Przed wypełnieniem formularza przygotuj dokumenty, które chcesz dołączyć jako załączniki.
Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.
Pamiętaj!
Podczas rejestracji firmy musisz uzyskać numer EORI. Bez numeru EORI nie złożysz wniosku.
Wniosek o WIT możesz złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
- Powiąż reprezentanta z firmą poprzez wybór uprawnienia „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej”.
Reprezentantem może być:
- inna firma (np. agencja celna), której udzielisz upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego i która posiada numer EORI,
lub
- osoba fizyczna, która jest:
- właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji firmy lub
- pracownikiem firmy lub posiada numer EORI, o ile w upoważnieniu otrzymała uprawnienie "Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej".
Uwaga! Pracownik innej firmy (np. agent celny) może wysłać formularz w sprawie WIT, jeśli we wniosku WPE0001 Rejestracja aktualizacja reprezentacji firmy [SZPROT] ma nadane uprawnienie „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej” w powiązaniu z jego firmą (np. agencją celną).
Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Wybierz kontekst firmy, dla której chcesz złożyć wniosek.
KROK 1
Wybierz właściwy formularz
WIT-ZZ Wniosek o WIT z załącznikami [EBTI-PL2]
WIT-BZ Wniosek o WIT bez załączników [EBTI-PL2]
WIT-OD Złożenie odwołania od decyzji WIT [EBTI-PL2]
WIT-PU Wniosek o przedłużenie użycia WIT [EBTI-PL2]
WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2]
WIT-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIT [EBTI-PL2]
KROK 2
Wypełnij formularz
- Wypełnij kolejno poszczególne sekcje (pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe).
- Przy wypełnianiu formularza wniosku o WIT zwróć uwagę na sekcje:
- Przedstawiciel celny - sekcję wypełnij tylko, gdy jesteś reprezentantem i w formie pełnomocnictwa masz wpisane „pełnomocnik”,
- Nomenklatura celna – podaj nomenklaturę celną, w której ma być udzielona decyzja WIT, np. CN – kod nomenklatury 8-cyfrowy, TARIC – kod nomenklatury 10-cyfrowy,
- Główne księgi rachunkowe – wypełnij tylko w przypadku, gdy księgi znajdują się w innym kraju niż siedziba wnioskodawcy,
- Kod towaru – jeżeli kod nomenklatury we wniosku jest wpisany, musi być on zgodny z zaznaczoną we wniosku nomenklaturą celną, np. kod 8-cyfrowy to nomenklatura scalona-CN, a kod 10-cyfrowy to nomenklatura Taric-TC,
- Sprawdzenie kodu taryfy - tylko wnioski z poprawnie wpisanym kodem nomenklatury mogą być wysłane; jeśli chcesz sprawdzić kod taryfy w systemie ISZTAR4, użyj przycisku „Sprawdź kod taryfy” - wynik weryfikacji pojawi się w polu „Wynik sprawdzenia”,
- Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 1,5 MB, a maksymalna ich liczba to 10 sztuk. Jeśli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
- Przy wypełnianiu formularza odwołania od wydanej decyzji WIT zwróć uwagę na sekcje:
- Treść Pisma - obowiązkowo wskaż zarzuty, istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające żądanie,
- Załączniki - maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt. Jeśli chcesz dołączyć do odwołania więcej załączników, po wysłaniu odwołania skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
- Przy wypełnianiu formularza wniosku o przedłużenie użycia WIT zwróć uwagę na sekcje:
- Załączniki - obowiązkowo dołącz skany umowy/ów zawartych na podstawie decyzji WIT, zanim decyzja utraciła ważność lub została cofnięta, oraz dodatkową dokumentację np. zgłoszenia celne, świadectwa przywozowe lub wywozowe. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt. Jeśli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIT-SP Pismo w sprawie WIT [EBTI-PL2].
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
KROK 3
Podpisz formularz
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- profilem zaufanym.
KROK 4
Wyślij formularz
- W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij formularz.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) (). UPO potwierdza, że złożyłeś formularz w formie elektronicznej.
- Złożony formularz pojawi się w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
KROK 5
Sprawdzaj stan sprawy
UWAGA! Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) rozpatrzy złożony przez ciebie wniosek o wydanie WIT. Może to potrwać do 120 dni od momentu zgromadzenia wszystkich informacji o towarze.
W trakcie postępowania organ może przesyłać wezwania lub informacje związane ze złożonym przez ciebie wnioskiem. Dokumenty te otrzymasz na konto PUESC – sprawdzaj zakładkę Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
Powiadomienia o korespondencji, która wpływa na konto PUESC, otrzymasz również na adres e-mail, który podałeś podczas rejestracji konta.
KROK 6
Podpisz i wyślij UPD, odbierz decyzję/pismo
- Po wysłaniu przez Organ decyzji/pisma w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
otrzymasz dokument Urzędowe Potwierdzenie Doręczenia (UPD). Aby otrzymać decyzję/pismo, musisz podpisać i wysłać UPD.
- Podpisz i wyślij UPD:
- w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, zamkniętej koperty) i wybierz akcję „Podpisz”,
- zaznacz dokument UPD (z ikoną czerwonej, otwartej koperty) i wybierz akcję „Wyślij”.
- Odbierz decyzję/pismo:
- zaznacz dokument „Komunikat systemu EBTI-PL2, przesyłanie załącznika w formacie .pdf do systemu SEAP”, który znajduje się pod dokumentem UPD (z ikoną zielonej, zamkniętej koperty),
- wybierz akcję „Podgląd dokumentu”,
- pobierz decyzję/pismo przesłaną jako załącznik z linku „Plik do pobrania”.
- Jeżeli nie podpiszesz UPD w terminie 14 dni od daty wysłania, przesłana decyzja lub pismo zostaną uznane za doręczone, nawet jeśli ich nie otworzysz.