Sprawdź status odprawy granicznej pojazdu

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś przedsiębiorcą, który:

  • wykonuje lub korzysta z międzynarodowego przewozu towarów,
  • dokonuje odpraw granicznych związanych z przewozem towarów,
  • chce uzyskać informacje o bieżącym statusie odprawy granicznej swojego pojazdu.

Dzięki usłudze uzyskasz bieżące informacje o statusie odpraw twoich pojazdów na poszczególnych przejściach granicznych. Możesz sprawdzić te dane od momentu wjazdu pojazdu na teren przejścia do jego opuszczenia.

Usługa jest dostępna dla drogowego ruchu towarowego:

  • przez całą dobę,
  • 7 dni w tygodniu,
  • w kilku wersjach językowych.

Z usługi możesz skorzystać po zalogowaniu się i wybraniu kontekstu firmy, klikając w link do usługi.

Zapoznaj się z filmem Jak sprawdzić status odprawy granicznej pojazdu? (strona otwiera się w nowym oknie) zamieszczonym w serwisie YouTube.

Film Jak sprawdzić status odprawy granicznej pojazdu? dostępny jest również w wersji z audiodeksrypcją (strona otwiera się w nowym oknie).

Usługa nie jest obowiązkowa. Uzyskane informacje możesz wykorzystać przy planowaniu i realizacji międzynarodowego przewozu towarów jako wsparcie procesów logistycznych i zarządczych w swoim przedsiębiorstwie.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
    Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
  2. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
    Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.
    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
    Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie
  3. Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
    Pamiętaj, że możesz powiązać bezpośrednio z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała uprawnienie do systemu „Cyfrowa Granica”.
    Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie do systemu „Cyfrowa Granica”.

KROK 0

  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Zawsze wybierz kontekst firmy.
  3. Jeżeli reprezentujesz kilka firm, wybierz firmę, w kontekście której chcesz korzystać z usługi.

    Uwaga! Niewybranie kontekstu firmy spowoduje brak prezentacji tabeli ze statusami odpraw pojazdów po przejściu do usługi.

KROK 1

Przejdź do usługi

  1. Kliknij w link Sprawdź status odprawy granicznej pojazdu.strona otwiera się w nowym oknie
  2. Zaczekaj na odświeżenie widoku tabeli. Na ekranie wyświetli się lista pojazdów, które są w twojej dyspozycji wraz z informacjami o statusach ich obsługi. System automatycznie wyświetli informacje o statusach odpraw według ustawień domyślnych tabeli.

Uwaga! Ustawienia domyślne tabeli są określone przez administratora usługi, dlatego prezentowane w niej dane mogą pochodzić z okresu krótszego niż okres korzystania z usługi.

KROK 2

Wprowadź parametry (krok opcjonalny)

  1. W widoku tabeli statusów możesz wprowadzić parametry do przeglądu danych:
    • data i czas od (kalendarz uwzględnia datę określoną przez administratora usługi),
    • data i czas do,
    • numery rejestracyjne,
    • status (odprawy granicznej),

      Status jest związany bezpośrednio z czynnościami rejestrowanymi w systemie KAS i oznacza:
      „Wjazd” – wjazd pojazdu na teren przejścia granicznego i rozpoczęcie rejestracji na stacji wjazdowej lub wagowej
      „Odprawa” – zakończenie rejestracji pojazdu na stacji wjazdowej lub wagowej i wjazd do strefy odprawy głównej (dla pojazdów ładownych – obsługi dokumentów)
      „Odprawiony” – zakończenie czynności obsługowych w strefie odprawy głównej i zaakceptowanie zezwolenia wyjazdu z przejścia granicznego dla pojazdu
      „Zawrócony – zatwierdzenie zadania związanego z zawróceniem pojazdu z terenu przejścia granicznego

    • kierunek (ruchu),
    • oddział celny.
  2. Zmianę parametrów zatwierdź przyciskiem „Filtruj”.

KROK 3

Odczytaj status odprawy granicznej pojazdu

  1. Odczytaj status odprawy pojazdu na liście wyświetlonej na ekranie.
    Jeśli nie wprowadziłeś parametrów do przeglądu danych, system wyświetli wszystkie informacje o statusach odpraw pojazdów.
    Jeśli wprowadziłeś parametry do przeglądu danych (KROK 2), otrzymasz informacje w zakresie ograniczonym wprowadzonymi parametrami.
  2. Otrzymaną listę (opcjonalnie po zaznaczeniu opcją „checkbox” interesujących cię rekordów) możesz:
    • przeszukiwać i sortować,
    • wydrukować,
    • zapisać jako PDF,
    • przenieść do Excel lub CSV.

Uwaga! Komunikaty o zmianie statusu odprawy pojazdu możesz również otrzymywać na adres e-mail, który wskażesz w ustawieniach usługi.

Pamiętaj! Możesz dostosować ustawienia usługi do swoich potrzeb i subskrybować usługę na określony okres (1 rok lub krótszy okres).

Skorzystaj z opcji „Ustawienia” i w widoku „Zmiana ustawień usługi” podaj i zapisz:

  • okres, w którym chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianie statusu odprawy,
  • rodzaj statusów, o jakich chcesz być informowany,
  • adres e-mail, na który chcesz otrzymywać komunikaty o zmianie statusu odprawy.

Uwaga! Na kilka dni przed wygaśnięciem okresu subskrypcji usługi zalogowanemu użytkownikowi pojawi się na stronie usługi komunikat przypominający o zbliżającym się terminie wygaśnięcia subskrypcji.

Uwaga! Przedłużenie okresu subskrypcji można wykonać w „Ustawieniach” usługi poprzez wskazanie nowej daty końcowej subskrypcji.

Pamiętaj! Powiadomienia e-mail są przekazywane zawsze na jeden adres e-mail firmy, który został wskazany „Ustawieniach”. Zmiany adresu może dokonać każdy reprezentant firmy.

  1. Urządzenia, które są zainstalowane na drogowych przejściach granicznych, automatycznie pobierają i przetwarzają dane na temat wjazdu pojazdów do Polski i ich wyjazdu z kraju. Pozwala to na bieżąco monitorować ruch na terenie przejścia. Informacja o firmie, która dysponuje pojazdem, jest powiązana z numerem rejestracyjnym pojazdu. Umożliwia to indywidualne informowanie o aktualnym statusie odprawy każdego pojazdu. Każdy nowy środek transportu zostanie automatycznie powiązany z przewoźnikiem i ujęty w zestawieniu statusów odprawy od momentu, kiedy po raz pierwszy pojawi się na granicy.
  2. Informacje i komunikaty o statusie odprawy pojazdu są aktualizowane i przekazywane na bieżąco odpowiednio do etapu obsługi pojazdu w systemie informatycznym KAS. Dzięki usłudze otrzymasz tylko jeden (aktualny) status odprawy. Informacje e-mail dotyczą indywidulanie każdego nowego statusu.
  1. Na terenie przejścia granicznego kierowca pojazdu może skorzystać z dedykowanej infrastruktury, która umożliwia w szczególności obsługę rezerwacji terminu odprawy granicznej i kolejkowania pojazdu w oczekiwaniu do odprawy:
  • infokiosków,
  • tablic informacyjnych,
  • innych metod komunikacji wykorzystywanych do obsługi klienta (SMS, CB-Radio).
  1.  Po wjeździe na przejście graniczne kierowca pojazdu otrzymuje kartę zbliżeniową służącą m.in. do autoryzacji dodatkowych usług. Przy użyciu karty kierowca może:
  • zarezerwować termin przyszłej, planowanej odprawy granicznej,
  • przeglądać szczegóły i obsługiwać aktualną rezerwację (zmienić status, wskazać numer telefonu do komunikacji SMS),
  • odczytywać lub otrzymywać na bieżąco powiadomienia o aktualnym miejscu w kolejce do odprawy i szacunkowym czasie do rozpoczęcia odprawy,
  • skorzystać z opcji zgłoszenia gotowości do wcześniejszego wywołania do odprawy,
  • odczytywać lub otrzymywać na bieżąco powiadomienia o wywołaniu do rozpoczęcia odprawy granicznej,
  • odczytać wyniki ważenia pojazdu z bieżącej odprawy,
  • sprawdzić status zgłoszeń celnych z bieżącej odprawy.

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe. W takich sytuacjach usługa jest niedostępna.

Serwis granica.gov.pl (strona otwiera się w nowym oknie) – zawiera przydatne informacje o sytuacji na przejściach granicznych, dostępnych udogodnieniach i obowiązujących przepisach.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2023 12:49 Monika Damentko
Pierwsza publikacja: 09.08.2021 09:23 Piotr Wróbel
Witryna używa plików cookies do zapewnienia Ci maksymalnego komfortu korzystania. Kontynuując przeglądanie naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki, wyrażasz zgodę na użycie plików cookie. Zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki i zablokować te pliki.
Zobacz politykę prywatności