Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- dane z pozwolenia na prowadzenie składu celnego,
- dane ze zgłoszeń celnych o objęcie procedurą oraz ze zgłoszeń celnych o zamknięcie procedury,
- inne dokumenty lub wyjaśnienia, które chcesz dołączyć, np. dokumenty potwierdzające zniszczenie towaru lub przekazanie towaru na rzecz Skarbu Państwa, itp.
Pamiętaj - musisz podpisać formularz w sposób określony w KROKU 2.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Wypełnij i podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamośćstrona otwiera się w nowym oknie.
- Zarejestruj firmę i uzyskaj numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź dane firmy.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
Jeżeli dane firmy nie są zarejestrowane, sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj firmę – uzyskaj numer EORI.
Pamiętaj! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.
Uwaga! W formularzu, który służy do rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienie dla powiązania reprezentanta z firmą, które jest konieczne do skorzystania z usługi, to „Dostęp do rozliczenia procedur specjalnych”.
Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia.
- Powiąż osobę z firmą i wybierz uprawnienie "Dostęp do rozliczenia procedur specjalnych" – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmąstrona otwiera się w nowym oknie.
Pamiętaj! Spis Inwentaryzacyjny może złożyć tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy, który posiada uprawnienie rozszerzone "Dostęp do rozliczenia procedur specjalnych".
Pracownik agencji celnej będzie mógł złożyć Spis Inwentaryzacyjny tylko wtedy, kiedy powiąże się bezpośrednio z firmą.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/ pracownik posiada uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rozliczenia procedur specjalnych".
Jeżeli jesteś właścicielem podmiotu, tj. prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą lub jesteś uprawniony do samodzielnej reprezentacji podmiotu (na podstawie zapisów w KRS lub w umowie spółki cywilnej), nie musisz przedstawiać upoważnienia i zakres swojej reprezentacji wskazujesz we wniosku.
KROK 0
-
Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz odpowiedni kontekst, tj. wybierz nazwę firmy, z którą jesteś powiązany.
- Następnie wybierz zakładkę „Formularze” i wyszukaj właściwy formularz. Szczegóły znajdziesz w Kroku 1.
KROK 1
Wypelnij formularz
- Wybierz na PUESC właściwy formularz:
Formularz RPS103 możesz wykorzystać, jeżeli chcesz wysłać dodatkowe dane, wyjaśnienia i/lub dokumenty, dotyczące Spisu Inwentaryzacyjnego. Te informacje i/lub dokumenty możesz przesłać z własnej inicjatywy albo na wezwanie kontrolnego urzędu celnego.
- Wypełnij wszystkie wymagane pola wybranego formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
- Dołącz załączniki, które chcesz przesłać wraz z formularzem.
Uwaga! Wielkość Spisu Inwentaryzacyjnego wraz z załącznikami nie może przekroczyć 10 MB. Nie dołączaj kopii zgłoszeń celnych.
- Wybierz „Wygeneruj dokument”, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
KROK 2
Podpisz dokument
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
zaznacz i podpisz dokument.
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij dokument
- W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłkistrona otwiera się w nowym oknie
zaznacz i wyślij dokument.
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie
i sprawdź, czy w kolumnie „Status dokumentu” wysłany dokument otrzymał status „Zakończony”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Komunikat potwierdzenia (RPS001), który potwierdza, że dokument został wysłany.
Komunikat zawiera numer sprawy pod jakim został zarejestrowany Spis Inwentaryzacyjny.
Uwaga! Wysłany przez ciebie Spis Inwentaryzacyjny będzie sprawdzany przez kontrolny urząd celny. Może to potrwać od kilku do kilkunastu dni.
KROK 4
Odbierz komunikat akceptacji Spisu Inwentaryzacyjnego
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumentystrona otwiera się w nowym oknie
- Sprawdź, czy otrzymałeś Komunikat akceptacji Kwitu/Spisu (RPS004).
Komunikat RPS004 potwierdza, że kontrolny urząd celny uznał Spis Inwentaryzacyjny za prawidłowy.