Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w ramach realizowanego etapowego wdrożenia systemu PKWD-Single Window 19 września 2022 roku od godz. 7.00 planowane jest wdrożenie nowego kodu dokumentu wymaganego 7P45 dla świadectwa sanitarnego wydanego w systemie Single Window.
Stosowanie tego kodu w zgłoszeniach celnych umożliwi automatyczną walidację oraz bilansowanie - w procesie obsługi zgłoszeń celnych towarów - świadectw sanitarnych wydawanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną w systemie Single Window.
Świadectwa takie możliwe są do uzyskania drogą elektroniczną w ramach udostępnionej dla przedsiębiorców od 30 kwietnia 2022 roku na portalu PUESC usługi Uzyskaj graniczne dokumenty sanitarne.
Usługę udostępniliśmy wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Umożliwia ona składanie elektronicznych wniosków o przeprowadzenie granicznej kontroli sanitarnej oraz pozyskiwanie stosownych świadectw wydawanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną w przypadku importowanej żywności.
Usługa jest skierowana do przedsiębiorców – importerów żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, jak również importerów substancji pomagających w przetwarzaniu żywności oraz do przedstawicieli tych importerów.
Jakich towarów dotyczy usługa
Towary, w odniesieniu do których konieczne jest przeprowadzenie granicznej kontroli sanitarnej, wymienione są w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu towarów, które podlegają granicznej kontroli sanitarnej (Dz. U. Nr 272, poz. 1612).
Jak skorzystać z usługi
W obszarze tematycznym Single Window i kontrole inspekcji granicznych znajduje się opis dotyczący wdrożonej usługi oraz instrukcja krok po kroku, jak z niej skorzystać.
Korzyści z usługi
Usługa „Uzyskaj graniczne dokumenty sanitarne” pozwala klientom spełnić wymagania, które dotyczą obowiązku przeprowadzenia granicznej kontroli sanitarnej żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością przywożonych na obszar UE. Z wykorzystaniem Single Window można złożyć w formie elektronicznej wnioski o przeprowadzenie kontroli do właściwych jednostek Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W odpowiedzi na złożony wniosek wnioskodawca uzyska elektroniczne świadectwo wydane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, którego numer można wykorzystać przy składaniu zgłoszenia celnego.
Informacje dodatkowe
Uzyskane w Single Window świadectwo sanitarne należy zadeklarować w zgłoszeniu celnym, wpisując w „polu 44” zgłoszenia jego akronim „7P45” oraz numer. Numer znajduje się w polu „Numer rozstrzygnięcia” w sekcji Nagłówek „Rozstrzygnięcia” w systemie Single Window. System obsługujący zgłoszenia celne automatycznie sprawdzi, czy świadectwo zostało wydane przez Inspektora. Nie trzeba przynosić świadectwa do urzędu celno-skarbowego.
Od 19 września 2022 roku uruchomiona zostaje walidacja nowego dokumentu dotyczącego granicznej kontroli sanitarnej. Poniżej przedstawiamy, jak wygląda obsługa w systemie AIS/IMPORT zgłoszeń do dopuszczenia do obrotu produktów, którym musi towarzyszyć świadectwo wydane przez Państwową Inspekcję Sanitarną w wyniku granicznej kontroli sanitarnej.
Ponieważ w obiegu prawnym występują świadectwa wydane przez Państwową Inspekcję Sanitarną przed dniem udostępnienia usługi, w okresie przejściowym należy posługiwać się jednym z dwóch akronimów typów dokumentów, które odnoszą się do odprawy celnej produktów podlegających granicznej kontroli sanitarnej:
- już istniejący kod dokumentu wymaganego „7P02 Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia” - jeśli świadectwo wydane jest poza systemem Single Window, to po kodzie dokumentu 7P02 należy podać numer tego dokumentu nadany poza systemem Single Window, albo
- nowy kod dokumentu wymaganego „7P45 Świadectwo sanitarne wydane w systemie Single Window” - jeśli świadectwo wydane jest w Single Window, to po kodzie dokumentu 7P45 należy podać numer nadany w systemie Single Window, który znajduje się w nagłówku rozstrzygnięcia w polu „Numer rozstrzygnięcia”.
Bilansowanie świadectwa („7P45 Świadectwo sanitarne wydane w systemie Single Window”) wydanego w Single Window
W celu zapewnienia prawidłowej komunikacji z systemem Single Window w zakresie walidacji i bilansowania świadectwa sanitarnego, zgłaszając w systemie AIS/IMPORT towary, dla których zadeklarowano kod 7P45, należy przestrzegać poniższych zasad:
- Wysyłając zgłoszenie celne, w polu 44 należy wpisać właściwy kod (tj. 7P45) oraz prawidłowy numer dokumentu.
- W pozycji towarowej należy zawsze podać masę netto, która zawsze jest wyrażona w kilogramach bez podawania w zgłoszeniu kodu jednostki miary, a jeśli kod towarowy wymaga podania ilości towaru w uzupełniającej jednostce miary (UJM), należy również podać ilość towaru w UJM.
- W przypadku gdy na jednej pozycji towarowej występuje więcej niż jeden dokument wymagany o tym samym kodzie (np. dwa świadectwa o kodzie 7P45), dodatkowo należy wprowadzić ilość towaru (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) oraz jednostkę miary (Towar/DokumentWymagany/@JednostkaMiary) dla każdego z dokumentów wymaganych. Suma ilości towarów wyrażonych w kilogramach dla poszczególnych dokumentów wymaganych podanych w atrybucie Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru nie może być różna od masy netto podanej na pozycji towarowej. Jeżeli natomiast ilość towaru dla danego kodu dokumentu na jednej pozycji towarowej wyrażona jest w uzupełniającej jednostce miary, to suma ilości towarów podanych w atrybucie Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru nie może być różna od sumy ilości podanej w atrybucie /Towar/@IloscTowaruWUzupelniajacejJM.
- Deklarując ilość towaru na poziomie dokumentów wymaganych, należy zachować jednolitą jednostkę miary. Dla towarów, gdzie system ISZTAR4 wymaga zadeklarowania ilości w UJM, na poziomie dokumentu wymaganego należy podać jednostkę miary taką samą jak dla UJM. W pozostałych przypadkach wymagane jest podanie ilości w kilogramach.
- W przypadku gdy na pozycji towarowej występuje tylko jeden dokument wymagany o kodzie 7P45, można wprowadzić ilość towaru (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) oraz jednostkę miary (Towar/DokumentWymagany/@JednostkaMiary) dla tego dokumentu wymaganego.
- Ilość towaru podana w zgłoszeniu na poziomie dokumentu wymaganego (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) jest ilością, którą zgłaszający chce odprawić. Nie zawsze jest to całkowita ilość, na którą został wystawiony ten dokument wymagany. Należy wpisywać tylko taką ilość towaru, która z danego dokumentu wymaganego ma zostać przy danej pozycji towarowej zbilansowana.
Reguły walidacyjne związane z treścią newslettera, które zostaną wprowadzone od 19 września 2022 roku w AIS/IMPORT, zostały opublikowane na PUESC w dokumencie „AIS Pytania i odpowiedzi FAQ”.
Na podstawie prawidłowo zadeklarowanych w zgłoszeniu celnym danych nastąpi automatyczne sprawdzenie w krajowym systemie Single Window:
- czy deklarowane świadectwo sanitarne zostało zatwierdzone przez organ w systemie Single Window,
- czy jest ważne,
- czy ilość towaru, na którą zostało wydane pozwala na dopuszczenie towaru do obrotu.
Ilość towaru objęta zgłoszeniem celnym zostanie automatycznie odsaldowana ze świadectwa w systemie Single Window. W sytuacji gdy po sprawdzeniu przez system okaże się, że dostępna ilość towaru na świadectwie jest niewystarczająca na dopuszczenie towaru do obrotu, funkcjonariusz obsługujący zgłoszenie otrzyma stosowną informację w systemie AIS/IMPORT. W przypadku świadectwa sanitarnego wydanego w Single Window nie będzie konieczności dostarczenia tego dokumentu do urzędu celno-skarbowego, ponieważ funkcjonariusz może je zweryfikować bezpośrednio w systemie.
O kolejnych usługach wdrażanych w ramach Single Window będziemy informować na bieżąco.
Informacje o publikacji
Pierwsza publikacja:
01 wrzesień 2022 15:49
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF