Przed wypełnieniem formularza przygotuj dane:
- planowany termin przyjazdu na przejście graniczne,
- numer rejestracyjny pojazdu lub autokaru,
- dane kierowcy i pasażerów (imię, nazwisko, nr paszportu, datę urodzenia, datę wystawienia i ważności dokumentu podróży),
- dane przewoźnika z nadanym EORI,
- w przypadku pojazdu ciężarowego: liczbę zgłoszeń, którymi objęto towary oraz numery kontenerów (jeżeli dotyczy),
- LRN – Lokalny Numer Referencyjny – patrz KROK 1 punkt 5.
Jeśli chcesz anulować rezerwację, przygotuj „Numer awizacji” – patrz KROK 1 punkt 6.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „PODSTAWOWY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Zgłoszenie możesz również wysłać, jeśli posiadasz konto z rozszerzonym zakresem uprawnień.
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij formularz zgłoszenia awizacyjnego
- Wybierz na PUESC formularz zgłoszenia:
- Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
UWAGA! Wypełniając formularz SAT101, podaj numer telefonu, a poprzez SMS otrzymasz następujące informacje:
- o przyjęciu twojej awizacji i nadaniu jej numeru awizacji oraz daty i godziny rezerwacji terminu odprawy granicznej,
- o przybyciu pojazdu na przejście graniczne i pobycie w strefie oczekiwania,
- o zakończeniu odprawy.
- Jeśli wypełniasz formularz SAT101 Awizacja Drogowa Towarowa [SATOS]strona otwiera się w nowym oknie:
- możesz wybrać oddział celny w Bezledach lub Grzechotkach po numerze i nazwie oddziału, po numerze drogi i rodzaju inspekcji,
- jeśli po wybraniu oddziału celnego w polu „Utrudnienia w wybranym oddziale” pojawi się informacja „Brak obsługi awizacji”, nie będziesz mógł wybrać terminu odprawy.
- Jeśli wypełniasz formularz SAT102 Awizacja Drogowa Autokarowa [SATOS]strona otwiera się w nowym oknie:
- W sekcji „Dane dokumentu” wprowadź LRN – Lokalny Numer Referencyjny.
LRN składa się z:
- dwuliterowego przedrostka
- ZA – dla Zgłoszenia awizacyjnego,
- SP – dla Sprostowania,
- UW – dla Unieważnienia,
- dwóch ostatnich cyfr roku,
- pięciocyfrowego, niepowtarzalnego numeru w bieżącym roku.
Przykładowy LRN:
ZA2100001” – gdzie „ZA” oznacza zgłoszenie awizacyjne, „21” – bieżący rok, „00001” – pięciocyfrowy, niepowtarzalny numer w bieżącym roku.
- Jeśli chcesz unieważnić lub sprostować awizację – wprowadź nowy numer LRN i „Numer awizacji”. „Numer awizacji” odczytaj z komunikatu „Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001) ”, który został wysłany do twojego zgłoszenia awizacyjnego – patrz KROK 3.
- Jeśli zgłaszasz autokar i chcesz wczytać Listę osób z pliku Excela:
- dane pierwszej osoby np. kierowcy wpisz bezpośrednio na formularzu, a nie na Liście w Excelu,
- pobierz szablon z formularza i wypełnij go,
- użyj przycisku w szablonie „Zapisz jako XML”,
- użyj przycisku „Wybierz plik” na formularzu i wskaż plik .xml, który zapisałeś,
- wybierz przycisk na formularzu „Importuj listę osób”.
- Wygeneruj dokument (zgłoszenie awizacyjne) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
KROK 2
Wyślij zgłoszenie
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty do wysyłki
zaznacz zgłoszenie i wyślij.
KROK 3
Odbierz potwierdzenie przyjęcia rezerwacji lub komunikat o błędzie
Potwierdzenie przyjęcia rezerwacji:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
Uwaga! Potwierdzenie rezerwacji lub komunikat o błędzie otrzymasz w ciągu kilku minut po wysłaniu zgłoszenia awizacji.
W zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
otrzymasz jeden z komunikatów zwrotnych:
-
Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001) – informuje o przyjęciu zgłoszenia awizacji lub sprostowania awizacji i zawiera „Numer awizacji”,
-
Odmowa przyjęcia komunikatu (SAT002) – zawiera opis błędu lub błędów w przesłanej awizacji,
Jeżeli zgłoszenie nie zostało wcześniej zapisane jako robocze, musisz powtórzyć rejestrację awizacji począwszy od KROKU 1. W każdym przypadku nadaj nowy numer LRN.
Komunikat o przyjęciu lub odrzuceniu unieważniania awizacji otrzymasz dopiero po zakończeniu przetwarzania zgłoszenia unieważnienia. Może to potrwać do 2 dni.
-
Odrzucenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT006) – informuje o odrzuceniu unieważnienia awizacji,
-
Potwierdzenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT007) – informuje o przyjęciu unieważnienia awizacji.
Aby przeczytać komunikat, zaznacz go, a następnie wybierz przycisk „Podgląd dokumentu”.