Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że zakończył się pilotaż produkcyjny z wybranymi eksporterami funkcjonalności związanych z automatyzacją obsługi procedury wywozu przesyłek skonteneryzowanych wyprowadzanych z UE przez polskie porty morskie, tj. urzędy celne wyprowadzenia o kodach PL321030, PL322080, PL421030, PL321070.
Automatyzacja procesu dokonywana jest w oparciu o platformę dostarczoną przez Polski PCS Sp. z o.o. (PPCS).
Pozytywne wyniki pilotażu pozwalają na ogólnopolskie udostępnienie tych funkcjonalności od 4 maja 2022 roku wszystkim zainteresowanym eksporterom dokonującym zgłoszeń eksportowych w Polsce.
Podstawowe założenia automatyzacji
Proces biznesowy integracji rozpoczyna się złożeniem komunikatu IE515, w którym będzie podany kod informacji dodatkowej PCS01, wraz ze wskazaniem w polu tekstowym idSISC PPCS (czyli PCS01 z opisem PL701071897800000), co umożliwi odsyłanie komunikatów zwrotnych z systemu AES/ECS2 nie tylko do zgłaszającego, ale także do PPCS. Komunikaty będą odsyłane do PPCS kanałem komunikacyjnym podanym w PDR w słowniku 4003.
W trakcie obsługi operacji wywozowej PPCS na bieżąco aktualizuje w systemach portowych/terminalowych status odprawy celnej kontenera.
Celem skorzystania z automatyzacji eksporterzy zobowiązani są do dokonywania elektronicznego przedstawienia towaru z wykorzystaniem komunikatu IE507 albo IE507B. Co ważne - komunikat ten musi trafiać do systemu AES/ECS2 w odpowiednim momencie, tj. w momencie udostępnienia kontenera na terminalu do ewentualnej kontroli celnej. Platforma PCS udostępnia narzędzia, które pozwalają eksporterowi/jego przedstawicielowi zapoznać się ze statusem obsługi kontenera w systemie terminalowym, tak aby komunikat IE 507 trafił do systemu AES/ECS2 we właściwym momencie.
Możliwość sprawdzenia statusu kontenera
Polski PCS zapewnia możliwość sprawdzenia statusu kontenera (czy jest już w Terminalu Kontenerowym) w celu dokonania prawidłowego przedstawienia towaru za pomocą:
- strony internetowej (sprawdź status kontenera w eksporcie - strona otwiera się w nowym oknie) w okresie od wjazdu na terminal do załadowania na statek; wyszukiwarka prezentuje statusy we wszystkich morskich terminalach kontenerowych (DCT+GCT+BCT+DB PORT) bez konieczności logowania,
- poprzez udostępnienie wytwórcom oprogramowania do zgłoszeń celnych narzędzia w postaci aplikacji do odpytywania o status kontenera wymienionego w zgłoszeniu celnym do wykorzystania przy automatycznym generowaniu komunikatu IE507 o przedstawieniu towaru w urzędzie celnym wyprowadzenia.
Polski PCS we współpracy z klientami pracuje nad dalszym rozwinięciem form wsparcia dla eksportów w zakresie komunikatu IE507, dlatego prosimy o śledzenie strony polskipcs.pl (strona otwiera się w nowym oknie).
Dodatkowo przypominamy, iż sprawdzenie kontenera eksportowego jest także możliwe na stronach Terminali Kontenerowych (strony otwierają się w nowych oknach przeglądarki):
Wszelkie nieprawidłowości związane z przesłaniem komunikatu IE 507 niweczą korzyści związane z automatyzacją procesu, a nawet wprowadzają niepotrzebne zakłócenia procesu obsługi i mogą się spotkać ze stosowną reakcją organu celnego.
Przebieg procesu biznesowego
Przebieg procesu biznesowego uzależniony jest od tego, czy mamy do czynienia z sytuacją UWU = UWA albo UWU <> UWA.
UWU = UWA
Całość operacji odbywa się w urzędzie wywozu, który jest jednocześnie urzędem wyprowadzenia. Po zarejestrowaniu IE515 oraz zwolnieniu towaru do wywozu do PPCS odsyłany jest komunikat IEM529. W tym przypadku nie mają zastosowania komunikaty IE507 i IE525. PPCS po wyprowadzeniu towaru z portu generuje komunikat IE590, który przekazany do AES/ECS2 spowoduje, po zadanym parametrze czasowym, wygenerowanie i przesłanie komunikatu IE599.
UWU <> UWA
Po zarejestrowaniu IE515 oraz zwolnieniu towaru do wywozu do PPCS odsyłany jest komunikat IEM529. Po dotarciu przesyłki do urzędu wyprowadzenia system AES/ECS2 otrzymuje komunikat IE507. Następnie funkcjonariusz decyduje w temacie ewentualnej kontroli celnej. Jeśli z niej zrezygnował lub zakończył ze skutkiem umożliwiającym wyprowadzenie towaru, to generowany i odsyłany jest komunikat IE525.
PPCS po wyprowadzeniu towaru z portu generuje komunikat IE590, który przekazany do AES/ECS2 spowoduje najpierw odesłanie IE518 do UWU, a następnie, po zadanym parametrze czasowym, wygenerowanie i przesłanie komunikatu IE599.
W obu wariantach IE590 może dotyczyć jednego lub wielu MRN. To PPCS odpowiedzialny jest za saldowanie towarów objętych jednym MRN i wysyłać będzie IE590 dopiero, gdy:
- całość towaru objętego jednym MRN zostanie wyprowadzona z UE,
- otrzyma z Kapitanatu Portu potwierdzoną informację o wypłynięciu z portu jednostki transportującej towar objęty MRN.
Mając na uwadze, że opisana powyżej automatyzacja, jak wykazał pilotaż, skutkuje:
- przyspieszeniem i usprawnieniem odpraw w portach morskich,
- automatycznym wygenerowaniem IE599 bez konieczności ingerencji i manualnych czynności funkcjonariusza, co pozwala KAS wykorzystać kadry do innych czynności związanych z obsługą obrotu towarowego w porcie morskim
Krajowa Administracja Skarbowa rekomenduje zastosowanie tego rozwiązania informatycznego i postuluje, aby eksporterzy dostosowali swoje procesy biznesowe do przedstawionego powyżej rozwiązania, które przynosi duże korzyści tak po stronie Klientów KAS, jak i samej administracji.
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
02 styczen 2023 12:31
Pierwsza publikacja:
27 kwiecień 2022 14:52
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF