Uzyskaj Wiążącą Informację Akcyzową (WIA)

Skorzystaj z usługi, jeśli chcesz ustalić:

  • czy wyrób, który produkujesz, sprzedajesz lub sprowadzasz, jest wyrobem akcyzowym lub nieakcyzowym,
  • kod CN wyrobu/pojazdu lub masz trudności z ustaleniem rodzaju wyrobu akcyzowego,czy od  pojazdu, który sprowadzasz, trzeba zapłacić podatek akcyzowy.

Korzystając z usługi:

  • złożysz wniosek o udzielenie Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA) z ewentualnymi załącznikami,
  • otrzymasz decyzję WIA lub odmowę wydania WIA (w przypadku wyrobu nieakcyzowego albo pojazdu innego niż samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym),
  • złożysz:
    • odwołanie od decyzji lub zażalenie na postanowienie,
    • wniosek o zmianę lub uchylenie WIA (lub innego rozstrzygnięcia wydanego w sprawie dotyczącej wydania WIA),
    • wniosek o przedłużenie ważności WIA,
  • uzupełnisz wniosek w toku postępowania,
  • wycofasz wniosek o wydanie WIA, odwołanie, zażalenie, wniosek o przedłużenie ważności WIA, wniosek o zmianę lub uchylenia WIA.

Usługa jest dostępna wyłącznie elektronicznie.

Uwaga! Linki w sekcji "Usługa krok po kroku" otwierają się w nowych oknach przeglądarki.

Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • dokumenty lub materiały, które chcesz dołączyć do wniosku – patrz KROK 1 pkt 4,
  • pełnomocnictwo szczególne podpisane podpisem elektronicznym oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego pełnomocnictwa – jeśli reprezentujesz podmiot, który składa wniosek o wydanie WIA.

Sprawdź, czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyćstrona otwiera się w nowym oknie wraz z opłatą skarbową.

Uwaga! Pełnomocnikiem w sprawie może być tylko osoba fizyczna, która posiada konto na PUESC. 

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek w sposób określony w KROKU 2.

KROK WSTĘPNY

  1. Załóż konto na PUESC, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
    Pamiętaj – wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
  2. Podpisz wniosek rejestracyjny. Proces podpisywania oraz stosowane metody opisane są w sekcji Elektroniczne podpisywanie dokumentów. Jeżeli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.strona otwiera się w nowym oknie

KROK 0

Zaloguj się na PUESC.

KROK 1

Wypełnij formularz wniosku

  1. Wniosek możesz złożyć ze swojego indywidualnego konta.

Uwaga! Korespondencja w sprawie dotyczącej wniosku o wydanie WIA jest zawsze kierowana na konto osoby, która podpisała i wysłała wniosek. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w sprawie ustanowiony jest pełnomocnik – wówczas korespondencję otrzymuje pełnomocnik.

  1. Wybierz na PUESC formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA [EBTI-PL2].strona otwiera się w nowym oknie lub inny formularz właściwy w toku twojej sprawy.
  2. Wypełnij wszystkie wymagane pola formularza. Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do pól – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.

Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.

  1. Dołącz wymagane dokumenty lub materiały odnoszące się do wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego, w szczególności:
  • próbki,
  • fotografie,
  • plany,
  • schematy,
  • katalogi,
  • atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne/posiadane dokumenty lub materiały umożliwiające organowi podatkowemu określenie właściwej klasyfikacji wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego albo określenie rodzaju wyrobu akcyzowego.

Uwaga! Możesz dołączać pliki w formacie: pdf, jpg, jpeg, doc, docx. Żeby dodać kolejne załączniki, kliknij przycisk Dodaj. Maksymalny rozmiar pojedynczego pliku to 2 MB, a maksymalna ich liczba to 4 szt.

Jeżeli chcesz dołączyć do wniosku więcej załączników, po wysłaniu wniosku skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA [EBTI-PL2].trona otwiera się w nowym oknie

  1. Jeżeli w sprawie będą występować pełnomocnicy, dołącz wymagane dokumenty (PPS-1 lub PPD-1) podpisane podpisem elektronicznym oraz dowód  zapłaty opłaty skarbowej. Żeby dodać kolejne pełnomocnictwa, kliknij w przycisk Dodaj.

Uwaga! Więcej informacji na temat pełnomocnictw znajdziesz w sekcji Czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyć.

  1. Dokument możesz zapisać jako roboczy - w przypadku błędów będziesz mógł szybko poprawić wniosek, pobierając go z folderu „Dokumenty robocze”.

Jeżeli przy walidacji wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach.

  1. Wybierz „Zakończ i utwórz dokument".
    Uwaga! Po tym etapie nie będziesz mógł wprowadzać żadnych zmian w dokumencie. Przejdź do zakładki:

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki.

KROK 2

Podpisz wniosek

W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

wybierz przycisk „Podpisz”.

Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

zaznacz i wyślij wniosek, używając przycisku „Wyślij”.

  1. Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty

i sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru UPO.

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej. Jeżeli zamiast UPO pojawi się dokument Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia NPP, oznacza to błąd w formularzu i brak możliwości wysyłki. Dokument NPP w swojej treści zawiera informację o przyczynie błędu. Jeżeli nie jesteś w stanie określić przyczyny błędu, zgłoś problem poprzez system Help Desk, a dokument NPP załącz do zgłoszenia.

KROK 4

Sprawdzaj stan sprawy

Decyzja WIA zostanie wydana bez zbędnej zwłoki (nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania twojego wniosku). W tym czasie organ sprawdzi, czy można wydać decyzję WIA.

W trakcie postępowania organ może przesyłać wezwania lub informacje związane ze złożonym przez ciebie wnioskiem. Dokumenty te otrzymasz na konto PUESC - sprawdzaj zakładkę Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.

Powiadomienia o korespondencji, która wpływa na konto PUESC, otrzymasz również na adres e-mail, który podałeś podczas rejestracji konta.

W trakcie postępowania organ może zwracać się do ciebie o informacje związane z wnioskiem:

  1. Jeśli twój wniosek jest niekompletny, otrzymasz wezwanie o jego uzupełnienie. Żeby odebrać wezwanie w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty:
  • podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD) - po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony,
  • zaznacz dokument, który wyświetli się bezpośrednio pod dokumentem UPD (np.  „Wezwanie do uzupełnienia”), a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu”, żeby go otworzyć,
  • pobierz dokument – kliknij w link do pobrania pisma.
  1. Jeśli będzie konieczne przeprowadzenie badań laboratoryjnych, otrzymasz:
  • wezwanie do wpłaty zaliczki na wskazany rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) tytułem opłaty za badania laboratoryjne wyrobu objętego wnioskiem oraz
  • wezwanie do przesłania próbek wyrobu do wskazanej jednostki badawczej albo do KIS.

Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Wezwanie do uzupełnienia”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.

Uwaga! Jeżeli w terminie wskazanym w wezwaniu nie uzupełnisz braków wniosku albo nie zapłacisz zaliczki za badania lub analizy, organ pozostawi twój wniosek bez rozpatrzenia. W takim przypadku otrzymasz postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

  1. Jeśli organ przedłuży termin rozpatrzenia twojego wniosku, otrzymasz informację o nowym terminie załatwienia sprawy. Organ wyjaśni w niej przyczynę przedłużenia. Informację tę znajdziesz w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, gdzie pojawi się dokument „Informacja o przedłużeniu terminu na wydanie decyzji”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia.
  2. Po zakończeniu postępowania o wydanie WIA otrzymasz pismo z informacją o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego w terminie 7 dni. Wtedy w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty podpisz i wyślij Urzędowe Poświadczenie Dostarczenia (UPD). Po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument „Informacja o możliwości wypowiedzenia się w sprawie”. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania pisma.
  3. Jeżeli chcesz odpowiedzieć na wezwanie organu, uzupełnić wniosek o wydanie WIA lub przesłać dodatkowe wyjaśnienia w sprawie – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].

Następnie wybierz „Zakończ i utwórz dokument”.

Po poprawnym wygenerowaniu dokument zostanie zapisany w zakładce Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki, gdzie należy wykonać kolejne kroki od 2 do 4, jak przy podpisywaniu i wysyłce wniosku o wydanie WIA.

  1. Jeżeli w trakcie prowadzonego postępowania okaże się, że:
  • twój wyrób jest wyrobem akcyzowym albo pojazd jest samochodem osobowym - otrzymasz Wiążącą Informację Akcyzową;
  • jeżeli twój wyrób nie jest wyrobem akcyzowym albo pojazd nie jest samochodem osobowym, otrzymasz decyzję odmawiającą wydania Wiążącej Informacji Akcyzowej. Stanowi ona potwierdzenie, że wyrób/pojazd będący przedmiotem wniosku nie stanowi wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego.

KROK 5

Odbierz rozstrzygnięcie

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś decyzję WIA, odmowę wydania WIA lub inne rozstrzygnięcie kończące sprawę:

  1. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty, a następnie:
  • zaznacz, podpisz i wyślij Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia (UPD) - po wysyłce UPD ikona koperty zmieni kolor na zielony,
  • zaznacz dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” żeby go otworzyć,
  • pobierz dokument - kliknij w link do pobrania pisma.

Uwaga! Podpisanie i odesłanie UPD jest równoznaczne z doręczeniem rozstrzygnięcia.

  1. Organ przekaże ci korespondencję na konto PUESC, natomiast na podany podczas rejestracji konta adres e-mail dostaniesz tylko powiadomienie o korespondencji, którą masz na koncie PUESC do odbioru.
  2. Jeżeli nie odbierzesz rozstrzygnięcia przed upływem 14 dni od dnia przekazania korespondencji na konto PUESC, rozstrzygnięcie uznaje się za doręczone w dniu następnym po upływie 14 dni od przesłania dokumentu na konto PUESC.
  3. Jeśli nie zgadzasz się z treścią otrzymanego rozstrzygnięcia, możesz złożyć od niego odwołanie bądź zażalenie.

Uwaga!

Termin na złożenie:

  • odwołania od decyzji - wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji,
  • zażalenia na postanowienie - wynosi 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Odwołanie/zażalenie można złożyć wyłącznie za pośrednictwem konta na PUESC - skorzystaj z formularza WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2].

Jesli chcesz wysłać pismo w toku postępowania odwoławczego lub zażaleniowego – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].

W  określonych przypadkach możesz złożyć wniosek o:

  • zmianę, uchylenie WIA lub innego rozstrzygnięcia wydanego w sprawie dotyczącej wydawania WIA,
  • przedłużenie ważności WIA.

Aby złożyć taki wniosek skorzystaj z formularza WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2].

  • wycofanie wniosku o wydanie WIA, odwołania, zażalenia, wniosku o przedłużenie ważności WIA, wniosku o zmianę lub uchylenia WIA

Aby złożyć taki wniosek, skorzystaj z formularza WIA-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIA [EBTI-PL2].

W przypadku konieczności wysłania pisma w toku tych postępowań – skorzystaj z formularza WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2].

Nie potrzebujesz pełnomocnictwa, jeśli jesteś osobą upoważnioną do reprezentowania podmiotu z mocy prawa, np.:

  • właścicielem,
  • prokurentem samoistnym,
  • prezesem zarządu,
  • członkiem zarządu uprawnionym do samodzielnej reprezentacji w  Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jeżeli składasz wniosek w imieniu podmiotu, a twoje uprawnienie do jego złożenia nie wynika z mocy prawa, wówczas musisz posiadać stosowne pełnomocnictwo do działania w jego imieniu.

Podmiot może udzielić ci pełnomocnictwa:

  • ogólnego – wówczas jesteś uprawniony do reprezentowania podmiotu w każdej sprawie prowadzonej w danym urzędzie lub przed wszystkimi organami podatkowymi;
  • szczególnego – wówczas jesteś uprawniony do reprezentacji podmiotu w danej sprawie lub tylko do konkretnych czynności, na przykład do złożenia wniosku; w tym przypadku w treści pełnomocnictwa musi być szczegółowo opisany zakres uprawnień udzielony pełnomocnikowi, w której będziesz podmiot reprezentował;
  • do doręczeń – wówczas masz uprawnienie tylko i wyłącznie do odbioru korespondencji w danej sprawie w imieniu podmiotu oraz potwierdzania jej odbioru.

Jak dostarczyć pełnomocnictwo do sprawy

  1. Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo szczególne lub pełnomocnictwo do doręczeń, musisz dołączyć do wniosku:
  • dokument pełnomocnictwa, z którego wynika zakres twoich uprawnień,
  • skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej.
  1. Dołączane do wniosku pełnomocnictwo podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza.
  2. Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo ogólne i twoje pełnomocnictwo jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, zaznaczysz we wniosku ten rodzaj pełnomocnictwa i uzupełnij wymagane dane. Nie musisz dołączać żadnych dokumentów.

Co to jest WIA

Wiążąca Informacja Akcyzowa (WIA) jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów, która określa:

  • klasyfikację wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) albo
  • rodzaj wyrobu akcyzowego przez opis tego wyrobu w takim stopniu szczegółowości, który jest wystarczający do określenia opodatkowania wyrobu akcyzowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.

WIA wiąże zarówno organy podatkowe, jak i podmiot, na rzecz którego została wydana.

Korzyści z posiadania WIA

Decyzja WIA:

  • to jedyna wiążąca informacja dotycząca klasyfikacji wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych lub określenia rodzaju wyrobu akcyzowego,
  • ułatwia stosowanie przepisów ustawy o podatku akcyzowym,
  • ułatwia relacje z organami podatkowymi,
  • daje poczucie bezpieczeństwa, bowiem wiąże organy podatkowe i podmiot, na rzecz którego została wydana, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych albo samochodów osobowych, wobec których czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą zostały dokonane w okresie ważności WIA.

Ważność WIA

WIA jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu, w którym stała się ostateczna.

Okres ważności WIA może zostać przedłużony na kolejne okresy nie dłuższe niż 5 lat. Wniosek w sprawie przedłużenia złóż nie później niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności WIA.

WIA traci ważność przed upływem wskazanego wyżej okresu, z dniem następującym po dniu, w którym decyzja o zmianie WIA albo decyzja o uchyleniu WIA stała się ostateczna, albo wygaśnięcia - w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej.

WIA straci ważność przed upływem okresu ważności, jeżeli zmienią się przepisy prawa podatkowego w zakresie akcyzy, w wyniku czego WIA staje się niezgodna z tymi przepisami. Utrata ważności WIA następuje z dniem wejścia w życie przepisów, w wyniku których WIA stała się z nimi niezgodna.

Publikacja WIA

W ogólnodostępnym Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA znajdziesz:

  • decyzje WIA,
  • decyzje o zmianie WIA,
  • decyzje o uchyleniu WIA,
  • decyzje o odmowie wydania WIA,
  • informacje o okresie ważności WIA i decyzji o zmianie WIA,
  • informacje o okresach, na jakie została przedłużona WIA.

Publikacja następuje po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz danych objętych tajemnicą przedsiębiorcy.

Wybierz właściwy formularz:

  1. WIA-WN Wniosek o wydanie WIA [EBTI-PL2]

Formularz wniosku o wydanie wiążącej informacji akcyzowej

  1. WIA-SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2]

Formularz pisma składanego w celu odpowiedzi na wezwanie KIS, uzupełnienia wniosków, odwołania, zażalenia bądź złożenia innego pisma w sprawie wiążącej informacji akcyzowej

  1. WIA-OZ Złożenie odwołania/zażalenia [EBTI-PL2]

Formularz odwołania/zażalenia w sprawach wiążącej informacji akcyzowej

  1. WIA-ZM Wniosek o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA [EBTI-PL2]

Formularz wniosku o zmianę, uchylenie lub przedłużenie ważności WIA

  1. WIA-WY Wycofanie wniosku w sprawach WIA [EBTI-PL2]

Formularz wycofania wniosku o wydanie WIA, odwołania, zażalenia, przedłużenia ważności, zmiany lub uchylenia WIA

Usługa jest bezpłatna.

W przypadku gdy do wydania rozstrzygnięcia niezbędne będzie przeprowadzenie badań, zostanie ustalony ich koszt i otrzymasz wezwanie wraz z kwotą zaliczki oraz numerem konta, na które będziesz mógł ją wpłacić.

Ewentualną nadpłatę zwrócimy w ciągu 30 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie WIA.

Jeżeli działasz przez pełnomocnika, to powinieneś zapłacić także opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Pełnomocnictwo (z wyjątkiem pełnomocnictwa ogólnego) złóż wraz z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej za pośrednictwem PUESC. Opłatę wpłać do:

  1. organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie - organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Sytuacje nadzwyczajne to niedostępność usługi w szczególności ze względu na awarie lub zapowiadane prace serwisowe.

Informacje o niedostępności usługi publikowane są na PUESC. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, gdy złożenie wniosku w formie elektronicznej nie jest w danym momencie możliwe, odłóż złożenie wniosku do czasu, aż usługa będzie dostępna.

Jeśli kończy się termin udzielenia odpowiedzi na wezwanie lub na dostarczenie informacji uzupełniających do wniosku a usługa jest niedostępna, w wyznaczonym terminie prześlij do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na adres e-mail: kancelaria.kis@mf.gov.pl informację o braku dostępie do usługi i możliwości uzupełnienia wniosku. Koniecznie podaj numer sprawy, której dotyczy twoja korespondencja.

Więcej informacji o WIA znajdziesz na stronie Krajowej Informacji Skarbowej w zakładce "Załatwianie spraw", w części Wydawanie wiążących informacji (strona otwiera się w nowym oknie).

Informacje o publikacji

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2025 11:23 Monika Damentko
Pierwsza publikacja: 18.12.2023 11:57 Sylwia Mystkowska