Co musisz przygotować:
- podstawowe dane podmiotu (EORI),
- dokumenty, które chcesz dołączyć – szczegóły znajdziesz w KROKU 1 pkt 2.
Zapoznaj się z informacjami w sekcji Upoważnienia w postępowaniu celnym.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2. Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.
Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji pomiń „CEL REJESTRACJI”.
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
- Zarejestruj firmę – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.
Uwaga! Firma musi być zarejestrowana w obszarze cła i posiadać numer EORI.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC.
- Wniosek możesz złożyć ze swojego kontekstu albo z kontekstu firmy.
Uwaga! Pamiętaj, że wszelka korespondencja w sprawie dotyczącej wniosku o odroczenie płatności należności celnych będzie kierowana zawsze na twoje konto.
- Następnie wybierz zakładkę FORMULARZE i wyszukaj formularz wniosku WDDPO01 Odroczenie płatności [SZPROT].
Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.
KROK 1
Wypełnij wniosek
-
Wypełnij wszystkie wymagane pola wniosku.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
Organem celnym właściwym do rozpatrzenia wniosku jest dyrektor izby administracji skarbowej właściwej ze względu siedzibę wnioskodawcy.
-
Dołącz załączniki, które chcesz przesłać wraz z wnioskiem.
W celu dołączenia załącznika skorzystaj z pola "Załączniki" we wniosku.
WAŻNE! Pobierz Instrukcję dodawania załączników do wniosku - plik docx (604 KB)
-
Wybierz Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz wniosek i wybierz przycisk Podpisz.
Wniosek możesz podpisać na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek, używając przycisku Wyślij.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Pozwolenie powinno zostać wydane w ciągu 120 dni od dnia otrzymania twojego wniosku, z możliwością przedłużenia tego terminu. W tym czasie organ celny sprawdzi, czy są spełnione warunki niezbędne do wydania pozwolenia. W trakcie postępowania organ celny może zwracać się do ciebie o informacje związane z wnioskiem:
- Jeżeli twój wniosek nie był kompletny, otrzymasz wezwanie o jego uzupełnienie. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD).
Po wysyłce UPD odśwież stronę przeglądarki. W zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z wezwaniem.
- Jeżeli organ celny przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ celny wyjaśni w niej przyczynę przedłużenia. Informację tę znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja o przedłużeniu terminu na wydanie decyzji”. Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników” i zapoznaj się z informacją.
- Jeżeli nie spełniasz warunków niezbędnych do wydania pozwolenia, organ celny odmówi wydania pozwolenia. W takim przypadku najpierw otrzymasz pismo z informacją dla podmiotu - prawo do bycia wysłuchanym. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD).
Po wysyłce UPD odśwież stronę przeglądarki. W zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty wyświetli się dokument z informacją dla podmiotu - prawo do bycia wysłuchanym. Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z informacją.
Na zapoznanie się z dokumentami zebranymi w sprawie i przedstawienie organowi celnemu swojego stanowiska masz 30 dni.
- Organ może ci udostępnić akta sprawy na PUESC. Zawnioskuj o udostępnienie akt korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT] Formularz do przekazania dodatkowych dokumentów dotyczących prowadzonego postępowania.
Po udostępnieniu na PUESC będzie widoczna „Teczka akt udostępnionych dla sprawy [numer sprawy]”. Podpisz i wyślij UPD. Listę udostępnionych dokumentów znajdziesz wybierając „Podgląd dokumentu”. Natomiast dokumenty zobaczysz wybierając „Szczegóły dokumentu”. Następnie zaznacz dokument i wybierz czerwony przycisk „Podgląd dokumentu”.
- Jeżeli chcesz przesłać dodatkowe wyjaśnienia, prześlij je w formie załącznika korzystając z formularza DDS0002 Dokument do sprawy – prowadzone postępowanie [SZPROT] Formularz do przekazania dodatkowych dokumentów dotyczących prowadzonego postępowania.
Skorzystaj z tego formularza również, gdy chcesz zmienić dane we wniosku o pozwolenie na korzystanie ze statusu AEO lub przesłać dodatkowe załączniki do sprawy.
Wpisz do formularza DDS0002 numer sprawy w SZPROT e-Decyzje i wybierz Dalej. Załącz dokument zgodnie z Instrukcją dodawania załączników do wniosku, plik docx (604 KB).
Następnie wybierz Zakończ i utwórz dokument. Po poprawnym wygenerowaniu dokument zostanie zapisany w zakładce Mój pulpit I Do wysyłki i robocze I Dokumenty do wysyłki, gdzie należy wykonać kolejne operacje na dokumencie (np. podpisanie i wysyłkę) analogicznie jak przy podpisywaniu i wysyłce wniosku.
KROK 5
Odbierz pozwolenie lub decyzję odmowną
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś pozwolenie albo decyzję o odmowie wydania pozwolenia:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
- Zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD).
Po wysłaniu UPD odśwież stronę przeglądarki, wybierz:
- "Decyzja o wydaniu lub zmianie pozwolenia na odroczenie terminu płatności należności celnych" albo
- "Decyzja o odmowie wydania lub zmiany pozwolenia na odroczenie terminu płatności należności celnych ".
Zaznacz dokument i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z dokumentem.
Jeśli nie zgadzasz się z treścią decyzji, możesz złożyć od niej odwołanie.
UWAGA! Termin na złożenie odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji.