Uwaga! Linki w sekcji Usługa krok po kroku otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- podstawowe dane podmiotu (NIP) oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
- numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy - w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
- numer akcyzowy zarejestrowanego wysyłającego - w przypadku zarejestrowanego wysyłającego,
- dane wymagane do prawidłowego wypełnienia formularza:
- określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą wysyłane/zostaną wysłane wewnątrzwspólnotowo,
- w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego – dodatkowo określenie ilości wyrobów akcyzowych, które zostaną wysłane wewnątrzwspólnotowo oraz dane podmiotu, do którego zostaną wysłane, w szczególności numer akcyzowy tego podmiotu,
- dane do komunikacji z EMCS – w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub jednorazowego uprawnionego wysyłającego:
- sposób komunikacji:
- dane osób uprawnionych do komunikacji z systemem EMCS.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji możesz pominąć „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
- Zarejestruj firmę na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
Uwaga! Zarejestruj firmę w dowolnym obszarze działania.
Uwaga! Podczas rejestracji firmy na PUESC możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi, są opisane w punkcie 3.
Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana. strona otwiera się w nowym oknie
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
- Aby skorzystać z usługi, powiąż reprezentanta z firmą.
W tym celu powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
Do złożenia wniosku o nadanie numeru akcyzowego niezbędne jest posiadanie przez reprezentanta firmy minimum jednego z uprawnień rozszerzonych:
- składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
- aktualizacja danych podmiotu.
Sprawdź, czy posiadasz minimum jedno z powyższych uprawnień rozszerzonych – skorzystaj z usługi Sprawdź zarejestrowane powiązania.strona otwiera się w nowym oknie
Jeśli nie masz żadnego z uprawnień rozszerzonych, zaktualizuj zakres reprezentacji – skorzystaj z usługi Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
Uwaga! Pamiętaj, że uprawnienia rozszerzone muszą wynikać wprost z treści udzielonego upoważnienia. Upoważnienie musi zawierać dane identyfikacyjne zarówno mocodawcy (tj. nazwę, numer identyfikacyjny – np. NIP, IDSISC, itp.), jak i reprezentanta (imię i nazwisko, a także numer PESEL, bądź inny numer identyfikacyjny).
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Przejdź w kontekst firmy, dla której składasz wniosek - w nagłówku portalu Wybierz powiązanie pierwsze.
- Wybierz formularz wniosku:
Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.
KROK 1
Wypełnij wniosek
- Wypełnij wszystkie wymagane pola we wniosku.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
- Dołącz załączniki, które chcesz przesłać z wnioskiem.
- Wybierz Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
wybierz przycisk „Podpisz”.
Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek używając przycisku „Wyślij”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
KROK 4
Odbierz potwierdzenie nadania numeru akcyzowego lub potwierdzenie zmiany danych lub odmowę nadania numeru akcyzowego
Uwaga! Przejdź na swój kontekst (osoby fizycznej) – w nagłówku portalu zaznacz pole wyboru przy swoim imieniu i nazwisku.
Dokument możesz odnaleźć także w kontekście firmy, o ile posiadasz zarejestrowane na PUESC uprawnienie „Wgląd we wszystkie komunikaty przesyłane/odbierane w imieniu i na rzecz Podmiotu przez wszystkie osoby upoważnione”. Pamiętaj, aby w filtrach wybrać opcję wszystkie.
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś numer akcyzowy, czy zmieniono dane na potwierdzeniu albo czy otrzymałeś odmowę nadania numeru akcyzowego:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Wyszukaj dokument o nazwie:
- Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub
- Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego lub
- Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub
- Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego lub
- Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego lub
- Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego wysyłającego.
- Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z dokumentem.