e-Export is a  public service provided by the Customs Service through the Electronic Services Portal of the Customs and Tax Service(PUESC). e-Export service is rendered by the AES, which is linked to other systems: ECIP/SEAP PL, SZPROT, ISZTAR 4, PDR PL/UE, ZISAR, EMCS2 PL, PKI, MCA.

The e-Export service enables electronic management of export operation. Transferring declarations and the exchange of information between customs offices within EU territory is possible electronically only.

Conditions and requirements for access

Within the framework of e-Export, the communication between the Client of Customs Service and the System AES is done through ECIP/SEAP. To make this communication smooth an entity must meet certain conditions:

  • being registered  in SISC
  • having active account
  • using valid electronic signature

The issue of customer's access to electronic services provided by Custom Service is described in details in the file: " e-Customer of Custom Service. Instruction of electronic registration for the purpose of management of SISC users".

Having fulfilled conditions of access to AES System, the customer will be able to send declarations through four channels:

  • PUESC
  • web-service
  • e-mail.
  • BCP Communicator

 

Benefits

The implementation of e-Export service brings numerous benefits to entrepreneurs due to improved flow of business processes in export:

  • interface with the national systems of other goverment agencies within the national Single Window project,
  • interface with the NCTS2 system, streamline the flow of information in the process of exiting goods from the EU customs territory,
  • the opportunity of presenting and control the goods at the customs office different from the customs office of  lodgment of export declaration -  Centralised Clearance for export within national domain,
  • the implementation of the electronic presentation of the goods covered by normal or simplified procedure.


The implementation of e-Export service, provides innovative IT solutions to Custom Service enabling its employees to cope with any aberrations within process of exiting goods from the EU customs territory.

MESSAGES

history image Przerwa techniczna systemów AES/AIS w dniu 14.11.2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 14.11.2019 r. (czwartek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image Przerwa w dostępie do systemów AES/ECS2 w dniu 30.10.2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 30.10.2019 r. (środa) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemu AES/ECS2. W związku z powyższym...

history image Przerwa techniczna systemów AES/AIS w dniu 18.10.2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 18.10.2019 r. (piątek) od godz. 06:45 do godz. 07:45 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image Awaria Komunikatora BCP w CIRF w dniu 16.10.2019r. o godzinie 6:50

Uprzejmie informujemy, że w dniu 16.10.2019r. o godzinie 6:50 wystąpiła awaria Komunikatora BCP w CIRF w zakresie obsługi komunikatów wysyłanych do Systemów (AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT,...

history image 03.10.2019 Prace na środowisku AES/AIS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 03.10.2019 r. (czwartek) od godz. 07:00 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2, AES/WALIDATOR,...

history image 30.09.2019 Prace w systemach AES/ECS2 oraz AES/STATUS

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 30.09.2019 r. (poniedziałek) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2 oraz...

history image Przerwa w dostępie do systemów AIS/IMPORT, AIS/ICS, AES/ECS2 oraz AES/STATUS w dniu 29.08.2019 r.

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 29.08.2019 r. (czwartek) od godz. 06:45 do godz. 08:00 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AIS/IMPORT, AIS/ICS,...

history image Prace administracyjne w środowisku produkcyjnym Komunikatora BCP

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 19.08.2019 r. (poniedziałek) od godz. 06:45 do godz. 07:30 będą prowadzone prace administracyjne w środowisku produkcyjnym Komunikatora BCP. W związku z powyższym...

history image Niedostępność systemów: AES/ECS2, AIS/IMPORT, AIS/ICS, ZEFIR2 w dniu 08.06.2019

Uprzejmie informujemy, że w związku z koniecznością wykonania prac administracyjnych na środowisku ISZTAR4 będą niedostępne systemy: AES/ECS2, AIS/IMPORT, AIS/ICS, ZEFIR2 w dniu 08.06.2019...

history image Niedostepność komponentu komunikacyjnego BCP

Uprzejmie informujemy, że w związku z koniecznością wykonania prac administracyjnych na środowisku produkcyjnym, komponent komunikacyjny AES/Komunikator BCP będzie niedostępny w dniu ...

history image Przerwa w działaniu Systemów AES/AIS

Uprzejmie informujemy, że w dniu 01.04.2019 r. (poniedziałek) od godz. 06:30 do godz. 07:30 będą prowadzone prace administracyjne na środowisku produkcyjnym dla Systemów: AES/ECS2,...

history image Przerwa serwisowa środowiska Systemu Informacyjnego Skarbowo Celnego w dniach 23-24.03.2019 r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w związku z koniecznością wykonania prac serwisowych w Centrum Informatyki Resortu Finansów, od godz. 21:00 dnia 23.03.2019 r. do godz. 08:00 dnia...

history image Przerwa techniczna systemu AES w dniu 20.03.2019

Uprzejmie informujemy, iż w dniu 20.03.2019r. (środa) od godz. 19:00 do godz. 20:00 wystąpi przerwa w dostępie do Systemu AES spowodowana pracami administracyjnymi. W okresie planowanej przerwy...

history image Utrudnienia w odsyłaniu komunikatów AES/ECS2 oraz AIS/IMPORT

Szanowni Państwo, Uprzejmie informujemy, że w związku z problemami technicznymi serwera pocztowego mogą wystąpić opóźnienia w odsyłaniu komunikatów drogą mailową z Systemów: AES/ECS2 oraz...

history image 15.02.2019 Utrudnienia ogólnopolskie w Systemie AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT, AIS/ICS

Szanowni Państwo Uprzejmie informujemy, że w dniu 15.02.2019 r.  występują  utrudnienia ogólnopolskie w Systemie AES/ECS2, AES/STATUS, AIS/IMPORT, AIS/ICS  w zakresie obsługi...

NEWS

16.03.2016r. Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje o udostępnieniu środowiska testowego systemu AES a także o opublikowaniu harmonogramu wdrożenia.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami (Newsletter nr Z/67/2015 z dnia 27.10.2015r.) uprzejmie informujemy o dotychczasowych działaniach i dalszych planach w zakresie udostępnienia platformy systemu AES i komponentów powiązanych (w szczególności SEAP) do testów aplikacji klienckich.

Po zrealizowanych w dniach 10-18.03.2016r. testach z dostawcami oprogramowania, a także po analizie wyników trwającego 2 miesiące pilotażowego udostępnienia produkcyjnego systemu AES w ograniczonym zakresie podmiotowym, uprzejmie informujemy, iż podjęliśmy decyzję, że z dniem 21.03.2016r. wszystkim zainteresowanym firmom zostanie udostępniona platforma testowa systemu AES i komponentów powiązanych (w szczególności SEAP).

Firmy będą mogły prowadzić testy swoich aplikacji, korzystając z asysty Referatu Centralnych Systemów Wywozu Izby Celnej w Krakowie do dnia  08.04.2016r. - po tym terminie prace testowe nie będą wspierane przez Referat Centralnych Systemów Wywozu Izby Celnej w Krakowie. Taka asysta będzie nadal możliwa, ale na uzasadniony wniosek podmiotu, w ramach czasowych i na zasadach indywidualnie uzgodnionych z Kierownikiem Projektu AES.

 

Jednocześnie informujemy, że najprawdopodobniej w dniu 11.04.2016r. rozpoczniemy kolejną fazę działań pilotażowych w AES polegającą na  ewolucyjnym rozszerzeniu pilota realizowanego na środowisku produkcyjnym SISC. W przypadku AES pilotaż będzie miał charakter równoległy co oznacza, że prawnie obowiązujące zgłoszenie składane jest do systemu ECS, a analogiczne zgłoszenie dot. tego samego towaru, lecz niewywołujące skutków prawnych, przesyłane jest do produkcyjnej wersji systemu AES z zablokowaną komunikacją międzynarodową.

Ewolucyjność procedury polegać będzie na stopniowym włączaniu do pilota poszczególnych jednostek organizacyjnych SC. Inicjatywa w tym zakresie będzie należała do Kierowników Oddziałów Celnych, którym z poziomu MF przekażemy szczegółowe zasady przystępowania i realizacji działań pilotażowych. To Kierownicy OC będą odpowiedzialni za organizację pilota i kontakty z przedsiębiorcami – proszę więc oczekiwać z ich strony na informacje w tym zakresie.    

 

 

Ogólnopolskie uruchomienie produkcyjne systemu AES (we wszystkich Oddziałach Celnych w Polsce) planowane jest na drugą połowę czerwca 2016r. i uwarunkowane jest potwierdzeniem prawidłowego działania systemu we wszystkich Oddziałach Celnych biorących udział w pilotażowym udostępnieniu.

Najpóźniej w dniu 6.06.2016 r. ogłoszona zostanie decyzja o pełnym uruchomieniu produkcyjnym nowego systemu lub wydłużeniu okresu pilotażowego udostępnienia systemu AES.

 

W ramach testów otrzymacie Państwo możliwość przesyłania komunikatów XML przy wykorzystaniu dostępnych kanałów komunikacyjnych tj. (https://test.puesc.gov.pl/), poczty elektronicznej (test.puesc@mf.gov.pl) lub WS. (https://wstest.puesc.gov.pl/seap_wsChannel/DocumentHandlingPort?wsdl).

 

Dane zawarte w komunikatach XML powinny być przygotowane w oparciu specyfikację techniczną XML AES, opublikowaną na Portalu PUESC w zakładce "Systemy Służby Celnej" => "AES" (https://puesc.gov.pl/web/puesc/aes).

Dodatkowo informujemy, że planowana jest drobna modyfikacja specyfikacji technicznej XML dla AES, polegająca na zmianie długości pól zawierających e-mail z 35 do 70 znaków. Przewidywany termin zmiany i publikacji nowej wersji specyfikacji – połowa kwietnia bieżącego roku.

 

UWAGA:

Wszelkie informacje dot. działania kanałów komunikacyjnych dostępne są na Portalu PUESC w zakładce "Systemy Służby Celnej" => "ECIP/SEAP" (https://puesc.gov.pl/web/puesc/ecip/seap).

Wszelkie informacje dot. usługi e-Klient (rejestracja reprezentantów, podmiotów i reprezentacji) dostępne są na Portalu PUESC w zakładce "Katalog e-Usług" => "e-Klient" (https://puesc.gov.pl/web/puesc/eklient).

 

Warunkiem przystąpienia do testów jest zarejestrowanie odpowiednich danych w testowym środowisku usługi e-Klient za pośrednictwem testowego portalu PUESC (https://test.puesc.gov.pl/ ):

  • utworzenie konta na PUESC (menu: Utwórz konto)
  • rejestracja osoby fizycznej (formularz: Rejestracja_Osoby_Fizycznej)
  • rejestracja podmiotu (formularz: Rejestracja_Podmiotu, należy pamiętać żeby w zakładce Dane ogólne/Obszar działania wybrać opcję: Cło, oraz w zakładce Kanały komunikacyjne/System wybrać AES)
  • rejestracja reprezentacji (formularz: Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_Reprezentacji, należy pamiętać, żeby w zakładce Uprawnienia do wysyłania komunikatów zaznaczyć, że reprezentant ma prawo do komunikacji AES/ECS2)

oraz

  • wygenerowanie niekwalifikowanego certyfikatu SC do podpisywania komunikatów (w przypadku niekorzystania z podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP).

 

UWAGA:

Do podpisywania komunikatów mechanizmami dostępnymi na portalu PUESC można wykorzystywać:

  • certyfikaty kwalifikowane,
  • certyfikaty niekwalifikowane SC (generowane na koncie użytkownika PUESC),
  • profil zaufany ePUAP.

 

Użycie kluczy do bezpiecznej transmisji danych wydanych przez CBTD IC w Krakowie będzie możliwe wyłącznie przy wykorzystaniu niezależnych od PUESC, zewnętrznych narzędzi do podpisywania. Podpisany w taki sposób dokument będzie można przesłać do Systemu AES kanałami komunikacyjnymi PUESC. Jednakże z uwagi na zaobserwowane pojedyncze przypadki występowania problemów ze stosowaniem w ramach PUESC klucza do bezpiecznej transmisji danych wydanego przez CBTD IC w Krakowie zalecane jest skorzystanie z certyfikatu niekwalifikowanego SC, który pozwala na wykorzystanie dostępnych w ramach PUESC mechanizmów podpisywania dokumentów i zapewnia wydajniejszą obsługę komunikatów.

Certyfikaty niekwalifikowane SC można wygenerować za pomocą funkcjonalności udostępnionej na platformie PUESC - zakładka "moje konto", dostępna po zalogowaniu pod adresem:

 https://puesc.gov.pl/web/puesc/user-settings.

Instrukcja generowania certyfikatu dostępna jest pod adresem:

http://puesc.gov.pl/pki/resource/Instrukcja_generowania_certyfikatu.pdf,

natomiast Instrukcja składania podpisu elektronicznego pod adresem:

http://puesc.gov.pl/pki/resource/Instrukcja_skladania_podpisu_elektronicznego.pdf .

 

Jak już wyżej była mowa na potrzeby korzystania z usługi e-Eksport konieczne jest zarejestrowanie w usłudze e-Klient uprawnień do reprezentacji dla osób fizycznych (pracowników przedsiębiorstwa), a w szczególności wskazania uprawnień do wysyłania komunikatów do systemu AES.

Nieaktualne dane referencyjne będą skutkować brakiem dostępu do systemu, a w konsekwencji problemami z obsługą przesyłek wywozowych.

 

Uwaga:

Aby ułatwić Państwu realizację powyższego działania na stronach platformy PUESC dotyczących systemu AES opublikowana została szczegółowa informacja dotycząca przebiegu prawidłowej rejestracji wymaganych danych.

 

 

Pomoc podczas realizacji procedury testów w zakresie Systemu AES będą świadczyć pracownicy Referatu Centralnych Systemów Wywozu Izby Celnej w Krakowie, w dni robocze w godzinach 09.00-15.00:

oraz

w zakresie rejestracji Podmiotu:

Przed rozpoczęciem testów po stronie firm Zespół SZPROT prosi o maila na adres email jw. z tytułem wiadomości jako: "eKlient. Testy AES początek" i informacją kto (podmiot/reprezentant) i od kiedy będzie przystępował do testów.

Po zakończeniu cyklu testów prosimy o wiadomość mailową także na adres: szprot@poz.mofnet.gov.pl z tytułem wiadomości: "eKlient. Testy SO koniec" i informacją kogo (podmiot/reprezentant) ta informacja dotyczy.

 

w zakresie kanałów komunikacyjnych PUESC:

 

W celu prawidłowej obsługi komunikatów przez system, także w procedurze uproszczonej w miejscu, muszą zostać w nich zadeklarowane odpowiednie wartości testowe wymienione poniżej.

 

Dane testowe do zastosowania w komunikatach wysyłanych do testowego systemu AES:

 

Zgłaszający/Przedstawiciel (EORI oraz TIN):

Numer identyfikacyjny podmiotu, który został przez Państwa zarejestrowany za pośrednictwem usługi e-Klient (element powinien być zawsze wypełniony w komunikacie), deklarowany na zgłoszeniu w atrybutach EORI oraz TIN zgodnie ze specyfikacją dla zgłoszeń wywozowych.

 

Podpis elektroniczny:

komunikat powinien być podpisany podpisem reprezentanta (IDsiscROF ) ww. podmiotu, który został przez Państwa zarejestrowany za pośrednictwem usługi e-Klient.

 

Nadawca:

EORI="PL952206898700000" oraz  TIN="PL9522068987"

(4 PRINTERS SPÓŁKA CYWILNA, UL.LUCERNY 25/27,  04-687 WARSZAWA)

Pozwolenie na stosowanie uproszczeń w procedurze w miejscu:

Numer - 16PL440000ZSF0069

 

Lokalizacja towarów (Kod miejsca z pozwolenia na procedurę uproszczoną, gdzie znajduje się towar):

Kod UC objęcia:  PL447010, Lokalizacja Miejsce: PL440000PU0236

Procedura: 10 lub 31

Urzędy:

Kod urzędu celnego wywozu  -  PL447010

Kod deklarowanego urzędu celnego wyprowadzenia (wyłącznie w domenie PL) - PL301040

 

W przypadku potrzeby testowania obsługi zgłoszenia uproszczonego prosimy o bezpośredni kontakt z Zespołem Projektowym AES, który przekaże Państwu zestaw niezbędnych danych testowych.

 

Sporządzono w Departamencie Ceł

Warszawa, 16.03.2016r.