Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- podstawowe dane podmiotu (EORI),
- dokumenty, które chcesz dołączyć – patrz KROK 1 pkt 3.
Pamiętaj – musisz podpisać formularz w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
Uwaga! Firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Następnie wybierz zakładkę „Formularze” i wyszukaj formularz wniosku WDWOS01 Oświadczenie / Zaświadczenie [SZPROT].strona otwiera się w nowym oknie
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku
- Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
- Wybierz organ właściwy do złożenia wniosku:
- jeśli składasz oświadczenia/zaświadczenia, które dotyczą art. 33a ustawy o VAT – wybierz naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na twoją siedzibę lub miejsce zamieszkania. Jeśli nie posiadasz siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju – wybierz Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu,
- jeśli będziesz korzystał z art. 33a ustawy o VAT oraz ze zwolnienia z zabezpieczenia należności podatkowych – wybierz naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego ze względu na twoją siedzibę lub miejsce zamieszkania,
- jeśli nie będziesz korzystał z art. 33a ustawy o VAT, a składasz dokumenty w zakresie zwolnienia z zabezpieczenia należności podatkowych – wybierz organ celno-skarbowy, który wydał lub wyda ci odpowiednie pozwolenie.
Pamiętaj!
Jeżeli wystąpisz o kolejne pozwolenie do tego samego lub innego organu celno-skarbowego, organ właściwy do jego wydania wykorzysta złożone już przez ciebie dokumenty, o ile są nadal aktualne. Nie musisz w takim przypadku ponownie składać oświadczeń/zaświadczeń, które są już w posiadaniu organu.
- Dołącz załączniki.
Jeśli chcesz uzyskać prawo do zwolnienia z zabezpieczenia kwoty podatku VAT w imporcie (art. 33 ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług), musisz złożyć:
- oświadczenia:
- że nie zalegasz w podatkach, cle, opłatach ZUS i składkach na ubezpieczenie zdrowotne,
- że jesteś podatnikiem czynnym VAT,
- że nie jest wobec ciebie prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.
Uwaga: możesz złożyć jedno oświadczenie potwierdzające spełnienie wszystkich powyższych wymagań.
albo
- zaświadczenia:
- o niezaleganiu w podatkach,
- o niezaleganiu w cle,
- o niezaleganiu w opłatach ZUS,
- o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenie zdrowotne,
- o podatniku czynnym VAT.
Jeśli chcesz uzyskać prawo do rozliczenia kwoty podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej (art. 33a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), musisz złożyć:
-
oświadczenia:
- że nie zalegasz w podatkach,
- że nie zalegasz w opłatach ZUS,
- że jesteś podatnikiem czynnym VAT.
Uwaga: możesz złożyć jedno oświadczenie potwierdzające spełnienie wszystkich powyższych wymagań.
albo
- zaświadczenia:
- o niezaleganiu w podatkach,
- o niezaleganiu w opłatach ZUS,
- o podatniku czynnym VAT.
Jeśli chcesz uzyskać prawo do zwolnienia z zabezpieczenia kwoty podatku akcyzowego w imporcie (art. 28 ustawy o podatku akcyzowym), musisz złożyć oświadczenia:
- o niezaleganiu w cle,
- o niezaleganiu w podatkach,
- o niezaleganiu w opłacie paliwowej,
- o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
- o posiadaniu siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju,
- że nie jest wobec ciebie prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.
Uwaga: możesz złożyć jedno oświadczenie potwierdzające spełnienie wszystkich powyższych wymagań.
UWAGA!
Twoje oświadczenia muszą być w postaci dokumentu PDF podpisanego przez ciebie podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.
Zaświadczenia muszą być w postaci dokumentu PDF podpisanego przez wystawcę podpisem kwalifikowanym lub uwierzytelnionego elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza.
Łączna wielkość załączników nie może przekroczyć 105 MB.
Jeśli nie załączysz wymaganych oświadczeń/ zaświadczeń uwierzytelnionych podpisami w formie elektronicznej, musisz wysłać oryginały w formie papierowej do organu, do którego skierowałeś wniosek. W takim przypadku na formularzu wniosku wpisz w polu „Dodatkowe informacje”, że oryginały dokumentów złożysz w formie papierowej.
- Wybierz przycisk Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz wniosek i wybierz przycisk Podpisz.
Wniosek możesz podpisać na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij formularz wniosku, używając przycisku Wyślij.
- W zakładce:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
będą pojawiać się dokumenty wysyłane w toku sprawy przez organ weryfikujący wniosek, o czym będziesz informowany e-mailem.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
Jest to potwierdzenie, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
Twój wniosek trafi do weryfikacji.
KROK 4
Odbierz komunikat
Informację o tym, czy dokumenty zostały prawidłowo złożone, dostaniesz w odrębnym komunikacie. Komunikat otrzymasz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty. Wyszukaj dokument „Informacja o przyjęciu oświadczenia/zaświadczenia” lub „Informacja o odmowie przyjęcia oświadczenia/zaświadczenia”. Zapoznaj się z nim – zaznacz go i wybierz „Podgląd załączników”. Jeśli oświadczenie lub zaświadczenie zostało odrzucone, to w komunikacie będzie informacja o przyczynach odrzucenia.