankowe Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa – złóż upoważnienie za pośrednictwem PUESC jako załącznik (na karcie ZAŁĄCZNIKI) bezpośrednio w składanym wniosku.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i opłatę skarbową zapłaciłeś na konto Urzędu Miasta Poznania – wyślij je na adres e-mail prowadzącego sprawę. Adres e-mail znajdziesz w UPO.

Upoważnienie w innej formie niż elektroniczna

Jeśli masz upoważnienie papierowe, to

  • złóż dokumenty w oddziale celnym lub urzędzie celno-skarbowym
    albo
  • wyślij dokumenty pocztą tradycyjną na adres:
    Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
    Wydział Centralna Rejestracja
    ul. Smoluchowskiego 1
    60-179 Poznań 

Elektronicznie uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa przez osobę uprawnioną

Jeśli uwierzytelniłeś elektronicznie odpis pełnomocnictwa, przekaż go:

  • przez PUESC jako załącznik (na karcie ZAŁĄCZNIKI) bezpośrednio w składanym wniosku
    albo
  • na adres e-mail prowadzącego sprawę (adres e-mail znajdziesz w UPO).

Jeśli już wcześniej złożyłeś upoważnienie, to napisz o tym na karcie INFORMACJE DODATKOWE.

  1. Rejestr przejściowy CBAM jest dostępny na portalu Komisji Europejskiej (strona otwiera się w nowym oknie). Po uruchomieniu linku zostaniesz przekierowany na stronę „Skąd Jesteś, Where Are You From?”.

Okno Skąd jesteś. Wybierz Domenę celną, kraj Poland i nie wybieraj rodzaju użytkownika Przedstawiciel celny

Wybierz domenę o nazwie "Domena celna".

Uwaga! Pamiętaj, nie wybieraj domeny "Carbon Border Adjustment Mechanism".

Następnie wybierz kraj „Poland” oraz rodzaj użytkownika.
Wybierając rodzaj użytkownika, wybierz tylko jedną z dwóch ról:

  • „Pracownik” – jeżeli jesteś pełnomocnikiem lub pracownikiem zgłaszającego CBAM,
  • „Przedsiębiorca” – jeżeli jesteś właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji zgłaszającego CBAM.

Uwaga! Przy logowaniu do CBAM nie wybieraj rodzaju użytkownika „Przedstawiciel celny”.

  1. Następnie zostaniesz przekierowany na portal PUESC, gdzie będziesz musiał się zalogować (musisz posiadać konto na PUESC).
  2. Po zalogowaniu wybierz kontekst reprezentacji, w którym chcesz pracować. Kontekst reprezentacji należy rozumieć jako kontekst podmiotu, w imieniu którego będziesz wysyłał sprawozdania i w imieniu którego posiadasz nadane uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”.

Okno Wybór kontekstu reprezentacji na portalu PUESC. Wybierz podmiot, w imieniu którego będziesz wysyłał sprawozdania

  1. Po wyborze kontekstu reprezentacji zostaniesz automatycznie przekierowany do rejestru CBAM.
    Uwaga! Zmiana kontekstu reprezentacji w CBAM wymaga wylogowania się, ponownego zalogowania i wyboru kontekstu, w którym chcesz pracować. Zaleca się pracę w przeglądarce w trybie incognito. System CBAM nie usuwa w pełni danych z poprzedniego logowania i po przelogowaniu może w dalszym ciągu mieć zapisane dane z poprzedniego logowania.

Jeśli jesteś właścicielem firmy/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji, nie musisz podejmować żadnych działań. Dla aktywnych na dzień 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorców zarejestrowanych na PUESC w obszarze „cło”, którzy są powiązani ze swoją firmą jako „właściciel/osoba uprawniona do samodzielnej reprezentacji” – uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM” zostało nadane z urzędu. Uprawnienie jest dostępne od 1 stycznia 2024 roku.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2025 14:38 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 08.01.2024 14:13 Monika Damentko