Usługa e-ICS

Usługa e-ICS jest usługą realizowaną  za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo – Celnych (PUESC).

Składają się na nią procesy świadczone przezsystem AIS/ICS (uruchomiony w dniu 16 sierpnia 2016 r.), który realizuje ją we współpracy z systemami: ECIP/SEAP PL, PDR PL/UE, PKI, MCA, AES/Walidator, ZISAR, Help Desk
 

System AIS/ICS świadczy  usługę umożliwiającą przedsiębiorcom realizację zadań wynikających z unijnych przepisów prawa celnego, które przewidują obowiązek elektronicznego przesyłania przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej (UE) z krajów trzecich. Przywozowe deklaracje skrócone (PDS) zawierają tzw. „dane bezpieczeństwa", które przesyłane są do granicznych urzędów celno - skarbowych, przed wprowadzeniem towarów na obszar celny UE. Służą one organom celnym do przeprowadzenia analizy ryzyka przede wszystkim pod kątem bezpieczeństwa oraz do właściwego stosowania kontroli celnych.

Oprócz elektronicznej wymiany komunikatów pomiędzy przedsiębiorcą a organem celnym  w zakresie tzw. „danych bezpieczeństwa", system AIS/ICS umożliwia także wymianę komunikatów pomiędzy organami celnymi na poziomie unijnym o wynikach analizy ryzyka oraz obejmuje obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu wprowadzenia na obszar celny UE oraz o przedstawieniu towaru w pierwszym i kolejnym urzędzie wprowadzenia na terytorium UE.

Warunki i zasady  komunikacji

W ramach usługi e-Import komunikacja pomiędzy Klientem SISC a systemem AIS/ICS realizowana jest za pośrednictwem komponentu ECIP/SEAP. Aby komunikacja mogła sprawnie przebiegać, muszą być spełnione określone warunki:

  • rejestracja podmiotu w SISC
  • dysponowanie prze Klienta aktywnym kontem na PUESC i
  • posługiwanie się ważnym podpisem elektronicznym.

Kwestie dostępu Klientów do usług elektronicznych świadczonych przez SISC zostały szczegółowo przedstawione w dokumencie opisującym zasady rejestracji w ramach usługi „e-Klient".

Klient, po spełnieniu warunków umożliwiających dostęp do Systemu AIS/ICS, będzie mógł przesyłać komunikaty trzema kanałami komunikacyjnymi:

Korzyści  z wdrożenia usługi

Przywozowe deklaracje skrócone są wykorzystywane do przeprowadzania przez organy celne analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich UE kryteria i standardy. Dzięki zharmonizowaniu zakresu danych zawartych w przywozowych deklaracjach skróconych, zapewniona jest wspólna podstawa dla analizy ryzyka w UE. W efekcie prowadzi to do zapewnienia szybszych i lepiej ukierunkowanych kontroli celnych.

KOMUNIKATY

history image Prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu AIS/IMPORT.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 17.06.2021 r. (czwartek) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu AIS/IMPORT ...

history image Przerwa w dostępie do Systemów AIS/IMPORT, AIS/ICS, AES/ECS2, AES/STATUS

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, iż w dniu 5.05.2021r. (środa) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów:...

history image Awaria Systemu AIS - aktualizacja

Szanowni Państwo Uprzejmie informujemy, iż w dniu dzisiejszym tj. 11 marca 2021r. (czwartek) w związku z problemami technicznymi Systemu AIS/IMPORT, mogą występować ogólnopolskie utrudnienia...

history image Przerwa techniczna dla AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS, AIS/INTRASTAT

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 18.01.2021 r. (poniedziałek) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image AIS/INTRASTAT - prace administracyjne w dniu 15.01.2021 r.

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, iż w dniu 15.01.2021 r. (piątek) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu...

history image Prace administracyjne w systemach AES/AIS w dniu 12.01.2021

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 12.01.2021 r. (wtorek) od godz. 06:45 do godz. 08:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image Przerwa w dostępie do AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS, AIS/INTRASTAT

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 17.11.2020 r. (wtorek) od godz. 06:00 do godz. 07:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla systemów:  AES/ECS2,...

history image Przerwa w działaniu systemów AES/AIS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu dzisiejszym tj. 19 października 2020r. (poniedziałek) w związku z problemami technicznymi Systemu PKI odpowiedzialnego za podpis elektroniczny, w usługach...

history image Przerwa w dostępie do Systemu AIS/IMPORT

Uprzejmie informujemy iż w dniu 08.09.2020 r. (wtorek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu AIS/IMPORT. W związku z...

history image Przerwa w dostępie do AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS, AIS/INTRASTAT

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 01.09.2020 r. (wtorek) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image Prace techniczne dnia 28.07.2020 w systemach AES/AIS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 28.07.2020 r. (wtorek) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

AKTUALNOŚCI

23.03.2016 Przesunięcie daty ogólnopolskiego uruchomienia AIS/INTRASTAT

W nawiązaniu do informacji przekazanych Państwu w Newsletterze nr 01/2016 z dnia 12.02.2016 r. uprzejmie informujemy, że z uwagi na występujące problemy z ustabilizowaniem warstwy infrastrukturalnej systemu, a także kierowane do nas prośby o wydłużenie okresu działania usługi e-INTRASTAT w formie uruchomienia pilotażowego w związku z sygnalizowaną przez wielu respondentów potrzebą wydłużenia okresu niezbędnego na dostosowanie dedykowanych systemów lub aplikacji do działania w nowych warunkach, podjęta została decyzja o przesunięciu uruchomienia produkcyjnego usługi –

 

obecnie planowanym terminem jest 01.06.2016r.

 

Ostateczne potwierdzenie uruchomienia usługi w ww. terminie zostanie Państwu przekazane w dniu 25.05.2016 r.

 

Do tego czasu będzie kontynuowany pilotaż. Szczegółowe zasady warunków przystąpienia oraz zasad jego realizacji wskazane zostały w ww. Newsletterze. Do udziału w pilotażu Ministerstwo Finansów gorąco zachęca. Dzięki Państwa zaangażowaniu, możliwe będzie zarówno dopracowanie szczegółów działania nowego systemu, jak i zidentyfikowanie błędów w działaniu systemu, których dotychczas nie zdiagnozowano. Ponadto udział w pilotażu pozwoli Państwu przygotować się do korzystania z nowego systemu informatycznego umożliwiającego dokonywanie zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej.