Newsletter nr Z/89/2021
Zasady wypełniania dokumentów dot. art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług
Szanowni Państwo,
Poniżej przedstawiamy zasady wprowadzania danych dokumentujących dokonanie importu towarów, rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług.
W przypadku gdy miał miejsce import towarów, dokonany zgodnie z art. 33a ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik zobowiązany jest wskazać jako dowód sprzedaży – w części ewidencyjnej pliku JPK VAT – numer zgłoszenia celnego lub deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy, a jako datę wystawienia – datę przyjęcia zgłoszenia celnego albo datę deklaracji importowej.
Mając na uwadze, że zgodnie z art. 19a ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11 oraz, że dług celny powstaje z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego – art. 77 ust. 3 Unijnego Kodeksu Celnego, jak również mając na względzie specyfikę zgłoszeń dokonywanych w tzw. uproszczeniach, podatnik zobowiązany jest do podawania następujących danych:
- w przypadku dokonywania zgłoszeń celnych w formie wpisu do rejestru zgłaszającego:
– numer MRN uzupełniającego zgłoszenia celnego odnoszącego się do wpisu/ wpisów do rejestru dokonanych w miesiącu, za który składana jest deklaracja podatkowa oraz datę przyjęcia tego zgłoszenia. Np., wpis do rejestru został dokonany 5 lipca, zgłoszenie uzupełniające zostało przyjęte 5 sierpnia. Podatnik powinien rozliczyć podatek należny z tytułu importu w deklaracji składanej za miesiąc lipiec, podając nr MRN zgłoszenia uzupełniającego z datą 5 sierpnia.
- w przypadku dokonywania zgłoszeń celnych w formie zgłoszenia uproszczonego:
– numer MRN uproszczonego zgłoszenia celnego oraz datę przyjęcia tego zgłoszenia. Np., zgłoszenie uproszczone zostało przyjęte 5 lipca, a zgłoszenie uzupełniające - 10 sierpnia. Podatnik powinien rozliczyć podatek należny z tytułu importu w deklaracji składanej za miesiąc lipiec, podając numer MRN zgłoszenia uproszczonego z datą 5 lipca.
Nowy krajowy kod informacji dodatkowej
Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.3 z dnia 5 marca 2021 r., w pkt 4.2.20.2. Krajowe kody informacji dodatkowych (str. 186-202) wprowadza się nowy kod:
„UNIM1 – informacja o MRN importowego zgłoszenia celnego, które będzie unieważnione po dokonaniu zwrotu towaru zakupionego w ramach e-commerce, w związku z art. 148 ust. 3 RD”.
Przepis art. 148 ust. 3 RD stanowi, że (cyt.): „Jeżeli towary sprzedane na podstawie umowy zawieranej na odległość, której definicję podano w art. 2 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE (1), zostały dopuszczone do obrotu i są zwracane, zgłoszenie celne zostaje unieważnione po zwolnieniu towarów na uzasadniony wniosek zgłaszającego, jeżeli spełnione zostały następujące warunki:
wniosek złożono w terminie 90 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia celnego;
towary wywieziono, aby zwrócić je na pierwotny adres dostawcy lub na inny adres wskazany przez tego dostawcę”.
Kod UNIM1 ma zastosowanie w zgłoszeniu wywozowym w przypadku towarów objętych obowiązkiem złożenia zgłoszenia wywozowego w systemie AES/ECS2, których wywóz może łączyć się ze zwrotem należności celno-podatkowych.
W zgłoszeniu wywozowym konieczne jest podanie po kodzie informacji dodatkowej UNIM1 numeru MRN unieważnianego zgłoszenia importowego, a jeżeli zgłoszenie było wielopozycyjne i nie wszystkie pozycje będą unieważniane, to należy po MRN podać po ukośniku numer pozycji, a jeżeli unieważnianych pozycji jest więcej niż jedna, to kolejne numery pozycji należy podawać po przecinku.
Przykład:
UNIM1 – 21402010I123456/2,5
Powyższa treść dostępna do pobrania:
Newsletter nr Z_89_2021 - plik pdf (329 KB)
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
27 maj 2022 08:20
Pierwsza publikacja:
22 listopad 2021 15:35
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF