Złóż zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś  podmiotem gospodarczym i chcesz zgłosić planowane nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wprowadzanych do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z usługi można skorzystać za pomocą dedykowanego formularza (ZPNW-ZA) lub kanału webservice (usługa sieciowa).

Pamiętaj – musisz podpisać zgłoszenie w sposób określony w KROKU 2.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Deklarację możesz również złożyć, jeśli posiadasz konto z rozszerzonym zakresem uprawnień.

KROK 0

Zaloguj się na PUESC

KROK 1

Wypełnij formularz ZPNW-ZA

  1. Wybierz na PUESC formularz zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych do składu podatkowego ZPNW-ZA (1.1) ­ Zgłoszenie obowiązuje od 01.07.2025 [ZEFIR2]
  2. Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
  3. Wygeneruj dokument i przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

KROK 2

Podpisz zgłoszenie

Możesz to zrobić na 4 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. kwotą przychodu (z Twojego PIT) za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesłania deklaracji,
  4. profilem zaufanym.

KROK 3

Wyślij zgłoszenie

  1. W zakładce
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    zaznacz i wyślij zgłoszenie.
     
  2. Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

UPO potwierdza, że złożyłeś zgłoszenie w formie elektronicznej. Wysłane przez ciebie zgłoszenie będzie weryfikowane w systemie.

Jeżeli dokonujesz nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wprowadzanych do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, musisz to zgłosić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed dokonaniem tego nabycia. Obejmij zgłoszeniem w szczególności dane dotyczące ilości nabywanych wyrobów akcyzowych i kwotę akcyzy podlegającej zawieszeniu. Podaj także informację o zabezpieczeniu akcyzowym, które należy złożyć przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju.

Wybierz właściwy formularz zgłoszenia – kieruj się datą dostawy:

  1. Jeśli składasz zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym dla daty dostawy od 01.07.2025 roku - wypełnij:
    ZPNW-ZA (1.1) ­Zgłoszenie obowiązuje od 01.07.2025 [ZEFIR2]
  2. Jeśli korygujesz zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym dla daty dostawy od 01.11.2019 do 30.06.2025 roku - wypełnij:
    ZPNW-ZA (1) ­ Zgłoszenie obowiązuje od 01.11.2019 do 30.06.2025 [ZEFIR2]

Kanał webservice (usługa sieciowa)

Możesz przesłać komunikaty przy wykorzystaniu funkcjonalności systemów zewnętrznych zintegrowanych z PUESC (kanał webservice, usługa sieciowa). Szczegółowe informacje o możliwościach i warunkach skorzystania z tej formy udostępnienia usługi znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje. Właściwych dokumentów szukaj w sekcji "System ZEFIR2".

Zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych wprowadzanych do składu podatkowego nie wymaga zapłaty, ale musisz złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Kwota zabezpieczenia akcyzowego obejmuje mogące powstać zobowiązanie/zobowiązania podatkowe albo mogące powstać zobowiązanie/zobowiązania podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty może powstać.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

Jeśli  problemy techniczne nie pozwolą ci złożyć zgłoszenia elektronicznie, przekaż go w formie papierowej. Do złożenia zgłoszenia w wersji  papierowej w urzędzie będzie ci potrzebny wzór deklaracji do wydruku – znajdziesz go w części Przydatne linki.Wypełnij formularz i złóż go we właściwym urzędzie skarbowym.

Strony otworzą się w nowych oknach przeglądarki:

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2025 10:18 Monika Damentko
Pierwsza publikacja: 09.06.2021 12:31 Robert Żuławiński