Usługa „e-Tranzyt" jest jedną z usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC). Pozwala ona na obsługę operacji tranzytowych w systemie NCTS2.

Usługa jest świadczona przez system NCTS2 w procesach obsługiwanych przez systemy ECIP/SEAP PL, SZPROT, PDR PL/UE, PKI, OSOZ2, AES, AIS, ISZTAR4, MCA.

W dniu 30.03.2016 została uruchomiona usługa e-Tranzyt, działająca w oparciu o system NCTS2. Obsługa wszystkich operacji tranzytowych realizowana dotychczas przez system NCTS została przejęta przez system NCTS2.
Wsparcie dla użytkowników systemu realizowane jest przez komórkę wsparcia Help Desk dla systemu NCTS, poprzez kontakt telefoniczny pod numerem +48 42 638 8017 oraz email
helpdesk@ncts-centrum.mofnet.gov.pl.

Dla kogo?
Usługa e-Tranzyt umożliwia przedsiębiorcom składanie elektronicznych zgłoszeń do procedury wspólnotowego/wspólnego tranzytu i tranzytu z zastosowaniem karnetu TIR oraz obsługę operacji tranzytowych. Dane o operacji tranzytowej są wymieniane w czasie rzeczywistym przy użyciu komunikatów przesyłanych pomiędzy urzędami celnymi oraz pomiędzy urzędami celnymi i przedsiębiorcami. System NCTS2 jest krajową częścią systemu NCTS, który został wdrożony w państwach Unii Europejskiej i w państwach – stronach Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej. Stosowanie systemu jest obowiązkowe w przypadku przemieszczania towarów o statusie nieunijnym oraz dla wszystkich towarów w ramach karnetu TIR.

Jakie daje korzyści?
Usługa e-Tranzyt usprawnia zarządzanie i kontrolę nad przebiegiem procedury tranzytu, zapewnia wcześniejsze zakończenie operacji tranzytowej i szybsze zwolnienie gwarancji zabezpieczającej przesyłkę.Usługa zapewnia przedsiębiorcom szereg korzyści:

  • szybszą odprawę celną dzięki elektronicznej komunikacji w czasie rzeczywistym między urzędami celnymi państw uczestniczących w przewozie tranzytowym;
  • wcześniejsze zakończenie operacji tranzytowej, szybsze zwolnienie gwarancji zabezpieczającej towary, przekładające się na większą płynność finansową przedsiębiorstwa;
  • zmniejszenie kosztów zasobów niezbędnych do obsługi procedur celnych;
  • przejrzystość informacji dotyczącej towarów i zgłoszeń tranzytowych;
  • wspomaganie procedur uproszczonych w tranzycie (upoważniony nadawca/upoważniony odbiorca).

 

Wsparcie dla przedsiębiorców i funkcjonariuszy korzystających z usługi e-Tranzyt realizowane jest przez Komórkę Wsparcia Help Desk dla systemu NCTS:

tel: +48 42 6388017
fax: +48 42 6388050

 

Aktualności

history image 14.11.2016 Nowa wersja instrukcji dla przedsiębiorców.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że od dnia 14.11.2016 r. obowiązuje wersja 2.01 „Instrukcji dla przedsiębiorców dotycząca realizacji usługi e-Tranzyt (operacje tranzytu...

history image 28.04.2016 Nowa instrukcja dla przedsiębiorców dotycząca realizacji usługi e-Tranzyt

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w części Katalog e-usług/e-Tranzyt została opublikowana wersja 2.0 „Instrukcji dla przedsiębiorców dotyczącej realizacji usługi e-Tranzyt (operacje...

history image 31.03.2016 Ogólnopolskie uruchomienie produkcyjne systemu NCTS2

Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 30.03.2016r. została uruchomiona produkcyjnie usługa e-Tranzyt, działająca w oparciu o system NCTS2. Obsługa wszystkich operacji tranzytowych...

history image 20.11.2015r. Start pilota systemu NCTS2 w dniu 23.11.2015r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w ostatniej dekadzie listopada br. planowane jest rozpoczęcie pilotażu obsługi tranzytu w systemie NCTS2 . Ze względu na fakt, że w przypadku...