CBAM - uzyskaj dostęp do portalu zgłaszającego CBAM

CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to unijny mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CO2). Mechanizm ten służy ustaleniu ceny dwutlenku węgla emitowanego podczas produkcji towarów wysokoemisyjnych wprowadzanych do UE oraz zachęcaniu do czystszej produkcji przemysłowej w krajach spoza Unii.

Więcej na temat mechanizmu CBAM przeczytasz na stronach (strony otwierają się w nowych oknach):

Portal zgłaszającego CBAM to unijny elektroniczny system wykorzystywana m.in. do składania wniosków o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM.

Tutaj dowiesz się, jak uzyskać dostęp do tego portalu oraz jak zalogować się do niego poprzez PUESC.

Dostęp do portalu zgłaszającego CBAM może uzyskać osoba fizyczna:

  1. która jest powiązana na PUESC z polskim importerem towarów CBAM, zarejestrowanym na PUESC w obszarze „cło (EORI)” i
  2. która ma zarejestrowane na PUESC uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”.

Możesz skorzystać z instrukcji Jak na PUESC uzyskać uprawnienie "Dostęp do rejestru CBAM” – plik pdf (1,87 MB).

Szczegółowe informacje dotyczące logowania do portalu zgłaszającego CBAM znajdziesz w instrukcji Logowanie do portalu zgłaszającego CBAM – plik pdf (354 KB).

Jeżeli jesteś pracownikiem lub pełnomocnikiem importera, który przywozi towary CBAM i chcesz uzyskać uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”:

  • złóż na PUESC wniosek WPE0001 Rejestracja, aktualizacja reprezentacji firmy, we wniosku zaznacz uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”,
  • sprawdź, jak dostarczyć pełnomocnictwo i co powinno zawierać,
  • sprawdź status sprawy – po wysłaniu wniosku sprawdź na PUESC, czy sprawa została zakończona lub czy wymaga z twojej strony dodatkowych czynności.

Szczegółowe informacje na temat rejestracji i aktualizacji reprezentacji firmy znajdziesz w opisach usług PUESC:

Pamiętaj! Podczas wypełniania formularzy na PUESC uzupełnij wszystkie pola obowiązkowe. Są one oznaczone „czerwoną gwiazdką”. Jeśli nie uzupełnisz pola lub uzupełnisz je nieprawidłowo, system wyświetli komunikat o wystąpieniu błędu.

KROK 1

Załóż konto na PUESC z rozszerzonym zakresem uprawnień

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Załóż konto lub sprawdź swoje dane.

Możesz także zapoznać się z filmem instruktażowym dostępnym na YouTube Jak zarejestrować się i założyć konto na PUESC (strona otwiera się w nowym oknie).

Jeśli posiadasz już konto na PUESC, zaloguj się i przejdź do KROKU 2.

KROK 2

Sprawdź, czy firma jest już zarejestrowana na PUESC

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.

KROK 3

Zarejestruj dane firmy na PUESC i uzyskaj numer EORI

Szczegółowe informacje znajdziesz w usługach Zarejestruj dane firmy na PUESC oraz EORI - uzyskaj numer identyfikacyjny na potrzeby importu i eksportu towarów.

KROK 4

Powiąż się z firmą na PUESC  i zarejestruj uprawnienie o nazwie „Dostęp do rejestru CBAM”

Szczegółowe informacje znajdziesz w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.

Sprawdź, jak dostarczyć i co powinno zawierać Pełnomocnictwo.

KROK 5

Sprawdź status sprawy

Po wysłaniu wniosku o rejestrację na adres e-mail, który podałeś przy zakładaniu konta jako adres e-mail do korespondencji, będą wysyłane powiadomienia informujące o tym, że na twoim koncie PUESC pojawił się nowy dokument w sprawie.

Nadawcą będzie: Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Zaloguj się do swojego konta na PUESC. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty i sprawdź, czy na liście znajduje się:

  • Informacja,
  • Informacja o konieczności uzupełnienia braków,
  • Potwierdzenie rejestracji reprezentacji w SISC,
  • Odmowa rejestracji reprezentacji w SISC.

W przypadku „Informacji o konieczności uzupełnienia braków” zastosuj się do informacji zawartych w tym dokumencie.

Pamiętaj, że w pełnomocnictwie należy podać:

  • dane podmiotu, który udziela pełnomocnictwa,
  • dane reprezentanta,
  • formę reprezentacji (pracownik lub pełnomocnik),
  • zakres pełnomocnictwa – tj. uprawnienie „Dostęp do rejestru CBAM” musi wynikać wprost z treści pełnomocnictwa,
  • datę udzielenia pełnomocnictwa,
  • termin obowiązywania pełnomocnictwa,
  • podpis mocodawcy.

Sprawdź, jak dostarczyć pełnomocnictwo/upoważnienie w sekcji Jak dostarczyć upoważnienie. Nie zapomnij o uiszczeniu opłaty skarbowej od złożonego upoważnienia. Opłata skarbowa wynosi 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa. W przypadku gdy upoważniasz dwie osoby, musisz uiścić opłatę w wysokości 34 zł (tzn. 2 × 17 zł). Sprawdź, jak to zrobić w sekcji Jak zapłacić opłatę skarbową.

Upoważnienie w formie elektronicznej (podpisane elektronicznie przez mocodawcę)

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i mocodawca ma adres siedziby na terytorium Polski oraz złożysz je za pośrednictwem PUESC – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na adres siedziby mocodawcy.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i mocodawca nie ma adresu siedziby na terytorium Polski oraz złożysz je za pośrednictwem PUESC – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej oraz złożysz je poza PUESC (np. na adres e-mail prowadzącego sprawę) – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu, tj. Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Upoważnienie w innej formie niż elektroniczna

Jeśli masz upoważnienie w innej formie niż elektroniczna (np. podpisane fizycznie przez mocodawcę) – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu, tj. Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Uwierzytelniony elektronicznie odpis pełnomocnictwa 

Jeśli uwierzytelniasz elektronicznie pełnomocnictwo, które w oryginale masz w formie papierowej – opłatę skarbową wpłać na konto bankowe Urzędu Miasta Poznania, PKO BP S.A. nr 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763.

Pamiętaj! Dostarcz upoważnienie wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.

Jeśli otrzymałeś upoważnienie do reprezentowania firmy na PUESC, to dostarcz je w oryginale do Wydziału Centralna Rejestracja w Izbie Administracji Skarbowej Poznaniu.

Z treści upoważnienia musi wynikać zakres twoich uprawnień.

Upoważnienie w formie elektronicznej

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i opłatę skarbową zapłaciłeś na konto bankowe organu podatkowego właściwego ze względu na adres siedziby mocodawcy lub na konto bankowe Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa – złóż upoważnienie za pośrednictwem PUESC jako załącznik (na karcie INFORMACJE DODATKOWE) bezpośrednio w składanym wniosku.

Jeśli masz upoważnienie w formie elektronicznej i opłatę skarbową zapłaciłeś na konto Urzędu Miasta Poznania – wyślij je na adres e-mail prowadzącego sprawę. Adres e-mail znajdziesz w UPO.

Upoważnienie w innej formie niż elektroniczna

Jeśli masz upoważnienie papierowe, to

  • złóż dokumenty w oddziale celnym lub urzędzie celno-skarbowym
    albo
  • wyślij dokumenty pocztą tradycyjną na adres:
    Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu
    Wydział Centralna Rejestracja
    ul. Smoluchowskiego 1
    60-179 Poznań 

Elektronicznie uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa przez osobę uprawnioną

Jeśli uwierzytelniłeś elektronicznie odpis pełnomocnictwa, przekaż go:

  • przez PUESC jako załącznik (na karcie INFORMACJE DODATKOWE) bezpośrednio w składanym wniosku
    albo
  • na adres e-mail prowadzącego sprawę lub za pośrednictwem formularza DDS0001 Dokument do sprawy – rejestracja na PUESC [SZPROT] (adres e-mail i numer sprawy znajdziesz w UPO).

Jeśli już wcześniej złożyłeś upoważnienie, to napisz o tym na karcie INFORMACJE DODATKOWE.

  1. Portal zgłaszającego CBAM Moduł Zarządzania Pozwoleniem dostępny jest pod linkiem na stronie Komisji Europejskiej (strona otwiera się w nowym oknie). Po wejściu na tą stronę zostaniesz przekierowany do Portalu uwierzytelniającego TAXUD i okna „Skąd Jesteś, Where Are You From?”.

Okno Skąd jesteś. Wybierz Domenę celną, kraj Poland i nie wybieraj rodzaju użytkownika Przedstawiciel celny

Wybierz domenę o nazwie "Domena celna".

Uwaga! Pamiętaj, nie wybieraj domeny "Carbon Border Adjustment Mechanism".

Następnie wybierz kraj „Poland” oraz rodzaj użytkownika.
Wybierając rodzaj użytkownika, wybierz tylko jedną z dwóch ról:

  • „Pracownik” – jeżeli jesteś pełnomocnikiem lub pracownikiem zgłaszającego CBAM albo
  • „Przedsiębiorca” – jeżeli jesteś właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji zgłaszającego CBAM.

Uwaga! Przy logowaniu do CBAM nie wybieraj rodzaju użytkownika „Przedstawiciel celny”.

  1. Następnie zostaniesz przekierowany na PUESC, gdzie będziesz musiał się zalogować (musisz posiadać konto na PUESC).
  2. Po zalogowaniu wybierz podmiot, w imieniu którego będziesz składał wniosek na portalu zgłaszającego CBAM (patrz poniższy rysunek). Okno Wybór kontekstu reprezentacji na portalu PUESC. Wybierz podmiot, w imieniu którego będziesz wysyłał sprawozdania
  1. Po wyborze podmiotu zostaniesz automatycznie przekierowany do Modułu Zarządzania Pozwoleniem na portalu zgłaszającego CBAM.
    Uwaga! Zmiana podmiotu wymaga wylogowania się, ponownego zalogowania i wyboru na PUESC nowego podmiotu, w imieniu którego będziesz składał wniosek na portalu zgłaszającego CBAM. Zaleca się pracę w przeglądarce w trybie incognito. System CBAM nie usuwa w pełni danych z poprzedniego logowania i po przelogowaniu może w dalszym ciągu mieć zapisane dane z poprzedniego logowania.

Jeśli posiadasz już dostęp do rejestru przejściowego CBAM i masz zarejestrowane na PUESC uprawnienie „Dostęp do rejestru CBAM”, otrzymasz dostęp do portalu zgłaszającego CBAM automatycznie.

Informacje o publikacji

Pierwsza publikacja: 27.11.2025 15:04 Sylwia Mystkowska