Informujemy, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).
Po wdrożeniu systemu NCTS2 PLUS, co aktualnie planowane jest na 8 czerwca 2023 r., możliwość dokonywania przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń lub zgód generalnych zostanie utrzymana, niemniej:
- Przed wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS organ, który wydał decyzję dokona przeglądu oraz weryfikacji decyzji i w przypadku wątpliwości co do prawidłowości stosowania przeładunków lub stwierdzenia podwyższonego ryzyka wystąpienia nieprawidłowości będzie mógł uchylić wydane decyzje w całości lub ograniczyć zakres stosowania decyzji (np. wyłączyć określone kategorie towarów albo kierunki operacji tranzytowych).
- W utrzymanych decyzjach lub w nowo wydawanych decyzjach zostanie określone, że z dniem wdrożenia systemu NCTS2 PLUS posiadacz decyzji, lub inna osoba przez niego upoważniona (np. przewoźnik, osoba korzystająca z procedury tranzytu, nadawca towaru, odbiorca towaru), będzie miał obowiązek każdorazowego przekazywania informacji o fakcie przeładunku do oddziału celnego właściwego dla miejsca tego przeładunku. Informacja taka powinna być przekazywana wiadomością e-mail na adres oddziału celnego i zawierać dane:
- osoby przekazującej informację, w tym jej dane kontaktowe,
- numer pozwolenia na uproszczenia w tranzycie lub numer decyzji w sprawie zgody generalnej na przeładunki w tranzycie,
- numer MRN operacji tranzytowej, jakiej przeładunek dotyczy,
- opis zdarzenia, w tym przyczynę przeładunku,
- adres lokalizacji miejsca przeładunku (ulica i numer, miasto, kod pocztowy), w tym przypadku miejsce określone w pozwoleniu/decyzji,
- czy występują kontenery (numery kontenerów),
- czy występują zamknięcia (numery zamknięć),
- rodzaje środka transportu podlegającego przeładunkowi (ciągnik, naczepa, przyczepa),
- znaki i przynależność państwowa nowego środka transportu (numery rejestracyjne ciągnika, naczepy, przyczepy).
Oddział celny, który otrzyma wiadomość e-mail nt. przeładunku, wprowadzi dane do systemu NCTS2 PLUS w nowej roli w systemie „urząd zdarzenia”. Jeżeli dane od podmiotu będą wystarczające oddział nie będzie przesyłał informacji zwrotnej o udzielonej zgodzie na przeładunek, gdyż uznaje się, że wydane pozwolenia lub zgody generalne uprawniają posiadaczy decyzji do takich czynności. Jeżeli dane w wiadomości od podmiotu nie będą wystarczające oddział celny poprosi podmiot o uzupełnienie danych. Wprowadzone dane w roli „urzędu zdarzenia” będą automatycznie udostępniane w systemie w urzędzie wyjścia (urząd, który otworzył operację tranzytową) i zgłaszającemu (korzystający z procedury tranzytu).
Konieczność wysłania przez podmiot informacji o przeładunku nie wstrzyma możliwości kontynuacji transportu po przeładunku, ale stwierdzony brak informacji lub nagminne wysyłanie informacji wymagających uzupełnienia może stanowić podstawę do uchylenia decyzji.
Uwaga – powyższe zasady dotyczą tylko przeładunków w tranzycie dokonywanych w ramach udzielonych w Polsce pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych. W każdej innej sytuacji wymagane będzie informowanie o przeładunku oddziału celnego właściwego dla miejsca przeładunku w celu uzyskania zgody na przeładunek, z ewentualną obecnością funkcjonariusza i nałożeniem przez niego zamknięć.
Inne warunki wyrażania zgody na przeładunki w tranzycie w ramach pozwoleń na uproszczenia lub zgód generalnych pozostają bez zmian, tj.:
- w trakcie trwania operacji tranzytowych zachodzi konieczność dokonywania przeładunków (specyficzna sytuacja logistyczna), a jednocześnie nie ma wątpliwości odnośnie zapewnienia przez przedsiębiorcę tożsamości towarów. W miejscu przeładunków dokonywana jest konsolidacja przesyłek dedykowanych do różnych klientów - odbiorców: w ramach konsolidacji towar może być przeładowywany na inny środek transportu lub środek transportu pozostaje ten sam tylko następuje doładunek towarów,
- przeładunki mogą dotyczyć tylko operacji w tranzycie w systemie NCTS w transporcie drogowym, niezależnie od tego, czy operacja była otwarta w Polsce lub poza Polską, ale kończących się w Polsce,
- z przeładunków wyłączone są przewozy towarów podlegających kontroli weterynaryjnej z założoną plombą weterynaryjną oraz towarów podlegających kontroli fitosanitarnej z założoną plombą fitosanitarną,
- dodatkowo w ramach pozwoleń - upoważniony odbiorca lub upoważniony nadawca musi posiadać status AEO i mieć uprawnienie do zdejmowania/nakładania zamknięć; ułatwienie może być również stosowane, gdy w operacji tranzytowej pierwotnie nie było nałożonych zamknięć i zamknięcia będą nałożone w miejscu przeładunku,
- dodatkowo w ramach zgód generalnych – możliwe tylko operacjach tranzytowych, w jakich nie zastosowano zamknięć. Wniosek o ułatwienie może złożyć osoba faktycznie zaangażowana w operacje tranzytowe (przewoźnik, spedytor, przeładowca, odbiorca, osoba korzystająca z procedury tranzytu). Wniosek powinien zawierać: opis sytuacji dokonywania przeładunków oraz oświadczenie, że wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za to, aby po dokonanym przeładunku środki przewozowe z ładunkiem nie przekraczały dopuszczalnych norm wagowych. Organem wydającym decyzję w pierwszej instancji jest naczelnik urzędu celno-skarbowego właściwy dla miejsca, gdzie przeładunki miałyby być dokonywane. Decyzja ma charakter bezterminowy, z zastrzeżeniem możliwości jej uchylenia albo cofnięcia, i zastosowanie ma standardowy tryb odwoławczy, gdzie organem drugiej instancji jest dyrektor izby administracji celno-skarbowej.
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
01 luty 2023 14:52
Pierwsza publikacja:
01 luty 2023 14:51
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł, MF