Jak to działa - informacje o PUESC

Sprawę, którą chcesz załatwić w izbie administracji skarbowej, w urzędzie skarbowym czy w urzędzie celno-skarbowym, traktujemy jak usługę, którą wykonujemy dla ciebie.

Serwisy Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS):

  • Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC),
  • e-Urząd Skarbowy

udostępniają elektroniczne usługi publiczne w uzupełniających się zakresach tematycznych.

Zakres tematyczny PUESC

Na PUESC załatwisz w szczególności sprawy z zakresu:

  • prawa celnego, w tym z zakresu importu, eksportu i tranzytu towarów oraz z zakresu statystyki UE (Intrastat) - złożysz zgłoszenia celne i INTRASTAT oraz wnioski w sprawach celnych,
  • podatku akcyzowego, w tym przemieszczania wyrobów akcyzowych, przywozu samochodów osobowych i oznaczania wyrobów znakami akcyzy - przekażesz dokumenty e-AD i e-DD, złożysz deklaracje podatkowe i wnioski w sprawach z zakresu akcyzy,
  • podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu importu towarów oraz w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych,
  • zwrotu VAT podróżnym przy wywozie zakupionych towarów,
  • podatku od wydobycia niektórych kopalin, opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej oraz gier hazardowych, w szczególności złożysz deklaracje podatkowe,
  • przewozu towarów wrażliwych i obrotu paliwami opałowymi, w szczególności złożysz zgłoszenia do rejestru SENT i przekażesz do rejestru dane geolokalizacyjne pojazdu oraz zarejestrujesz się jako podmiot olejowy.

Dowiedz się, jak działa serwis PUESC i jak skorzystać z udostępnionych na PUESC usług. 

Zapoznaj się z filmem Jak korzystać z PUESC? (strona otwiera się w nowym oknie) zamieszczonym w serwisie YouTube.

Film Jak korzystać z PUESC? dostępny jest również w wersji z audiodeskrypcją (strona otwiera się w nowym oknie).

PUESC to system teleinformatyczny, który umożliwia wymianę informacji drogą elektroniczną między KAS i klientami KAS we wskazanym zakresie tematycznym. 

Poprzez PUESC przekażesz organowi KAS informacje i dokumenty, w szczególności deklaracje i zgłoszenia, w formie elektronicznej. Na swoim koncie na PUESC znajdziesz zarówno swoje dokumenty, jak i dokumenty przygotowane i podpisane przez organy celne i podatkowe. Pamiętaj, złożenie pisma za pośrednictwem konta na PUESC następuje z chwilą otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru (UPO). 

Na PUESC udostępniane są usługi w obszarach tematycznych:

  • Akcyza, gry hazardowe, przemieszczenia i przewozy,
  • Cło, granica i statystyka,
  • Obsługa wniosków i zabezpieczeń,
  • Strefa klienta KAS.

PUESC zapewnia także dostęp do e-usług Unii Europejskiej – Celnych baz danych (link otwiera nowe okno w serwisie Komisji Europejskiej).

Jeśli nie posiadasz konta na PUESC, możesz korzystać tylko z ogólnodostępnych danych i informacji o usługach.

Jeśli chcesz korzystać z serwisu w większym zakresie:

  • Zarejestruj się na PUESC

    Jest to jednoznaczne z założeniem konta na portalu. Wniosek rejestracyjny złożysz za pomocą kreatora, który przeprowadzi cię krok po kroku przez formularz i pomoże go wysłać. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja na PUESC – zakładanie konta.

  • Potwierdź swoją tożsamość

    Z części usług możesz skorzystać, jeśli potwierdzisz swoją tożsamość.
    Poinformujemy cię, w jakich przypadkach i jak to zrobić. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Więcej dowiesz się na stronie Sposoby potwierdzania tożsamości osoby.

  • Wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych (RODO) i złóż wymagane oświadczenia

    W trakcie rejestracji na PUESC:

    • Zapoznaj się z klauzulą przetwarzania danych osobowych na PUESC i wyraź zgodę na przetwarzanie twoich danych.

    • Złóż oświadczenie, że dane zawarte we wniosku rejestracyjnym oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są prawdziwe i aktualne. Pamiętaj, że oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej, według stanu na dzień sporządzenia wniosku.

    • Zaakceptuj Regulamin korzystania z PUESC, który znajdziesz w stopce strony głównej serwisu.

Z klauzulą RODO możesz zapoznać się wcześniej – jest dostępna w części „Klauzula przetwarzania danych osobowych (RODO) w formularzu rejestracyjnym”.

  • Zarejestruj na PUESC firmę, w imieniu której działasz

    Nie chodzi tutaj o rejestrację w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej czy w Krajowym Rejestrze Sądowym – to musisz zrobić wcześniej. Rejestracja firmy na PUESC to formalność, która pozwala na korzystanie z e-usług skarbowo-celnych udostępnionych w tym serwisie. Więcej dowiesz się na stronie Rejestracja firmy i działanie w jej imieniu.

  • Powiąż się z firmą, w imieniu której działasz

    Będziesz mógł reprezentować firmę przed organami KAS:

    • składać deklaracje, wnioski lub zgłoszenia,

    • aktywnie uczestniczyć w procesie ich obsługi,

    • zarządzać danymi firmy na PUESC.

Więcej dowiesz się na stronie Powiąż reprezentanta z firmą.

  • Uzyskaj możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów

    W większości przypadków na PUESC przyjmujemy tylko dokumenty podpisane elektronicznie.

    Możesz korzystać w tym celu z profilu zaufanego lub z certyfikatu kwalifikowanego. Jeżeli ich nie masz, poinformujemy cię jak otrzymać niekwalifikowany certyfikat celny i jak z niego korzystać.

    W niektórych przypadkach, aby potwierdzić wolę przekazania dokumentu, będziesz mógł skorzystać z historycznych danych podatkowych – wskażemy ci, kiedy będzie to możliwe.

    Więcej dowiesz się na stronie Elektroniczne podpisywanie dokumentów.

  • Jeśli będziesz zarejestrowanym użytkownikiem PUESC, to udostępnimy przygotowany dla ciebie pulpit

    Na pulpicie znajdziesz wszystkie sprawy i dokumenty przygotowywane przez ciebie i przekazane organom KAS. Możesz:

    • śledzić swoje sprawy,

    • zarządzać dokumentami,

    • odbierać odpowiedzi i potwierdzenia,

    • płacić należności online w czasie rzeczywistym (e-Płatności).

Więcej dowiesz się na stronach Mój pulpit, moje dokumenty – jak korzystać z PUESC.

  • Treści zamieszczone w serwisie PUESC udostępniane są bezpłatnie

    Możesz używać materiałów, które są w tym serwisie. Materiałami są tu na przykład wszystkie opisy usług, grup usług czy dodatkowe informacje i wyjaśnienia. Możesz je między innymi kopiować, umieszczać na innych stronach internetowych i w materiałach drukowanych. Nie potrzebujesz na to zgody Ministerstwa Finansów.

Jeżeli zarejestrowałeś się na PUESC i chcesz skorzystać z interesującej cię usługi skarbowo-celnej:

  • wyszukaj ją w wyszukiwarce na stronie głównej PUESC, w obszarze i grupie usług lub w Katalogu usług (zakładka USŁUGI w menu górnym),
  • przeczytaj opis usługi i sprawdź, w jaki sposób jest ona udostępniana przez KAS – w formie formularza interaktywnego na PUESC, przez interfejs niewizualny czy w innej formie np. poprzez wczytanie pliku utworzonego poza PUESC przy użyciu udostępnionego programu lub dedykowanej aplikacji.

Jeżeli chcesz skorzystać z formularza, aby złożyć deklarację, zgłoszenie lub wniosek, wyszukaj go na PUESC w opisie usługi w części "Formularze do wypełnienia" lub w Katalogu formularzy (zakładka FORMULARZE w menu górnym). Następnie zaloguj się na PUESC, wypełnij formularz, utwórz i zapisz dokument, podpisz go i wyślij.

Korzystanie z usługi przez interfejs niewizualny (usługa sieciowa) polega na wymianie elektronicznych komunikatów (przesyłaniu zgłoszeń lub wniosków, odbieraniu odpowiedzi z PUESC itp.) bezpośrednio między twoim systemem a PUESC. 

Informacja przekazywana jest zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, dalej: RODO).

Tożsamość administratora

Administratorem danych przetwarzanych w Systemie Informacyjnym Skarbowo-Celnym (SISC) jest Szef Krajowej Administracji Skarbowej mający siedzibę przy ul. Świętokrzyskiej 12, 00-916 Warszawa.

Dane kontaktowe administratora

Z Administratorem danych może Pani/Pan skontaktować się pisemnie na adres siedziby Administratora.

Dane kontaktowe inspektora ochrony danych

Szef Krajowej Administracji Skarbowej wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może Pani/Pan się skontaktować poprzez e-mail: iod@mf.gov.pl.

Do inspektora ochrony danych może Pani/Pan napisać we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cel przetwarzania i podstawa prawna

Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji ustawowych zadań Administratora, na podstawie przepisów prawa, w szczególności w zakresie:

  • obsługi i wsparcia podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych,
  • obsługi i wsparcia przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych,
  • poboru i zwrotu podatków i ceł oraz egzekucji należności Skarbu Państwa,
  • obsługi i kontroli obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami podlegającymi akcyzie,
  • monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi,
  • obsługi i kontroli działalności w zakresie gier hazardowych,
  • zwalczania przestępczości podatkowej, finansowej i granicznej, w tym prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

Odbiorcy danych

Pani/Pana dane osobowe mogą być na podstawie przepisów prawa udostępniane i przekazywane organom administracji publicznej, służbom, sądom i prokuraturze.

Przekazanie danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej

Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być podmioty uprawnione do odbioru Pani/Pana danych, w tym państwa trzecie, nienależące do UE, w uzasadnionych przypadkach i na podstawie odpowiednich przepisów prawa.

Okres przechowywania danych

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, lecz nie krócej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji.

Prawa podmiotów danych

Przysługuje Pani/Panu:

  • prawo dostępu do Pani/Pana danych z zastrzeżeniem, że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych, ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do których zachowania zobowiązany jest Administrator oraz z zastrzeżeniem art. 5 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
  • prawo żądania ich sprostowania,
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani/Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) 
Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa
Telefon: 22 531 03 00

Źródło pochodzenia danych osobowych

Dane przetwarzane w SISC pochodzą od osób, których dane dotyczą oraz instytucji i organów na mocy przepisów prawa.

Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne na mocy przepisów prawa, natomiast w zakresie założenia konta na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych  (PUESC) odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody.

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji oraz profilowanie

Przetwarzanie Pani/Pana danych może odbywać się w sposób zautomatyzowany, co może wiązać się ze zautomatyzowanym podejmowaniem decyzji, w tym z profilowaniem, które wykonywane jest przez Administratora na mocy obowiązujących przepisów prawa. Dotyczy to poniższych przypadków:

  • dokonywania oceny ryzyka naruszenia prawa, gdzie ocena ta dokonywana jest na podstawie danych zadeklarowanych w złożonych dokumentach, w oparciu o ustalone kryteria.
  • dokonywania oceny ryzyka naruszenia prawa, gdzie ocena ta dokonywana jest na podstawie danych pozyskiwanych z dostępnych publicznie rejestrów oraz portali społecznościowych, w oparciu o ustalone kryteria.

Konsekwencją dokonanej oceny, w powyższych przypadkach, jest automatyczne zakwalifikowanie do grupy ryzyka, gdzie kwalifikacja do grupy nieakceptowalnego ryzyka może skutkować zmianą relacji i podjęciem dodatkowych czynności przewidzianych prawem.

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) stale się rozwija. Wprowadzamy użyteczne zmiany i udostępniamy nowe e-usługi skarbowo-celne.

Uwaga! Przed udostępnieniem nowych usług badamy je pod kątem dostępności cyfrowej lub udostępniamy je pilotażowo. Usługi udostępniane tymczasowo opatrzone są informacją np. Udostępnienie pilotażowe lub Udostępnienie testowe. Załatwienie sprawy z wykorzystaniem takich usług nie jest jeszcze możliwe. 

Zmiany w funkcjonowaniu portalu

  • planowana zmiana szaty graficznej PUESC w celu jej dostosowania do wyglądu serwisów rządowych (gov.pl) i poprawy użyteczności portalu – przełom 2022/2023 roku
  • planowane udostępnienie możliwości przejścia przez zalogowanego użytkownika PUESC do innych serwisów resortowych – e-mikrofirma, e-TOLL, e-Urząd Skarbowy – bez konieczności ponownego logowania – IV kwartał 2022 roku (wdrożono, październik 2022)

Nowe e-usługi w 2022 roku

  • wdrożenie e-zezwoleń z zakresu akcyzy: na prowadzenie składu podatkowego, na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych, na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca, na prowadzenie działalności jako zarejestrowany wysyłający
  • wdrożenie e-procesu obsługi odwołania od decyzji w sprawie zezwolenia akcyzowego

Nowe e-usługi w 2023 roku

  • wdrożenie aplikacji mobilnej mTAXFREE PL ułatwiającej obsługę procesu zwrotu VAT podróżnym
  • wdrożenie e-procesów pozyskiwania dokumentów inspekcji granicznych w ramach serwisu Single Window – dokumentów weterynaryjnych i dokumentów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych
  • wdrożenie e-procesu nadawania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy i numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego (w zakresie usług rejestracyjnych PUESC)
  • wdrożenie e-procesu uzyskiwania statusu AEO
  • wdrożenie e-pozwoleń celnych z zakresu procedur specjalnych innych niż tranzyt: na procedurę uszlachetniania biernego OPO, na procedurę uszlachetniania czynnego IPO, na korzystanie z procedury końcowego przeznaczenia EUS
  • wdrożenie e-pozwoleń celnych z zakresu tranzytu: na korzystanie ze statusu upoważnionego odbiorcy w procedurze tranzytu unijnego, na korzystanie ze statusu upoważnionego odbiorcy w procedurze TIR, na  korzystanie ze statusu upoważnionego nadawcy w procedurze tranzytu unijnego, na korzystanie ze statusu upoważnionego nadawcy w procedurze TIR, na korzystanie z procedury TIR, na korzystanie ze statusu upoważnionego wystawcy, na stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć celnych, na stosowanie zgłoszenia tranzytowego ze zmniejszoną liczbą danych
  • wdrożenie e-pozwoleń celnych z zakresu procedur uproszczonych: na wpis do rejestru zgłaszającego, na odprawę scentralizowaną, na miejsce uznane, na zgłoszenie uproszczone, na samoobsługę celną
  • wdrożenie e-pozwoleń celnych z zakresu zabezpieczeń: na zabezpieczenie generalne, na odroczenie płatności,
  • wdrożenie e-pozwoleń celnych dotyczących lokalizacji: na magazyn czasowego składowania, na składy celne
  • wdrożenie procesu uzyskiwania e-upoważnień z zakresu pochodzenia i wartości celnej: na uproszczoną procedurę wystawiania świadectw przewozowych A.TR., na uproszczony sposób dokumentowania  preferencyjnego pochodzenia towarów, na uproszczony tryb wystawiania niepreferencyjnego pochodzenia, na ustalanie kwot stanowiących część wartości celnej towarów
  • wdrożenie e-procesu uzyskiwania Wiążącej Informacji o Pochodzeniu (e-WIP),
  • wdrożenie procesów dotyczących e-postępowania celnego w zakresie: udzielenia ulgi w spłacie należności celnych, uregulowania sytuacji towaru, zwrotu/umorzenia kwot należności celnych i/lub sprostowania zgłoszenia celnego, korekty zgłoszenia celnego, określenia długu celnego z tytułu naruszeń i uregulowania sytuacji prawnej towaru, unieważnienia zgłoszenia celnego
  • wdrożenie procesów dotyczących e-postępowania  podatkowego w zakresie: nadpłaty podatku od gier hazardowych, zwrotu akcyzy, nadpłaty podatku akcyzowego, stwierdzenia nieważności decyzji, udzielenia ulg (odroczenie płatności, rozłożenie na raty, umorzenie zaległości, odsetek itd.), odwołania od decyzji/przywrócenia terminu do wniesienia odwołania
  • wdrożenie e-procesu obsługi urzędowego sprawdzenia w zakresie akcyzy i gier hazardowych
  • wdrożenie e-zezwoleń z zakresu akcyzy: na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, na zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego, na wyprowadzenie ze składu podatkowego oraz nowych usług z zakresu akcyzy: e-zgoda na ustalenie norm ubytków/norm zużycia wyrobów akcyzowych, e-zgoda na złożenie/przedłużenie stosowania zabezpieczenia ryczałtowego,
  • wdrożenie e-zezwoleń z zakresu gier hazardowych: na prowadzenie loterii fantowej lub gry bingo fantowe, na prowadzenie loterii promocyjnej, na urządzanie loterii audiotekstowej, zatwierdzenie lokalizacji salonu gier na automatach, zatwierdzenie zmiany regulaminu gry hazardowej
  • wdrożenie e-zgłoszeń z zakresu gier hazardowych: loterii fantowej, turnieju gry w pokera poza kasynem gry
  • wdrożenie nowych usług z zakresu INTRASTAT: e-zgoda na uproszczone deklarowanie przywozu lub wywozu towarów stanowiących części składowe zakładu przemysłowego, e-zgoda na uproszczone deklarowanie wartości statystycznej
  • wdrożenie pozostałych e-procesów w ramach prowadzonych postępowań: połączenie postępowań, sprostowanie omyłki pisarskiej, uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej, wstrzymanie wykonania decyzji, wznowienie postępowania, wyjaśnienie treści decyzji lub uzupełnienie pouczenia, zażalenie na postanowienie/przywrócenie terminu do wniesienia zażalenia

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 16 listopada 2022 14:00 Sylwia Mystkowska
Pierwsza publikacja: 16 listopada 2022 13:58 Sylwia Mystkowska
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF