Złóż przywozowe zgłoszenie celne i wykonaj inne obowiązki związane z przywozem towaru

Usługa skierowana jest do osób, które zgłaszają towary nieunijne do przywozowej odprawy celnej (importerzy/odbiorcy towarów lub ich przedstawiciele).

Dzięki usłudze dopełnisz formalności związanych z objęciem towaru przywozową procedurą celną albo z czasowym składowaniem towaru. Wymagane formalności zrealizujesz na PUESC w formie elektronicznej, przesyłając odpowiednie komunikaty do Automatycznego Systemu Importu (AIS/IMPORT):

  • Standardowe Zgłoszenie Celne (komunikat ZC215),
  • Uproszczone Zgłoszenie Celne – bez pozwolenia (komunikat ZC215UPB),
  • Uproszczone Zgłoszenie Celne – z pozwoleniem (komunikat ZC215UPZ),
  • Uzupełniające Zgłoszenie Celne (komunikat ZC215UZP),
  • Powiadomienie składane w ramach wpisu do rejestru zgłaszającego (komunikat PW215),
  • Deklaracja Czasowego Składowania (komunikat DS115).

Uwaga! Przesyłki z kraju trzeciego o wartości:

  • do 150 EUR (obrót pocztowy i kurierski),
  • w przedziale powyżej 150 do 1000 EUR (wyłącznie obrót pocztowy)

zgłoś do procedury dopuszczenia do obrotu z wykorzystaniem komunikatów obsługiwanych przez AIS/e-COMMERCE.

Usługę realizuje system AIS/IMPORT za pośrednictwem dwóch portali:

  • puesc.gov.pl (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo – Celnych PUESC) – Mój pulpit (widoczny po zalogowaniu się) – portal podstawowy,
  • bcp.mf.gov.pl – portal alternatywny, stosowany w przypadku awarii portalu podstawowego.

Oba portale świadczą usługi komunikacji poprzez trzy kanały komunikacyjne:

  1. interfejs niewizualny, dostępny w oprogramowaniu zainstalowanym po stronie podmiotu;
    • typ pull – wywoływanie serwisów sieciowych świadczonych przez KAS przy wysyłaniu i odbieraniu komunikatów,
    • typ push – wywoływanie serwisów sieciowych świadczonych przez KAS przy wysyłaniu komunikatów przez podmiot; wywoływanie serwisów sieciowych świadczonych przez podmiot przy odbieraniu komunikatów przez podmiot;
  2. pocztę e-mail;
  3. interfejs WWW, dostępny w przeglądarce internetowej.

Materiały informacyjne z zakresu zasad działania wskazanych kanałów komunikacji znajdziesz na PUESC w zakładce Usługi sieciowe - informacje i specyfikacje.

Pamiętaj!

W zależności od kanału komunikacyjnego, który wybrałeś, komunikat zwrotny:

  • odbierzesz we własnej aplikacji,
  • dostaniesz w poczcie e-mail,
  • zawsze będzie dostępny, odpowiednio na PUESC lub BCP.

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Wczytaj plik ze zgłoszeniem celnym

KROK 2

Podpisz plik ze zgłoszeniem celnym

KROK 3

Wyślij plik ze zgłoszeniem celnym

KROK 4

Odbierz Powiadomienie o Długu

KROK 4

Zapłać należności celno-podatkowe

KROK 5

Odbierz Poświadczone Zgłoszenie Celne

Do objęcia towaru przywozową procedurą celną służy zgłoszenie celne. Przygotuj odpowiedni komunikat obsługiwany przez system AIS/IMPORT. W przypadku standardowych zgłoszeń celnych jest nim komunikat ZC215.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

Pamiętaj!

  • Komunikat powinien być przygotowany zgodnie ze specyfikacją XML dla AIS/IMPORT oraz zgodnie z „Instrukcją wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2” albo „Instrukcją wypełniania deklaracji do czasowego składowania w systemie AIS/IMPORT”. Specyfikacje oraz instrukcje znajdziesz na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacjestrona otwiera się w nowym oknie – w sekcji System AIS.
  • Żeby wysyłać komunikaty do AIS/IMPORT, musisz uzyskać dostęp do usług elektronicznych PUESC – patrz KROK WSTĘPNY oraz podpisać zgłoszenie – patrz KROK 2.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
    Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
    „Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
    • zgłoszenia celne,
    • Intrastat,
    • deklaracje akcyzowe,
    • zgłoszenia SENT,
    • e-DD,
    • wnioski i inne dokumenty.”.

    Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie

  2. Zarejestruj firmę na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie

    Uwaga!
    W formularzu, który służy do rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi  - patrz punkt 3.
    Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia.
    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
    Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.strona otwiera się w nowym oknie

  3. Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
    • Pamiętaj, że możesz powiązać z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała uprawnienie „AIS - IMPORT”.
    • Przed przyjęciem zgłoszenia celnego następuje weryfikacja uprawnień (pracownik – firma) oraz powiązań związanych z rodzajem przedstawicielstwa zadeklarowanego w zgłoszeniu celnym (jeśli importer/odbiorca jest reprezentowany przez przedstawiciela). W przypadku negatywnego wyniku walidacji, komunikat zgłoszenia zostanie odrzucony.

KROK 0

Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wczytaj plik ze zgłoszeniem celnym

  1. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze.
  2. Wybierz przycisk „Nowy dokument”.
  3. Wybierz przycisk „Z pliku”.
  4. Naciśnij przycisk „Wybierz pliki” i wybierz przygotowany plik.
  5. Naciśnij przycisk „Prześlij pliki”.

KROK 2

Podpisz plik ze zgłoszeniem celnym

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego.

Żeby podpisać plik ze zgłoszeniem celnym:

  1. Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
  2. Zaznacz wybrane zgłoszenie.
  3. Wybierz przycisk „Podpis”.
  4. Wybierz metodę podpisu i naciśnij przycisk „Podpisz”.

KROK 3

Wyślij plik ze zgłoszeniem celnym

  1. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
  2. Zaznacz wybrane zgłoszenie i naciśnij przycisk „Wyślij”.

KROK 4

Odbierz Powiadomienie o Długu

  1. Wybierz Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  2. Ustaw filtr dla ZC291 i wybierz przycisk „Filtruj”.
  3. Kliknij dwukrotnie w wyszukany dokument.
  4. Otwórz podgląd dokumentu – wybierz „Podgląd dokumentu” lub „Szczegóły dokumentu”.
  5. Wybierz „Pobierz XML”.

KROK 5

Zapłać należności celno-podatkowe

Więcej dowiesz się w sekcji Ile zapłacisz.strona otwiera się w nowym oknie

KROK 6

Odbierz Poświadczone Zgłoszenie Celne

  1. Wybierz Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  2. Ustaw filtr dla ZC299 i wybierz przycisk „Filtruj”.
  3. Kliknij dwukrotnie w wyszukany dokument.
  4. Otwórz podgląd dokumentu – wybierz „Podgląd dokumentu” lub „Szczegóły dokumentu”.
  5. Wybierz „Pobierz XML”.

Uwaga! Powiadomienie o Długu (POD) oraz Poświadczone Zgłoszenie Celne (PZC) to główne komunikaty, które występują w procesie obsługi standardowego zgłoszenia celnego ZC215. Pełen wykaz komunikatów, które obsługiwane są przez AIS/IMPORT i mogą wystąpić w czasie korzystania z usługi wynika ze specyfikacji xml dla AIS/MPORT (znajdziesz ją na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacjestrona otwiera się w nowym oknie – w sekcji System AIS – Specyfikacje komunikatów AIS – AIS/IMP).

  1. Korzystanie z usługi wymaga przygotowania odpowiedniego komunikatu obsługiwanego przez AIS/IMPORT, zgodnie ze specyfikacją XML dla tego systemu.
  2. Komunikaty przekazywane do AIS/IMPORT podlegają automatycznej walidacji systemowej. Jeśli komunikat będzie poprawny pod względem formalnym i strukturalnym, zostanie przyjęty do obsługi przez system, czego potwierdzeniem będzie przesłanie do podmiotu potwierdzenia złożenia komunikatu do systemu AIS/IMPORT (tzw. UPO). Jeśli komunikat nie będzie mógł zostać zakwalifikowany do obsługi, do podmiotu zostanie przesłany komunikat informujący o odrzuceniu (tzw. nieUPO).
    Wymagane jest zapoznanie się z treścią stwierdzonych nieprawidłowości i postępowanie adekwatnie do sytuacji i wskazanych w odrzuceniu nieprawidłowości (np. może zachodzić potrzeba korekty danych i ponownego przesłania poprawionego komunikatu).
  3. Podstawowym komunikatem standardowego zgłoszenia celnego jest komunikat ZC215. Jeśli podmiot otrzymał UPO, ale standardowe zgłoszenie celne nie zostało jeszcze przyjęte przez organ celny (brak informacji o nadanym numerze MRN), podmiot ma możliwość wnioskowania o jego anulowanie.
  4. Jeśli standardowe zgłoszenie celne zostało przez organ celny przyjęte (posiada nadany numer MRN), ale towar nie został poddany kontroli i nie został zwolniony do procedury, podmiot ma możliwość skorygowania danych zgłoszenia celnego z wykorzystaniem funkcjonalności sprostowania.
  5. System AIS/IMPORT posiada także funkcjonalność unieważnienia zgłoszenia celnego, zarówno przed zwolnieniem towaru do procedury, jak i po zwolnieniu.
  6. Rodzaje i sekwencja przekazywania komunikatów (przez podmiot i do podmiotu) w poszczególnych przypadkach związanych z obsługą standardowego zgłoszenia celnego, procedur uproszczonych oraz czasowego składowania przedstawione zostały w „Informatorze dla podmiotów zaangażowanych w przywozowe procesy celne realizowane drogą elektroniczną”. W pkt 4 Informatora dotyczącym komunikatów wskazane są powody ich wysyłania oraz czy i jakie działania są potrzebne w następstwie ich otrzymania. Dokument został udostępniony na PUESC w zakładce „Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje” w sekcji „System AIS - Materiały informacyjne AIS – AIS/IMP”.
  7. Dokumenty będące załącznikami do zgłoszenia celnego, które najczęściej występują w obrocie towarowym oraz zasady ich przedkładania organom celnym znajdziesz w instrukcji „Dokumenty przedkładane na potrzeby obsługi elektronicznych zgłoszeń celnych”. Instrukcja pod nazwą „e-Załączniki Instrukcja dla podmiotów” wraz z wykazami dokumentów została udostępniona na stronie Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje w sekcji „System AIS  - Materiały informacyjne AIS – e-Załączniki".

Dokonywanie przywozowych zgłoszeń celnych wiąże się z koniecznością uiszczenia należności celno-podatkowych, wymaganych w odniesieniu do towarów, które są zgłaszane do odprawy celnej.

Zapłata należności celno-podatkowych albo ich zabezpieczenie jest warunkiem zwolnienia towaru do procedury i uzyskania komunikatu ZC299, czyli Poświadczonego Zgłoszenia Celnego.

Jeśli chcesz uiścić należności celno-podatkowe w formie płatności elektronicznych online w czasie rzeczywistym, skorzystaj z usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności.

Należności celno-podatkowe możesz również opłacić przelewem tradycyjnym.

Pamiętaj!

  • Kwoty należności celno-podatkowych obliczane są przez zgłaszających i podawane w komunikatach zgłoszeń celnych (ZC215).
  • Jeśli organy celne przeprowadzą weryfikację zgłoszenia celnego, w wyniku której zakwestionują obliczenia dokonane przez zgłaszającego, może zostać wydana decyzja określająca prawidłową wysokość należności celno-podatkowych.
  • Decyzje dotyczące towaru zgłoszonego do przywozowej procedury celnej z wykorzystaniem systemu AIS/IMPORT mogą być wydawane nie tylko przed zwolnieniem towaru do procedury, ale także po zwolnieniu.

Informacje o wystąpieniu awarii ogólnokrajowej albo utrudnień ogólnopolskich (planowanych lub wynikających z sytuacji awaryjnych) publikowane są na stronach PUESC. Wraz z nimi publikowane są szacowane terminy, w których planowane jest usunięcie niedostępności, jak również jaki zasięg ma niedostępność wynikająca z awarii.

Staramy się, aby okresy niedostępności ze względu na prace serwisowe ograniczać do niezbędnego minimum.

Procedura awaryjna dla systemu AIS/IMPORT polega na przesłaniu podpisanego elektronicznie zgłoszenia celnego do systemu KOMUNIKATOR+ i znajduje zastosowanie dla tych zgłaszających, którzy nie mogą albo nie zdecydują się zaczekać na przywrócenie prawidłowego działania systemu AIS/IMPORT. Zasady stosowania tej procedury zostały opisane w dokumencie „Procedura awaryjna z wykorzystaniem aplikacji KOMUNIKATOR + w przypadkach niedostępności systemów AIS/IMPORT, AES/ECS2 oraz NCTS2”. Materiał ten został udostępniony na PUESC w zakładce „Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje” w sekcji „System AIS - Materiały informacyjne AIS – AIS/IMP”.

W instrukcji „Realizacja procedury awaryjnej w systemach AIS/IMPORT, AES/ECS2 i NCTS2 z wykorzystaniem systemu KOMUNIKATOR+” zawarte są szczegóły techniczne dotyczące stosowania systemu KOMUNIKATOR+, w tym zasady konstruowania wiadomości e-mail z plikiem XML. Dokument został udostępniony na PUESC w zakładce Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje w sekcji „System AES - Materiały informacyjne AES”.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

Oczekiwanie na rozmowę z konsultantem Help Desk SISC to maksymalnie 30 minut. Średni czas oczekiwania wynosi 5 minut.

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco, maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znajdziesz w zakładce Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje w sekcji „System AIS – Materiały informacyjne AIS – AIS/IMP”.

Zapoznaj się z opracowaniami i dokumentami dotyczącymi przywozowych zgłoszeń celnych, opublikowanymi w zakładce Usługi sieciowe – informacje i specyfikacje w sekcji „System AIS – Materiały informacyjne AIS – AIS/IMP”.

Strony w serwisie EUR-Lex (Baza aktów prawnych Unii Europejskiej) oraz ISAP (Internetowy System Aktów Prawnych) otwierają się w nowych oknach przeglądarki:

Podstawowe unijne regulacje celne dotyczące dokonywania zgłoszeń celnych

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny
  2. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny
  3. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego
  4. Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446
  5. Rozporządzenie ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych – rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych

Podstawowe krajowe regulacje celne dotyczące dokonywania zgłoszeń celnych

  1. Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 września 2016 r. w sprawie zgłoszeń celnych
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 15 lipca 2022 15:56 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 15 lipca 2022 15:55 Sylwia Mystkowska
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF