Przed wypełnieniem formularza przygotuj konieczne załączniki.
Pamiętaj – musisz uzyskać numer EORI w trakcie rejestracji firmy. Bez numeru EORI nie złożysz wniosku.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
-
Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.
Uwaga! Wniosek o WIT można złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESCstrona otwiera się w nowym oknie.
- Pamiętaj, że możesz powiązać z firmą:
- inną firmę (np. agencję celną)
lub
- taką osobę fizyczną, która jest:
- właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy lub
- pracownikiem firmy lub posiada numer EORI, o ile w upoważnieniu otrzymała uprawnienie "Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej".
Uwaga! Jeżeli zlecisz wystąpienie o WIT innej firmie (np. agencji celnej), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma musi posiadać EORI.
Aby pracownik innej firmy (np. agent celny) mógł wysłać wniosek o WIT, we wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] musi być nadane jemu uprawnienie „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej” w powiązaniu z jego firmą (np. agencją celną).
Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie
KROK 0
-
Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć wniosek.
KROK 1
Wybierz właściwy formularz
- wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej (WIT) - formularz WIT-ZZ Wniosek o WIT z załącznikami [EBTI-PL2] lub WIT-BZ Wniosek o WIT bez załączników [EBTI-PL2],strona otwiera się w nowym oknie
- przekazujący dodatkowe informacje do już złożonego wniosku lub uzupełniający wniosek - formularz WIT-DO Dosłanie załączników/uzupełnienia do wniosku o WIT [EBTI-PL2],strona otwiera się w nowym oknie
Formularz wykorzystaj wtedy, gdy chcesz wysłać dodatkowe dane, wyjaśnienia, uzupełnienie i/lub dokumenty, dotyczące towaru objętego wnioskiem o WIT. Te informacje i/lub dokumenty możesz przesłać z własnej inicjatywy albo na wezwanie organu celnego.
- wycofanie złożonego wniosku o WIT - formularz WIT-WY Wycofanie wniosku o WIT [EBTI-PL2],strona otwiera się w nowym oknie
Powyższy formularz możesz wykorzystać, jeżeli chcesz wycofać wniosek o WIT. W tym celu przy użyciu ww. formularza należy przesłać skan pisma wycofującego wniosek o WIT.
- jeśli chcesz złożyć odwołanie od decyzji WIT lub jego uzupełnienie należy złożyć je w formie elektronicznej za pośrednictwem formularza WIT-OD Złożenie odwołania od decyzji WIT [EBTI-PL2].strona otwiera się w nowym oknie
Przy użyciu formularza prześlij skan odwołania od decyzji WIT lub jego uzupełnienia.
KROK 2
Wypełnij formularz
- Wypełnij kolejno poszczególne sekcje (pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe),
- Przy wypełnianiu wniosku o WIT zwróć uwagę na sekcje:
- Przedstawiciel celny - sekcję wypełniają tylko reprezentanci, którzy w formie pełnomocnictwa mają wpisane „pełnomocnik”,
- Nomenklatura celna – należy podać nomenklaturę celną, w której ma być udzielona decyzja WIT, np. CN – kod nomenklatury 8-cyfrowy, TARIC – kod nomenklatury 10-cyfrowy,
- Główne księgi rachunkowe – należy wypełnić tylko w przypadku, gdy księgi znajdują się w innym kraju niż siedziba wnioskodawcy.
- Kod towaru – jeżeli kod we wniosku jest wpisany, musi być on zgodny z zaznaczoną we wniosku nomenklaturą celną, np. kod 8-cyfrowy to nomenklatura scalona-CN, a kod 10-cyfrowy to nomenklatura Taric-TC,
- Sprawdzenie kodu taryfy - tylko wnioski z poprawnie wpisanym kodem taryfy mogą być wysłane; jeśli chcesz sprawdzić kod taryfy w systemie ISZTAR4, użyj przycisku „Sprawdź kod taryfy” - wynik weryfikacji pojawi się w polu „Wynik sprawdzenia”,
- Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 1500 KB, a maksymalna liczba to 10 sztuk.
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 3
Podpisz wniosek
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- profilem zaufanym.
KROK 4
Wyślij wniosek
- W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek.
- Sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru). UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
- Złożony wniosek pojawi się w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie procedowany przez Dział Wiążących Informacji w Krajowej Informacji Skarbowej.
Może to potrwać do 120 dni od momentu zgromadzenia wszystkich informacji o towarze.
KROK 5
Podpisz i wyślij UPD, odbierz decyzję
- Po wydaniu decyzji w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
otrzymasz dokument Urzędowe Potwierdzenie Doręczenia UPD. Aby otrzymać decyzję, musisz podpisać i wysłać UPD.
- Podpisz i wyślij UPD:
- w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, zamkniętej koperty) i wybierz akcję „Podpisz”,
- zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, otwartej koperty) i wybierz akcję „Wyślij”,
- Odbierz decyzję:
- zaznacz dokument „Komunikat systemu EBTI-PL2, przesyłanie załącznika w formacie .pdf do systemu SEAP”, który znajduje się pod dokumentem UPD (z ikoną zielonej, zamkniętej koperty),
- wybierz akcję „Podgląd dokumentu”,
- pobierz decyzję przesłaną jako załącznik z linku „Plik do pobrania”.
- Jeżeli nie podpiszesz UPD w terminie 14 dni od daty wysłania, przesłana decyzja zostanie uznana za doręczoną.