Usługa e-Eksport

Usługa e-Eksport jest usługą publiczną realizowaną  przez Krajową Administrację Skarbową za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Usługa jest świadczona przez System AES, współpracujący z innymi systemami: ECIP/SEAP, EMCS2 PL, ISZTAR4, SZPROT, PDR PL/UE, PKI, MCA, ZISAR, NCTS2.  

Usługa e-Eksport umożliwia elektroniczną obsługę operacji wywozowych. Przesyłanie zgłoszeń/deklaracji  oraz wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi urzędami na terenie Unii Europejskiej odbywa się drogą elektroniczną.

Warunki i zasady  komunikacji.

W ramach usługi e-Eksport komunikacja pomiędzy podmiotami a Systemem AES realizowana jest za pośrednictwem komponentu ECIP/SEAP i Komunikator BCP. Aby komunikacja mogła sprawnie przebiegać, podmiot musi spełnić określone warunki:

  • zarejestrowany w SISC
  • posiada aktywne konto na PUESC
  • posługuje się ważnym podpisem elektronicznym.

Kwestie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez SISC zostały szczegółowo przedstawione w dokumencie opisującym zasady rejestracji w ramach usługi e-Klient.
Po spełnieniu warunków umożliwiających dostęp do Systemu AES, podmiot będzie mógł przesyłać zgłoszenia/deklaracje czterema kanałami komunikacyjnymi:

  • PUESC
  • webservice
  • e-mail
  • usługi Komunikatora BCP


Korzyści  z wdrożenia usługi.

Wdrożenie usługi e-Eksport wiąże się z korzyściami dla przedsiębiorców, gdyż usprawnia procesy biznesowe w wywozie m.in. poprzez:

  • interfejs z systemami teleinformatycznymi innych organów państwowych, jako działanie w ramach Projektu Single Window,
  • interfejs z systemem NCTS2, w celu usprawnienia obiegu informacji w procedurze wyprowadzenia towaru poza obszar celny UE,
  • możliwość przedstawienia towaru w innym urzędzie celno-skarbowym niż urząd złożenia zgłoszenia wywozowego- odprawa scentralizowana w ramach kraju,
  • wprowadzenie elektronicznego przedstawienia towaru dla zgłoszenia uproszczonego w  procedurze uproszczonej realizowanej w miejscu uznanym.
Natomiast Krajowa Administracja Skarbowa, wraz z usługą e-Eksport, dostaje innowacyjne narzędzie informatyczne pozwalające na skuteczne zwalczanie patologii występujących w obszarze związanym z wyprowadzaniem towarów z obszaru celnego Unii Europejskiej.

KOMUNIKATY

history image Prace administracyjne w środowisku produkcyjnym Komunikatora BCP

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 19.08.2019 r. (poniedziałek) od godz. 06:45 do godz. 07:30 będą prowadzone prace administracyjne w środowisku produkcyjnym Komunikatora BCP. W związku z powyższym...

history image Niedostępność systemów: AES/ECS2, AIS/IMPORT, AIS/ICS, ZEFIR2 w dniu 08.06.2019

Uprzejmie informujemy, że w związku z koniecznością wykonania prac administracyjnych na środowisku ISZTAR4 będą niedostępne systemy: AES/ECS2, AIS/IMPORT, AIS/ICS, ZEFIR2 w dniu 08.06.2019...

history image Niedostepność komponentu komunikacyjnego BCP

Uprzejmie informujemy, że w związku z koniecznością wykonania prac administracyjnych na środowisku produkcyjnym, komponent komunikacyjny AES/Komunikator BCP będzie niedostępny w dniu ...

history image Przerwa w działaniu Systemów AES/AIS

Uprzejmie informujemy, że w dniu 01.04.2019 r. (poniedziałek) od godz. 06:30 do godz. 07:30 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2,...

history image Przerwa serwisowa środowiska Systemu Informacyjnego Skarbowo Celnego w dniach 23-24.03.2019 r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w związku z koniecznością wykonania prac serwisowych w Centrum Informatyki Resortu Finansów, od godz. 21:00 dnia 23.03.2019 r. do godz. 08:00 dnia...

history image Przerwa techniczna systemu AES w dniu 20.03.2019

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 20.03.2019r. (środa) od godz. 19:00 do godz. 20:00 wystąpi przerwa w dostępie do Systemu AES spowodowana pracami administracyjnymi. W okresie planowanej przerwy...

history image Utrudnienia w odsyłaniu komunikatów AES/ECS2 oraz AIS/IMPORT

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, że w związku z problemami technicznymi serwera pocztowego mogą wystąpić opóźnienia w odsyłaniu komunikatów drogą mailową z Systemów: AES/ECS2 oraz...

history image 15.02.2019 Utrudnienia ogólnopolskie w Systemie AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT, AIS/ICS

Szanowni Państwo Uprzejmie informujemy, że w dniu 15.02.2019 r.  występują  utrudnienia ogólnopolskie w Systemie AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT, AIS/ICS  w zakresie obsługi...

history image Utrudnienia w dostępie do Systemów AES/AIS w dniu 15.02.2019r. w godz 06:45 - 07:15

Szanowni Państwo Uprzejmie informujemy, iż w dniu 15.02.2019r. (piątek) od godz. 06:45 do godz. 07:15 mogą wystąpić okresowe trudności w dostępie do Systemów AES/ECS2, AES/STATUS,...

history image 14.02.2019 Przerwa w dostępie do Systemu AES

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 14.02.2019r. (czwartek) od godz. 06:30 do godz. 07:30 wystąpi przerwa w dostępie do Systemu AES spowodowana pracami administracyjnymi. W okresie planowanej przerwy...

history image Prace administracyjne na środowisku produkcyjnym AES/AIS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 31.01.2019 r. (czwartek) od godz. 17:30 do godz. 19:30 będą prowadzone pilne prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2,...

history image Przerwa techniczna w systemach: AES, AIS

Szanowni Państwo Uprzejmie informujemy, że w dniu dzisiejszym tj. 25.01.2019  od godz. 18:00  do 19:00 będzie miała miejsce przerwa techniczna w dostępie do Systemów AES/ECS2,...

history image Przerwa techniczna w systemach AES, AIS

Uprzejmie informujemy, że dzisiaj w nocy w okresie pomiędzy godz. 20:00 a godz. 8.00 rano  będzie miała miejsce jedna ok. 1 godzinna przerwa techniczna w dostępie do Systemów AES/ECS2,...

history image Użytkownicy AIS/ICS, AIS/IMPORT, AES/ECS2 oraz AES/STATUS

W związku z mającymi miejsce w dniu dzisiejszym utrudnieniami na Portalu PUESC, użytkowników AIS/ICS, AIS/IMPORT, AES/ECS2 oraz AES/STATUS zachęcamy do korzystania z komponentu komunikacyjnego...

history image Przerwa w dostępie do systemów AES, AIS w dniu 28.12.2018

Uprzejmie informujemy, że w dniu 28.12.2018 r. (piątek) prowadzone będą prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: - AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS,...

AKTUALNOŚCI

15.09.2017 Przesunięcie terminu ogólnopolskiego produkcyjnego wdrożenia systemu AES

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, o przesunięciu terminu ogólnopolskiego produkcyjnego wdrożenia systemu AES na dzień 31 pażdziernika 2017 r.

Planowana przerwa w obsłudze zgłoszeń wywozowych wyniesie 42 godziny tj. od godz. 00:00 dnia 30.10.2017 r. do godz. 17:59 dnia 31.10.2017r. System AES zostanie uruchomiony o godz. 18:00 w dniu 31.10.2017 r. Proszę uwzględnić to w swoich planach operacyjnych.

Mając na uwadze, że testy wydajnościowe AES przeprowadzone w dniu 12 września br. zakończyły się bardzo poważnymi utrudnieniami w systemach już korzystających z SEAP m.in. NCTS2, AIS/ICS, SENT i EMCS2 informujemy, że podstawowym kanałem komunikacyjnym będzie Komunikator BCP (przynajmniej w początkowym okresie wdrożenia).
Obecnie harmonogram wdrożenia AES wygląda następująco:

20.09. – testy funkcjonalne komunikatora BCP z udziałem podmiotów
2-6.10. – testy funkcjonalne BCP i tura testów wydajnościowych
9-13.10. – kolejna tura testów wydajnościowych (o ile będzie potrzebna)
17.10. – przekazanie do opinii publicznej potwierdzenia wdrożenia AES
31.10. – ogólnopolskie wdrożenie AES.

Tym samym potwierdzamy, że w dniu 20.09 br. w godzinach 11.00-13.00 odbędzie się pierwsza tura testów w środowisku produkcyjnym pilotażu AES z wykorzystaniem Komunikatora BCP. Prosimy o jak najszybsze dostosowanie swoich aplikacji do komunikacji wykorzystującej ten alternatywny komponent komunikacyjny.

Usługi Komunikatora BCP na czas testów (środowisko produkcyjne pilotażu AES) będą dostępne pod następującymi adresami:

- WebService (SOAP): https://bcp.mf.gov.pl/bcpWS/BcpService?wsdl

- E-mail: bcp@mf.gov.pl

- Interfejs www: bcp.mf.gov.pl

Problemy, błędy i sugestie prosimy zgłaszać na adres projekt.aesais@kra.mofnet.gov.pl.

Jednocześnie uprzejmie prosimy o kontynuowanie działań pilotażowych wg dotychczasowych zasad. Prosimy także o dopełnienie wszystkich obowiązków rejestracyjnych w ramach usługi e- Klient.

Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.