Usługa e-AEO
Informacje ogólne
W dniu 1 października 2019 r. zostanie wdrożona przez Komisję Europejską i państwa członkowskie usługa elektroniczna „e-AEO". Wdrożenie tej usługi ma na celu elektronizację procesu wydawania pozwolenia AEO.
Usługa e-AEO umożliwia przedsiębiorcy elektroniczne złożenie wniosku o pozwolenie AEO i elektroniczną komunikację w całym procesie wydawania pozwolenia AEO i zarządzania nim (cofnięcie, zmiana, zawieszenie, ponowna ocena).
Od 1 października br. wnioski o wydanie pozwolenia AEO będzie można składać wyłącznie w formie elektronicznej.
Usługa będzie realizowana przez dwa komponenty systemu e-AEO – Portal Przedsiębiorcy e-AEO (STP e-AEO) oraz Unijny System Rejestracji i Identyfikacji Przedsiębiorców (EOS AEO).
Dwie fazy wdrożenia
Usługa będzie wdrażana w dwóch fazach. Od 1 października 2019 r. uruchomiony zostanie elektroniczny proces złożenia i przyjęcia wniosku o wydanie pozwolenia AEO. W drugim etapie, planowanym na grudzień 2019 r., zelektronizowany zostanie cały proces wydawania pozwolenia.
Portal dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy będą mieli dostęp do usługi poprzez internetowy Portal Przedsiębiorcy STP e-AEO (Specific Trader Portal e-AEO) osadzony na portalu ogólnym (GTP Generic Trader Portal).
Prawidłowe zalogowanie do STP e-AEO umożliwi przedsiębiorcy wypełnienie i wysłanie wniosku o wydanie pozwolenia AEO do systemu EOS e-AEO, w celu jego dalszej obsługi przez organy celo-skarbowe.
Poprzez STP e-AEO będzie można:
- wypełnić i złożyć wniosek o udzielnie pozwolenia AEO oraz załączyć wypełniony kwestionariusz samooceny przedsiębiorcy,
- zarządzać wnioskiem i pozwoleniem AEO oraz odpowiadać na wezwania organu celno-skarbowego (np. do uzupełnienia informacji potrzebnych do wydania pozwolenia),
- prezentować oraz drukować wniosek i pozwolenie AEO
Jak działa STP?
STP e-AEO będzie dostępny dla przedsiębiorcy przez Internet. Portal przedsiębiorcy dedykowany e-AEO osadzony jest na portalu ogólnym, który jest punktem dostępu dla przedsiębiorcy również do innych usług centralnych, które będą udostępniane przez Komisję Europejską.
W celu uzyskania dostępu do STP e-AEO należy:
1) zarejestrować się/zaktualizować w usłudze e-Klient,
2) wskazać rolę, w jakiej chce działać (złożenie wniosku, zarządzanie wnioskiem, zarządzanie pozwoleniem).
Kontrolą dostępu do Portalu Przedsiębiorcy zarządza unijny system UUM&DS (Uniform User Management and Digital Signature).
UUM&DS wyświetli ekran z pytaniem: „Skąd jesteś?" (Where Are You From?"), na które należy odpowiednio odpowiedzieć.
Logowanie do Portalu Przedsiębiorcy e-AEO
Informacje dotyczące usługi e-AEO dostępne są na stronie Komisji Europejskiej:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/news/aeo-transition-online-system_en
Informacje dotyczące dostępu i obsługi Unijnego Celnego Portalu Przedsiębiorcy, na którym umieszczony jest STP e-AEO, zostały opublikowane przez Komisję Europejską na stronie https://ec.europa.eu/taxation_customs/eu-customs-trader-portal_en
UWAGA: Włącz powiadomienia na portalu przedsiębiorcy e-AEO
Na portalu przedsiębiorcy e-AEO (STP e-AEO) wprowadzona została funkcja przekazywania powiadomień o nowych zdarzeniach na portalu, na adres e-mail przedsiębiorcy.
W celu uruchomienia powiadomienia, przedsiębiorca powinien:
- zalogować się na portal,
- wybrać na „Pulpicie" w „Menu użytkownika" zakładkę „Ustawienia",
- w części e-AEO pole „Alerty e-mail" wprowadzić adres e-mail.
System zacznie przesyłać na podany adres e-mail informacje o pojawieniu się w STP e-AEO nowego zadania, decyzji czy powiadomienia. Dzięki temu przedsiębiorca jest na bieżąco informowany o krokach w procesie związanym z wnioskiem lub pozwoleniem AEO. W ten sposób jest wspierany w zapewnieniu terminowej realizacji wymaganych działań i przesyłania odpowiedzi do organu celnego.
FORMS
USEFULL LINKS
https://puesc.gov.pl/web/puesc/eori