Sprawdź status odprawy granicznej pojazdu

Usługa skierowana jest do ciebie, jeśli jesteś przedsiębiorcą, który:

  • wykonuje lub korzysta z międzynarodowego przewozu towarów,
  • dokonuje odpraw granicznych związanych z przewozem towarów,
  • chce uzyskać informacje o bieżącym statusie odprawy granicznej swojego pojazdu.

Dzięki usłudze uzyskasz bieżące informacje o statusie odpraw twoich pojazdów na poszczególnych przejściach granicznych. Możesz sprawdzić te dane od momentu wjazdu pojazdu na teren przejścia do jego opuszczenia.

Usługa jest dostępna dla drogowego ruchu towarowego:

  • przez całą dobę,
  • 7 dni w tygodniu,
  • w kilku wersjach językowych.

Zapoznaj się z filmem Jak sprawdzić status odprawy granicznej pojazdu? (strona otwiera się w nowym oknie) zamieszczonym w serwisie YouTube.

Film Jak sprawdzić status odprawy granicznej pojazdu? dostępny jest również w wersji z audiodeksrypcją (strona otwiera się w nowym oknie).

Usługa nie jest obowiązkowa. Uzyskane informacje możesz wykorzystać przy planowaniu i realizacji międzynarodowego przewozu towarów jako wsparcie procesów logistycznych i zarządczych w swoim przedsiębiorstwie.

Załóż konto

Zaloguj się

KROK 1

Przejdź do usługi

KROK 2

Wprowadź parametry (krok opcjonalny)

KROK 3

Odczytaj status odprawy granicznej pojazdu

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamośćstrona otwiera się w nowym oknie.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.

Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowanastrona otwiera się w nowym oknie.

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień lub usuń dane firmystrona otwiera się w nowym oknie.

  1. Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmąstrona otwiera się w nowym oknie.

Pamiętaj, że możesz powiązać bezpośrednio z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała uprawnienie do systemu „Cyfrowa Granica”.

Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie do systemu „Cyfrowa Granica”.

KROK 0

  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Zawsze wybierz kontekst firmy.
  3. Jeżeli reprezentujesz kilka firm, wybierz firmę, w kontekście której chcesz korzystać z usługi.

    Uwaga! Niewybranie kontekstu firmy spowoduje brak prezentacji tabeli ze statusami odpraw pojazdów po przejściu do usługi.

KROK 1

Przejdź do usługi

  1. W menu bocznym po lewej stronie wybierz obszar „Cło, granica i statystyka”. Po rozwinięciu widoczne są grupy usług. Wybierz grupę „Odprawa graniczna”. Przewiń stronę w dół i wybierz z listy usługę „ Sprawdź status odprawy granicznej pojazdu”. We wstępie do opisu usługi znajdziesz podstawowe informacje o usłudze. 
  2. Przejdź do sekcji: „Usługa krok po kroku”.
  3. Przewiń opis do  KROKU 1 „Przejdź do usługi” i wybierz Sprawdź status odprawy granicznej pojazdu.strona otwiera się w nowym oknie
  4. Zaczekaj na odświeżenie widoku tabeli. Na ekranie wyświetli się lista pojazdów, które są w twojej dyspozycji wraz z informacjami o statusach ich obsługi. System automatycznie wyświetli informacje o statusach odpraw według ustawień domyślnych tabeli.

Uwaga! Ustawienia domyślne tabeli są określone przez administratora usługi, dlatego prezentowane w niej dane mogą pochodzić z okresu krótszego niż okres korzystania z usługi.

KROK 2

Wprowadź parametry (krok opcjonalny)

  1. W widoku tabeli statusów możesz wprowadzić parametry do przeglądu danych:
  • data i czas od (kalendarz uwzględnia datę określoną przez administratora usługi),
  • data i czas do,
  • numery rejestracyjne,
  • status (odprawy granicznej),

Status jest związany bezpośrednio z czynnościami rejestrowanymi w systemie KAS i oznacza:

„Wjazd” – wjazd pojazdu na teren przejścia granicznego i rozpoczęcie rejestracji na stacji wjazdowej lub wagowej

„Odprawa” – zakończenie rejestracji pojazdu na stacji wjazdowej lub wagowej i wjazd do strefy odprawy głównej (dla pojazdów ładownych – obsługi dokumentów)

„Odprawiony” – zakończenie czynności obsługowych w strefie odprawy głównej i zaakceptowanie zezwolenia wyjazdu z przejścia granicznego dla pojazdu

„Zawrócony – zatwierdzenie zadania związanego z zawróceniem pojazdu z terenu przejścia granicznego

  • kierunek (ruchu),
  • oddział celny.
  1. Zmianę parametrów zatwierdź przyciskiem „Filtruj”.

KROK 3

Odczytaj status odprawy granicznej pojazdu

  1. Odczytaj status odprawy pojazdu na liście wyświetlonej na ekranie.

Jeśli nie wprowadziłeś parametrów do przeglądu danych, system wyświetli wszystkie informacje o statusach odpraw pojazdów.

Jeśli wprowadziłeś parametry do przeglądu danych (KROK 2), otrzymasz informacje w zakresie ograniczonym wprowadzonymi parametrami.

  1. Otrzymaną listę (opcjonalnie po zaznaczeniu opcją „checkbox” interesujących cię rekordów)  możesz:
  • przeszukiwać i sortować,
  • wydrukować,
  • zapisać jako PDF,
  • przenieść do Excel lub CSV.

Uwaga! Komunikaty o zmianie statusu odprawy pojazdu możesz również otrzymywać na adres e-mail, który wskażesz w ustawieniach usługi.

Pamiętaj! Możesz dostosować ustawienia usługi do swoich potrzeb i subskrybować usługę na określony okres (1 rok lub krótszy okres).

Skorzystaj z opcji „Ustawienia” i w widoku „Zmiana ustawień usługi” podaj i zapisz:

  • okres, w którym chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianie statusu odprawy,
  • rodzaj statusów, o jakich chcesz być informowany,
  • adres e-mail, na który chcesz otrzymywać komunikaty o zmianie statusu odprawy.

Uwaga! Na kilka dni przed wygaśnięciem okresu subskrypcji usługi zalogowanemu użytkownikowi pojawi się na stronie usługi komunikat przypominający o zbliżającym się terminie wygaśnięcia subskrypcji.

Uwaga! Przedłużenie okresu subskrypcji można wykonać w „Ustawieniach” usługi poprzez wskazanie nowej daty końcowej subskrypcji.

Pamiętaj! Powiadomienia e-mail są przekazywane zawsze na jeden adres e-mail firmy, który został wskazany „Ustawieniach”. Zmiany adresu może dokonać każdy reprezentant firmy.

  1. Urządzenia, które są zainstalowane na drogowych przejściach granicznych, automatycznie pobierają i przetwarzają dane na temat wjazdu pojazdów do Polski i ich wyjazdu z kraju. Pozwala to na bieżąco monitorować ruch na terenie przejścia. Informacja o firmie, która dysponuje pojazdem, jest powiązana z numerem rejestracyjnym pojazdu. Umożliwia to indywidualne informowanie o aktualnym statusie odprawy każdego pojazdu. Każdy nowy środek transportu zostanie automatycznie powiązany z przewoźnikiem i ujęty w zestawieniu statusów odprawy od momentu, kiedy po raz pierwszy pojawi się na granicy.
  2. Informacje i komunikaty o statusie odprawy pojazdu są aktualizowane i przekazywane na bieżąco odpowiednio do etapu obsługi pojazdu w systemie informatycznym KAS. Dzięki usłudze otrzymasz tylko jeden (aktualny) status odprawy. Informacje e-mail dotyczą indywidulanie każdego nowego statusu.
  1. Na terenie przejścia granicznego kierowca pojazdu może skorzystać z dedykowanej infrastruktury, która umożliwia w szczególności obsługę rezerwacji terminu odprawy granicznej i kolejkowania pojazdu w oczekiwaniu do odprawy:
  • infokiosków,
  • tablic informacyjnych,
  • innych metod komunikacji wykorzystywanych do obsługi klienta (SMS, CB-Radio).
  1.  Po wjeździe na przejście graniczne kierowca pojazdu otrzymuje kartę zbliżeniową służącą m.in. do autoryzacji dodatkowych usług. Przy użyciu karty kierowca może:
  • zarezerwować termin przyszłej, planowanej odprawy granicznej,
  • przeglądać szczegóły i obsługiwać aktualną rezerwację (zmienić status, wskazać numer telefonu do komunikacji SMS),
  • odczytywać lub otrzymywać na bieżąco powiadomienia o aktualnym miejscu w kolejce do odprawy i szacunkowym czasie do rozpoczęcia odprawy,
  • skorzystać z opcji zgłoszenia gotowości do wcześniejszego wywołania do odprawy,
  • odczytywać lub otrzymywać na bieżąco powiadomienia o wywołaniu do rozpoczęcia odprawy granicznej,
  • odczytać wyniki ważenia pojazdu z bieżącej odprawy,
  • sprawdzić status zgłoszeń celnych z bieżącej odprawy.

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe. W takich sytuacjach usługa jest niedostępna.

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do 4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków, która wymaga wiedzy specjalistycznej bądź technicznej (w zależności od godzin pracy II oraz III linii) w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

Opis w przygotowaniu

Serwis granica.gov.pl (strona otwiera się w nowym oknie) – zawiera przydatne informacje o sytuacji na przejściach granicznych, dostępnych udogodnieniach i obowiązujących przepisach.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 28 lipca 2022 08:49 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 09 sierpnia 2021 09:23 Piotr Wróbel
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF