Szanowni Państwo,
1 lutego 2021 roku zostanie uruchomiona nowa Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo Celnych. Oba portale (nowy i dotychczasowy) będą działały równolegle do czasu, aż wszystkie usługi elektroniczne świadczone na dotychczasowym PUESC zostaną przeniesione na nową platformę. Od 1 lutego zakładanie konta, rejestracja osób fizycznych, firm i powiązań będzie możliwa wyłącznie na nowym PUESC.
Z uwagi na konieczność przeprowadzenia prac instalacyjno – integracyjnych, w dniach 29 – 31 stycznia 2021 r. obie platformy zostaną wyłączone w zakresie usługi e-Klient.
Nowa Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo Celnych PUESC
Osoby, które przed 1 lutego 2021 r. nie posiadały konta na PUESC lub będą chciały zmienić zarejestrowane przed tym dniem dane: swoje, firmy lub powiązania osoby (prawnej lub fizycznej) z firmą, będą przekierowane na nowy portal.
Na nowym PUESC będzie można:
- założyć konto i zarejestrować swoje dane;
- zarejestrować firmę na PUESC i/lub w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych oraz otrzymać numer EORI i uzyskać numer REX;
- powiązać się z firmą, aby wysyłać zgłoszenia, deklaracje i inne dokumenty do systemów informatycznych, które nadal będą świadczyły usługi elektroniczne na dotychczasowym PUESC;
- złożyć upoważnienie w formie e-Dokumentu;
- przeglądać wysłane i odebrane wnioski i dokumenty dotyczące rejestracji lub aktualizacji danych.
Dotychczasowy PUESC
Dotychczasowy portal zostanie w użyciu do czasu, aż wszystkie usługi, które obecnie na nim działają, zostaną uruchomione na nowej platformie.
Na portalu https://www.puesc.gov.pl/ nadal będzie można:
- wysyłać zgłoszenia INTRASTAT;
- wysyłać wnioski o wydanie eWIT;
- komunikować się z systemem OSOZ2;
- wysyłać deklaracje do systemu eZefir;
- pobrać taryfę celną;
- odbierać komunikaty z systemu EMCS PL2, e-BT, AIS, AES, Intrastat, SENT.
O uruchomieniu nowych lub przenoszeniu obecnie świadczonych usług elektronicznych na nowy portal, będziemy Państwa informować na bieżąco.
Aby skorzystać z usług oferowanych na dotychczasowym PUESC (adres: https://www.puesc.gov.pl/;):
- osoby, które były zarejestrowane przed 1 lutego 2021r., nie będą musiały podejmować żadnych dodatkowych czynności,
- osoby, które nie posiadają konta na PUESC, po wybraniu polecenia „Utwórz konto" zostaną przekierowane na nowy portal i będą musiały na nim założyć konto.
Zakładanie konta na nowym PUESC
Adres nowego portalu PUESC: https://www-2.puesc.gov.pl .
Aby założyć konto na nowym portalu należy:
- wybrać przycisk „Załóż konto" na nowym portalu lub „Utwórz konto" na portalu dotychczasowym (nastąpi wówczas przekierowanie do strony zakładania konta na nowym portalu),
- wybrać rodzaj rejestracji:
- poziom podstawowy – dla osób, które chcą wysłać deklarację akcyzową lub zarejestrować piec dla celów potwierdzania odbioru oleju opałowego w SENT;
- poziom rozszerzony – dla wszystkich osób, które chcą reprezentować firmę na PUESC, chcą zarejestrować się jako osoba fizyczna zużywająca gaz zwolniony od akcyzy lub uzyskać numer specjalny w celu złożenia wniosku o naruszenie własności intelektualnej.
- wypełniony wniosek podpisać podpisem zaufanym lub kwalifikowanym i wysłać - lub wysłać bez podpisu.
Osoby, które zakładają konto z podstawowym zakresem uprawnień mogą wysłać wniosek niepodpisany i nie będą musiały potwierdzać swoich danych w organie celnym.
Osoby, które zakładają konto z rozszerzonym zakresem uprawnień, muszą się uwierzytelnić w jeden z poniższych sposobów:
- przez podpisanie wniosku podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, lub
- potwierdzając swoje dane osobiście w najbliższym organie celnym
Jeśli osoba, która zakłada konto z podstawowym zakresem uprawnień, podpisze swój wniosek podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, automatycznie otrzyma konto z rozszerzonym zakresem uprawnień.
Po wysłaniu wniosku:
- osoba wnioskująca o konto z podstawowym zakresem uprawnień otrzyma w ciągu kilku minut informację o rejestracji i nadaniu numeru IDSISC. Po synchronizacji danych między portalami, która może trwać do 15 minut, osoba ta będzie mogła zalogować się i korzystać z portalu https://www.puesc.gov.pl/;
- osoba wnioskująca o konto z rozszerzonym zakresem uprawnień, która podpisała wniosek podpisem zaufanym lub kwalifikowanym – otrzyma w ciągu kilku minut informację o rejestracji i nadaniu numeru IDSISC. Po synchronizacji danych między portalami, która może trwać do 15 minut, osoba ta będzie mogła zalogować się i korzystać z portalu https://www.puesc.gov.pl/;
- osoba wnioskująca o konto z rozszerzonym zakresem uprawnień, która wysłała wniosek bez podpisu – otrzyma informację o konieczności potwierdzenia swoich danych w organie celnym (w dni robocze, od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00). Informacja ta będzie dostępna na nowym PUESC w zakładce Mój pulpit>Moje sprawy i dokumenty.
Dopiero po potwierdzeniu prawidłowości danych będzie możliwe korzystanie z usług na PUESC https://www.puesc.gov.pl/.
Uzupełnienie komunikatu
Z uwagi na dużą liczbę pytań o dostępność usług elektronicznych na Portalu PUESC (https://puesc.gov.pl) w trakcie prowadzenia prac związanych z wdrożeniem usługi e-Klient na nowym Portalu PUESC, które są planowane w dniach 29-31 stycznia, uprzejmie informujemy, że trzydniowa przerwa serwisowa dotyczyć będzie wyłącznie działania usługi e-Klient, czyli spowoduje brak możliwości zakładania i dokonywania zmiany danych konta oraz składania i obsługi wniosków dotyczących rejestracji, aktualizacji i dezaktywacji danych osoby fizycznej, danych firmy oraz danych reprezentacji.
W zakresie pozostałych usług nie są planowane przerwy techniczne ani ograniczenia dostępności.
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
27 maj 2022 08:34
Pierwsza publikacja:
29 styczen 2021 19:57