SENT Obowiązek uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC

KOMUNIKAT

 

O  OBOWIĄZKU UZYSKANIA

ZAAWANSOWANEGO POZIOMU DOSTĘPU DO PUESC

przez:

  • podmioty wysyłające i podmioty odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT;
  • podmioty odbierające, które uzupełniają zgłoszenia w rejestrze SENT o informację o odbiorze towaru.

 

Obowiązek ten nie dotyczy przewoźników!

 

Ministerstwo Finansów uprzejmie przypomina, że rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2019 r. poz. 1418), dla podmiotów odbierających i podmiotów wysyłających, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) poprzez podanie, oprócz loginu i hasła również tzw. Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

 

Obowiązek dotyczy:

  • od 1 maja 2019 r. podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT (SENT_100 lub SENT_200);
  • od 1 lutego 2020 r. podmiotów odbierających, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru (zamykają zgłoszenie w SENT_100 lub SENT_200).

 

Otrzymanie Id SISC podmiotu wiąże się z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC i wymaga złożenia odpowiednich wniosków (eFormularzy) korzystając z usługi „e-Klient" (link do eFormularzy). 

Ministerstwo Finansów prosi wyżej wymienione podmioty o niezwlekanie ze składaniem tych wniosków. Wcześniejsze, sukcesywne składanie wniosków umożliwi Krajowej Administracji Skarbowej na sprawną ich rejestrację, a podmiotom gospodarczym zapewni właściwe wykonywanie obowiązków w zakresie uwierzytelniania.

 

W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba fizyczna (np. właściciel firmy, organ spółki, pracownik firmy/spółki upoważniony przez właściciela/organ spółki lub inna upoważniona osoba), która ma już założone konto na PUESC (podstawowy poziom dostępu), powinna złożyć kolejno wnioski (eFormularze):

  • rejestracja/aktualizacja danych osoby fizycznej – spowoduje nadanie Id SISC osobie fizycznej;
  • rejestracja/aktualizacja danych podmiotu – spowoduje nadanie Id SISC podmiotowi;
  • rejestracja/aktualizacja reprezentacji – spowoduje rejestrację osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków podpisanych profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym trwa krócej, ponieważ nie jest wymagane osobiste stawiennictwo wnioskodawcy w urzędzie celno-skarbowym lub oddziale celnym w celu weryfikacji  tożsamości.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków o rejestrację/aktualizację danych podmiotu oraz o rejestrację/aktualizację reprezentacji nie wymaga posiadania stosownego pełnomocnictwa i opłaty skarbowej  i trwa krócej, jeżeli złoży go osoba umocowana do samodzielnej reprezentacji podmiotu w KRS, CEIDG, umowie spółki itp.

 

Pozostałe osoby, które mają być zarejestrowane jako reprezentanci podmiotu zobowiązane są do posiadania pełnomocnictwa w formie papierowej lub elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym mocodawcy. Pełnomocnictwa należy niezwłocznie dostarczyć do Wydziału Centralna Rejestracja IAS w Poznaniu (link).

Pełnomocnictwo powinno uprawniać do wykonywania czynności określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tj.:

  • przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania;
  • rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.

 

W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

 

Szczegółowe informacje dotyczące usługi „e-Klient" zawarte są w „e-Klient - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego" (link do instrukcji).

 

Informacje o tym, jak założyć profil zaufany dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany


Komunikaty

history image Przerwa techniczna dla AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS, AIS/INTRASTAT

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 18.01.2021 r. (poniedziałek) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image Komunikat o czasowej aktywacji EORI GB

Informujemy, że w przypadku konieczności złożenia w bieżącym roku zgłoszenia uzupełniającego w procedurze uproszczonej do wpisu do rejestru zgłaszającego lub do zgłoszenia uproszczonego dokonanego...

history image K O M U N I K A T dla podmiotów sprzedających lub zużywających paliwa opałowe

Ministerstwo Finansów uprzejmie ponownie przypomina, że jednym z warunków stosowania obniżonych stawek akcyzy w odniesieniu do sprzedawanych paliw opałowych jest uzupełnienie przez odbiorcę...

history image Komunikat o braku możliwości od 1 października 2020 r. dokonywania zgłoszeń SENT z konta o podstawowym poziomie dostępu i bez rejestracji w obszarze SENT

KOMUNIKAT informujący o planowanym wprowadzeniu z dniem 1 października 2020 r. automatycznej weryfikacji dokonywania ZGŁOSZEŃ do rejestru SENT z zaawansowanego poziomu dostępu do SISC ...

history image KOMUNIKAT o możliwości sprawdzenia swoich danych w Centralnej Ewidencji Kierowców

W związku z wejściem w życie od dnia 5 grudnia 2020 r. przepisów ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U., poz. 1517), które umożliwią kierowcom ...
Wyświetlanie 1 - 5 z 9 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 2

ARCHIWUM KOMUNIKATÓW

history image Przerwa w dostępie do systemu unijnego UCC INF STP.

Uprzejmie informujemy, że w dniu 14.01.2021 r. (czwartek) od godz. 18:00 do godz. 21:00 będą...

history image AIS/INTRASTAT - prace administracyjne w dniu 15.01.2021 r.

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, iż w dniu 15.01.2021 r. (piątek) od godz. 06:45...

history image Prace administracyjne w systemach AES/AIS w dniu 12.01.2021

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 06:45 do godz. 08:45 będą...

history image ZEFIR2 – utrudnienia w przyjmowaniu deklaracji w dniach 3 stycznia

W związku z pracami serwisowymi i przerwą w dostępie do usługi SeRCe od godziny 8:00 do...

history image Przerwa w nadawaniu numeru EORI w dniach 28-31.12.2020

Informujemy, że w związku z przygotowaniem systemów Unii Europejskiej do brexit, w dniach ...
Wyświetlanie 1 - 5 z 199 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 40