Wykaz zmian do wersji 1.3 Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych

Wykaz zmian do wersji 1.3 Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych. 

Nr i data zmiany

Miejsce zmiany

Zakres zmiany

Zmiana nr 2 z 20 sierpnia 2025 r.

CZĘŚĆ II DANE PODAWANE W ZGŁOSZENIACH CELNYCH​​​​​

  1. W opisie danej 12 03 002 000 „Rodzaj – kod załączanego dokumentu” (str. 49) dodaje się na końcu opisu uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! Dowód pochodzenia może być uważany za “przedstawiony” tylko wtedy jeżeli jest on przedstawiany organom celnym zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, w związku ze zgłoszeniem o dopuszczenie danych towarów do obrotu, na podstawie którego preferencje są lub mogą być wnioskowane.  

Dowody pochodzenia dotyczące towarów objętych specjalnymi procedurami tranzytu zewnętrznego, uszlachetniania czynnego, składowania celnego, odprawy czasowej i wolnego obszaru celnego (jeżeli są wymienione w artykule 245 ust.1 UKC) oraz towarów czasowo składowanych, nie muszą być, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, przedstawiane organom celnym, gdy dopuszczenie do obrotu jest przesunięte w czasie („zawieszone” z tytułu zastosowania procedury specjalnej lub czasowego składowania). Dlatego dowody pochodzenia nie mogą być traktowane jako 'przedstawione w okresie ich ważności' zgodnie z przepisami, w momencie, gdy są obejmowane wspomnianymi procedurami specjalnymi.”.

  1. W opisie danej 12 12 002 000 „Rodzaj pozwolenia” (str. 58) w pkt „3. Pozwolenie na odroczenie płatności” na końcu opisu dodaje się uwagę w brzmieniu:

Uwaga! Na PWD-S nie należy podawać kodu pozwolenia dla odroczenia płatności C506.”.

  1. W opisie danej 13 04 017 000 „Numer identyfikacyjny importera” (str. 70) dodaje się uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! Jeżeli w zgłoszeniu przywozowym rodzaj osoby importera jest równy 5 i nie występuje element „Pojazd”, to należy podać jedną z następujących danych: numer identyfikacyjny EORI, NIP, PESEL lub inny numer identyfikacyjny zgłaszającego, a jeżeli występuje element „Pojazd” to nie można podać NIP.”.

  1. W opisie danej 13 05 000 000 „Zgłaszający” w części „Przywóz” (str. 71) akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

„Dane zgłaszającego należy podać w następujących okolicznościach:

  1. Jeżeli importer działa we własnym imieniu i na własną rzecz – należy podać te same dane, które zostały podane w elemencie „Importer” (w AIS/IMPORT PLUS nie ma zastosowania kod informacji dodatkowej 00500 – użycie tego kodu jest możliwe wyłącznie w zgłoszeniach H6 i H7);
  2. Jeżeli podany jest kod statusu „3” w elemencie „Przedstawiciel”.”.
  1. W opisie danej 13 05 017 000 „Numer identyfikacyjny zgłaszającego” (str. 73) dodaje się uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! Jeżeli w zgłoszeniu przywozowym rodzaj osoby zgłaszającego jest równy 5 i nie występuje element „Pojazd”, to należy podać jedną z następujących danych: numer identyfikacyjny EORI, NIP, PESEL lub inny numer identyfikacyjny zgłaszającego, a jeżeli występuje element „Pojazd” to nie można podać NIP.”.

  1. W opisie danej 13 06 030 000 „Status przedstawiciela” w części „Przywóz” (str. 76) dodaje się następujący opis:

„Kod „1” nie ma zastosowania w zgłoszeniach celnych.

Uwaga! Jeżeli importerem jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej (kod rodzaju osoby równy 5), która nie działa przez przedstawiciela, czyli nie został podany kod statusu przedstawiciela 2 lub 3, to oznacza, że ta osoba (importer) powinna zostać wpisana jako zgłaszający oraz zgłoszenie to powinna podpisać ta właśnie osoba, np. importer „Jan Kowalski”, to osobą podpisującą zgłoszenie powinien być „Jan Kowalski”.  

Jeżeli importerem jest przedsiębiorca (kod rodzaju osoby równy 1, 2 lub 3), to takie zgłoszenie powinna złożyć osoba fizyczna powiązana z tym przedsiębiorcą, np. pracownik tej firmy, a takie powiązanie - EORI danej firmy z PESEL osoby fizycznej podpisującej zgłoszenie - powinno być odzwierciedlone w systemach organów celnych, czyli powinny być dopełnione formalności związane z rejestracją podmiotów opisane na PUESC w zakładce „Strefa Klienta KAS”.

Jeżeli zgłoszenie podpisuje osoba inna niż importer, z uwzględnieniem opisanych wyżej zasad dla importera będącego przedsiębiorcą, to wskazuje to na działanie przedstawiciela, a zatem dla danej „Kod statusu przedstawicielstwa” należy podać kod „2” – przedstawiciel bezpośredni albo „3” – przedstawiciel pośredni.”.

7.   W opisie danej 14 03 040 043 „Kwota opłaty” (str. 86):

  • w pkt „Kwota opłaty dla podatku akcyzowego” dodaje się akapit:

„Zasadą jest, że do podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym dolicza się należne cło. Cło nie jest należne, jeżeli jest zwolnienie z należności celnych, co wyraża się poprzez nie podawanie kodu Metody Płatności.”;

  • w pkt Kwota opłaty dla podatku od towarów i usług (VAT) dodaje się akapit:

„Zasadą jest, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dolicza się należne cło oraz należny podatek akcyzowy.  

Cło i podatek nie są należne, jeżeli np. towar jest zwolniony z należności celnych lub podatku akcyzowego, czyli przykładowo dla cła występują kody procedury dodatkowej z serii Cxx, a dla akcyzy występują kody procedury dodatkowej z serii xAx albo kod F06 w przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy kod procedury dodatkowej albo procedurą wnioskowaną jest kod dla składu podatkowego 45 lub 68, co wyraża się poprzez nie podawanie kodu Metody Płatności dla odpowiednich typów opłat.”;

  • w pkt „Przykłady obliczania należności celnych i podatkowych” wprowadzone zostały poprawki do obliczeń – poniższe punkty otrzymują następujące brzmienie (zmiany czerwoną czcionką):

„Przykład 1:  

Założenia: wartość celna – 80 PLN, stawka celna 5 %, stawka VAT – 23% - w pkt 2:

2. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 2  o Rodzaj opłaty – B00  o Metoda płatności – A  o Kwota należnej opłaty – 19 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:  

    • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1 o Stawka opłaty - 23%  o Kwota – 84  o Kwota opłaty – 19,32 Przykład 2:  

Założenia: wartość celna - 1000 PLN, stawka celna - 41,9 EUR/100 kg, kurs wymiany

TARIC – 4,366, masa netto 100 kg oraz stawka VAT – 23%

1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – A00  o Metoda płatności – H  o Kwota należnej opłaty - 183 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:  

    • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Jednostka miary i kwalifikator KGM 
    • Ilość – 100  o Kwota opłaty – 182,94

2. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2  o Rodzaj opłaty – B00  o Metoda płatności – H  o Kwota należnej opłaty – 272 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:  

o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Stawka opłaty - 23%  o Kwota - 1183  o Kwota opłaty – 272,09 Przykład 4:  

Założenia: wartość faktury – 98464 PLN, stawka celna – 33,9 EUR/100 kg std qual (A00), przyjęto kurs TARIC – 3,9736, cło dodatkowe w oparciu o cenę CIF 0 EUR/100 kg std qual (A00), zabezpieczenie w oparciu o cenę reprezentatywną 0,9 EUR/100 kg std qual (1P1), podatek VAT – 8 % (B00), masa netto 49980 kg. 

  1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – A00  o Metoda płatności – R 
    • Kwota należnej opłaty – 67326,00 

Podelement dla elementu Cła i podatki – Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:  

    • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2  o Jednostka miary i kwalifikator – KGMR  o Ilość – 499,8 
    • Kwota opłaty – 67325,58  
  1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – A00  o Kwota należnej opłaty – 0,00 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:  

    • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2  o Jednostka miary i kwalifikator – KGMR  o Ilość – 499,8  o Kwota opłaty – 0,00 
  1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – 1P1 
      • Metoda płatności – D 
      • Kwota należnej opłaty – 1787,00 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla 1P1:  

      • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2  o Jednostka miary i kwalifikator – KGMR  o Ilość – 499,8 
      • Kwota opłaty – 1787,40  
  1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 2  o Rodzaj opłaty – B00  o Metoda płatności – R 
      • Kwota należnej opłaty – 13263,00 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:  

      • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Stawka opłaty - 8  o Kwota – 165790,00  o Kwota opłaty – 13263,02
  1. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – 1S1  o Metoda płatności – D  o Kwota należnej opłaty – 143,00 

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla 1S1:  

o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Stawka opłaty - 8  o Kwota – 1787,00  o Kwota opłaty – 142,96

W przykładzie 5 - Stawka specyficzna z MIN i MAX – zmiany w poniższym fragmencie w lit. b):

Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Rodzaj opłaty – A00  o Metoda płatności – A  o Kwota należnej opłaty – 4740

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla A00:  

  • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych - 1  o Jednostka miary i kwalifikator – DTN o Ilość – 50 
  • Kwota opłaty – 4739,9 

W przykładzie 7 – zwolnienie z należności celnych i podatkowych – zmiany w poniższym fragmencie w pkt 2:

2. Element danych – Cła i podatki (14 03 000 000)  o Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 2  o Rodzaj opłaty – B00 

      • Metoda płatności – bez podawania metody płatności ponieważ towar jest zwolniony z VAT – kod procedury dodatkowej 3V0 
      • Kwota należnej opłaty – 18

Podelement dla elementu Cła i podatki - Podstawa opłaty (14 03 040 000) – obliczenia dla B00:  

      • Liczba porządkowa służąca do określenia pozycji w danej kolekcji danych – 1  o Stawka opłaty - 23%  o Kwota – 80 o Kwota opłaty – 18,40”.

 

  1. W opisie danej 14 11 000 000 „Preferencje” (str. 104):

 

  • wykreśla się ostatni akapit w brzmieniu”:

„Informacje te podaje się wyłącznie w przypadku, gdy wniosek dotyczy stosowania procedury uszlachetniania czynnego lub uszlachetniania biernego, lub procedury końcowego przeznaczenia, a końcowe przeznaczenie wiąże się z przetwarzaniem towarów.”;

  • dodaje się uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! W procedurach wnioskowanych  51, 53, 71, 95 i 96 nie ma możliwości podawania kodu preferencji innego niż zaczynającego się od „1”.”.

  1. Zmienia się nazwę danej (str. 114):
  • jest:

„17 01 001 000                       Numer referencyjny urzędu wprowadzenia”

  • powinno być:

„17 01 001 000                       Numer referencyjny urzędu wyprowadzenia”.

    1. W opisie danej 18 04 000 000 „Masa brutto” (str. 117) dodaje się uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! Jeżeli wystąpi kod dokumentu poprzedniego N821, to na każdej pozycji towarowej musi wystąpić masa brutto.”.

    1. W opisie danej 99 03 069 000 „GRN” w części „Przywóz” (str. 133) dodaje się akapit w brzmieniu:

„W przypadku gdy zabezpieczenie pojedyncze zostało wydane na osobę fizyczną, to GRN podaje się w atrybucie „Inny rodzaj zabezpieczenia” i w „Numer identyfikacyjny” nie podaje się numeru identyfikacyjnego osoby składającej zabezpieczenie np. PESEL, NIP, numer paszportu, albo EORI, jeżeli osoba fizyczna nie będąca osobą prowadzącą działalność gospodarczą posiada EORI.”.

    1. W opisie danej 99 03 071 000 „Kwota do pokrycia” (str. 133) dodaje się uwagę w brzmieniu:

„Uwaga! Kwota zabezpieczenia potencjalnego długu celnego złożonego do procedur specjalnych ustalana jest z uwzględnieniem najwyższych stawek celnych przywozowych mających zastosowanie do towarów tego samego rodzaju i najwyższych stawek innych opłat należnych w związku z przywozem lub wywozem towarów tego samego rodzaju w państwie członkowskim, w którym mieści się urząd celny zabezpieczenia, czyli nie może uwzględniać stawek preferencyjnych.”.

    1. W opisie danej 99 06 000 000 „Wartość statystyczna” w części „Przywóz” (str. 142) po wyrazach „Zasada ogólna” dodaje się akapit w brzmieniu:

„Wartość statystyczną należy podawać w zgłoszeniach przywozowych dla rodzaju dodatkowego zgłoszenia A, D, X, Y, U, Z i V.”.

3.8.2.2 Krajowe kody informacji dodatkowej stosowane tylko w przywozie

  1.  

W pkt 3.8.2.2 „Krajowe kody informacji dodatkowej stosowane tylko w przywozie” (str. 224):

a) w opisie kodu IMP02 na końcu opisu dodaje się uwagę:

„Uwaga! Kod IMP02 można podawać wyłącznie w procedurze dopuszczenia do obrotu i tylko przypadku, gdy kod preferencji zaczyna się od 2, 3 lub 4 oraz kraj pochodzenia lub kraj preferencyjnego pochodzenia nie jest krajem wysyłki.

W procedurach wnioskowanych 51, 53, 71, 95 i 96 nie ma możliwości podawania kodu preferencji innego niż zaczynającego się od „1”, co oznacza również, że kod IMP02 nie może wystąpić w procedurach wnioskowanych 51, 53, 71, 95 i 96.”;

  1. opis kodu PL20A otrzymuje brzmienie:

„PL20A – kod podawany w zgłoszeniach uzupełniających w przypadku stosowania systemu KOMUNIKATOR+ dla potrzeb realizacji procedury awaryjnej.

Kod ten należy podać w następujących przypadkach:

  1. w składanym awaryjnie do systemu KOMUNIKATOR+ zgłoszeniu uzupełniającym typu X lub Y lub U lub Z lub V w przypadku, gdy zgłoszenie typu B, C, E lub F albo PWD zostały złożone w AIS/IMPORT PLUS;
  2. w składanym awaryjnie do systemu KOMUNIKATOR+ zgłoszeniu uzupełniającym typu X lub Y lub Z w przypadku, gdy zgłoszenie typu B, C albo PWD zostały złożone również do systemu KOMUNIKATOR+.”;

 

  1. w opisie kodu TR025:
  • po pierwszym akapicie dodaje się dwa akapity w brzmieniu:

„Kod TR025 może wystąpić wyłącznie na poziomie przesyłki towarowej (GS) a jego podanie oznacza konieczność podania na każdej pozycji towarowej (SI) kodu poprzedniego dokumentu N821 z takim samym numerem MRN zgłoszenia tranzytowego oraz masy brutto.  

Kod informacji dodatkowej TR025 nie może wystąpić dla rodzaju dodatkowego zgłoszenia X lub Y lub U lub Z lub V.”;

  • na końcu opisu dodaje się akapit w brzmieniu:

„Kod informacji dodatkowej TR025 nie może wystąpić, gdy podany dla kodu poprzedniego dokumentu N821 numer referencyjny zaczyna się od litery „A” (procedura awaryjna).”.

3.14 Podmioty występujące w zgłoszeniach

W pkt 3.14 „Podmioty występujące w zgłoszeniach” (str. 257) w opisie danej 13 06 030 000 „Status przedstawiciela” dodaje się uwagę:

„Uwaga! Kod „1” nie ma zastosowania w zgłoszeniach celnych.”

3.15 Odniesienia podatkowe

W pkt 3.15 „Odniesienia podatkowe” w opisie kodu FR7 (str. 259) dodaje się zdanie:

„Numer VAT dla kodu FR7 musi składać się z  12 znaków.”.

3.17.2 Kody Metod Płatności

W pkt 3.17.2 „Kody Metod Płatności” (str. 266) w pkt 1 w opisie kodu „D” pkt 2 lit. e) otrzymuje brzmienie:

„e) należności podatkowych - w przypadku procedur 51 i 53, gdy kwota należności dla typu opłat B00 i 1A1 jest większa od zera i nie istnieją dokumenty potwierdzające zwolnienie z zabezpieczenia podatków (dotyczy zabezpieczenia audytowego i transakcyjnego), czyli nie są spełnione są warunki do podania w zgłoszeniu kodów dokumentów: kodu 3DK2 dla typu opłaty B00, kodu 3DK3 dla typu opłaty 1A1 albo kodu 3DK8 dla typu opłaty B00 i 1A1 albo jednej z tych opłat.”.

5.8.1 Reguły wstępne

W pkt 5.8.1 „Reguły wstępne” (str. 361) w pkt 2 lit. c) po pierwszym akapicie dodaje się akapit w brzmieniu:

„Cło i podatek nie są należne, jeżeli np. jest zwolnienie z należności celnych lub podatkowych, w przypadku procedury zawieszenia poboru akcyzy (kod procedury dodatkowej F06), dla kodów procedur 45 i 68, co wyraża się poprzez nie podawanie kodu Metody Płatności.”.

5.11.2 Zgłoszenie zamykające procedurę specjalną

W pkt 5.11.2 „Zgłoszenie zamykające procedurę specjalną” (str. 384) uwaga w pkt 1 otrzymuje brzmienie:

Uwaga! W przypadku, gdy pozwolenie zostało udzielone na podstawie zgłoszenia celnego (00100), to wówczas w wywozie na poziomie tytułu w elemencie „Pozwolenie” należy podać odpowiedni kod C601, C516, C019, N990, a po nim podać numer zgłoszenia celnego na podstawie, którego udzielono pozwolenia. W przywozie nie należy podawać kodów C601 i C516 w związku z kodem 00100.”.

6.9 Wypełnianie niektórych pól zgłoszenia celnego w przypadku przywozu towarów z zastosowaniem specjalnych kodów CN 9905 00 00 lub 9919 00 00

W pkt 6.9 „Wypełnianie niektórych pól zgłoszenia celnego w przypadku przywozu towarów z zastosowaniem specjalnych kodów CN 9905 00 00 lub 9919 00 00” (str. 408) na początku opisu wprowadza się następującą treść:

„1. Zasady podawania kodów CN 99050000 i 99190000

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1228/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej będące podstawą wprowadzenia kodów zbiorczych 99050000 i 99190000 wyklucza ich stosowanie w przypadku istnienia zakazów i ograniczeń – pkt 3 w „Uwagach dodatkowych” w załączniku (cyt.): „Przywożone lub wywożone towary, które określono w rozporządzeniu (WE) nr 1186/2009 i w odniesieniu do których nie udzielono zwolnienia z należności celnych przywozowych lub wywozowych, nie są objęte niniejszym poddziałem. Przepływy obejmujące towary, które podlegają jakimkolwiek zakazom lub ograniczeniom, są również wykluczone z niniejszego poddziału.”.

W związku z tym, że do kodów 99050000 i 99190000 nie ma przypisanych w ISZTAR4 ani stawek celnych, ani podatkowych, ani też nie ma możliwości walidacji w ISZTAR4 zakazów i ograniczeń, to podanie w zgłoszeniu kodów 99050000 i 99190000 musi być poprzedzone sprawdzeniem przez zgłaszającego czy poszczególnym towarom z listy przywożonych towarów nie zostały przypisane w taryfie celnej zakazy i ograniczenia.

Odpowiedzialność za prawidłowość używania kodów 99050000 i 99190000 w zgłoszeniach celnych ponosi osoba składająca zgłoszenie celne, zgodnie z art. 15 ust. 2 UKC.

Zgłaszanie towarów które podlegają zakazom i ograniczeniom z użyciem zbiorczych kodów 99050000 i 99190000 stanowi naruszenie prawa.

Z uwagi na ograniczenia przewidziane w taryfie celnej dla pojazdów oraz z powodu przekazywania danych dotyczących pojazdu podanych w elemencie „Pojazd” z systemu AIS/IMPORT PLUS do systemu CEPIK.2/POJAZD nie można zgłaszać z użyciem kodów

99050000 i 99190000 pojazdów podlegających kodom CN: 87032110 lub 87032190 lub 87032210 lub 87032290 lub 87032311 lub 87032319 lub 87032390 lub 87032410 lub 87032490 lub 87033110 lub 87033190 lub 87033211 lub 87033219 lub 87033290 lub 87033311 lub 87033319 lub 87033390 lub 87034010 lub 87034090 lub 87035000 lub 87036010 lub 87036090 lub 87037000 lub 87038010 lub 87038090 lub 87039000 lub 87019110 lub 87019190 lub 87019210 lub 87019290 lub 87019310 lub 87019390 lub 87019410 lub 87019490 lub 87019510 lub 87019590.

W przypadku zgłaszania pojazdów z danymi szczegółowymi podanymi w elemencie „Pojazd” kod towarowy nie może zaczynać się od 9905 ani 9919. Niedopuszczalne jest również zgłaszanie pojazdu z użyciem kodów 99050000 lub 99190000 i jego szczegółowym opisem w polu „Opis towaru” jako ominięcie wymogów związanych z wypełnieniem elementu „Pojazd”.

2. Zasady wypełniania zgłoszenia celnego z użyciem kodów CN 99050000 i 99190000

Z zastrzeżeniem spełnienia warunków opisanych w pkt 1 w zgłoszeniu celnym należy podać:”.

7.1 Zakres towarowy

W pkt 7.1. „Zakres towarowy” w pkt 7 ”Kody charakterystyczne dla zgłoszenia H7” (str. 424) dodaje się lit. e. z następującym opisem:

„e. Dla potrzeb identyfikacji podmiotu – kod informacji dodatkowej:

00500 – ten sam zgłaszający i importer.

 

Jeżeli importerem jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej, która nie działa przez przedstawiciela i w zgłoszeniu został podany kod informacji dodatkowej 00500, to oznacza, że zgłoszenie to powinna podpisać ta właśnie osoba, np. , np. importer „Jan Kowalski”, to osobą podpisującą zgłoszenie powinien być „Jan Kowalski”.

Jeżeli importerem jest przedsiębiorca, to takie zgłoszenie powinna złożyć osoba fizyczna powiązana z tym przedsiębiorcą, np. pracownik tej firmy, a takie powiązanie - EORI danej firmy z PESEL osoby fizycznej podpisującej zgłoszenie - powinno być odzwierciedlone w systemach organów celnych czyli powinny być dopełnione formalności związane z rejestracją podmiotów opisane na PUESC w zakładce „Strefa Klienta KAS”.

Jeżeli zgłoszenie podpisuje osoba inna niż importer, z uwzględnieniem opisanych wyżej zasad dla importera będącego przedsiębiorcą, to wskazuje to na działanie przedstawiciela, a zatem należy podać kod statusu przedstawicielstwa „2” – przedstawiciel bezpośredni albo „3” – przedstawiciel pośredni.”.

7.7 Zgłoszenie pocztowe H6

W pkt 7.7. „Zgłoszenie pocztowe H6” (str. 456) w części „Zasady ogólne” w pkt 6 lit. a ) wprowadza się zapis: 

„00500 – ten sam zgłaszający i importer  

Jeżeli importerem jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej, która nie działa przez przedstawiciela i w zgłoszeniu został podany kod informacji dodatkowej 00500, to oznacza, że zgłoszenie to powinna podpisać ta właśnie osoba, np. importer „Jan Kowalski”, to osobą podpisującą zgłoszenie powinien być „Jan Kowalski”.

Jeżeli importerem jest przedsiębiorca, to takie zgłoszenie powinna złożyć osoba fizyczna powiązana z tym przedsiębiorcą, np. pracownik tej firmy, a takie powiązanie - EORI danej firmy z PESEL osoby fizycznej podpisującej zgłoszenie - powinno być odzwierciedlone w systemach organów celnych czyli powinny być dopełnione formalności związane z rejestracją podmiotów opisane na PUESC w zakładce „Strefa Klienta KAS”.

Jeżeli zgłoszenie podpisuje osoba inna niż importer, z uwzględnieniem opisanych wyżej zasad dla importera będącego przedsiębiorcą, to wskazuje to na działanie przedstawiciela, a zatem należy podać kod statusu przedstawicielstwa „2” – przedstawiciel bezpośredni albo „3” – przedstawiciel pośredni.”.

Zmiana nr 1 z 17 czerwca 2025 r.

3.17.2 Kody Metod Płatności ​​​​​

W opisie danej 3.17.2 Kody Metod Płatności w opisie kodu „D – Inne” w pkt 2 lit. e
(str. 266) wprowadza się następujące zmiany:
− jest:
„e) należności podatkowych - w przypadku procedur 51 i 53 - gdy istnieją dokumenty
potwierdzające zwolnienie z zabezpieczenia podatków, czyli spełnione są warunki do
podania w zgłoszeniu kodów dokumentów 3DK2 dla typu opłaty B00, 3DK3 dla typu
opłaty 1A1 albo 3DK8 dla typu opłaty B00 i 1A1 albo jednej z tych opłat.”
− zmiana:
„e) należności podatkowych - w przypadku procedur 51 i 53, gdy kwota należności dla
typu opłat B00 i 1A1 jest większa od zera i nie istnieją dokumenty potwierdzające
zwolnienie z zabezpieczenia podatków (dotyczy zabezpieczenia audytowego i
transakcyjnego), czyli nie są spełnione są warunki do podania w zgłoszeniu kodów
dokumentów: kodu 3DK2 dla typu opłaty B00, kodu 3DK3 dla typu opłaty 1A1 albo
kodu 3DK8 dla typu opłaty B00 i 1A1 albo jednej z tych opłat.”.

6.10.1 Towar jest objęty zwolnieniem z należności celnych
przywozowych zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz
zwolnieniem z podatku VAT

W opisie danej 6.10.1 „Towar jest objęty zwolnieniem z należności celnych
przywozowych zgodnie z art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz
zwolnieniem z podatku VAT” (str. 411) w pkt 2 pkt 7 wprowadza się następujące
zmiany:
− jest:
„7. nie podaje się obliczeń należności celnych i podatkowych”
− zmiana:
„7. należy wypełnić element dotyczący cła i podatków oraz podstawy opłaty bez
wskazywania metody płatności (dla towarów zwolnionych z należności nie podaje się
metody płatności).”.