Uzyskaj Wiążącą Informację Taryfową (WIT)

Dzięki usłudze za pomocą dostępnych formularzy:

  • złożysz:
    • wniosek o udzielenie Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT),
    • odwołanie od decyzji WIT,
    • wniosek o przedłużenie użycia WIT,
  • uzupełnisz złożony wniosek lub odwołanie w toku postępowania,
  • wycofasz złożony wniosek lub odwołanie.

Usługa jest dostępna wyłącznie elektronicznie.

Przed wypełnieniem formularza przygotuj dokumenty, które chcesz dołączyć jako załączniki.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ.
    Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
    „Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
  • zgłoszenia celne,
  • Intrastat,
  • deklaracje akcyzowe,
  • zgłoszenia SENT,
  • e-DD,
  • wnioski i inne dokumenty.”

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.

  1. Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.
    Pamiętaj!
    Podczas rejestracji firmy musisz uzyskać numer EORI. Bez numeru EORI nie złożysz wniosku.
    Wniosek o WIT możesz złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.

    Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
    Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
  2. Powiąż reprezentanta z firmą poprzez wybór uprawnienia „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej”.
    Reprezentantem może być:
  • inna firma (np. agencja celna), której udzielisz upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego i która posiada numer EORI,
    lub
  • osoba fizyczna, która jest:
    • właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy lub
    • pracownikiem firmy lub posiada numer EORI, o ile w upoważnieniu otrzymała uprawnienie "Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej".

Uwaga! Pracownik innej firmy (np. agent celny) może wysłać formularz w sprawie WIT, jeśli we wniosku WPE0001 ­Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] ma nadane uprawnienie „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej” w powiązaniu z jego firmą (np. agencją celną).

Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.

KROK 0

  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć wniosek.

KROK 1

Wybierz właściwy formularz

WIT-ZZ Wniosek o WIT z załącznikami [EBTI-PL2] 

WIT-BZ Wniosek o WIT bez załączników [EBTI-PL2]

WIT-OD Złożenie odwołania od decyzji WIT [EBTI-PL2]

WIT-PU Wniosek o przedłużenie użycia WIT [EBTI-PL2]

WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2]

WIT-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIT [EBTI-PL2]

KROK 2

Wypełnij formularz

  1. Wypełnij kolejno poszczególne sekcje (pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe).
  2. Przy wypełnianiu formularza wniosku o WIT zwróć uwagę na sekcje:
  • Przedstawiciel celny - sekcję wypełnij tylko, gdy jesteś reprezentantem i w formie pełnomocnictwa masz wpisane „pełnomocnik”,
  • Nomenklatura celna – podaj nomenklaturę celną, w której ma być udzielona decyzja WIT, np. CN – kod nomenklatury 8-cyfrowy, TARIC – kod nomenklatury 10-cyfrowy,
  • Główne księgi rachunkowe – wypełnij tylko w przypadku, gdy księgi znajdują się w innym kraju niż siedziba wnioskodawcy,
  • Kod towaru – jeżeli kod nomenklatury we wniosku jest wpisany, musi być on zgodny z zaznaczoną we wniosku nomenklaturą celną, np. kod 8-cyfrowy to nomenklatura scalona-CN, a kod 10-cyfrowy to nomenklatura Taric-TC,
  • Sprawdzenie kodu taryfy - tylko wnioski z poprawnie wpisanym kodem nomenklatury mogą być wysłane; jeśli chcesz sprawdzić kod taryfy w systemie ISZTAR4, użyj przycisku „Sprawdź kod taryfy” - wynik weryfikacji pojawi się w polu „Wynik sprawdzenia”,   
  • Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 1,5 MB, a maksymalna ich liczba to 10 sztuk. Jeśli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
  1. Przy wypełnianiu formularza odwołania od wydanej decyzji WIT zwróć uwagę na sekcje:
  • Treść Pisma - obowiązkowo wskaż zarzuty, istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające żądanie,
  • Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt. Jeśli chcesz dołączyć do odwołania więcej załączników, po wysłaniu odwołania skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
  1. Przy wypełnianiu formularza wniosku o przedłużenie użycia WIT zwróć uwagę na sekcje:
  • Załączniki - obowiązkowo dołącz skany umowy/ów zawartych na podstawie decyzji WIT, zanim decyzja utraciła ważność lub została cofnięta, oraz dodatkową dokumentację np. zgłoszenia celne, świadectwa przywozowe lub wywozowe. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt. Jeśli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
  1. Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 3

Podpisz formularz

Możesz to zrobić na 3 sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. profilem zaufanym.

KROK 4

Wyślij formularz

  1. W zakładce
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    zaznacz i wyślij formularz.
  2. Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) (). UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej.
  3. Złożony formularz pojawi się w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.

KROK 5

Sprawdzaj stan sprawy

UWAGA! Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) rozpatrzy złożony przez ciebie wniosek o wydanie WIT. Może to potrwać do 120 dni od momentu zgromadzenia wszystkich informacji o towarze. 

W trakcie postępowania organ może przesyłać wezwania lub informacje związane ze złożonym przez ciebie wnioskiem. Dokumenty te otrzymasz na konto PUESC – sprawdzaj zakładkę Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.

Powiadomienia o korespondencji, która wpływa na konto PUESC, otrzymasz również na adres e-mail, który podałeś podczas rejestracji konta.

KROK 6

Podpisz i wyślij UPD, odbierz decyzję/pismo

  1. Po wysłaniu przez Organ decyzji/pisma w zakładce
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    otrzymasz dokument Urzędowe Potwierdzenie Doręczenia (UPD). Aby otrzymać decyzję/pismo, musisz podpisać i wysłać UPD.
  2. Podpisz i wyślij UPD:
    1. w zakładce
      Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
      zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, zamkniętej koperty) i wybierz akcję „Podpisz”,
    2. zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, otwartej koperty) i wybierz akcję „Wyślij”.
  3. Odbierz decyzję/pismo:
    1. zaznacz dokument „Komunikat systemu EBTI-PL2, przesyłanie załącznika w formacie .pdf do systemu SEAP”, który znajduje się pod dokumentem UPD (z ikoną zielonej, zamkniętej koperty),
    2. wybierz akcję „Podgląd dokumentu”,
    3. pobierz decyzję/pismo przesłaną jako załącznik z linku „Plik do pobrania”.
  4. Jeżeli nie podpiszesz UPD w terminie 14 dni od daty wysłania, przesłana decyzja lub pismo zostaną uznane za doręczone, nawet jeśli ich nie otworzysz.

Wniosek w sprawie udzielenia WIT

Wniosek w sprawie udzielenia WIT możesz złożyć, jeśli:

  • importujesz towary spoza Unii Europejskiej (UE) lub eksportujesz towary poza UE i dokonujesz formalności celnych związanych z przywozem lub wywozem towarów,
  • planujesz wykorzystanie decyzji WIT dla zaplanowanych transakcji dokonywanych między państwami UE a krajami trzecimi (czyli spoza UE).

Wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej (WIT) składasz do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w formie elektronicznej i w tej formie otrzymasz decyzję WIT.

Decyzja WIT

Wiążąca Informacja Taryfowa (WIT):

  • jest decyzją rozstrzygającą o klasyfikacji taryfowej towarów – ustala właściwy kod Taryfy celnej dla określonego towaru,
  • jest ważna przez okres 3 lat od daty jej wydania,
  • jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym została wydana.

Korzyści wynikające z posiadania decyzji WIT

Decyzja WIT:

  • to jedyna oficjalna, wiążąca i bezpłatna informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, zapewnia jednolite i poprawne stosowanie nomenklatury towarowej dla potrzeb celnych na terenie UE;
  • ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem – pozwala skalkulować przewidywane zyski, ponieważ gwarantuje właściwe naliczanie należności celnych;
  • jest pomocna przy ustalaniu kwoty refundacji wywozowych i wszelkich innych kwot przewidzianych dla wywozu lub przywozu w ramach wspólnej polityki rolnej;
  • skraca czas odprawy celnej.

Przedłużenie użycia WIT

Jeżeli mają zastosowanie przepisy art. 34 ust. 1 lit. b) lub ust. 7 unijnego kodeksu celnego (UKC), decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim te decyzje utraciły ważność lub zostały cofnięte. Okres przedłużonego użycia nie przekracza 6 miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT.

Jeśli chcesz przedłużyć użycie WIT, złóż wniosek:

  • do organu celnego, który wydał decyzję WIT,
  • w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta.

We wniosku o przedłużenie użycia WIT:

  • wskaż ilości, dla których wnosisz o przedłużone stosowanie WIT,
  • podaj państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.

Uwaga! Do decyzji WIT unieważnionych w trybie art. 34 ust. 4 UKC oraz takich, które zostały wydane w sprzeczności z obowiązującym prawem wspólnotowym, nie stosuje się przedłużenia użycia.

Usługa jest bezpłatna.

Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej, jak i udzielenie decyzji WIT, nie podlegają opłacie.  

W wyjątkowych przypadkach, gdy do wydania rozstrzygnięcia niezbędne będzie przeprowadzenie badań, otrzymasz wezwanie z określonym kosztem badań i numerem konta, na które będziesz mógł wpłacić podaną kwotę. Takie sytuacje występują bardzo rzadko. Pamiętaj, że zawsze (także z uwagi na ewentualne koszty) możesz wycofać złożony wniosek o udzielenie WIT.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie po stronie SISC lub zapowiadane prace serwisowe.

Informacje o niedostępności usługi publikowane są na PUESC. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, gdy złożenie wniosku w formie elektronicznej nie jest w danym momencie możliwe, odłóż złożenie wniosku do czasu, aż usługa będzie dostępna.

Jeśli kończy się termin udzielenia odpowiedzi na wezwanie lub na dostarczenie informacji uzupełniających do wniosku, a usługa jest niedostępna, w wyznaczonym terminie prześlij do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na adres e-mail: kancelaria.kis@mf.gov.pl informację o braku dostępie do usługi i możliwości uzupełnienia wniosku. Koniecznie podaj numer sprawy, której dotyczy twoja korespondencja.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2025 10:55 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 04.08.2021 09:14 Piotr Wróbel