Co musisz przygotować
- numer EORI przedsiębiorcy, który składa wniosek o wydanie pozwolenia,
- dodatkowe wymagane dokumenty:
- dokładny opis towaru, jego skład, podstawę prawną, według której ma być ustalone pochodzenie towaru,
- opis warunków ekonomiczno-technologicznych wytwarzania towaru oraz inne załączniki, które chcesz przesłać wraz z wnioskiem.
Możesz dołączać następujące formaty plików: pdf, msword, vnd.openxmlformats, officedocument.wordprocessingml.document, rtf, vnd.ms-excel, vnd.openxmlformats, officedocument.spreadsheetml.sheet, jpeg, png, vnd.oasis.opendocument.text vnd.oasis.opendocument.spreadsheet, plain, csv, xml.
Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne załączniki – patrz KROK 1 pkt 2.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
- Zarejestruj firmę, jeśli nie jest jeszcze zarejestrowana i uzyskaj numer EORI. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmy.
UWAGA! Aby złożyć wniosek o wydanie decyzji WIP nie jest konieczne twoje powiązanie z firmą, czyli nie musisz składać wniosku o zarejestrowanie reprezentacji na PUESC.
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Wniosek możesz złożyć ze swojego kontekstu albo kontekstu firmy.
Uwaga! Pamiętaj, że wszelka korespondencja w sprawie dotyczącej wniosku o wydanie WIP będzie kierowana zawsze na twoje konto.
- Następnie wybierz zakładkę „Formularze” i wyszukaj formularz wniosku
WDBOI01 WIP [SZPROT]. Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.
KROK 1
Wypełnij wniosek
- Na początku musisz podać numer EORI i go zatwierdzić, a następnie wypełnij wszystkie wymagane pola wniosku.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).
Dołącz wymagane dokumenty. W celu dołączenia załącznika skorzystaj z pola "Załączniki"we wniosku.
WAŻNE! Pobierz Instrukcję dodawania załączników do wniosku - plik docx (604 KB)
- Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki wybierz przycisk „Podpisz”.
Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki zaznacz i wyślij wniosek używając przycisku „Wyślij”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Decyzja WIP powinna zostać wydana w ciągu 120 dni od dnia przyjęcia twojego wniosku (ten termin zostaje wydłużony o ilość dni wyznaczonych na uzupełnienie). W tym czasie organ sprawdzi, czy można wydać decyzję WIP. W trakcie postępowania organ może zwracać się do ciebie o informacje związane z wnioskiem:
-
Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o jego uzupełnienie (organ może wyznaczyć maksymalnie 30 dni na uzupełnienie wniosku). Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD, w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
-
Jeśli organ przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni w niej przyczynę przedłużenia. Informację tę znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja o przedłużeniu terminu na wydanie decyzji”. Zaznacz ten dokument a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
-
Jeżeli nie spełniasz warunków niezbędnych do przyjęcia wniosku o WIP, organ odmówi przyjęcia wniosku. W takim przypadku otrzymasz pismo z informacją o odmowie przyjęcia wniosku.
Jeżeli po przyjęciu wniosku okaże się, że nie spełniasz warunków niezbędnych do wydania decyzji WIP lub nie jest możliwe wydanie decyzji WIP, organ odmówi wydania decyzji WIP. W takim przypadku najpierw otrzymasz pismo z informacją dla podmiotu - prawo do bycia wysłuchanym. Na zapoznanie się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawienie organowi swojego stanowiska masz 30 dni.
- Jeżeli chcesz przesłać dodatkowe wyjaśnienia, prześlij je w formie załącznika korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT] Formularz do przekazania dodatkowych dokumentów dotyczących prowadzonego postępowania.
Wpisz numer sprawy prowadzonej w systemie SZPROT i wybierz „Dalej”. Załącz dokument. Jak dołączyć załącznik patrz KROK 1 punkt 2.
Następnie wybierz „Zakończ i utwórz dokument”. Po poprawnym wygenerowaniu dokument zostanie zapisany w zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, gdzie należy wykonać kolejne operacje na dokumencie (np. podpisanie i wysyłka), analogicznie jak przy podpisywaniu i wysyłce wniosku.
KROK 5
Odbierz decyzję WIP
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję WIP lub odmowę wydania WIP:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD). Po wysłaniu UPD wybierz „Decyzja WIP” albo „Decyzja o odmowie wydania WIP”. Zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu” i zapoznaj się z dokumentem.
Jeśli nie zgadzasz się z treścią decyzji możesz złożyć od niej odwołanie.
UWAGA! Termin na złożenie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Odwołanie należy złożyć wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC - skorzystaj z formularza WDWCO001 Odwołanie od decyzji w sprawie WIP [SZPROT].