Uzyskaj zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący

Dzięki usłudze złożysz wniosek o udzielenie, zmianę lub cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący.

Podmiot pośredniczący to zgodnie z art.  2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 tej ustawy, pochodzących również bezpośrednio z importu.

Z usługi możesz skorzystać elektronicznie za pomocą formularza lub składając papierowy wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Uwaga! Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i zamierzasz uzyskać zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy musisz zarejestrować się jako podatnik akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu (NIP), dane wymagane do prawidłowego wypełnienia formularza (rodzaj wyrobów akcyzowych, szacunkowe dane dotyczące ilości wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu od akcyzy, proponowana wysokość i forma zabezpieczenia akcyzowego),
  • dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w KROKU 1 pkt 3,
  • pełnomocnictwo szczególne (na formularzu PPS-1) oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek o udzielenie, zmianę lub cofnięcie zezwolenia.

Sprawdź, czy potrzebujesz pełnomocnictwastrona otwiera się w nowym oknie i jak dostarczyć pełnomocnictwo.strona otwiera się w nowym oknie

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
    Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.
    Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
  2. Zarejestruj firmę w CRPA – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze CRPA – uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.strona otwiera się w nowym oknie
    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie

KROK 0

Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wypełnij formularz wniosku

  1. Wybierz na PUESC formularz WDAPP01 Podmiot pośredniczący [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie
  2. Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
    Po wpisaniu NIP dane podmiotu pobiorą się na formularz wniosku. Na formularzu pojawi się też pole określające naczelnika urzędu skarbowego właściwego do rozpatrzenia wniosku. Organ właściwy do spraw akcyzy wskazałeś, rejestrując firmę w CRPA.
    Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
    We wniosku możesz dodatkowo wskazać kanał komunikacji (e-mail lub web service) oraz dane osób uprawnionych do obsługi zezwolenia w systemie EMCS PL2.
  3. Dołącz wymagane dokumenty, które chcesz przesłać razem z formularzem:
  • zaświadczenie o niekaralności – dokument w wersji elektronicznej musi być podpisany elektronicznie, dokument w formacie PDF musi być uwierzytelniony elektronicznie przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Jeśli załączysz go w postaci skanu, oryginał prześlij w formie papierowej do organu, do którego skierowałeś wniosek z portalu,
  • zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS - dokument w wersji elektronicznej musi być podpisany elektronicznie, dokument w formacie PDF musi być uwierzytelniony elektronicznie przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Jeśli załączysz go w postaci skanu, oryginał prześlij w formie papierowej do organu, do którego skierowałeś wniosek z portalu,
  • dokumenty wymagane ma podstawie przepisów odrębnych związane z prowadzoną działalnością lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia – dokument w wersji elektronicznej musi być podpisany elektronicznie, dokument w formacie PDF musi być uwierzytelniony elektronicznie przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Jeśli załączysz go w postaci skanu, oryginał prześlij w formie papierowej do organu, do którego skierowałeś wniosek z portalu,
  • skan dowodu zapłacenia opłaty skarbowej od zezwolenia.

W celu dołączenia załącznika skorzystaj z pola "Załączniki" we wniosku.

WAŻNE! Pobierz Instrukcję dodawania załączników do wniosku - plik docx (604 KB).

  1. Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.

KROK 2

Podpisz wniosek

Możesz to zrobić na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    zaznacz i wyślij wniosku.
  2. Sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
    Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).
    UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

Zezwolenie powinno zostać wydane w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku. Jeśli twoja sprawa będzie skomplikowana, to urząd ma 2 miesiące na jej załatwienie. W tym czasie właściwy naczelnik urzędu skarbowego, do którego skierowałeś wniosek, sprawdzi go. W trakcie postępowania możesz otrzymać informacje związane z twoim wnioskiem:

  • Jeśli wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o uzupełnienie. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
  • Prześlij brakujące dokumenty lub wyjaśnienia zgodnie z treścią wezwania – prześlij je w formie załącznika, korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie Wpisz numer sprawy prowadzonej w systemie SZPROT e-Decyzje i wybierz „Dalej”. Załącz dokument. Jak dołączyć załącznik - patrz KROK 1 punkt 3.
  • Jeśli naczelnik urzędu skarbowego przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Naczelnik urzędu skarbowego wyjaśni ci przyczynę przedłużenia. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.
  • Przed wydaniem zezwolenia właściwy naczelnik urzędu skarbowego wezwie cię do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Nie otrzymasz wezwania, jeżeli złożysz zabezpieczenie akcyzowe razem z wnioskiem (na początku procedury). Na twój wniosek, złożony przed upływem powyższego terminu, właściwy naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin wyznaczony do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, nie dłużej jednak niż o 30 dni. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego oblicz z uwzględnieniem rozmiarów zamierzonej działalności gospodarczej.
    Sprawdź, jak złożyć zabezpieczenie akcyzowe w sekcji Co powinieneś wiedzieć.strona otwiera się w nowym oknie
  • Jeżeli nie spełniasz warunków niezbędnych do udzielenia zezwolenia, naczelnik urzędu skarbowego odmówi udzielenia zezwolenia. W takim przypadku otrzymasz informację o prawie do wypowiedzenia się. Informację znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja”. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

W ciągu 7 dni możesz zapoznać się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawić organowi swoje stanowisko. Zawnioskuj o udostępnienie akt, korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie

Po udostępnieniu akt sprawy przez organ na PUESC w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty będzie widoczna „Teczka akt udostępnionych dla sprawy [numer sprawy]”. Podpisz i wyślij UPD. Listę udostępnionych dokumentów znajdziesz, wybierając „Podgląd dokumentu”. Natomiast dokumenty zobaczysz, wybierając „Szczegóły dokumentu”. Następnie zaznacz dokument i wybierz przycisk „Podgląd dokumentu”.

Swoje stanowisko możesz przesłać, korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie

Pamiętaj! Przedstawienie swojego stanowiska to twoje prawo, a nie obowiązek.

Uwaga! Informację o przesłanych dokumentach otrzymasz pocztą elektroniczną na adres podany podczas rejestracji swojego konta.

KROK 5

Odbierz zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący lub decyzję odmowną

Jeśli spełniasz warunki do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, naczelnik urzędu skarbowego wyda zezwolenie. W przeciwnym przypadku naczelnik odrzuci twój wniosek i wyda decyzję odmowną.

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś zezwolenie lub decyzję odmowną:

  1. Zaloguj się na swoje konto.
  2. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  3. Odszukaj dokument o nazwie: Decyzja o wydaniu, zmianie lub cofnięciu zezwolenia lub Decyzja odmowna. Po podpisaniu i odesłaniu UPD (Urzędowe Poświadczenie Doręczenia) będziesz mógł zapoznać się z treścią dokumentu – zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”.

Jeśli nie jesteś zadowolony z wydanej decyzji, możesz się od niej odwołać.

UWAGA! Odwołanie możesz złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Jeżeli składasz wniosek w imieniu firmy, a twoje uprawnienie do jego złożenia nie wynika z mocy prawa, wówczas musisz posiadać stosowne pełnomocnictwo do działania w imieniu firmy.

Osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu z mocy prawa to np. właściciel, prokurent samoistny, prezes zarządu, czy członek zarządu uprawniony do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Firma może udzielić ci pełnomocnictwa:

  • ogólnego – wówczas jesteś uprawniony do reprezentowania firmy w każdej sprawie prowadzonej w danym urzędzie lub przed wszystkimi organami administracji rządowej,
  • szczególnego – wówczas jesteś uprawniony do reprezentacji firmy w danej sprawie lub tylko do konkretnych czynności, na przykład do złożenia wniosku; w tym przypadku w treści pełnomocnictwa musi być szczegółowo opisany zakres uprawnień udzielony pełnomocnikowi, w której będziesz firmę reprezentował,
  • do doręczeń – wówczas masz uprawnienie tylko i wyłącznie do odbioru korespondencji w danej sprawie w imieniu firmy oraz potwierdzania jej odbioru.
  1. Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo szczególne lub pełnomocnictwo do doręczeń, musisz dołączyć do wniosku dokument pełnomocnictwa, z którego wynika zakres twoich uprawnień oraz skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej.

Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej przekaż do organu właściwego do rozpatrzenia wniosku. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • dołącz do wniosku upoważnienie elektroniczne, tj. podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza albo
  • prześlij dokumenty pocztą tradycyjną na adres organu właściwego do rozpatrzenia wniosku.
  1. Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo ogólne, które jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, nie musisz składać odrębnego pełnomocnictwa. Wystarczy, że powołasz się na tą okoliczność we wniosku.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WDAPP01 Podmiot pośredniczący [SZPROT]
    Formularz wniosku o wydanie, zmianę lub cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący
  2. DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT]
    Formularz do przekazania dodatkowych dokumentów dotyczących prowadzonego postępowania

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.

Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. Spróbuj ponownie skorzystać z usługi, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Wniosek możesz złożyć również papierowo do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2024 14:50 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 28.10.2021 11:14 Robert Żuławiński