Żeby zmienić swoje dane, musisz przygotować login i hasło do portalu oraz podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany lub podpis zaufany lub certyfikat celny).
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij wniosek
Jeśli chcesz zmienić swoje dane:
- Wybierz wniosek WRR0002 Aktualizacja danych osoby [SZPROT]strona otwiera się w nowym oknie
lub
przejdź do Mój pulpit | Moje danestrona otwiera się w nowym oknie i w danych szczegółowych wybierz: „Aktualizuj dane użytkownika”.
- Na pierwszej karcie wniosku wybierz dane, które chcesz zmienić lub wprowadzić. Możesz wybrać jedną lub kilka opcji spośród:
- chcę zaktualizować moje dane osobowe – tutaj zmienisz swoje imię, nazwisko,
- chcę uzyskać lub podać, jako osoba fizyczna, numer EORI, aby:
- składać wnioski w sprawach naruszenia praw własności intele intelektualnej,
- występować jako przedstawiciel w zgłoszeniach celnych,
- składać wnioski o WIT jako przedstawiciel,
- chcę zaktualizować moje dane kontaktowe – tutaj zmienisz swoje dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu), a także adres do korespondencji,
- chcę zmodyfikować lub podać dane niezbędne do powiązania z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.
Opcja "chcę zmodyfikować lub podać dane niezbędne do powiązania z firmą" jest przeznaczona dla:
- agentów celnych - tutaj podasz numer wpisu na listę agentów celnych,
- osób, które chcą wysyłać zgłoszenia celne w procedurach przywozowych i wywozowych – tutaj należy zaznaczyć stosowne oświadczenie,
- osób, które chcą podać dedykowany kontakt dla jednej z usług:
- chcę podać lub zmienić dane dotyczące miejsca zużywania wyrobów zwolnionych od akcyzy:
- jeśli jesteś osobą fizyczną i zużywasz zwolniony od akcyzy gaz LPG, możesz zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA),
- jeśli jesteś rolnikiem ryczałtowym i nie posiadasz numeru identyfikacji podatkowej (NIP) – zaznacz stosowne oświadczenie i zarejestruj zużywane wyroby zwolnione od akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
Dane należy podawać na osobnych kartach wniosku, których widoczność jest zależna od wybranego celu aktualizacji.
Aby przejść do następnej karty, wybierz przycisk Dalej.
- Na ostatniej karcie wniosku musisz zaakceptować wymagane, niezbędne oświadczenia. Następnie wybierz przycisk Zakończ i utwórz dokument.
- Przejdź do zakładki:
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
KROK 2
Podpisz wniosek
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego.
Uwaga! Jeśli zmieniłeś imię lub nazwisko i masz nowy certyfikat kwalifikowany wystawiony na zmienione dane, podpisz wniosek zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego lub podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego.
Potwierdź swoją tożsamość
W przypadku gdy posiadasz konto o podstawowym zakresie uprawnień, a chcesz uzyskać dostęp rozszerzony, musisz potwierdzić swoją tożsamość. Możesz potwierdzić tożsamość w prosty i wygodny sposób - podpisując formularz podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym (tj. z wykorzystaniem profilu zaufanego).
Jeśli wcześniej posiadałeś podstawowy zakres uprawnień i elektronicznie podpiszesz formularz wniosku o aktualizację danych osoby, spowoduje to aktualizację konta na portalu PUESC i dodanie rozszerzonego zakresu uprawnień.
Jeśli chcesz zmienić podstawowy na rozszerzony zakres uprawnień na PUESC bez użycia podpisu elektronicznego, sprawdź jak to zrobić osobiście.
KROK 3
Wyślij wniosek i sprawdź, czy otrzymałeś UPO
- W zakładce:
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
zaznacz i wyślij wniosek.
- Przejdź do zakładki:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie
i sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek o formie elektronicznej. Dokument odnajdziesz w Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty.strona otwiera się w nowym oknie
Twój wniosek trafi do weryfikacji.
- Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku, sprawa w zakładce:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawystrona otwiera się w nowym oknie
będzie miała status „W toku”.
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni. Oczekuj na odpowiedź.
KROK 4
Sprawdź, czy otrzymałeś potwierdzenie aktualizacji danych osoby fizycznej
Zaloguj się na swoje konto i przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie a następnie odszukaj dokument o nazwie: „Potwierdzenie aktualizacji danych osoby fizycznej”.
UWAGA! Jeżeli wniosek nie może zostać rozpatrzony przez prowadzącego sprawę, to w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty| Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie pojawi się dokument o nazwie „Dokument wezwania do weryfikacji tożsamości osoby fizycznej”. Zapoznaj się z nim - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.