Złóż przywozową deklarację skróconą i wykonaj inne obowiązki związane z bezpieczeństwem i ochroną rynku i obywateli Unii Europejskiej
I. Informacje ogólne
Usługa umożliwia dopełnienie formalności związanych z bezpieczeństwem i ochroną rynku i obywateli Unii Europejskiej (UE). Dzięki usłudze złożysz:
- przywozową deklarację skróconą (PDS),
- powiadomienie o przybyciu środka transportu do pierwszego urzędu wprowadzenia,
- powiadomienie o przedstawieniu towarów do kontroli w zakresie bezpieczeństwa i ochrony.
Ad 1. Pierwszy dokument uruchamia podproces umożliwiający wykonanie obowiązku złożenia PDS, wynikającego z art. 127 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).
PDS składane są przed załadunkiem lub przed przybyciem towarów na obszar celny Unii i zawierają dane o towarach i podmiotach. Dane te umożliwiają organom celnym dokonanie analizy ryzyka pod kątem bezpieczeństwa i ochrony. Celem takiego działania jest wczesna identyfikacja zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa obywateli i rynku UE oraz możliwość interwencji organów celnych w odpowiednim czasie, a więc przed wprowadzeniem towarów na teren UE.
Kto jest zobowiązany złożyć PDS, zawiadomić o przybyciu towarów i przedstawić towar do kontroli
Obowiązek prawny złożenia PDS spoczywa na przewoźniku a dodatkowo też na operatorze pocztowym.
Oprócz przewoźnika, PDS może również złożyć: importer lub odbiorca, lub inna osoba, w imieniu której działa przewoźnik. Osobą składającą PDS może być także każda osoba, która jest w stanie przedstawić towar w urzędzie celnym wprowadzenia.
Towary wyłączone z obowiązku złożenia PDS
Obowiązek złożenia PDS nie dotyczy np. następujących towarów:
- Energii elektrycznej;
- Towarów wprowadzanych rurociągiem;
- Przesyłek z korespondencją;
- Towarów znajdujących się w bagażu osobistym podróżnych.
Pełna lista włączeń od obowiązku złożenia danych PDS jest w art. 104 Rozporządzenia Delegowanego (RW) do Unijnego Kodeksu Celnego (UKC).
Ad 2. Drugi dokument uruchamia podproces powiadomienia o przybyciu, które jest stosowane tylko w transporcie morskim i lotniczym. Jest to wiadomość wysyłana do urzędu celnego pierwszego wprowadzenia w celu powiadomienia, że statek lub samolot przybył.
Powiadomienie o przybyciu należy przesłać, gdy towary dotrą do Polski. Powiadomienie to musi odnosić się do wszystkich towarów wyszczególnionych w dokumentach PDS, które znajdują się na statku morskim lub w samolocie, także tych, które w tym urzędzie nie będą przedstawione organowi celnemu.
Ad 3. Trzeci dokument inicjuje podproces przedstawienia towarów (przesyłek) do kontroli.
Przedstawienia towarów należy dokonać, gdy towary (przesyłki) dotrą do urzędu granicznego. Jest ono wymagane w pierwszym urzędzie wprowadzenia (a w transporcie morskim i lotniczym także w następnym urzędzie wprowadzenia) i odnosi się do towarów, które mają być wwiezione na obszar celny Unii Europejskiej przez urząd graniczny, w którym są przedstawiane organowi celnemu.
Przedstawienie towarów do kontroli jest dokonywane we wszystkich rodzajach transportu przez osobę dysponującą towarem (np. przewoźnika, kuriera ekspresowego, operatora pocztowego) lub jej przedstawiciela.
II. Informacje dotyczące możliwości skorzystania z usługi
Usługa jest realizowana przez dwa systemy informatyczne: krajowy AIS/ICS oraz unijny ICS2. Unijny system ICS2 składał się będzie zarówno z komponentów unijnych, jak i krajowych. W Polsce podział ten jest następujący:
- komponentem unijnym przeznaczonym dla podmiotów jest interfejs STI (ang. Shared Trader Interface), za pośrednictwem którego podmioty składają dane PDS i powiadomienia o przybyciu środka transportu;
- krajowym komponentem jest system AIS/ICS2, przy użyciu którego podmioty składają powiadomienia o:
- przybyciu środka transportu (podmiot dokonuje wyboru, czy stosować interfejs UE – STI, czy portal PUESC);
- przedstawieniu towarów do kontroli.
Zastosowanie systemu AIS/ICS i unijnego ICS2 (w tym jego komponentu krajowego AIS/ICS2) zależy od rodzaju podmiotu zobowiązanego do złożenia PDS. Poniżej opisano szczegółowo zasady korzystania z obu systemów.
System AIS/ICS jest przeznaczony dla podmiotów innych niż podmioty zobowiązane do złożenia danych PDS do unijnego systemu ICS2 (w tym, w Polsce AIS/ICS2).
System ICS2 (w Polsce AIS/ICS2) jest przeznaczony dla przypadków złożeń PDS przez podmioty określonych w harmonogramie wdrożenia ICS2. Harmonogram ten jest przedstawiony poniżej.
Wdrożenie unijnego systemu ICS2 wraz z krajowym komponentem AIS/ICS2 w Polsce odbywa się w trzech etapach:
- Etap pierwszy
Kiedy i jakie przesyłki
Od 1.10.2021 r. - obejmował wyłącznie przesyłki pocztowe i ekspresowe w transporcie lotniczym.
Kto
Przewoźnicy ekspresowi i wyznaczeni operatorzy pocztowi posiadający siedzibę w UE.
Zakres składanych danych PDS
Operatorzy pocztowi rozpoczęli złożenie:
- minimalnego zestawu danych PDS przed załadunkiem przesyłek na statek powietrzny w krajach trzecich oraz
- pełnego zestaw danych PDS przed przybyciem towarów do urzędu celnego pierwszego wprowadzenia.
Operatorzy ekspresowi rozpoczęli złożenie minimalnego zestawu danych PDS przed załadunkiem przesyłek na statek powietrzny w krajach trzecich.
UWAGA: Jednocześnie operatorzy ekspresowi nadal byli zobowiązani do składania danych PDS do AIS/ICS przed przybyciem towarów do urzędu celnego pierwszego wprowadzenia – do momentu rozpoczęcia etapu II wdrażania ICS2.
- Etap drugi
Kiedy i jakie przesyłki
Od 1.03.2023 r. – objął (dodatkowo – do przesyłek objętych etapem pierwszym wdrożenia) pozostałe przesyłki w transporcie lotniczym.
Kto
Jak w etapie pierwszym wdrożenia oraz dodatkowo przewoźnicy lotniczy oraz spedytorzy.
Zakres składanych danych PDS
Operatorzy pocztowi i przewoźnicy ekspresowi i spedytorzy składają minimalny (przed załadunkiem) i pełny zestaw danych (przed przybyciem).
Przewoźnicy lotniczy i ekspresowi rozpoczęli złożenie pełnego zestawu danych PDS przed przybyciem samolotu.
UWAGA: Od momentu wdrożenia etapu II ICS2 przewoźnicy lotniczy i ekspresowi zaprzestali składania danych PDS do AIS/ICS.
- Etap trzeci
Kiedy i jakie przesyłki
- przewoźnicy morscy od 03.06.2024 r., z oknem wdrożenia najpóźniej do 04.12.2024 r.
- spedytorzy/konsolidatorzy w transporcie morskim od 04.12.2024 r., z oknem wdrożenia najpóźniej do 01.04.2025 r.
- w transporcie drogowym i kolejowym od 01.04.2025 r., z możliwością przesunięcia o okno wdrożenia, które na razie nie jest określone.
Kto
Jak w etapie pierwszym i drugim wdrożenia oraz dodatkowo przewoźnicy przewożący towary transportem morskim, żeglugą śródlądową, transportem drogowym i kolejowym. W tym ujęci są przewoźnicy ekspresowi i inne podmioty, takie jak dostawcy usług logistycznych.
Zakres danych PDS
Podmioty zobowiązane do złożenia danych PDS do ICS2, składają pełny zestaw danych PDS przed przybyciem środka transportu. Wyjątkiem od tego są przesyłki przewożone transportem morskim – gdzie dane PDS w odniesieniu do przesyłek kontenerowych muszą być złożone 24 godziny przed załadowaniem towarów na statek. Więcej szczegółów – zobacz artykuł 105 RW UKC.
UWAGA: Systemy AIS/ICS i ICS2 będą działały równolegle do czasu aż wszystkie zobowiązane podmioty rozpoczną składanie danych do ICS2. Po tym czasie system AIS/ICS będzie w pełni zastąpiony przez ICS2.