Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- dokumenty lub materiały, które chcesz dołączyć do wniosku – patrz KROK 1 pkt 4,
- pełnomocnictwo szczególne podpisane podpisem elektronicznym oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek o wydanie WIA.
Sprawdź, czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyćstrona otwiera się w nowym oknie wraz z opłatą skarbową.
Uwaga! Pełnomocnikiem w sprawie może być tylko osoba fizyczna, która posiada konto na PUESC.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
- Podpisz wniosek rejestracyjny. Proces podpisu elektronicznego oraz stosowane metody opisane są w sekcji Elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeżeli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku
- Wniosek możesz złożyć ze swojego indywidualnego konta.
Uwaga! Pamiętaj, że wszelka korespondencja w sprawie dotyczącej wniosku o wydanie WIA będzie zawsze kierowana na konto osoby, która podpisała i wysłała wniosek, za wyjątkiem sytuacji, kiedy w sprawie ustanowiony będzie pełnomocnik – wówczas korespondencja w sprawie kierowana będzie do pełnomocnika.
- Wybierz na PUESC formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA [EBTI-PL2].strona otwiera się w nowym oknie
- Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
- Dołącz wymagane dokumenty lub materiały odnoszące się do wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego, w szczególności próbki, fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne/posiadane dokumenty lub materiały umożliwiające organowi podatkowemu dokonanie właściwej klasyfikacji wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego albo określenie rodzaju wyrobu akcyzowego. Możesz dołączać następujące formaty plików: pdf, jpg, jpeg, doc, docx. Jeżeli w sprawie będą występować pełnomocnicy, dołącz wymagane dokumenty (PPS-1 lub PPD-1 podpisane popisem elektronicznym oraz dokumenty zapłaty).
Uwaga! O załączaniu pełnomocnictw przeczytasz w sekcji Czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyć.strona otwiera się w nowym oknie
- W przypadku dołączenia do wniosku próbki wyrobu i dostarczania jej na zasadach ogólnych wskaż informacje o ilości wyrobu zawartego w dostarczanej próbce oraz rodzaj opakowania.
- Klikając w przycisk Dodaj, możesz dodać kolejne załączniki do tego samego formularza wniosku lub kolejne pełnomocnictwa.
- Dokument można zapisać jako roboczy i dopiero w kolejnym kroku użyć opcji „Zakończ i utwórz dokument”. W przypadku błędów będzie można szybko poprawić wniosek, pobierając go z folderu „Dokumenty robocze”.
- Wybierz „Zakończ i utwórz dokument" (Uwaga! Po tym etapie nie będzie już możliwości wprowadzania żadnych zmian w dokumencie), a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
wybierz przycisk „Podpisz”.
Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek, używając przycisku „Wyślij”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument typu NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. W swojej treści dokument NPP (Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (niepotwierdzenie przedłożenia)) zawiera przyczynę błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Decyzja WIA powinna zostać wydana w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania twojego wniosku. W tym czasie organ sprawdzi, czy można wydać decyzję WIA.
W trakcie postępowania organ może zwracać się do ciebie o informacje związane z wnioskiem:
- Jeśli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o jego uzupełnienie. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się przesłany przez organ dokument, np. „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
- W przypadku kiedy będzie konieczność przeprowadzenia badań laboratoryjnych, otrzymasz wezwanie do wpłaty zaliczki na wskazany rachunek bankowy KIS tytułem opłaty za badania laboratoryjne wyrobu objętego wnioskiem oraz wezwanie do przesłania próbek wyrobu do wskazanej jednostki badawczej albo do KIS. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
Uwaga! Jeżeli nie uzupełnisz braków wniosku w terminie wskazanym w otrzymanym wezwaniu o jego uzupełnienie albo nie zapłacisz zaliczki za badania lub analizy w terminie określonym w wezwaniu, organ pozostawi twój wniosek bez rozpatrzenia. W takim przypadku otrzymasz postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
- Jeśli organ przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni w niej przyczynę przedłużenia. Informację tę znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja o przedłużeniu terminu na wydanie decyzji”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
- Po zakończeniu postępowania o wydanie WIA otrzymasz pismo z informacją o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego w terminie 7 dni. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Informacja o możliwości wypowiedzenia się w sprawie”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
- Jeżeli chcesz odpowiedzieć na wezwanie organu, uzupełnić wniosek o wydanie WIA lub przesłać dodatkowe wyjaśnienia w sprawie – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].
Następnie wybierz „Zakończ i utwórz dokument”. Po poprawnym wygenerowaniu dokument zostanie zapisany w zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, gdzie należy wykonać kolejne czynności analogicznie jak przy podpisywaniu i wysyłce wniosku o wydanie WIA.
- Jeżeli w trakcie prowadzonego postępowania okaże się, że twój wyrób jest wyrobem akcyzowym albo pojazd jest samochodem osobowym, otrzymasz Wiążącą Informację Akcyzową. Jeżeli twój wyrób nie jest wyrobem akcyzowym albo pojazd nie jest samochodem osobowym, otrzymasz decyzję odmawiającą wydania Wiążącej Informacji Akcyzowej, która stanowi potwierdzenie, że wyrób/pojazd będący przedmiotem wniosku nie stanowi wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego.
KROK 5
Odbierz rozstrzygnięcie
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję WIA, odmowę wydania WIA lub inne rozstrzygnięcie kończące sprawę:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument rozstrzygnięcia. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania rozstrzygnięcia.
Uwaga! Podpisanie i odesłanie UPD jest równoznaczne z doręczeniem rozstrzygnięcia.
- Organ przekaże ci korespondencję na konto PUESC, natomiast na podany podczas rejestracji konta adres e-mail dostaniesz tylko powiadomienie o korespondencji, którą masz na koncie PUESC do odbioru.
- Jeżeli nie odbierzesz rozstrzygnięcia przed upływem 14 dni od dnia przekazania korespondencji na konto PUESC, rozstrzygnięcie uznaje się za doręczone w dniu następującym po upływie 14 dni od wskazanego w dowodzie otrzymania dnia przekazania korespondencji na konto PUESC.
- Jeśli nie zgadzasz się z treścią otrzymanego rozstrzygnięcia, możesz złożyć od niego odwołanie bądź zażalenie.
Uwaga! Termin na złożenie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji, w przypadku zażaleń na postanowienie termin ten wynosi 7 dni.
Odwołanie/zażalenie można złożyć wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC - skorzystaj z formularza WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].
W przypadku konieczności wysłania pisma w toku postępowania odwoławczego lub zażaleniowego – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].
KROK 6
W określonych przypadkach możesz złożyć wniosek o:
- zmianę, uchylenie WIA lub innego rozstrzygnięcia wydanego w sprawie dotyczącej wydawania WIA,
- przedłużenie ważności WIA.
Aby złożyć taki wniosek skorzystaj z formularza WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].
W przypadku konieczności wysłania pisma w toku tych postępowań – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].