Komunikat z dnia 4.03.2020 - Dotyczy Rejestracji uproszczonej oraz zmian w zasadach posługiwania się elektronicznym podpisem celnym przez osoby zarejestrowane w SISC w sposób uproszczony
Od dnia 10 lutego 2020 r. została zablokowana możliwość wnioskowania o rejestrację uproszczoną. Niekwalifikowane certyfikaty celne, wygenerowane przez osoby zarejestrowane w sposób uproszczony będą unieważniane począwszy od dnia 26 maja 2020 r. W rezultacie, począwszy od tej daty, osoby zarejestrowane w sposób uproszczony nie będą mogły w komunikacji z SISC posługiwać się elektronicznym podpisem celnym.
Tym samym zapisy instrukcji e-Klient odnoszące się do możliwości zarejestrowania danych osób fizycznych w sposób uproszczony oraz korzystanie przez te osoby z elektronicznego podpisu celnego tracą moc.
Dalsze korzystanie z posiadanego aktywnego elektronicznego certyfikatu celnego będzie możliwe pod warunkiem dopełnienia formalności związanych z pełną rejestracją danych osoby fizycznej w SISC. W tym celu przed dniem 22 maja 2020 r. należy:
1. zalogować się do swojego konta na portalu PUESC;
2. wypełnić wniosek aktualizacji danych osoby fizycznej w SISC, uaktualniając we wniosku pozostałe dane, o ile jest taka konieczność;
3. przesłać wniosek podpisany podpisem zaufanym (profil zaufany e-PUAP) lub podpisem kwalifikowanym – co zwolni wnioskodawcę z konieczności stawienia się w organie KAS celem potwierdzenia tożsamości,
lub
przesłać wniosek podpisany z wykorzystaniem posiadanego elektronicznego certyfikatu celnego i stawić się w siedzibie wybranego organu celnego (urzędu celno-skarbowego, delegatury UCS lub oddziału celnego) w celu potwierdzenia autentyczności rejestrowanych danych. Dokumenty wymagane do przedstawienia:
1. dowód osobisty,
2. informacja o złożonym wniosku aktualizacyjnym; może to być:
a) wydrukowany i podpisany wniosek o aktualizację danych osoby fizycznej, lub
b) wydrukowany dokument UPO, lub
c) wydrukowana informacja z Wydziału Centralna Rejestracja wzywająca do osobistego stawiennictwa, lub
d) numer sprawy, do której wymagane jest potwierdzenie tożsamości.
Obywatele z krajów UE mogą potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w organach celno – podatkowych w kraju zamieszkania i przesłać skan takiego potwierdzenia do Wydziału Centralna Rejestracja na adres: centralna.rejestracja@mf.gov.pl.
Obywatele z krajów trzecich (spoza UE) mogą potwierdzić autentyczność danych rejestracyjnych w konsulacie, ambasadzie lub u notariusza w kraju zamieszkania i:
- przesłać skan takiego potwierdzenia wraz z jego tłumaczeniem do Wydziału Centralna Rejestracja na adres: centralna.rejestracja@mf.gov.pl
oraz
- przesłać oryginał potwierdzenia na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Wydział Centralna Rejestracja, ul. Krańcowa 28, 61-037 Poznań.
Pismo potwierdzające aktualizację danych będzie dostępne na PUESC w zakładce Moje dokumenty->Odebrane
Informujemy, iż nowa wersja instrukcji e-Klient uwzględniająca wszystkie niezbędne zmiany zostanie opublikowana w terminie późniejszym.
W przypadku pytań związanych z unieważnieniem certyfikatów należy skontaktować się z Help Desk SISC.
Tel: +48 33 483 20 55
Adres e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl
UWAGA:
W przypadku kontaktu z Help Desk SISC za pomocą poczty elektronicznej należy skorzystać z adresu e-mail użytego do założenia konta na PUESC.