Obowiązek uzyskania zaawansowanego dostępu na PUESC

KOMUNIKAT

 

O  OBOWIĄZKU UZYSKANIA

ZAAWANSOWANEGO POZIOMU DOSTĘPU DO PUESC

przez:

  • podmioty wysyłające i podmioty odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT;
  • podmioty odbierające, które uzupełniają zgłoszenia w rejestrze SENT o informację o odbiorze towaru.

 

Obowiązek ten nie dotyczy przewoźników!

 

Ministerstwo Finansów uprzejmie przypomina, że rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 września 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów (Dz. U. poz. 1849), dla podmiotów odbierających i podmiotów wysyłających, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) poprzez podanie, oprócz loginu i hasła również tzw. Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

 

Obowiązek dotyczy:

  • od 1 maja 2019 r. podmiotów wysyłających i podmiotów odbierających, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia w rejestrze SENT (SENT_100 lub SENT_200);
  • od 1 sierpnia 2019 r. podmiotów odbierających, które uzupełniają zgłoszenia o informację o odbiorze towaru (zamykają zgłoszenie w SENT_100 lub SENT_200).

 

Otrzymanie Id SISC podmiotu wiąże się z uzyskaniem zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC i wymaga złożenia odpowiednich wniosków (eFormularzy) korzystając z usługi „e-Klient" (link do eFormularzy). 

Ministerstwo Finansów prosi wyżej wymienione podmioty o niezwlekanie ze składaniem tych wniosków. Wcześniejsze, sukcesywne składanie wniosków umożliwi Krajowej Administracji Skarbowej na sprawną ich rejestrację, a podmiotom gospodarczym zapewni właściwe wykonywanie obowiązków w zakresie uwierzytelniania.

 

W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba fizyczna (np. właściciel firmy, organ spółki, pracownik firmy/spółki upoważniony przez właściciela/organ spółki lub inna upoważniona osoba), która ma już założone konto na PUESC (podstawowy poziom dostępu), powinna złożyć kolejno wnioski (eFormularze):

  • rejestracja/aktualizacja danych osoby fizycznej – spowoduje nadanie Id SISC osobie fizycznej;
  • rejestracja/aktualizacja danych podmiotu – spowoduje nadanie Id SISC podmiotowi;
  • rejestracja/aktualizacja reprezentacji – spowoduje rejestrację osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków podpisanych profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym trwa krócej, ponieważ nie jest wymagane osobiste stawiennictwo wnioskodawcy w urzędzie celno-skarbowym lub oddziale celnym w celu weryfikacji  tożsamości.

 

Uwaga!

Rozpatrywanie wniosków o rejestrację/aktualizację danych podmiotu oraz o rejestrację/aktualizację reprezentacji nie wymaga posiadania stosownego pełnomocnictwa i opłaty skarbowej  i trwa krócej, jeżeli złoży go osoba umocowana do samodzielnej reprezentacji podmiotu w KRS, CEIDG, umowie spółki itp.

 

Pozostałe osoby, które mają być zarejestrowane jako reprezentanci podmiotu zobowiązane są do posiadania pełnomocnictwa w formie papierowej lub elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym mocodawcy. Pełnomocnictwa należy niezwłocznie dostarczyć do Wydziału Centralna Rejestracja IAS w Poznaniu (link).

Pełnomocnictwo powinno uprawniać do wykonywania czynności określonych w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tj.:

  • przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania;
  • rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.

 

W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.

 

Szczegółowe informacje dotyczące usługi „e-Klient" zawarte są w „e-Klient - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego" (link do instrukcji).

 

Informacje o tym, jak założyć profil zaufany dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany


Komunikaty

history image Utrudnienia w usłudze SENT-GEO

Uprzejmie informujemy, że w dniu 27.06.2019 r. w godzinach od 00:00 do 01:00 mogą wystąpić chwilowe utrudnienia w korzystaniu z usługi SENT-GEO, związane w potrzebą wykonania prac...

history image Zostaje zablokowana możliwość przesyłania do systemu CELINA zgłoszeń celnych za pośrednictwem CELINA-OPUS oraz CELINA WebCel

Szanowni Państwo   W związku z wygaszeniem Systemu CELINA informujemy, że od godziny 00:00 w dniu 01 maja br.  została zablokowana możliwość przesyłania do systemu CELINA...

history image Wyłączenie obsługi podpisów ze skrótem SHA1

Przypominamy, że od dnia 01.05.2019 została wyłączona obsługa podpisów ze skrótem SHA1. Skutkuje to, negatywną weryfikacją na platformie PUESC. W przypadku problemów, proszę kontaktować się...

history image PUESC - zmiana adresów IP

Uprzejmie informujemy, że z serwerami usług PUESC należy się łączyć używając nazw DNS: puesc.gov.pl ws.puesc.gov.pl test.puesc.gov.pl wstest.puesc.gov.pl Podczas prac technicznych...

history image Informacja na temat dezaktywacji nieaktywnych numerów IDSISC

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w dniu 30 czerwca 2019 r. zostaną usunięte z rejestrów Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego (SISC) dane osób fizycznych, które po dniu...
Wyświetlanie 1 - 5 z 7 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 2

ARCHIWUM KOMUNIKATÓW

history image Niedostępność systemu ZEFIR2 dnia 13.06.2019 w godz. 16:00-24:00

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 13 czerwca br. (czwartek)  w godz....

history image Niedostępność systemu ZEFIR2 w dniu 12.06.2019r. (środa) w godz. 17:00-24:00

Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że w dniu 12.06.2019r. (środa) w godz. 17:00-24:00 w...

history image Zamykanie zgłoszeń SENT - informacja dla użytkownika

W ostatniej aktualizacji w dniu wczorajszym tj 11.06.2019 przedostał się błąd do modułu SENT....

history image Przerwa w dostępie do Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR, AES/STATUS, AES/KOMUNIKATOR BCP, AIS/IMPORT, AIS/ICS, AIS/TQS, AIS/INTRASTAT w dniu 13.06.2019

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 13.06.2019 r. (czwartek) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą...

history image Utrudnienia w przyjmowaniu, obsłudze i odsyłaniu komunikatów w Systemie AIS/IMPORT w dniu 12.06.2019

Uprzejmie informujemy, iż w dniu dzisiejszym tj. 12 czerwca 2019r. (środa) ze względu na...
Wyświetlanie 1 - 5 z 199 rezultatów.
Pozycji na stronę 5
z 40