SENT Obowiązek uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC

KOMUNIKAT

 

O  OBOWIĄZKU UZYSKANIA

ZAAWANSOWANEGO POZIOMU DOSTĘPU DO PUESC

przez:

  • podmioty wysyłające i podmioty odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT;
  • podmioty odbierające, które uzupełniają zgłoszenia w rejestrze SENT o informację o odbiorze towaru.

 

Obowiązek ten nie dotyczy przewoźników!

 

Ministerstwo Finansów uprzejmie przypomina, że rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2019 r. poz. 1418), dla podmiotów odbierających i podmiotów wysyłających, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) poprzez podanie, oprócz loginu i hasła również tzw. Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

 

Obowiązek dotyczy:

  • od 1 maja 2019 r. podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT (SENT_100 lub SENT_200);
  • od 1 lutego 2020 r. podmiotów odbierających, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru (zamykają zgłoszenie w SENT_100 lub SENT_200).

 

Otrzymanie Id SISC podmiotu wiąże się z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC i wymaga złożenia odpowiednich wniosków (eFormularzy) korzystając z usługi „e-Klient" (link do eFormularzy). 

Ministerstwo Finansów prosi wyżej wymienione podmioty o niezwlekanie ze składaniem tych wniosków. Wcześniejsze, sukcesywne składanie wniosków umożliwi Krajowej Administracji Skarbowej na sprawną ich rejestrację, a podmiotom gospodarczym zapewni właściwe wykonywanie obowiązków w zakresie uwierzytelniania.

 

W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba fizyczna (np. właściciel firmy, organ spółki, pracownik firmy/spółki upoważniony przez właściciela/organ spółki lub inna upoważniona osoba), która ma już założone konto na PUESC (podstawowy poziom dostępu), powinna złożyć kolejno wnioski (eFormularze):

  • rejestracja/aktualizacja danych osoby fizycznej – spowoduje nadanie Id SISC osobie fizycznej;
  • rejestracja/aktualizacja danych podmiotu – spowoduje nadanie Id SISC podmiotowi;
  • rejestracja/aktualizacja reprezentacji – spowoduje rejestrację osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków podpisanych profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym trwa krócej, ponieważ nie jest wymagane osobiste stawiennictwo wnioskodawcy w urzędzie celno-skarbowym lub oddziale celnym w celu weryfikacji  tożsamości.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków o rejestrację/aktualizację danych podmiotu oraz o rejestrację/aktualizację reprezentacji nie wymaga posiadania stosownego pełnomocnictwa i opłaty skarbowej  i trwa krócej, jeżeli złoży go osoba umocowana do samodzielnej reprezentacji podmiotu w KRS, CEIDG, umowie spółki itp.

 

Pozostałe osoby, które mają być zarejestrowane jako reprezentanci podmiotu zobowiązane są do posiadania pełnomocnictwa w formie papierowej lub elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym mocodawcy. Pełnomocnictwa należy niezwłocznie dostarczyć do Wydziału Centralna Rejestracja IAS w Poznaniu (link).

Pełnomocnictwo powinno uprawniać do wykonywania czynności określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tj.:

  • przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania;
  • rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.

 

W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

 

Szczegółowe informacje dotyczące usługi „e-Klient" zawarte są w „e-Klient - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego" (link do instrukcji).

 

Informacje o tym, jak założyć profil zaufany dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany


Komunikaty

history image UWAGA: Mobilna Aplikacja Kierowcy SENT-GEO - zmiana adresów IP (dotyczy tylko podmiotów stosujących politykę ograniczania zakresu adresów IP na urządzeniach lub w APN)

Z powodu przeprowadzonej w ostatnim okresie zmiany w adresacji DNS dla części usług dostawcy usług chmurowych, mogły ulec zmianie adresy IP usług odbierających dane geolokalizacyjne z Mobilnej...

history image Przesunięcie terminu wdrożenia krajowego systemu SATOS moduł ICS2

W nawiązaniu do Newsletter nr Z/44/2021 z dnia 16.06.2021 r., Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że termin wdrożenia krajowego systemu SATOS moduł ICS2 został przesunięty...

history image Uruchomienie AIS/e-COMMERCE

Departament Ceł Ministerstwa Finansów uprzejmie informuje, że z dniem 1 lipca 2021 r. o godz. 00.01 Krajowa Administracja Skarbowa udostępnia dla Klientów KAS: - wszystkie...

history image Aplikacje mobilne do e-TOLL i SENT

W związku z wdrożeniem systemu e-TOLL została udostępniona aplikacja mobilna e-TOLL PL służąca do uiszczania opłat drogowych. Aplikacja jest zintegrowana z systemem SENT, dzięki czemu za jej...

history image Urządzenia ZSL do e-TOLL i SENT

W związku z uruchomieniem systemu e-TOLL, nowe usługi ZSL na potrzeby systemu e-TOLL i systemu SENT zostały udostępnione na portalu PUESC ( https://www.puesc.gov.pl/ ). Tym samym podmioty...
Wyświetlanie 1 - 5 z 18 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 4

ARCHIWUM KOMUNIKATÓW

history image Utrudnienia na PUESC2

Informujemy o występujących na PUESC2 (www-2.puesc.gov.pl) utrudnieniach w logowaniu do...

history image ZEFIR2 - niedostępność systemu w dniu 22 lipca (czwartek) w godz. 16:00 - 18:00

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 22 lipca (czwartek) w godz. 16:00 – 18:00 w...

history image Przerwa w dostępie do unijnego systemu UCC INF.

Uprzejmie informujemy, że w dniu 24.07.2021 r. (sobota) od godz. 07:30 do godz. 12:00 ...

history image Przerwa w dostępie do systemu AIS/INTRASTAT

Szanowni Państwo. Uprzejmie informujemy, iż w dniu 16.07.2021 r. (piątek) od...

history image Procedura awaryjna w usłudze e-Przewóz

W związku z utrudnieniami występującymi w systemie SENT prosimy o stosowanie procedury...
Wyświetlanie 1 - 5 z 199 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 40