Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w ramach realizowanego etapowego wdrożenia systemu PKWD-Single Window 19 września 2022 roku od godz. 7.00 planowane jest uruchomienie integracji z unijnym systemem CERTEX.
Umożliwi to automatyczną walidację oraz bilansowanie - w procesie obsługi zgłoszeń celnych towarów - niektórych dokumentów wymaganych na podstawie przepisów UE (świadectw, pozwoleń), wydawanych przez właściwe organy w systemach UE, np. w systemie TRACES.NT.
Co dokładnie będzie przedmiotem wdrożenia
- W przypadku systemu AIS/IMPORT komunikacja z CERTEX umożliwi automatyczną walidację dokumentów wymaganych o kodach:
- C678 (CHED-D, tzw. sanitarny) - wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący paszy i żywności niepochodzącej od zwierząt (określony w części 2 sekcja D załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 (Dz.U. L 261)),
- C085 (CHED-PP, tzw. fitosanitarny) - wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący roślin i produktów roślinnych (określony w części 2 sekcja C załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 (Dz.U. L 261)),
- L100 (ODS-Import) - pozwolenie importowe „substancje kontrolowane” (ozon), wydane przez Komisję Europejską.
W celu zapewnienia prawidłowej komunikacji z systemem CERTEX, zgłaszając w systemie AIS/IMPORT towary, dla których istnieje obowiązek zadeklarowania któregoś z powyższych dokumentów, należy przestrzegać poniższych zasad:
- Wysyłając zgłoszenie celne, w polu 44 należy wpisać właściwy kod oraz prawidłowy numer dokumentu wymaganego (np. C678 – CHEDD.BE.2020.0000867, L100 – IMP-JE88-IFDS-2021-00044720).
- W pozycji towarowej należy zawsze podać masę netto, która zawsze jest wyrażona w kilogramach bez podawania w zgłoszeniu kodu jednostki miary, a jeśli kod towarowy wymaga podania ilości towaru w uzupełniającej jednostce miary (UJM), należy również podać ilość towaru w UJM.
- W przypadku gdy na jednej pozycji towarowej występuje więcej niż jeden dokument wymagany o tym samym kodzie (np. dwa certyfikaty CHED-PP), dodatkowo należy wprowadzić ilość towaru (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) oraz jednostkę miary (Towar/DokumentWymagany/@JednostkaMiary) dla każdego z dokumentów wymaganych. Suma ilości towarów wyrażonych w kilogramach dla poszczególnych dokumentów wymaganych podanych w atrybucie Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru nie może być różna od masy netto podanej na pozycji towarowej. Jeżeli natomiast ilość towaru dla danego kodu dokumentu na jednej pozycji towarowej wyrażona jest w uzupełniającej jednostce miary, to suma ilości towarów podanych w atrybucie Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru nie może być różna od sumy ilości podanej w atrybucie /Towar/@IloscTowaruWUzupelniajacejJM.
- Deklarując ilość towaru na poziomie dokumentów wymaganych, należy zachować jednolitą jednostkę miary. Dla towarów, gdzie system ISZTAR4 wymaga zadeklarowania ilości w UJM, na poziomie dokumentu wymaganego należy podać jednostkę miary taką samą jak dla UJM. W pozostałych przypadkach wymagane jest podanie ilości w kilogramach.
- W przypadku gdy na pozycji towarowej występuje tylko jeden dokument wymagany, można wprowadzić ilość towaru (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) oraz jednostkę miary (Towar/DokumentWymagany/@JednostkaMiary) dla tego dokumentu wymaganego.
- Ilość towaru podana w zgłoszeniu na poziomie dokumentu wymaganego (Towar/DokumentWymagany/@IloscTowaru) jest ilością, którą zgłaszający chce odprawić. Nie zawsze jest to całkowita ilość, na którą został wystawiony ten dokument wymagany. Należy wpisywać tylko taką ilość towaru, która z danego dokumentu wymaganego ma zostać przy danej pozycji towarowej zbilansowana.
- W polu „Uwagi” (dostępnym dla dokumentu wymaganego) należy zadeklarować numer pozycji w ramach tego dokumentu wymaganego (maksymalnie trzycyfrowy). Jeżeli w dokumencie wymaganym nie ma numerów pozycji ponieważ jest jeden towar, to w zgłoszeniu w polu „Uwagi” należy wpisać „1”.
Reguły walidacyjne związane z treścią newslettera, które zostaną wprowadzone od 19 września 2022 roku w AIS/IMPORT, zostały opublikowane na PUESC w dokumencie „AIS Pytania i odpowiedzi FAQ”.
Na podstawie prawidłowo zadeklarowanych w zgłoszeniu celnym danych nastąpi automatyczne sprawdzenie przez CERTEX:
- czy deklarowany dokument wymagany został zatwierdzony przez właściwy organ we właściwym systemie unijnym,
- czy jest ważny,
- czy ilość towaru, na którą został wydany pozwala na dopuszczenie towaru do obrotu.
Ilość towaru objęta zgłoszeniem celnym zostanie automatycznie odsaldowana z dokumentu wymaganego we właściwym źródłowym systemie UE (np. w systemie TRACES.NT). W sytuacji gdy po sprawdzeniu przez CERTEX okaże się, że dostępna ilość towaru na dokumencie wymaganym jest niewystarczająca na dopuszczenie towaru do obrotu, funkcjonariusz obsługujący zgłoszenie otrzyma stosowną informację w systemie AIS/IMPORT. Na jej podstawie podejmie weryfikację zgłoszenia w zakresie dokumentów wymaganych, co może przełożyć się na konieczność dostarczenia dokumentu do urzędu celno-skarbowego.
- W przypadku systemu AES/ECS2 komunikacja z CERTEX umożliwi od 19 września 2022 roku od godz. 7.00 automatyczną walidację dokumentu wymaganego o kodzie E013 (ODS-Export), tj. licencji na wywóz substancji kontrolowanych (ozon), wydawanej przez Komisję Europejską.
W celu zapewnienia prawidłowej komunikacji z systemem CERTEX, zgłaszając w systemie AES/ECS2 towary, dla których istnieje obowiązek zadeklarowania dokumentu E013, należy pamiętać, aby w polu 44 wpisać właściwy kod oraz prawidłowy numer dokumentu wymaganego (np. E013 – EXP-JE88-EPEA-2021-00044738).
Na powyższą okoliczność zostanie wprowadzona w AES/ECS2 reguła walidacyjna, która zacznie obowiązywać od 19 września 2022 roku. Będzie ona skutkować odrzucaniem zgłoszeń, w których dla kodu E013 nie podano numeru dokumentu wymaganego o poprawnej strukturze.
Informacje o publikacji
Ostatnia aktualizacja:
02 styczen 2023 12:31
Pierwsza publikacja:
01 wrzesień 2022 15:40
Komórka odpowiedzialna: Departament Ceł MF