W nawiązaniu do komunikatu z 14.09.2023 r., dotyczącego dowodów pochodzenia wymaganych w kontekście sankcji na wyroby z żelaza i stali, poniżej przekazujemy dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Dokumenty potwierdzające pochodzenie materiałów używanych do produkcji wyrobów z żelaza i stali
Tak, jak to zostało wyjaśnione w komunikacie z 14.09.2023 r., w kontekście sankcji nie istnieje zamknięty katalog dokumentów potwierdzających pochodzenie materiałów używanych do produkcji wyrobów z żelaza i stali, których dotyczą sankcje. Mogą to być różne dokumenty pozwalające na ustalenie, że dane produkty mogą być przywożone do UE, ponieważ nie zostały wytworzone z materiałów pochodzenia rosyjskiego, których użycie nie jest dozwolone.
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej zalecanym dokumentem, który może być uznany za wystarczający dowód pochodzenia żelaza lub stali użytych jako komponenty jest:
- świadectwo MTC - świadectwo badania materiału (ang. material test certificate), znane również jako świadectwo badania zakładu produkcyjnego (ang. mill test certificate).
Biorąc jednak pod uwagę, że uzyskanie świadectw MTC dla każdej przesyłki, szczególnie w początkowym okresie obowiązywania artykułu 3g ust. 1 lit d) rozporządzenia (UE) 833/2014, może być utrudnione, dopuszczalne będzie wykorzystanie jako dowody także innych dokumentów. Mogą to być:
- oświadczenie lub deklaracja, sporządzone przy zachowaniu należytej staranności przez eksportera lub producenta, potwierdzające że przywożony produkt nie zawiera rosyjskiej stali ani żelaza.
Ponadto rodzaj dokumentu może być różny także w zależności od charakteru samego produktu, w szczególności dla produktów finalnych. Dlatego jako dowody mogą być uznawane także faktury, deklaracje dostawcy, korespondencja handlowa, opis produkcji, itp., z których będzie wynikało, że przywożone produkty nie naruszają postanowień art. 3 g ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
W przypadku otrzymania z Komisji Europejskiej nowych wytycznych w tej sprawie, zostaną one niezwłocznie udostępnione organom celnym i przedsiębiorcom.
Wprowadzenie towaru na terytorium Unii Europejskiej przed dniem stosowania sankcji
Zgodnie z art. 12 e rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie:
- Na potrzeby zakazów przywozu towarów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu właściwe organy celne mogą zwolnić towary fizycznie znajdujące się w Unii, jak przewidziano w art. 5 pkt 26 unijnego kodeksu celnego, pod warunkiem że zostały one przedstawione organom celnym zgodnie z art. 134 unijnego kodeksu celnego przed wejściem w życie lub datą rozpoczęcia stosowania odpowiednich zakazów przywozu, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.
- Zezwala się na wszystkie kroki proceduralne niezbędne do zwolnienia odpowiednich towarów, o którym mowa w ust. 1 i 5, zgodnie z unijnym kodeksem celnym.
- Organy celne nie zezwalają na zwolnienie towarów, jeżeli mają uzasadnione podstawy, by podejrzewać obchodzenie przepisów, oraz nie zezwalają na powrotny wywóz danych towarów do Rosji.
- Płatności związane z takimi towarami muszą być zgodne z przepisami i celami niniejszego rozporządzenia, w szczególności z zakazem zakupu, oraz z rozporządzeniem (UE) nr 269/2014.
- Towary fizycznie znajdujące się w Unii i przedstawione organom celnym przed dniem 26 lutego 2023 r., które zatrzymano na podstawie niniejszego rozporządzenia, mogą zostać zwolnione przez organy celne na warunkach przewidzianych w ust. 1, 2, 3 i 4.
Jeśli zatem towar został wprowadzony na terytorium Unii Europejskiej przed dniem rozpoczęcia stosowania sankcji i został przedstawiony organom celnym – zgodnie z ww. przepisem może zostać zwolniony do procedury.
W takiej sytuacji zastosowanie ma kod Y859 – „Do celów zakazów przywozu towarów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu towary znajdujące się fizycznie w Unii mogą zostać zwolnione przez organy celne zgodnie z art. 5 pkt (26) unijnego kodeksu celnego (*12), pod warunkiem że zostały przedstawione organom celnym zgodnie z art. 134 unijnego kodeksu celnego przed wejściem w życie lub datą rozpoczęcia stosowania odpowiednich zakazów przywozu, w zależności od tego, co nastąpi najpóźniej”.
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
01 październik 2023 18:02
Pierwsza publikacja:
28 wrzesień 2023 16:26
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF