ZSOG CAIFS II – Zintegrowany System Obsługi Granicy CAIFS II, wyodrębniony w 2013 r. ze Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa dla Obiektów Granicznych Administracji Celnej CAIFS II.
Głównym założeniem funkcjonowania Systemu jest wspomaganie kontroli na granicy zewnętrznej Unii Europejskiej, a także zapobieganie nadużyciom, przestępstwom
i wykroczeniom skarbowym (finansowym) poprzez:
- Prowadzenie ciągłej, zautomatyzowanej identyfikacji i monitoringu osób, pojazdów, środków transportu i pociągów w ruchu towarowym i osobowym w międzynarodowym transporcie drogowym oraz w ruchu towarowym w międzynarodowym towarowym transporcie kolejowym oraz identyfikacja potencjalnie podejrzanych obiektów w czasie rzeczywistym.
- Zapewnienie ścieżki postępowania z podejrzanym obiektem.
- Utworzenie i ciągłe uzupełnianie bazy danych dla celów analizy ryzyka, powtórnej kontroli celnej oraz statystycznych.
- Zapewnienie wymiany informacji z zewnętrznymi bazami danych w celu uzyskania informacji analitycznych.
- Dostarczenie mechanizmów i narzędzi do celów analizy ryzyka i modułu selektywnej kontroli celnej.
System funkcjonuje w wybranych jednostkach Ministerstwa Finansów obejmując swoim zasięgiem całą hierarchię organizacji Krajowej Administracji Skarbowej, tj. Ministerstwo Finansów, Izby Administracji Skarbowej, Urzędy Celno-Skarbowe oraz Oddziały Celne graniczne i umożliwia:
-
Wspomaganie odpraw celnych i kontrolę ruchu na przejściach granicznych
i wspomaganie kontroli wewnątrz kraju. - Rejestrację osób, pojazdów, środków transportu i pociągów, a także innych zdarzeń na przejściach granicznych i wewnątrz kraju.
- Pozyskiwanie i wymianę informacji na temat obiektów rejestrowanych w Systemie.
- Wspomaganie tworzenia i zarządzania zastrzeżeniami dla obiektów rejestrowanych w Systemie.
W skład ZSOG CAIFS II wchodzą następujące podsystemy:
- SKR - główny podsystemem ZSOG CAIFS II. Stanowi on warstwę centralną i regionalną dla pozostałych podsystemów. W ramach podsystemu SKR funkcjonują: centralna baza danych, do której przekazywane są dane z podsystemów warstwy lokalnej, regionalne bazy danych stanowiące kopię centralnej bazy danych oraz aplikacja SKR udostępniająca moduły: administracji, analizy ryzyka, raportowania oraz zapewnia dostęp do dokumentacji użytkownika,
- SOC-O, SOC-T, SOC-P, SOC-K, SOC-M - podsystemy warstwy lokalnej. Pomiędzy nimi i warstwą centralną zachodzi wymiana danych o zdarzeniach, konfiguracji, hasłach i alarmach,
- SKR-Flota - podsystem warstwy centralnej i służący do zarządzania flotą pojazdów WZP,
- ARTR - jest podsystemem warstwy lokalnej przystosowanym do specyfiki przejść terminalowych,
- eBooking TRUCK (eBT) – pilotażowa wersja podsystemu, udostępniająca klientom biznesowym funkcjonalność umożliwiającą dokonywanie elektronicznych rezerwacji terminu granicznej obsługi wywozowej na przejściu granicznym w Grzechotkach oraz na przejściu granicznym w Kukurykach (Terminal Samochodowy w Koroszczynie).
KONTAKT |
![]() |
KOMUNIKATY
05.10.2015r. Usługa e-Booking TRUCK już dostępna!
Uprzejmie informujemy, że 5 października 2015 r. uruchomiliśmy nową usługę o nazwie e-Booking TRUCK. Usługa umożliwia dokonanie rezerwacji terminu granicznej obsługi wywozowej. Jej adresatami są przedsiębiorcy operujący w obszarze wymiany towarowej z krajami trzecimi, w szczególności przewoźnicy i kierowcy wykonujących międzynarodowy transport drogowy. Z racji wdrożenia wersji pilotażowej, możliwość dokonywania rezerwacji ograniczona jest do dwóch oddziałów celnych - w Grzechotkach (granica polsko-rosyjska) i Koroszczynie (granica polsko-białoruska). Bardziej szczegółowe informacje pod adresem www.e-booking.gov.pl.
Serdecznie zapraszamy do korzystania.