SENT Obowiązek uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC

KOMUNIKAT

 

O  OBOWIĄZKU UZYSKANIA

ZAAWANSOWANEGO POZIOMU DOSTĘPU DO PUESC

przez:

  • podmioty wysyłające i podmioty odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT;
  • podmioty odbierające, które uzupełniają zgłoszenia w rejestrze SENT o informację o odbiorze towaru.

 

Obowiązek ten nie dotyczy przewoźników!

 

Ministerstwo Finansów uprzejmie przypomina, że rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów (Dz. U. poz. 1849 oraz z 2019 r. poz. 1418), dla podmiotów odbierających i podmiotów wysyłających, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) poprzez podanie, oprócz loginu i hasła również tzw. Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

 

Obowiązek dotyczy:

  • od 1 maja 2019 r. podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT (SENT_100 lub SENT_200);
  • od 1 lutego 2020 r. podmiotów odbierających, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru (zamykają zgłoszenie w SENT_100 lub SENT_200).

 

Otrzymanie Id SISC podmiotu wiąże się z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC i wymaga złożenia odpowiednich wniosków (eFormularzy) korzystając z usługi „e-Klient" (link do eFormularzy). 

Ministerstwo Finansów prosi wyżej wymienione podmioty o niezwlekanie ze składaniem tych wniosków. Wcześniejsze, sukcesywne składanie wniosków umożliwi Krajowej Administracji Skarbowej na sprawną ich rejestrację, a podmiotom gospodarczym zapewni właściwe wykonywanie obowiązków w zakresie uwierzytelniania.

 

W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba fizyczna (np. właściciel firmy, organ spółki, pracownik firmy/spółki upoważniony przez właściciela/organ spółki lub inna upoważniona osoba), która ma już założone konto na PUESC (podstawowy poziom dostępu), powinna złożyć kolejno wnioski (eFormularze):

  • rejestracja/aktualizacja danych osoby fizycznej – spowoduje nadanie Id SISC osobie fizycznej;
  • rejestracja/aktualizacja danych podmiotu – spowoduje nadanie Id SISC podmiotowi;
  • rejestracja/aktualizacja reprezentacji – spowoduje rejestrację osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków podpisanych profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym trwa krócej, ponieważ nie jest wymagane osobiste stawiennictwo wnioskodawcy w urzędzie celno-skarbowym lub oddziale celnym w celu weryfikacji  tożsamości.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków o rejestrację/aktualizację danych podmiotu oraz o rejestrację/aktualizację reprezentacji nie wymaga posiadania stosownego pełnomocnictwa i opłaty skarbowej  i trwa krócej, jeżeli złoży go osoba umocowana do samodzielnej reprezentacji podmiotu w KRS, CEIDG, umowie spółki itp.

 

Pozostałe osoby, które mają być zarejestrowane jako reprezentanci podmiotu zobowiązane są do posiadania pełnomocnictwa w formie papierowej lub elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym mocodawcy. Pełnomocnictwa należy niezwłocznie dostarczyć do Wydziału Centralna Rejestracja IAS w Poznaniu (link).

Pełnomocnictwo powinno uprawniać do wykonywania czynności określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tj.:

  • przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania;
  • rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.

 

W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

 

Szczegółowe informacje dotyczące usługi „e-Klient" zawarte są w „e-Klient - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego" (link do instrukcji).

 

Informacje o tym, jak założyć profil zaufany dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany


Komunikaty

history image Niedostępność systemu OSOZ2 15.10.2019 (wtorek) od godz. 20:00 do godz. 21:30

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 15 października br. (wtorek) od godz. 20:00 do godz. 21:30 w związku z pracami technicznymi System OSOZ2 będzie niedostępny.

history image Możliwe przerwy w przyjmowaniu deklaracji do ZEFIR 2 w dniu 14.10.2019 w godz. 18:00 - 20:00

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami serwisowymi w systemie SeRCe w dniu dzisiejszym (14 października, poniedziałek) w godzinach 18:00 - 20:00...

history image Opóźnienia w usłudze e-Klient

W związku z dużą ilością wniosków składanych w usłudze e-Klient informujemy, że czas oczekiwania na realizację sprawy wydłużył się do około 20 dni roboczych. Prosimy o wzięcie pod uwagę tej...

history image Problemy w komunikacji e-mail

Ministerstwu Finansów sygnalizowane są problemy związane z otrzymywaniem wiadomości e-mail wysyłanych z PUESC. Uprzejmie informujemy, że problemy te bardzo często spowodowane są brakiem zaufania do...

ARCHIWUM KOMUNIKATÓW

history image Utrudnienia na PUESC

Informujemy o utrudnieniach na PUESC objawiających się opóźnieniami w przesyłaniu komunikatów...

history image Utrudnienia w przyjmowaniu deklaracji w systemie ZEFIR2 w dniu 09.10.2019r. (środa) w godz. 17:00-19:00

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, że w związku z zaplanowanymi pracami serwisowymi w...

history image Przerwa techniczna systemów AES/AIS w dniu 10.10.2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 10.10.2019 r. (czwartek) od godz. 06:00 do godz. 07:30 będą...

history image 03.10.2019 Prace na środowisku AES/AIS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 03.10.2019 r. (czwartek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą...

history image Utrudnienia w przyjmowaniu deklaracji w systemie ZEFIR2 w dniu 30.09.2019r. (poniedziałek) w godz. 17:00-19:00

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w związku z pracami serwisowymi w systemie ZEFIR2...
Wyświetlanie 1 - 5 z 199 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 40