Komunikat z 19.11.2020 r. dotyczący BREXIT.

Szanowni Państwo,

w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, do końca grudnia 2020 roku obowiązuje tak zwany okres przejściowy, pozwalający na prowadzenie wymiany handlowej na obecnych zasadach.

Od 1 stycznia 2021 roku obrót towarowy z Wielką Brytanią zostanie objęty formalnościami celnymi, a przedsiębiorcy, którzy będą chcieli kontynuować taką wymianę, będą zobowiązani do ich dopełnienia.

Każdy przedsiębiorca zamierzający dokonywać obrotu towarowego z państwami spoza Unii Europejskiej (tzw. państwami trzecimi) musi posiadać numer EORI. Jest on niezbędny przy składaniu zgłoszeń i deklaracji celnych oraz dokonywaniu wszelkich innych formalności przed organami celnymi. Numer ten nadawany jest w kraju siedziby przedsiębiorcy i należy go posiadać przed dokonaniem pierwszej czynności przed organami celnymi.

Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą wymianę handlową z Wielką Brytanią muszą wystąpić o nadanie numeru EORI w Polsce, jeżeli chcą nadal prowadzić taką działalność.

Z dniem 1 stycznia 2021 roku numery EORI nadane w Wielkiej Brytanii (rozpoczynające się literami GB) zostaną unieważnione. Podmioty posiadające taki numer, zamierzające dalej prowadzić działalność podlegającą formalnościom celnym, muszą uzyskać nowy numer EORI  w jednym z państw członkowskich UE.

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą wymianę handlową z Wielką Brytanią mogą wystąpić o numer EORI już dzisiaj.

Aby uzyskać numer EORI należy na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) www.puesc.gov.pl. złożyć wniosek dostępny w ramach usługi e-Klient:

  1. Przedsiębiorca z Polski:
  • jeżeli nie jest zarejestrowany w usłudze e-Klient – powinien założyć konto na PUESC, złożyć wniosek o rejestrację osoby fizycznej, następnie złożyć wniosek o rejestrację podmiotu (w którym to wniosku w polu „Obszar działania", należy wybrać „cło" oraz zaznaczyć, że wniosek dotyczy uzyskania numeru EORI) oraz zarejestrować reprezentację;
  • jeżeli jest już zarejestrowany, ale nie posiada numeru EORI – powinien złożyć wniosek o aktualizację danych rejestracyjnych wybierając „cło" w polu "Obszar działania" oraz zaznaczając, że wniosek dotyczy uzyskania numeru EORI;
  1. Przedsiębiorca z Wielkiej Brytanii:
  • Jeżeli chciałaby uzyskać numer EORI w Polsce, przedstawiciel przedsiębiorcy składając wniosek o rejestrację podmiotu powinien:
    •  wybrać w polu „Rodzaj podmiotu": TC (kraj trzeci),
    • nie uzupełniać pola numer EORI,
    • wprowadzić numer TC (numer nadany w Wielkiej Brytanii dla celów celno-podatkowych),
    • wybrać „cło" w polu „Obszar działania" i zaznaczyć chęć uzyskania numeru EORI,
    • do wniosku dołączyć skan oświadczenia właściciela firmy lub osoby upoważnionej do jej reprezentowania z mocy prawa, że firma nie wystąpiła o nadanie numeru EORI w innym państwie członkowskim.

UWAGA!

Można mieć tylko jeden numer EORI w całej UE. Jeżeli przedsiębiorca uzyskał już numer EORI w innym państwie członkowskim nie może się o niego ubiegać w Polsce. W dokumentach celnych składanych w Polsce należy posługiwać się już nadanym numerem EORI.

UWAGA!

Numeru EORI nadanego firmie brytyjskiej w Polsce nie można używać w obrocie celnym do 1 stycznia 2021 roku.

Szczegółowa informacja dotycząca procedury uzyskania numeru EORI dostępna jest na stronie https://puesc.gov.pl/web/puesc/eori.

W przypadku wątpliwości użytkownicy, którzy mają konto na PUESC powinni skorzystać z Portalu Help Desk SISC. Pozostali użytkownicy mogą:

  • wysyłać zapytania pocztą elektroniczną na adres: helpdesk-eclo@mf.gov.pl, podając w temacie wiadomości słowo "NOWE", lub
  • kontaktować się z helpdesk pod numerem telefonu: +48 33 483 20 55.

Dodatkowe informacje na temat brexitu publikowane są na stronie: https://www.podatki.gov.pl/clo/brexit.

 Odpowiedzi na pytania dotyczące brexitu udziela również Krajowa Informacja Skarbowa, pod numerami telefonów:

  • 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
  • 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)


 


Komunikaty

history image Przerwa w dostępie do Systemu AIS/eCommerce

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 26.10.2021 r. (wtorek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu AIS/eCommerce. W związku z...

history image Urządzenia ZSL do e-TOLL i SENT

Uwaga! Termin wykorzystywania dotychczasowych usług i urządzeń ZSL został wydłużony do 31 października 2021 r.   W związku z uruchomieniem systemu e-TOLL, nowe usługi...

history image Aplikacje mobilne do e-TOLL i SENT

W związku z wdrożeniem systemu e-TOLL została udostępniona aplikacja mobilna e-TOLL PL służąca do uiszczania opłat drogowych. Aplikacja jest zintegrowana z systemem SENT, dzięki czemu za jej...

history image Przełączenie systemu NCTS2 na nową platformę PUESC2

Zgodnie z informacjami wcześniej publikowanymi w Newsletterach Z/57/2021 i Z/62/2021 w dniu 15.09.2021 o godzinie 09:00 system NCTS2 zostanie przełączony na nową platformę PUESC2. W...

history image Nowa wersja specyfikacji technicznej komunikatów SXML dla AES/ECS2 w. 2.01

Uprzejmie informujemy o opublikowaniu nowej wersji specyfikacji technicznej komunikatów SXML dla Systemu AES/ECS2 w. 2.01. Szczegóły zmian znajdą Państwo w dokumencie oraz w...
Wyświetlanie 1 - 5 z 22 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 5

ARCHIWUM KOMUNIKATÓW

history image Utrudnienia w komunikacji z Help Desk

Informujemy, że telefoniczny kanał kontaktu z Help Desk, jest niedostępny od godziny 10:30....

history image Przerwa w dostępie do Systemów: AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT 21.10.2021 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 21.10.2021 r. (czwartek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą...

history image Przerwa w dostępie do Systemów: AES/ECS2, AES/STATUS, AES/WALIDATOR, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/INTRASTAT, AIS/TQS oraz AIS/e-COMMERCE

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, iż w dniu  12.10.2021 r. (wtorek)  od...

history image Przerwa w dostępie do Systemów: AIS/IMPORT, AIS/ICS oraz AIS/e-COMMERCE dniu 06.10.2021 r. (środa) od godz. 07:00 do godz. 08:00

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, iż w dniu 06.10.2021 r. (środa) od godz. 07:00 do...

history image ZEFIR2 - niedostępność systemu w dniu 4 października (poniedziałek) w godz. 16:00 - 18:00

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 4 października (poniedziałek) w godz. 16:00...
Wyświetlanie 1 - 5 z 199 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 40