Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.
Przed wypełnieniem formularza przygotuj:
- dokumenty lub materiały, które chcesz dołączyć do wniosku – patrz KROK 1 pkt 4,
- pełnomocnictwo szczególne podpisane podpisem elektronicznym oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek o wydanie WIA.
Sprawdź, czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyćstrona otwiera się w nowym oknie wraz z opłatą skarbową.
Uwaga! Pełnomocnikiem w sprawie może być tylko osoba fizyczna, która posiada konto na PUESC.
Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
- Podpisz wniosek rejestracyjny. Proces podpisywania oraz stosowane metody opisane są w sekcji Elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeżeli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku
- Wniosek możesz złożyć ze swojego indywidualnego konta.
Uwaga! Korespondencja w sprawie dotyczącej wniosku o wydanie WIA jest zawsze kierowana na konto osoby, która podpisała i wysłała wniosek. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w sprawie ustanowiony jest pełnomocnik – wówczas korespondencję otrzymuje pełnomocnik.
- Wybierz na PUESC formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA [EBTI-PL2].strona otwiera się w nowym oknie lub inny formularz właściwy w toku twojej sprawy.
- Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
- Dołącz wymagane dokumenty lub materiały odnoszące się do wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego, w szczególności:
- próbki,
- fotografie,
- plany,
- schematy,
- katalogi,
- atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne/posiadane dokumenty lub materiały umożliwiające organowi podatkowemu określenie właściwej klasyfikacji wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego albo określenie rodzaju wyrobu akcyzowego.
Uwaga! Możesz dołączać pliki w formacie: pdf, jpg, jpeg, doc, docx. Żeby dodać kolejne załączniki, kliknij przycisk Dodaj. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt.
Jeżeli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA [EBTI-PL2].trona otwiera się w nowym oknie
- Jeżeli w sprawie będą występować pełnomocnicy, dołącz wymagane dokumenty (PPS-1 lub PPD-1) podpisane podpisem elektronicznym oraz dowód zapłaty opłaty skarbowej. Żeby dodać kolejne pełnomocnictwa, kliknij w przycisk Dodaj.
Uwaga! Więcej informacji na temat pełnomocnictw znajdziesz w sekcji Czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyć.
- Dokument możesz zapisać jako roboczy - w przypadku błędów będziesz mógł szybko poprawić wniosek, pobierając go z folderu „Dokumenty robocze”.
Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach.
- Wybierz „Zakończ i utwórz dokument".
Uwaga! Po tym etapie nie będziesz mógł wprowadzać żadnych zmian w dokumencie. Przejdź do zakładki:
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
wybierz przycisk „Podpisz”.
Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym (profil zaufany).
KROK 3
Wyślij wniosek
- Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek, używając przycisku „Wyślij”.
- Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru UPO.
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. Dokument NPP w swojej treści zawiera informację o przyczynie błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.
KROK 4
Sprawdzaj stan sprawy
Decyzja WIA zostanie wydana bez zbędnej zwłoki (nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania twojego wniosku). W tym czasie organ sprawdzi, czy można wydać decyzję WIA.
W trakcie postępowania organ może przesyłać wezwania lub informacje związane ze złożonym przez ciebie wnioskiem. Dokumenty te otrzymasz na konto PUESC - sprawdzaj zakładkę Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
Powiadomienia o korespondencji, która wpływa na konto PUESC, otrzymasz również na adres e-mail, który podałeś podczas rejestracji konta.
W trakcie postępowania organ może zwracać się do ciebie o informacje związane z wnioskiem:
- Jeśli twój wniosek jest niekompletny, otrzymasz wezwanie o jego uzupełnienie. Żeby odebrać wezwanie w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty:
- podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD) - po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony,
- zaznacz dokument, który wyświetli się bezpośrednio pod dokumentem UPD (np. „Wezwanie do uzupełnienia”), a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu”, żeby go otworzyć,
- pobierz dokument – kliknij w link do pobrania pisma.
- Jeśli będzie konieczne przeprowadzenie badań laboratoryjnych, otrzymasz:
- wezwanie do wpłaty zaliczki na wskazany rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) tytułem opłaty za badania laboratoryjne wyrobu objętego wnioskiem oraz
- wezwanie do przesłania próbek wyrobu do wskazanej jednostki badawczej albo do KIS.
Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
Uwaga! Jeżeli w terminie wskazanym w wezwaniu nie uzupełnisz braków wniosku albo nie zapłacisz zaliczki za badania lub analizy, organ pozostawi twój wniosek bez rozpatrzenia. W takim przypadku otrzymasz postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
- Jeśli organ przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni w niej przyczynę przedłużenia. Informację tę znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja o przedłużeniu terminu na wydanie decyzji”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
- Po zakończeniu postępowania o wydanie WIA otrzymasz pismo z informacją o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego w terminie 7 dni. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Informacja o możliwości wypowiedzenia się w sprawie”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
- Jeżeli chcesz odpowiedzieć na wezwanie organu, uzupełnić wniosek o wydanie WIA lub przesłać dodatkowe wyjaśnienia w sprawie – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].
Następnie wybierz „Zakończ i utwórz dokument”.
Po poprawnym wygenerowaniu dokument zostanie zapisany w zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, gdzie należy wykonać kolejne kroki od 2 do 4, jak przy podpisywaniu i wysyłce wniosku o wydanie WIA.
- Jeżeli w trakcie prowadzonego postępowania okaże się, że:
- twój wyrób jest wyrobem akcyzowym albo pojazd jest samochodem osobowym - otrzymasz Wiążącą Informację Akcyzową;
- jeżeli twój wyrób nie jest wyrobem akcyzowym albo pojazd nie jest samochodem osobowym, otrzymasz decyzję odmawiającą wydania Wiążącej Informacji Akcyzowej. Stanowi ona potwierdzenie, że wyrób/pojazd będący przedmiotem wniosku nie stanowi wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego.
KROK 5
Odbierz rozstrzygnięcie
Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję WIA, odmowę wydania WIA lub inne rozstrzygnięcie kończące sprawę:
- Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, a następnie:
- zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD) - po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony,
- zaznacz dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” żeby go otworzyć,
- pobierz dokument - kliknij w link do pobrania pisma.
Uwaga! Podpisanie i odesłanie UPD jest równoznaczne z doręczeniem rozstrzygnięcia.
- Organ przekaże ci korespondencję na konto PUESC, natomiast na podany podczas rejestracji konta adres e-mail dostaniesz tylko powiadomienie o korespondencji, którą masz na koncie PUESC do odbioru.
- Jeżeli nie odbierzesz rozstrzygnięcia przed upływem 14 dni od dnia przekazania korespondencji na konto PUESC, rozstrzygnięcie uznaje się za doręczone w dniu następnym po upływie 14 dni od przesłania dokumentu na konto PUESC.
- Jeśli nie zgadzasz się z treścią otrzymanego rozstrzygnięcia, możesz złożyć od niego odwołanie bądź zażalenie.
Uwaga!
Termin na złożenie:
- odwołania od decyzji - wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
- zażalenia na postanowienie - wynosi 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Odwołanie/zażalenie można złożyć wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC - skorzystaj z formularza WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].
Jesli chcesz wysłać pismo w toku postępowania odwoławczego lub zażaleniowego – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].
W określonych przypadkach możesz złożyć wniosek o:
- zmianę, uchylenie WIA lub innego rozstrzygnięcia wydanego w sprawie dotyczącej wydawania WIA,
- przedłużenie ważności WIA.
Aby złożyć taki wniosek skorzystaj z formularza WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].
- wycofanie wniosku o wydanie WIA, odwołania, zażalenia, wniosku o przedłużenie ważności WIA, wniosku o zmianę lub uchylenia WIA
Aby złożyć taki wniosek, skorzystaj z formularza WIA-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIA [EBTI-PL2].
W przypadku konieczności wysłania pisma w toku tych postępowań – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].