Uzyskaj numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy

Jeśli zamierzasz:

  • dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych lub
  • dokonać jednorazowego nabycia wewnątrzwspólnotowego

wyrobów akcyzowych:

  • wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej,
  • alkoholu etylowego całkowicie skażonego

poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako uprawniony odbiorca, musisz posiadać numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy. Jest to niezbędne do realizacji przemieszczeń w systemie EMCS PL2 na podstawie dokumentu e-SAD.

W usłudze możesz złożyć wniosek o

  • nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub
  • nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy

oraz

  • zmianę danych zawartych w tych wnioskach.

Z usługi możesz skorzystać tylko elektronicznie za pomocą formularza.

Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu (NIP) oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
  • numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
  • numery akcyzowe zarejestrowanego odbiorcy związane z miejscami odbioru wyrobów akcyzowych – w przypadku zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
  • dane wymagane do prawidłowego wypełnienia formularza:
    • określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą nabywane/zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo,
    • w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy – dodatkowo określenie ilości wyrobów akcyzowych, które zostaną nabyte wewnątrzwspólnotowo oraz dane podmiotu, od którego zostaną nabyte, w szczególności numer akcyzowy tego podmiotu,
  • dane do komunikacji z EMCS – w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub jednorazowego uprawnionego odbiorcy:
    • sposób komunikacji:
      • e-mail,
        lub
      • webservice,
    • dane osób uprawnionych do komunikacji z systemem EMCS.

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
Przygotuj dane do złożenia podpisu elektronicznego.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.

Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie

  1. Zarejestruj firmę na PUESC – jeśli nie jest zarejestrowana. Sprawdź, jak to zrobić w usłudze Zarejestruj dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie

Uwaga! Zarejestruj firmę w obszarze działania AKCYZA (CRPA). Skorzystaj w tym celu z usługi CRPA – uzyskaj wpis do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.strona otwiera się w nowym oknie

Uwaga! Podczas rejestracji firmy na PUESC, możesz od razu powiązać reprezentanta z firmą. Wymagane uprawnienia dla powiązania reprezentanta z firmą, które są konieczne dla skorzystania z usługi, są opisane w punkcie 3.

Pamiętaj, że jednoczesna rejestracja firmy z reprezentacją wydłuża czas rejestracji, ponieważ musisz dostarczyć oryginał upoważnienia wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.

Możesz sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana – skorzystaj z wyszukiwarki podmiotów udostępnionej w usłudze Sprawdź, czy firma jest zarejestrowana.strona otwiera się w nowym oknie

Jeżeli dane firmy już zarejestrowanej na PUESC są nieaktualne, skorzystaj z usługi Zmień dane firmy na PUESC.strona otwiera się w nowym oknie

  1. Aby skorzystać z usługi, powiąż reprezentanta z firmą.

W tym celu powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie

Do złożenia wniosku o nadanie numeru akcyzowego, niezbędne jest posiadanie przez reprezentanta firmy minimum jednego z uprawnień rozszerzonych:

  • składanie wniosków w zakresie akcyzy lub
  • aktualizacja danych podmiotu.

Sprawdź, czy posiadasz minimum jedno z powyższych uprawnień rozszerzonych – skorzystaj z usługi Sprawdź zarejestrowane powiązania.strona otwiera się w nowym oknie

Jeśli nie masz żadnego z uprawnień rozszerzonych, zaktualizuj zakres reprezentacji – skorzystaj z usługi Powiąż reprezentanta z firmą.strona otwiera się w nowym oknie

Uwaga! Pamiętaj, że uprawnienia rozszerzone muszą wynikać wprost z treści udzielonego upoważnienia. Upoważnienie musi zawierać dane identyfikacyjne, zarówno mocodawcy (tj. nazwę, numer identyfikacyjny – np.: NIP, IDSISC, itp.), jak i reprezentanta (imię i nazwisko, a także numer PESEL, bądź inny numer identyfikacyjny).

KROK 0

  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Przejdź w kontekst firmy, dla której składasz wniosek - w nagłówku portalu Wybierz powiązanie pierwsze.
  3. Wybierz formularz wniosku:
  • o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy

WDAUO01 - Numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT]strona otwiera się w nowym oknie lub

  • o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy

WDAUOJ01 - Numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT]strona otwiera się w nowym oknie

Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.

KROK 1

Wypełnij wniosek

  1. Wypełnij wszystkie wymagane pola we wniosku.

Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.

Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.

  1. Dołącz załączniki, które chcesz przesłać z wnioskiem.
  2. Wybierz Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.

KROK 2

Podpisz wniosek

W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

wybierz przycisk „Podpisz”.

Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosek używając przycisku „Wyślij”.

  1. Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.

KROK 4

Odbierz potwierdzenie nadania numeru akcyzowego lub potwierdzenie zmiany danych lub odmowę nadania numeru akcyzowego

Uwaga! Przejdź na swój kontekst (osoby fizycznej) – w nagłówku portalu zaznacz pole wyboru przy swoim imieniu i nazwisku.

Dokument możesz odnaleźć także w kontekście firmy, o ile posiadasz zarejestrowane na PUESC uprawnienie „Wgląd we wszystkie komunikaty przesyłane/odbierane w imieniu i na rzecz Podmiotu przez wszystkie osoby upoważnione”. Pamiętaj, aby w filtrach wybrać opcję wszystkie.

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś numer akcyzowy, czy zmieniono dane na potwierdzeniu albo czy otrzymałeś odmowę nadania numeru akcyzowego:

  1. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  2. Wyszukaj dokument o nazwie:
  • Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub
  • Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub
  • Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub
  • Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub
  • Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy lub
  • Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego odbiorcy.
  1. Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z dokumentem.
  1. W przypadku numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy, nadanego na potrzeby jednorazowego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych jako uprawniony odbiorca, nabycia wewnątrzwspólnotowego musisz dokonać w terminie 3 miesięcy od dnia nadania numeru akcyzowego, uprawnionego odbiorcy, po 3 miesiącach numer ten wygasa.
  2. Pamiętaj, że o każdej zmianie danych zawartych we wniosku musisz powiadomić Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu. Jeśli zmieniasz dane dotyczące:
  1. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję o utracie ważności numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy, jeżeli:
  • uprawniony odbiorca nie istnieje albo
  • przez okres kolejnych 12 miesięcy nie dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego jako uprawniony odbiorca.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WDAUO01 - Numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT]
    Formularz wniosku o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub zmianę danych
  2. WDAUOJ01 - Numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego odbiorcy - nadanie lub zmiana danych [SZPROT]
    Formularz wniosku o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego odbiorcy lub zmianę danych

Usługa jest bezpłatna.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi, w szczególności ze względu na awarię lub zapowiadane prace serwisowe.

Usługa jest dostępna tylko na portalu PUESC. W przypadku niedostępności usługi, spróbuj ponownie, gdy pojawi się informacja o usunięciu awarii lub zakończeniu prac serwisowych.

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2025 09:11 Monika Damentko
Pierwsza publikacja: 30.12.2022 16:53 Monika Damentko