Aby zmienić lub usunąć dane firmy, przygotuj:
- login i hasło do portalu,
- numer IDSISC lub nazwę firmy,
- dane, które zamierzasz zmienić,
- podpis elektroniczny (certyfikat celny, podpis kwalifikowany lub profil zaufany).
Wniosek przed wysłaniem musisz podpisać.
KROK WSTĘPNY
- Załóż konto na PUESC – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.
Uwaga! Wybierz „ROZSZERZONY ZAKRES UPRAWNIEŃ”.
Podczas rejestracji w zakładce „CEL REJESTRACJI” wybierz opcję:
„Chcę powiązać się z firmą, żeby wysyłać:
- zgłoszenia celne,
- Intrastat,
- deklaracje akcyzowe,
- zgłoszenia SENT,
- e-DD,
- wnioski i inne dokumenty.”
Podpisz wniosek rejestracyjny. Jeśli wyślesz niepodpisany wniosek, będziesz musiał osobiście potwierdzić swoją tożsamość.
- Przypadek zmiany danych podmiotu.
Powiąż osobę z firmą – sprawdź, jak to zrobić w usłudze Powiąż reprezentanta z firmą.
Pamiętaj!
Aby móc dokonać zmian danych podmiotu, musisz nadać sobie uprawnienie rozszerzone: Aktualizacja danych podmiotu.
Z upoważnienia udzielonego pełnomocnikowi lub z oświadczenia złożonego przez pracodawcę dla pracownika musi jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik/pracownik posiada uprawnienie rozszerzone „Aktualizacja danych podmiotu".
Jeżeli jesteś właścicielem podmiotu, tj. prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą lub jesteś uprawniony do samodzielnej reprezentacji podmiotu (na podstawie zapisów w KRS lub w umowie spółki cywilnej), nie musisz przedstawiać upoważnienia, zakres reprezentacji wskazujesz we wniosku.
- Przypadek usunięcia danych podmiotu.
Dane firmy może usunąć osoba uprawniona do jego reprezentowania, ale nie musi być powiązana z firmą. Wniosek dostępny jest po zalogowaniu jako osoba fizyczna.
KROK 0
Zaloguj się na PUESC.
KROK 1
Wypełnij formularz wniosku
Aktualizacja danych firmy
- Wybierz kontekst firmy, której dane chcesz zmienić:
- wybierz w pierwszym powiązaniu firmę, której dane chcesz zmienić.
Jeśli jesteś pracownikiem agencji celnej:
- wybierz w pierwszym powiązaniu firmę, np. agencję celną, z którą jesteś powiązany,
- wybierz w drugim powiązaniu firmę, z którą powiązana jest twoja agencja celna.
- Wybierz formularz WRP0002 Aktualizacja danych firmy [SZPROT].
- Wypełnij formularz.
Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
Dezaktywacja Podmiotu
Uwaga! Formularz jest dostępny dla wszystkich. Wypełnienie go nie wymaga posiadania specjalnego uprawnienia rozszerzonego względem podmiotu jak w przypadku aktualizacji podmiotu.
- Wybierz na PUESC formularz WRP0003 Dezaktywacja danych firmy [SZPROT]
- Wypełnij formularz.
Skorzystaj z podpowiedzi przypisanych do niektórych pól formularza – znajdziesz je, klikając w ikonę (przycisk) „i”.
- Wygeneruj dokument (wniosek) i przejdź do zakładki
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
KROK 2
Podpisz wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i podpisz wniosek.
Możesz to zrobić na 3 sposoby:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- zaawansowanym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
- podpisem zaufanym składanym za pomocą profilu zaufanego.
KROK 3
Wyślij wniosek
W zakładce
Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
zaznacz i wyślij wniosek.
KROK 4
Odbierz UPO
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
i sprawdź, czy otrzymałeś UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru z przyjęciem do przetwarzania).
UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej. Wysłany przez ciebie wniosek będzie obsługiwany w systemie
Dopóki nie obsłużymy twojego wniosku, sprawa w zakładce
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy
będzie miała status „w toku”.
UWAGA! Wysłany przez ciebie wniosek będzie weryfikowany w systemie. Może to potrwać kilka dni.
KROK 5
Odbierz potwierdzenie aktualizacji danych podmiotu lub potwierdzenie dezaktywacji podmiotu
Przejdź do zakładki
Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
Sprawdź, czy otrzymałeś dokument:
- Potwierdzenie aktualizacji danych podmiotu lub
- Potwierdzenie dezaktywacji podmiotu.
Zapoznaj się z nim – zaznacz go i wybierz „Podgląd dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd załączników”.
UWAGA! Potwierdzenie otrzymasz dopiero po zakończeniu obsługi wniosku przez prowadzącego.
Jeżeli wniosek z jakichś powodów nie może zostać zakończony przez prowadzącego sprawę, w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Sprawy pojawi się dokument „Informacja o konieczności uzupełnienia braków”. Zapoznaj się z nim - zaznacz go i wybierz „Podgląd Dokumentu”, a następnie zakładkę „Podgląd Załączników”. Dostarcz brakujące dokumenty zgodnie z treścią pisma.
Sprawa zostanie zakończona po uzupełnieniu braków we wniosku.