Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne dane:
- w przypadku osób posiadających polskie obywatelstwo:
- numer PESEL,
- adres e-mail,
- w przypadku osób nieposiadających polskiego obywatelstwa:
- numer identyfikacyjny (nadany w kraju, którego jesteś obywatelem),
- adres e-mail,
- PESEL, jeśli go posiadasz.
Jeżeli posiadasz podpis zaufany lub certyfikat kwalifikowany, przygotuj się do jego użycia. W przypadku rozszerzonego zakresu uprawnień, jeżeli nie posiadasz podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego, będziesz musiał potwierdzić dane wprowadzone we wniosku w najbliższej placówce organu celno-skarbowego.
Przeczytaj w KROKU 6, jak sprawdzić swoje dane po zalogowaniu.
KROK 1
Przejdź do zakładania konta
-
Załóż konto na PUESC.
- Wybierz zakres uprawnień właściwy dla twoich spraw:
- wybierz podstawowy zakres uprawnień, albo
- wybierz rozszerzony zakres uprawnień.
Wybierz przycisk Dalej.
- Podaj następujące dane:
- imię,
- nazwisko,
- kraj obywatelstwa,
- adres e-mail (na który otrzymasz link, którym potwierdzisz założenie konta),
- hasło.
W przypadku osób podających inne obywatelstwo niż polskie należy podać obowiązkowo:
- numer identyfikacyjny (nadany w kraju, którego jesteś obywatelem),
- datę urodzenia,
- rodzaj dokumentu tożsamości oraz jego numer i serię.
Możesz również podać numer PESEL, o ile go posiadasz.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Na trzeciej karcie podaj dane adresu do korespondencji oraz numer telefonu komórkowego.
Podając adres znajdujący się w Polsce, musisz wypełnić pola w kolejności Województwo, Powiat, Gmina, Miejscowość, Kod pocztowy, Poczta (pole nieobowiązkowe), Skrytka pocztowa (Pole nieobowiązkowe), Ulica (jeśli występuje w danej miejscowości), Numer domu, Numer lokalu (jeśli występuje).
Numer telefonu powinien być podany w formacie międzynarodowym, np.: +48 12 123 456 789. Prefiks +48 jest dodany domyślnie, możesz go zastąpić dowolnym numerem kierunkowym.
Możesz również podać adres ePUAP – jego podanie umożliwi przesyłanie korespondencji na daną skrytkę ePUAP. Format danych to: /login/nazwaskrzynki. Po podaniu tych danych należy zaakceptować właściwą zgodę.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Jeśli wybrałeś rozszerzony zakres uprawnień, wskaż dokładnie zakres rejestracji.
Możesz wybrać pomiędzy jedną z trzech opcji (możesz wybrać jedną, kilka lub wszystkie):
- Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać – opcja ta przeznaczona jest dla:
- agentów celnych - w tym miejscu należy podać numer wpisu na listę agentów celnych,
- osób, które chcą wysyłać zgłoszenia celne w procedurach przywozowych i wywozowych – należy zaznaczyć stosowne oświadczenie,
- osób chcących podać dedykowany kontakt dla jednej z usług:
- Chcę uzyskać lub podać, jako osoba fizyczna, numer EORI, aby:
- składać wnioski w sprawach dot. naruszenia praw własności intelektualnej,
- występować jako przedstawiciel w zgłoszeniach celnych,
- składać wnioski o WIT jako przedstawiciel.
- Chcę podać miejsce zużywania wyrobów zwolnionych od akcyzy:
- jeśli jesteś osobą fizyczną i zużywasz zwolniony od akcyzy gaz (LPG), możesz zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA);
- jeśli jesteś rolnikiem ryczałtowym i nie posiadasz numeru identyfikacji podatkowej (NIP) – zaznacz stosowne oświadczenie i zarejestruj zużywane wyroby zwolnione od akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Wybierając jedną z tych opcji, otrzymasz możliwość podania danych na nowych kartach. Możesz do nich przejść przy pomocy przycisku Dalej.
- W dalszym kroku zapoznaj się z klauzulą dotyczącą przetwarzania danych osobowych na PUESC.
Zaakceptuj klauzulę RODO.
Wybierz Dalej, aby przejść do następnej karty.
- Zaakceptuj wymagane oświadczenia, które są niezbędne do prawidłowego założenia konta.
Wybierz Dalej, aby przejść do ekranu podsumowującego podane dane.
- Po wyświetleniu podanych danych, masz dwie opcje:
- Podpisz – zgodnie z KROK 2.
- Wyślij bez podpisu – w przypadku, gdy wybrałeś podstawowy zakres uprawnień, nie musisz podpisywać wniosku.
Uwaga! W przypadku, gdy wybrałeś rozszerzony zakres uprawnień, a wniosek wyślesz bez podpisu, będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość w sposób opisany w Sposoby potwierdzania tożsamości osoby.
KROK 2
Podpisz wniosek
Wniosek możesz podpisać na dwa sposoby, wykorzystując:
- kwalifikowany podpis elektroniczny,
- podpis zaufany składany za pomocą profilu zaufanego.
Potwierdź swoją tożsamość – wymagane dla rozszerzonego zakresu uprawnień
Potwierdź swoją tożsamość w prosty i wygodny sposób - podpisz wniosek podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego. Jeżeli podpiszesz wniosek o rejestrację, spowoduje to założenie na PUESC konta z rozszerzonym zakresem uprawnień.
Więcej o zakładaniu profilu zaufanego dowiesz się w serwisie GOV.PL (strona otwiera się w w nowym oknie).
W przypadku gdy nie posiadasz możliwości podpisania wniosku elektronicznie, a podczas rejestracji na PUESC:
- złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z rozszerzonym zakresem uprawnień,
- złożyłeś niepodpisany wniosek o założenie konta z podstawowym zakresem uprawnień, a chcesz rozszerzyć uprawnienia:
- zostać przedstawicielem firmy,
- uzyskać, jako osoba fizyczna, numer EORI, aby:
- składać wnioski w sprawach dot. naruszenia praw własności intelektualnej,
- występować jako przedstawiciel w zgłoszeniach celnych,
- składać wnioski o WIT jako przedstawiciel.
- zużywać gaz zwolniony z akcyzy lub olej opałowy.
Sprawdź jak osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
KROK 3
Potwierdź założenie konta
- Podczas zakładania konta na wskazany przez ciebie adres e-mail zostanie wysłany kod weryfikacyjny.
- Aby zakończyć tworzenie konta, zaloguj się na PUESC, a następnie podaj otrzymany kod weryfikacyjny.
KROK 4
Sprawdź czy otrzymałeś UPO
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
- Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku, sprawa w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
będzie miała status „w toku”.
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Sprawdź, czy otrzymałeś ID SISC
Zaloguj się na swoje konto, przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i odszukaj dokument o nazwie: „Potwierdzenie rejestracji w SISC”.
Aby w inny sposób sprawdzić, czy numer ID SISC został nadany, zaloguj się i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje Dane
- po potwierdzeniu rejestracji obok ID SISC pojawi się nadany numer.
Jeśli numer IDSISC nie został nadany (nie otrzymałeś potwierdzenia rejestracji), sprawdź, czy otrzymałeś dokument informujący o konieczności uzupełnienia braków.
UWAGA! Jeżeli wniosek nie może zostać obsłużony przez prowadzącego sprawę, w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty| Dokumenty pojawi się dokument „Dokument wezwania do weryfikacji tożsamości osoby fizycznej”. Zapoznaj się z nim - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”. Dostarcz brakujące dokumenty zgodnie z treścią pisma.
KROK 6
Sprawdź swoje dane
Żeby sprawdzić swoje dane:
-
zaloguj się,
- przejdź do Mój pulpit | Moje Dane.