KROK WSTĘPNY
Co musisz przygotować:
- numer EORI podmiotu,
- uprawnienia na PUESC - powiąż się z podmiotem lub zmień dane powiązania, jeżeli jesteś już powiązany z podmiotem; wybierz uprawnienia do usługi „Dostęp do systemu INF”.
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- INTRASTAT,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
Zaloguj się na PUESC.
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.
Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.
Uwaga! W formularzu, który służy do rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi, są opisane w punkcie 3.
Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź dane firmy.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
- Powiąż osobę z firmą i wybierz uprawnienia do usługi „Dostęp do systemu INF” – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.
Pamiętaj! Wniosek o arkusz INF może złożyć tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy, który posiada uprawnienie rozszerzone do usługi „Dostęp do systemu INF”.
Pracownik agencji celnej będzie mógł złożyć wniosek o arkusz INF tylko wtedy, kiedy powiąże się bezpośrednio z firmą.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie rozszerzone do usługi INF.
Jeżeli jesteś właścicielem podmiotu, tj. prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą lub jesteś uprawniony do samodzielnej reprezentacji podmiotu (na podstawie zapisów w KRS lub w umowie spółki cywilnej), nie musisz przedstawiać upoważnienia i zakres reprezentacji wskazujesz we wniosku.
KROK 1
Zaloguj się na Portalu Przedsiębiorcy
- Wejdź na stronę Portalu Przedsiębiorcy (ang. Trader Portal, strona otwiera się w nowym oknie).
Uwaga! Korzystaj z następujących przeglądarek: Google Chrome (od wersji 87.0), Mozilla Firefox (od wersji 83.0), Microsoft Edge Chromium (od wersji 88.0).
- Po wybraniu strony Portalu Przedsiębiorcy zostaniesz przekierowany na Portal uwierzytelniający TAXUD.
Na stronie „Skąd jesteś? (Where Are You From? - WAYF)” podaj, w jakim kraju chcesz się uwierzytelnić:
- Wybierz domenę aplikacji, do której chcesz uzyskać dostęp – wybierz Customs,
- Wybierz kraj, w którym chcesz być uwierzytelniony – wybierz Poland,
- Wybierz rodzaj użytkownika – wybierz:
- Economic Operator – jeśli jesteś właścicielem firmy i działasz na jej rzecz,
- Employee – jeśli jesteś pracownikiem firmy lub jej pełnomocnikiem,
- Udziel zgody na przetwarzanie wniosków o informację dotyczące twojego profilu tożsamości oraz udostępnienie tych informacji UUM&DS i Europejskiemu Systemowi Informacji Celnej (Customs EIS),
- Wybierz przycisk „Wyślij”.
- Zostaniesz przekierowany na stronę logowania na PUESC.
- Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz w pierwszym powiązaniu firmę, którą chcesz reprezentować, odpowiednio do deklaracji ze strony „Skąd jesteś? (Where Are You From? - WAYF)” - w zależności od wyboru “Economic Operator” lub “Employee”. Rozwiń listę „Wybierz powiązanie pierwsze”, a następnie zaznacz wybraną firmę.
- Wybierz przycisk “Potwierdź”.
- Po potwierdzeniu wyboru system przekieruje cię na Portal Przedsiębiorcy w kontekście firmy, którą wybrałeś (pojawią się ekrany przekierowujące).
Uwaga! Jeśli reprezentujesz kilka firm i chcesz zmienić rodzaj użytkownika i firmę, musisz ponownie przejść procedurę logowania – punkty 1-7. Wcześniej wyloguj się, a następnie zamknij i ponownie otwórz okno przeglądarki.
KROK 2
Złóż wniosek o INF w usłudze INF STP na Portalu Przedsiębiorcy
Po zalogowaniu na Portalu Przedsiębiorcy:
- Wybierz zakładkę „INF” i następnie wybierz „Wprowadź wniosek INF”.
- Przygotuj wniosek. Możesz to zrobić na cztery sposoby:
- Wypełniając formularz.
- Wypełniając formularz w części dotyczącej danych pozwolenia, a następnie wczytując przygotowany wcześniej plik *csv zawierający dane towarów i produktów. Szablony takich plików znajdziesz w sekcji Dodatkowe informacje.
- Korzystając z zapisanej wcześniej kopii roboczej.
- Wczytując plik *.xml.
- Złóż wniosek, używając przycisku „Prześlij”.
Uwaga! Włącz powiadomienia na Portalu Przedsiębiorcy. W tym celu wybierz zakładkę „PREFERENCJE” i następnie wybierz „Preferencje przedsiębiorcy”. Następnie w pole „Adres e-mail” wprowadź adres e-mail i w części „Alert e-mail dla nowych powiadomień” wybierz „Tak”. Dzięki włączonym powiadomieniom będziesz na bieżąco informowany o krokach w procesie związanym z twoim wnioskiem o INF lub wydanym arkuszem informacyjnym INF.