Złóż zgłoszenie awizacyjne przed dostarczeniem towaru do granicznego oddziału celnego lub przed przybyciem środka transportu na przejście graniczne.
Przed wypełnieniem zgłoszenia awizacyjnego przygotuj:
- termin, w którym towar dotrze na przejście graniczne,
- dane o towarach, które są przedmiotem przywozu lub wywozu,
- rodzaje i numery dokumentów, które towarzyszą przesyłce (np. faktur, specyfikacji, wymaganych pozwoleń i certyfikatów),
- dane podmiotów i osób, które biorą udział w transakcji,
- w zależności od rodzaju transportu, numery rejestracyjne lub nazwy własne środków transportu, numery lotów, kontenerów lub wagonów,
- trasy przejazdu,
- LRN – Lokalny Numer Referencyjny – niepowtarzalny numer nadawany przez firmę – patrz KROK1 punkt 2.
Jeśli chcesz anulować rezerwację, przygotuj „Numer awizacji” – patrz KROK 1 punkt 3.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Więcej informacji o awizacji kolejowej i wykazie wagonowym przeczytasz w sekcji Co powinieneś wiedzieć.strona otwiera się w nowym oknie
KROK WSTĘPNY
-
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcje:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.
Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowane w obszarze cła i posiadać numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie
- Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
Żeby skorzystać z usługi, wymagane są uprawnienia do jednego lub więcej systemów celnych: AIS-ICS, AIS-Import, AES lub NCTS2.
Pamiętaj, że możesz powiązać z firmą jedynie taką osobę, która w upoważnieniu otrzymała wymienione wcześniej uprawnienie.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/ pracownik posiada wymienione wcześniej uprawnienie.
KROK 0
Jeśli składasz zgłoszenie awizacyjne na PUESC:
- Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć zgłoszenie.
KROK 1
Wypełnij odpowiedni formularz
Jeśli składasz zgłoszenie awizacyjne na PUESC:
- Wybierz na PUESC odpowiedni formularz:
Wypełnij formularz. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
- W Sekcji „Dane dokumentu” musisz wprowadzić LRN – Lokalny Numer Referencyjny, który musi być niepowtarzalny w bieżącym roku.
LRN składa się z:
- dwuliterowego przedrostka:
- ZA – dla Zgłoszenia awizacyjnego,
- SP – dla Sprostowania,
- UW – dla Unieważnienia,
- WW – dla Wykazu Wagonowego,
- dwóch ostatnich cyfr roku,
- pięciocyfrowego, niepowtarzalnego numeru w bieżącym roku.
Przykładowy LRN:
ZA2100001” – gdzie „ZA” oznacza zgłoszenie awizacyjne, „21” – bieżący rok, „00001” – pięciocyfrowy, niepowtarzalny numer w bieżącym roku.
- Jeśli chcesz unieważnić lub sprostować awizację – wprowadź nowy numer LRN i numer „Numer awizacji”. „Numer awizacji” odczytaj z komunikatu „Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001)”, który został wysłany do twojego zgłoszenia awizacyjnego – patrz KROK 4.
- Wygeneruj zgłoszenie i przejdź do zakładki:
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz zgłoszenie
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- profilem zaufanym ePUAP.
KROK 3
Wyślij zgłoszenie
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz zgłoszenie i wyślij.
KROK 4
Odbierz potwierdzenie przyjęcia rezerwacji lub komunikat o błędzie
Potwierdzenie przyjęcia rezerwacji znajdziesz w zakładce:
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
Uwaga! Potwierdzenie rezerwacji lub komunikat o błędzie otrzymasz w ciągu kilku minut po wysłaniu zgłoszenia awizacji.
W zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty otrzymasz jeden z komunikatów zwrotnych:
- Potwierdzenie przyjęcia komunikatu (SAT001) – informuje o przyjęciu zgłoszenia awizacji lub sprostowania awizacji i zawiera „Numer awizacji”,
- Odmowa przyjęcia komunikatu (SAT002) – zawiera opis błędu lub błędów w przesłanej awizacji,
Jeżeli zgłoszenie nie zostało wcześniej zapisane jako robocze, musisz powtórzyć rejestrację awizacji począwszy od Kroku 1. W każdym przypadku nadaj nowy numer LRN.
Komunikat o przyjęciu lub odrzuceniu unieważniania awizacji otrzymasz dopiero po zakończeniu przetwarzania zgłoszenia unieważnienia. Może to potrwać do 2 dni.
- Odrzucenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT006) – informuje o odrzuceniu unieważnienia awizacji,
- Potwierdzenie unieważnienia zgłoszenia awizacyjnego (SAT007) – informuje o przyjęciu unieważnienia awizacji,
- Odrzucenie wykazu wagonowego (SAT005) – informuje o odrzuceniu wykazu wagonowego.
Aby przeczytać komunikat, zaznacz go, a następnie wybierz przycisk „Podgląd dokumentu”.