KROK WSTĘPNY
1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- zapotrzebowanie lub inne wnioski na banderole,
- wnioski i dokumenty,
- i obsługiwać firmę w TAX FREE".
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
2. Zarejestruj firmę na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana.
Sprawdź, jak to zrobić w usługach z grupy Rejestracja firmy i działanie w jej imieniu.
Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze TAX FREE.
Uwaga! W formularzu, który służy do rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi, są opisane w punkcie 3.
Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia.
Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.
Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.
3. Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.
Przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 roku może tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zaznacz uprawnienia do systemu TAX FREE.
Jeżeli zarejestrowałeś już firmę wcześniej na PUESC:
Uwaga! Twoja firma musi być zarejestrowana w obszarze TAX FREE.
Przygotować firmę do obsługi klientów w procedurze TAX FREE od 2022 roku może tylko osoba fizyczna bezpośrednio powiązana z firmą, tj. właściciel, pracownik bądź pełnomocnik firmy. Zaznacz uprawnienia do systemu TAX FREE.
Uwaga! Reprezentanci twojej firmy powinni mieć wcześniej założone konta na PUESC i posiadać nadany nr IDSISC.
KROK 0
- Zaloguj się na PUESC
- Wybierz kontekst firmy, którą chcesz zarejestrować lub zarządzać jej ustawieniami w procedurze TAX FREE.
KROK 1
Przejdź do ustawień TAX FREE
Na PUESC:
KROK 2
Wybierz miejsca sprzedaży i przypisz im kasy fiskalne
- W zakładce „Miejsca sprzedaży” wybierz miejsca spośród miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do CEIDG lub do KRS.
Zaznacz pola typu checkbox przy wybranych miejscach sprzedaży, w których będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE oraz dokonywany będzie zwrot podatku VAT.
Każde zaznaczenie spowoduje dopisanie tego miejsca do profilu sprzedawcy.
- Wybierz zakładkę „Kasy fiskalne”
Uwaga! Możesz przypisać tylko kasy fiskalne online!
- Wybierz miejsce sprzedaży i dostępne kasy fiskalne w tym miejscu sprzedaży, a następnie kliknij przycisk "Przypisz":
- Jeżeli chcesz odłączyć kasę od miejsca sprzedaży w procedurze TAX FREE, kliknij na przycisk z numerem kasy np.:
KROK 3
Dodaj pracowników i przydziel im role
Uwaga! Jest to krok nieobowiązkowy. Możesz obsługiwać w systemie procedurę TAX FREE samodzielnie - posiadasz w systemie pełne uprawnienia, nie musisz dodawać siebie jako pracownika.
- Wybierz zakładkę „Pracownicy”
- Kliknij przycisk „Dodaj”.
- Wpisz IDSISC lub PESEL pracownika, jego imię i nazwisko.
Pamiętaj! Pracownik musi mieć założone konto na PUESC. Wystarczy, że będzie to konto z podstawowym zakresem uprawnień.
- Wybierz pracownikowi role w systemie:
- Sprzedaż towarów - funkcjonalność obejmuje wystawienie i zatwierdzenie dokumentu TAX FREE oraz zapisanie dokumentu TAX FREE w uzgodnionym z podróżnym formacie pdf lub xml.
- Zwrot podatku w gotówce - funkcjonalność obejmuje wyszukanie dokumentu TAX FREE w celu ustalenia jego statusu oraz uzupełnienie w Ewidencji dokumentów TAX FREE daty zwrotu podatku i kwoty zwrotu podatku w formie gotówkowej.
- Zwrot podatku VAT bezgotówkowo - funkcjonalność obejmuje wyszukanie dokumentu TAX FREE w celu ustalenia jego statusu oraz uzupełnienie w Ewidencji dokumentów TAX FREE daty zwrotu podatku i kwoty zwrotu podatku w formie bezgotówkowej.
- Zwrot podatku VAT wywóz przez obce przejście graniczne - funkcjonalność obejmuje:
- wyszukanie dokumentu TAX FREE,
- wpisanie w Ewidencji dokumentów TAX FREE:
- daty zwrotu podatku,
- kwoty zwrotu podatku, państwa członkowskiego UE, z którego terytorium nastąpił wywóz towarów poza obszar Wspólnoty,
- daty potwierdzenia wywozu towaru z dokumentu TAX FREE przez organ celny innego państwa członkowskiego UE,
- statusu potwierdzenia dokonanego przez urząd celny kraju wywozu.
- Potwierdź operację za pomocą przycisku „Zapisz”.
- Jeżeli pracownik nie posiada konta na PUESC, to jego dodanie nie będzie możliwe.
- Możesz zmienić uprawnienia dodanego pracownika, korzystając z przycisku „Edytuj”
- Możesz usunąć dane pracownika, korzystając z przycisku „Usuń”.
KROK 4
Zadeklaruj, czy masz umowę z firmą, która zwraca podatek VAT w twoim imieniu
Uwaga! Dotyczy tylko firm, które mają podpisaną umowę z firmą pośredniczącą w zwrocie podatku VAT
- Określ, czy będziesz korzystał z usług firm pośredniczących, które zwracają podatek VAT w twoim imieniu.
- Jeżeli deklarujesz, że będziesz korzystał z firm pośredniczących w zwrocie podatku VAT w twoim imieniu, zaznacz te podmioty z listy wymienionych.